Minderheidsgroepen gaat uiteraard over macht, democratische rechten en gelijke kansen in de maatschappij, niet over demografische aanwezigheid. Vrouwen zijn historisch gezien altijd al met meer geweest dan mannen en mogen nog maar 80 jaar stemmen in België. Dat het tegenwoordig al stukken beter is en er toch al geen systematische discriminatie richting vrouwen is, neemt niet weg dat ook dat eigenlijk zeer recente ontwikkelingen zijn en dat eigenlijk bijna iedereen nog een moeder/grootmoeder rondlopen heeft die tenminste een deel van haar leven systematisch werd buitengesloten van het beleidsvormingsproces. En ook toen waren ze vaak met meer.
Maar ja, klopt, nu hebben al die groepen het beter, toch in België. Neemt niet weg dat er geen ruimte mag zijn om af en toe eens symbolisch 5 minuten stil te staan bij wat die groepen hebben moeten overwinnen om nu te staan waar ze staan. Al is het maar om te vermijden dat we een Trumpje doen en die rechten weer gaan systematisch terugdraaien. Voor mij moet dat kunnen en ik zou er echt geen graten in zien om als ik op dat optreden terechtkom (toegegeven, er zou al veel moeten gebeuren) effe achteraan te gaan staan. Nul impact op mijn leven.
(Haar uitspraak over "geen tijd voor nuance" vond ik trouwens met grote voorsprong de domste van haar hele relaas, dus daar ga ik niet verder op in. Daar zijn we het over eens - als je zelf de nuance weggooit, moet ze nu eigenlijk niet verbaasd zijn van de polemiek die ze over zich krijgt.)
Nogmaals: minderheid gaat niet over aantal. Zoals ik dus ook tegen @CanadeseITer zei die het ook al negeerde.
En het werd niet omgedraaid. Nergens zei Sophie: alle mannen buiten (met de connotatie van ‘uit onze maatschappij’).
Ik neem beide posts samen, want beiden maken dezelfde fouten tegen de logica wat mij betreft.
Dit is in beide gevallen een absurde herdefiniëring van de term minderheid, en één die maakt dat je géén zinvolle discussies kan voeren.
Als zelfs het woord minderheid niet meer gelinkt is aan het aantal... smijt het woordenboek dan maar mee op de brandstapel I guess.
In mijn blik op de wereld, doet een logische betekenis van woorden en classificatie van dingen er wel degelijk toe.
Demografische meerderheden kunnen gerust in een dictatuur van een minderheid leven, dat maakt van die meerderheid nog geen minderheid, en dat anders benoemen holt de betekenis van beide termen uit.
Ik val in herhaling: wanneer je telkens andere qualifiers erbij moet slepen, dan schort er iets met het fundament van je argumentatie.
Ah, maar het gaat om oude witte (sic) mannen of ah, maar je moet die minderheid zien binnen de invloedrijke posities (ik wist overigens niet een positie in een moshpit invloedrijk was, rofl) ...
Inderdaad in het verleden was discriminatie van vrouwen hier een pak hoger, ken verhalen van vrouwen uit mijn familie of mijn omgeving waarbij ik de wenkbrauwen frons of zelfs moet walgen. Maar dat systematisch koppelen aan macht of beleidsvorming...
Mijn beide grootvaders waren blanke mannen, met niet veel meer of niet minder macht dan mijn grootmoeders dat hadden bijvoorbeeld. Je kan misschien nog iets zeggen over stemrecht, bankrekeningen openen, etc.
De machtigen, of de heersende elite, zijn logischerwijs in deze contreien doorgaans blanke, mannen geweest, maar dat maakt de omgekeerde stelling: dat blanke, mannen de heersende elite zijn nog niet waar.
Sophie had héél deze discussie kunnen vermijden door bijvoorbeeld expliciet de vrouwen naar voren te kunnen uitnodigen, maar goed, dat was dan waarschijnlijk niet 'inclusief' genoeg geweest voor 'people of colour' (haar woorden voor je mij racisme verwijt) of 'queers'.
Véél inclusiever om naar beneden te trappen naar die witte mannen.
Dit doet mij heel erg denken aan discussies met creationisten uit het verleden eerlijk gezegd, woorden kregen daar ook plots héél andere betekenissen en classificaties werden verwrongen dat het niet meer mooi was. Redeneren niet vanuit een mindset waarin bepaalde gegevens kunnen veranderen, maar religieus/dogmatisch.
België was bij de eerste landen wereldwijd waar vrouwen stemrecht kwam
euh? We waren eigenlijk vrij laat. Turkse en Armeense vrouwen mochten eerder stemmen dan Belgische vrouwen voor nationale verkiezingen.
Waarbij ze mij ooit wijs gemaakt hebben (geschiedenisles middelbaar) dat dit deels kwam omdat onze 'linkse' partij(en) schrik hadden dat al die vrouwen braaf katholiek zouden stemmen... haha.