Algemene Loopthread

Proficiat aan alle lopers!
@eniac kan ook een gevolg zijn van onvoldoende hydrateren tijdens de race? Het lijkt me inderdaad wel heel plots te zijn, meestal zie je een gestage toename van je HR. Heb je een idee hoeveel je hebt gedronken? Bij onvoldoende hydratatie gaat inderdaad je HR soms onnoemelijk stijgen terwijl de prestatie hetzelfde blijft/daalt
 
Heel sterk gelopen eniac! Proficiat.

Thx!

Maar ben je zeker dat het niet gewoon een foutieve meting ofzo is van je horloge? Je gaat plots 30 bpm hoger..
Ik zou denken dat je al veel sneller vetten aan het verbranden bent en dat zo'n proces altijd geleider gaat.
Maar ik kan mis zijn natuurlijk, ben geen expert!

Het was idd ook al wel in me opgekomen dat het zoiets kon zijn, ik heb een paar weken geleden wel even iets soortgelijk gezien in een lange loop waar ik het niet verwacht had.
Maar ik zat echt a bloc en heb me compleet leeg gelopen, dus het kan wel. Was ook het moment waarop ik voelbaar omschakelde van "opletten dat ik niet te snel ga" naar "en nu nog 7K afzien" :)


Proficiat aan alle lopers!
@eniac kan ook een gevolg zijn van onvoldoende hydrateren tijdens de race? Het lijkt me inderdaad wel heel plots te zijn, meestal zie je een gestage toename van je HR. Heb je een idee hoeveel je hebt gedronken? Bij onvoldoende hydratatie gaat inderdaad je HR soms onnoemelijk stijgen terwijl de prestatie hetzelfde blijft/daalt

Best wel OK gedronken denk ik. Bij elke post 1 beker water, 2 bekertjes sportdrank. En tijd genomen om even te wandelen tijdens drinken zodat ik alles binnen had.

Op gevoel was dat 150ml water en waarschijnlijk ook 150ml sportdrank per post. 300ml maal 8, dus een 2.5 liter gedronken?

Maar ik had nooit gedacht dat het niet lastig ging worden op een bepaald moment he. Feit dat ik wel mijn tempo nog goed kon handhaven ook in het laatste deel, doet me vermoeden dat ik qua fueling en vocht wel de juiste aanpak gevonden heb?
 
Thx!



Het was idd ook al wel in me opgekomen dat het zoiets kon zijn, ik heb een paar weken geleden wel even iets soortgelijk gezien in een lange loop waar ik het niet verwacht had.
Maar ik zat echt a bloc en heb me compleet leeg gelopen, dus het kan wel. Was ook het moment waarop ik voelbaar omschakelde van "opletten dat ik niet te snel ga" naar "en nu nog 7K afzien" :)




Best wel OK gedronken denk ik. Bij elke post 1 beker water, 2 bekertjes sportdrank. En tijd genomen om even te wandelen tijdens drinken zodat ik alles binnen had.

Op gevoel was dat 150ml water en waarschijnlijk ook 150ml sportdrank per post. 300ml maal 8, dus een 2.5 liter gedronken?

Maar ik had nooit gedacht dat het niet lastig ging worden op een bepaald moment he. Feit dat ik wel mijn tempo nog goed kon handhaven ook in het laatste deel, doet me vermoeden dat ik qua fueling en vocht wel de juiste aanpak gevonden heb?
Ja klopt zeker maar die plotse grote stijging heeft een oorzaak die ik voor mezelf toch zou willen weten 😅
 
Ja, naarmate je diep in de marathon gaat, wordt je koolhydraatniveau in het lijf op een bepaald ogenblik wel heel kritisch en moet je lichaam meer en meer energie uit vet halen. Maar daar moet je lichaam harder voor werken en er is meer zuurstof voor nodig, dus je gaat dat keihard merken.

In Gent en Brugge was dat het moment dat ik redelijk crashte en mijn tempo met tot wel een minuut per kilometer lager ging.
Gisteren bleef de terugval zeer beperkt. De meer en langere trainingen hebben hun vruchten afgeworpen.

Wanneer de suikers op zijn, kan je inderdaad enkel nog op tempo aerobe drempel blijven lopen.
Er is immers geen energie voorradig om hier boven te gaan.
Wat je dan wel zou zien is een daling in hartslag.
 
Ja, naarmate je diep in de marathon gaat, wordt je koolhydraatniveau in het lijf op een bepaald ogenblik wel heel kritisch en moet je lichaam meer en meer energie uit vet halen. Maar daar moet je lichaam harder voor werken en er is meer zuurstof voor nodig, dus je gaat dat keihard merken.

In Gent en Brugge was dat het moment dat ik redelijk crashte en mijn tempo met tot wel een minuut per kilometer lager ging.
Gisteren bleef de terugval zeer beperkt. De meer en langere trainingen hebben hun vruchten afgeworpen.
Ja en nee :)

Als tegen het einde je koolhydraten op zijn, rest er niks anders dan je vet (of je spieren, maar dat wil je niet) om energie uit te halen. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook lukt, want vetverbranding is een veel trager (en intensiever, inderdaad) proces en kan je daar niet aanleveren wat je nodig hebt in acute nood. Dan schakel je mogelijk niet over op vetverbranding, maar valt je motor gewoon terug tot lagere toeren. Of stil. Echter, als je een goed voedingsschema hebt aangehouden, heb je de koolhydraten aangevuld.

Het artikel hierboven heeft het over dat systeem trainen, en als je vetverbranding veel efficiënter werkt, betekent dat dat je je glycogeenvoorraad langer kunt meenemen en nog een beetje koolhydraten/suikers/glycogeen over hebt op het einde. Dat is door training op voorhand (met hun trainingen ben ik het niet helemaal eens, maar bon). Da's niet zo: paf, vanaf hier is het 30km en dus vet, en dus HR omhoog.

Gewoon maar om even aan te geven dat als het geen foutje in de meting is, ik het toch in andere richtingen zou zoeken... Niet dat het superbelangrijk hoeft te zijn, want iedereen komt zichzelf ergens wel tegen in een PR-poging! Maar hydratatie zou wel iets kunnen zijn. Hoeveel je drinkt is ook niet noodzakelijk hetzelfde als hoeveel je nog opgenomen hebt.

Edit: Wat MrCipo dus ook net zei, maar dan in drie zinnen 😂
 
Kijk, zo zie je maar dat ik nog veel bij te leren heb :)
Soit, hartslag terzijde (wat inderdaad een anomalie kan zijn vanuit mijn watch): belangrijkste voor mij is dat ik tevreden ben over mijn fueling (eten en drinken) en dat ik maar weinig verval had. Het kan nog iets beter, maar ik denk wel ergens een basis gevonden te hebben waarop ik verder kan bouwen.
 
Naar aanleiding van de laatste posts even gegoogeld en in dit artikel lees ik over de man met de hamer die eniac waarschijnlijk heeft tegengekomen. Ik vraag mij af of koolhydraten stapelen een voordeel kan bieden voor de 10 Miles of is deze afstand te kort? Ik kan niet uit ervaring spreken gezien ik tijdens mijn trainingen nooit de volle 100% wedstrijdintensiteit heb gelopen op deze afstand. Ik zou dan een drie dagen op voorhand pasta, rijst en pannenkoeken eten zodat de spieren meer glycogeen kunnen opnemen. Bedenkingen?
 
Naar aanleiding van de laatste posts even gegoogeld en in dit artikel lees ik over de man met de hamer die eniac waarschijnlijk heeft tegengekomen. Ik vraag mij af of koolhydraten stapelen een voordeel kan bieden voor de 10 Miles of is deze afstand te kort? Ik kan niet uit ervaring spreken gezien ik tijdens mijn trainingen nooit de volle 100% wedstrijdintensiteit heb gelopen op deze afstand. Ik zou dan een drie dagen op voorhand pasta, rijst en pannenkoeken eten zodat de spieren meer glycogeen kunnen opnemen. Bedenkingen?
De dag voor de wedstrijd meer suikers opnemen is voldoende voor de 10 miles. 3 dagen is volledig overkill.
 
Naar aanleiding van de laatste posts even gegoogeld en in dit artikel lees ik over de man met de hamer die eniac waarschijnlijk heeft tegengekomen. Ik vraag mij af of koolhydraten stapelen een voordeel kan bieden voor de 10 Miles of is deze afstand te kort? Ik kan niet uit ervaring spreken gezien ik tijdens mijn trainingen nooit de volle 100% wedstrijdintensiteit heb gelopen op deze afstand. Ik zou dan een drie dagen op voorhand pasta, rijst en pannenkoeken eten zodat de spieren meer glycogeen kunnen opnemen. Bedenkingen?
Zoals desorted zei, zou ik niets bijzonder doen, buiten dan een een kohlydraatrijke maaltijd de avond op voorhand.
Voor de 10 miles zou je dan 1 uur op voorhand een energiegel (+caffeine) innemen, en dan na 8km in de wedstrijd nog eentje.
Bij mijn halve marathon gisteren het als volgend gedaan: de dagen op voorhand gewoon gezond gegeten (pasta, noedles, rijst), dan s'ochtend ontbeten: 2bagels+halve banaan+beetje yoghurt met muesli+2koffies+water
1 Sis-gel met caffeine+dafalgan 1 uur op voorhand
Twee Sis-gels op km 7+14.
 
Zoals desorted zei, zou ik niets bijzonder doen, buiten dan een een kohlydraatrijke maaltijd de avond op voorhand.
Voor de 10 miles zou je dan 1 uur op voorhand een energiegel (+caffeine) innemen, en dan na 8km in de wedstrijd nog eentje.
Bij mijn halve marathon gisteren het als volgend gedaan: de dagen op voorhand gewoon gezond gegeten (pasta, noedles, rijst), dan s'ochtend ontbeten: 2bagels+halve banaan+beetje yoghurt met muesli+2koffies+water
1 Sis-gel met caffeine+dafalgan 1 uur op voorhand
Twee Sis-gels op km 7+14.
bijna helemaal goed! Die dafalgan hoort niet thuis in het rijtje
 
Kijk, zo zie je maar dat ik nog veel bij te leren heb :)
Soit, hartslag terzijde (wat inderdaad een anomalie kan zijn vanuit mijn watch): belangrijkste voor mij is dat ik tevreden ben over mijn fueling (eten en drinken) en dat ik maar weinig verval had. Het kan nog iets beter, maar ik denk wel ergens een basis gevonden te hebben waarop ik verder kan bouwen.
Absoluut, ik zou er alleen maar content van zijn in jouw geval! Je hebt ook heel gelijk gelopen, hè. Ik denk dat je zelfs met gewoon aanhouden van je huidige trainingen en weer opbouwen naar een volgende gewoon makkelijker hetzelfde of zelfs een beter resultaat kunt neerzetten, zonder daarbij een grote volumestijging. Gewoon omdat je volgend jaar profiteert met wat je dit jaar al hebt. Ze zeggen niet voor niets dat het pas je derde marathonjaar is dat het goed begint te gaan.

Naar aanleiding van de laatste posts even gegoogeld en in dit artikel lees ik over de man met de hamer die eniac waarschijnlijk heeft tegengekomen. Ik vraag mij af of koolhydraten stapelen een voordeel kan bieden voor de 10 Miles of is deze afstand te kort? Ik kan niet uit ervaring spreken gezien ik tijdens mijn trainingen nooit de volle 100% wedstrijdintensiteit heb gelopen op deze afstand. Ik zou dan een drie dagen op voorhand pasta, rijst en pannenkoeken eten zodat de spieren meer glycogeen kunnen opnemen. Bedenkingen?
Hangt er vanaf. Dat stapelen voor de marathon is sowieso al een beetje achterhaald, zeker het volvreten 3d ervoor. De hele week ervoor wat letten op je eten en dan twee dagen ervoor meer koolhydraten dan normaal zonder enorm te overdrijven.

Maar cruciaal daarin is niet zozeer de afstand, maar wel de duur. Vanaf pakweg meer dan 1u à 1,5u is die overschot belangrijk. Als je 2u intensief doet over je 10M ga je veel meer baat hebben bij andere dingen (zoals meer trainingskilometers) dan bij stapelen, maar dan is het wel belangrijker om genoeg binnen te hebben op voorhand.

Ik neem aan dat je eerder rond de 1u30 zult zitten, en dan wordt het minder belangrijk. De laatste 10min worden toch afzien :D Ik let de week voordien wat op qua vettig eten (chips, friet), en 2d ervoor zeker niet te vettig en misschien een pastaatje of rijstgerecht. De dag zelf overdrijf ik altijd, dat weet ik. Maar ik voel me daar beter bij: een sandwich of 6 met confituur 3u voor de loop (te veel!), een banaan en een flesje Aquarius een uur voor de loop (en inderdaad de Dafalgan 🙈 afhankelijk van de blessure-du-jour).

En dan twee gelletjes met cafeïne, op 6 en 11km (net voor de pijp). Eentje zou ook voldoende zijn, maar opnieuw: ik voel me daar geruster bij. Al twijfel ik dit jaar om het met eentje te doen. Scheelt ook een drinkpost.
 
Absoluut, ik zou er alleen maar content van zijn in jouw geval! Je hebt ook heel gelijk gelopen, hè. Ik denk dat je zelfs met gewoon aanhouden van je huidige trainingen en weer opbouwen naar een volgende gewoon makkelijker hetzelfde of zelfs een beter resultaat kunt neerzetten, zonder daarbij een grote volumestijging. Gewoon omdat je volgend jaar profiteert met wat je dit jaar al hebt. Ze zeggen niet voor niets dat het pas je derde marathonjaar is dat het goed begint te gaan.

Waar voor mij sowieso ook nog redelijk wat "gratis" tijd ligt is de kilo's. Niet dat ik dik ben, maar voor marathons sta ik eigenlijk echt nog te zwaar.

Daar ga ik nog aan werken komende maanden en dan begin ik op tijd weer een trainingsblok voor de marathon van Antwerpen in het najaar.
 
Amai, al direct een nieuwe marathon op het oog. Geen zin in trailen? :⁠-⁠P

Hier is het nog wat nagenieten, veel geleerd over het mentale en voedsel. Wellicht doe ik het ooit wel nog eens, maar niet heel direct. Eerst voldoende mentaal opladen. Deze week relatief rust en dan wat doen waar ik zin in heb. Wellicht wat meer mtb terug.
 
Amai, al direct een nieuwe marathon op het oog. Geen zin in trailen? :⁠-⁠P

Ik ben daar te lomp voor denk ik 😅

Hier is het nog wat nagenieten, veel geleerd over het mentale en voedsel. Wellicht doe ik het ooit wel nog eens, maar niet heel direct. Eerst voldoende mentaal opladen. Deze week relatief rust en dan wat doen waar ik zin in heb. Wellicht wat meer mtb terug.

Enjoy the off period!
 
En dan twee gelletjes met cafeïne, op 6 en 11km (net voor de pijp). Eentje zou ook voldoende zijn, maar opnieuw: ik voel me daar geruster bij. Al twijfel ik dit jaar om het met eentje te doen. Scheelt ook een drinkpost.
Cafeïnegel zou pas na ten vroegste 15 minuten iets doen met maximaal resultaat tussen minuut 30 en 60. Een gel nemen na 11 kilometer lijkt me dus overkill.

Gemoedsrust is natuurlijk ook iets. Ik ga zelf bv. flacons met in totaal een halve liter sportdrank meenemen voor onderweg terwijl er drankposts zijn en ik het half uur voor de start ook een halve liter sportdrank ga drinken. :laugh: Na een klop op training enkele weken geleden op training doe ik geen inspanningen van meer dan een uur zonder dat ik drinken mee heb.
 
Cafeïnegel zou pas na ten vroegste 15 minuten iets doen met maximaal resultaat tussen minuut 30 en 60. Een gel nemen na 11 kilometer lijkt me dus overkill.

Gemoedsrust is natuurlijk ook iets. Ik ga zelf bv. flacons met in totaal een halve liter sportdrank meenemen voor onderweg terwijl er drankposts zijn en ik het half uur voor de start ook een halve liter sportdrank ga drinken. :laugh: Na een klop op training enkele weken geleden op training doe ik geen inspanningen van meer dan een uur zonder dat ik drinken mee heb.

Die laatste is bij mij zonder caf. Na de eerste is het nog 50min lopen, dus die zou genoeg moeten geven tot het einde... maar misschien toch beter een beetje schuiven naar 30min ervoor, en dan eentje op 8km. Maar zo veranderen van strategie vind ik zo gevaarlijk 🙈

Kwestie van voorbarige volgende doelen, ik zag deze voorbijkomen op FB: https://www.keeponrunning.be/events/you-race-we-pace/
Leek me wel eens iets grappigs om te proberen. Maar ik weet nog niet.
 
Hangt er vanaf. Dat stapelen voor de marathon is sowieso al een beetje achterhaald, zeker het volvreten 3d ervoor. De hele week ervoor wat letten op je eten en dan twee dagen ervoor meer koolhydraten dan normaal zonder enorm te overdrijven.

Maar cruciaal daarin is niet zozeer de afstand, maar wel de duur. Vanaf pakweg meer dan 1u à 1,5u is die overschot belangrijk. Als je 2u intensief doet over je 10M ga je veel meer baat hebben bij andere dingen (zoals meer trainingskilometers) dan bij stapelen, maar dan is het wel belangrijker om genoeg binnen te hebben op voorhand.

Ik neem aan dat je eerder rond de 1u30 zult zitten, en dan wordt het minder belangrijk. De laatste 10min worden toch afzien :D Ik let de week voordien wat op qua vettig eten (chips, friet), en 2d ervoor zeker niet te vettig en misschien een pastaatje of rijstgerecht. De dag zelf overdrijf ik altijd, dat weet ik. Maar ik voel me daar beter bij: een sandwich of 6 met confituur 3u voor de loop (te veel!), een banaan en een flesje Aquarius een uur voor de loop (en inderdaad de Dafalgan 🙈 afhankelijk van de blessure-du-jour).

En dan twee gelletjes met cafeïne, op 6 en 11km (net voor de pijp). Eentje zou ook voldoende zijn, maar opnieuw: ik voel me daar geruster bij. Al twijfel ik dit jaar om het met eentje te doen. Scheelt ook een drinkpost.
Ik durf snel snoepen maar dat ga ik deze week toch achterwege laten met een duidelijk doel deze keer. Ik mik op sub 1u20 dus een heel lange inspanningstijd zal het (hopelijk) niet worden. Dus ok, 3d stapelen zal in mijn geval overkill zijn zoals ook vermeld door anderen. Met gellekes heb ik geen ervaring, ik ga hier wijselijk op minder dan een week niet met experimenteren. 🙂 Waarschijnlijk nog een banaan een half u voor de start en misschien wat sportdrank, want dit laatste gecombineerd met wat wedstrijdstress zorgt sowieso voor een blaas die geledigd moet worden.
Gemoedsrust is natuurlijk ook iets.
Inderdaad, deze keer wat meer op tijd komen zodat ik me niet gehaast voel zal ook al veel schelen 😆
 
Kipchoge voorlopig in zevende positie (kopgroep loopt voorop) in Boston marathon en zal dus hoogstwaarschijnlijk niet winnen.
 
Hier is het nog wat nagenieten, veel geleerd over het mentale en voedsel. Wellicht doe ik het ooit wel nog eens, maar niet heel direct. Eerst voldoende mentaal opladen. Deze week relatief rust en dan wat doen waar ik zin in heb. Wellicht wat meer mtb terug.
Van voeding heb ik na al die tijd nog altijd geen idee wat werkt en wat niet :)
Vaste/natuurlijkere voeding heeft mijn voorkeur, maar uit gemak/mogelijkheden neig ik meestal naar snelle suikers wat ik me later dan weer beklaag.
Op training is zoiets moeilijk uit te proberen want die duren meestal niet lang genoeg.

Vandaag kort loopje gaan doen en de benen hebben het goed verteerd.
Binnen 4 weken staat hier de GTLC weer op de planning dus stil zitten zit er hier niet meteen in.
 
Terug
Bovenaan