Jaja, mijn plan om me in de 4u pacegroep te nestelen tot km 32-33 en vooral niet af te wijken van een beoogde 5:40? Haha, was me dat een leuk grapje
Ik had het me echt voorgenomen, maar ik kwam snel tot de conclusie dat ik dat echt kut vond in die pacegroep. Te nerveus, iedereen verdringt zich om erachter te zitten, bij het inhalen van de vele tragere deelnemers kom je door de grote drukte en het gewring voortdurend wat op achterstand. En de druppel was na de eerste bevoorradingspost waar ik ook weer efkes achter zat en even tempo moest lopen om erbij te komen.
Vanaf daar besloten om mijn eigen weg te gaan. Rustig 5:30 tot 5:35 gedraaid, heel vlak. Eerste benchmark was het halverwegepunt, daar kreeg ik in Gent een eerste krakje, maar het bleef goed draaien. Gezin stond aan te moedigen op km 28, maar ook daar nog geen verval. Km 33, nog steeds top. Hartslag bleef heel lang rond de 150, dus top.
Bij elke bevoorrading 1 beker water en 2 sportdrank, rustig wandelend uitdrinken en dan weer vertrekken. Beter een paar seconden vertragen en alles binnen, dan die seconden winnen en energie te kort komen. Ondertussen trouw elke 5K een gel.
En dan rond km 35... Mijn hartslag grafiek zegt genoeg:
BAM. Rond km 34 schakelde ik over op vetverbranding en mijn hart schoot richting 180 (183 gezien).
De marathon begon toen echt. Ik was wel goed gezind, want 8km afzien is nog te overzien, en beter nog: ik slaagde erin om mijn looptempo nog tussen 5:40 en 5:50 te houden. Een echte crash is nooit gekomen. Alleen de 2 laatste bevoorradingen (35K en 40K) tactisch beslist om een goed stuk van de post gewoon te wandelen om de hartslag even te laten zakken. Daarmee verloor ik +- 1m20, maar ik rekende dat ik het kon hebben. Ondertussen waren de 4u pacers met een kleine overblijvende schare volgelingen mij op +- 2km van het einde terug gepasseerd, extra stimulans om nog even door te geven.
Km 42 kon ik nog een 5:38 lopen. Maar dat was echt alles eruit wringen. De laatste 500m kreeg ik er zelfs geen klein sprintje meer uit.
Leeg, leeg, leeg. Mijn Fenix zei 4:00:00 over de 42.53K die ik gelopen heb. "Het zal toch niet weer he?!"
Ik vond m'n gezin niet direct in de giga drukte, dus een tijdje in het ongewisse gebleven. Ondertussen dealen met krampen, rillingen, geen hap door m'n keel krijgen. Telefoon van een heel sympa Nederlandse even geleend om vrouw een bericht te sturen, en toen we elkaar terug vonden was alle emotie er.
Officiële tijd: 3:59:54.
Garmin marathon tijd op 42.2K: 3:58:00.
Super tevreden hiermee. Er was geen echt doel, maar doordat mijn conditionele stats zo goed zaten de laatste week begon ik die 4u toch weer in mijn hoofd te steken. En gehaald!
Geen spijt van mijn eigen tempo te gaan door uit de pacegroep te vertrekken, ook al kwamen ze terug voorbij op het einde. Ik ben quasi in het zog gefinisht, ik heb mij veel nervositeit bespaard en ik weet niet of ik er anders wel bij had kunnen blijven.
Na 30K zat ik nog achter op mijn tijd van Gent na 30K, terwijl ik wel 4 minuten sneller finish. Dan ben ik toch tevreden over mijn indeling.
Over het evenement: top ambiance, goed parcours, de tegenwind was nog wel te dragen. Wel enorm druk, bijna de hele wedstrijd lang opletten om niet van de sokken gelopen te worden.