Algemene Loopthread

Sinds ik aan een trager tempo beginnen lopen ben, kan ik makkelijker lange afstanden doen.
Vb 3x 10km.

Al heb ik de indruk dat ik mij frisser voel als ik maar 2x in de week ga lopen.

Vorige week had ik een weekje niet gelopen vanwege rugpijn,

En maandag voelde het lopen zo goed aan, dat ik 16km heb gelopen, waarvan enkel de laatste km lastiger was. (Mijn tempo was 5:53/km)

Morgen nog eens 10km lopen, of 14indien het goed aanvoelt zodat ik aan hetzelfde week totaal zit.

Ik zou graag eens (als mijn lichaam er klaar voor is, al duurt dat nog een jaar) een marathon lopen (gewoon 42km op strava voor mezelf , tempo maakt niet uit wss hetzelfde als nu)

Of is dat onrealistisch als je dat rustig uitbouwt met 2x in de week te gaan lopen? Of hangt zo iets af van persoon tot persoon?

Ik zou graag eens (als mijn lichaam er klaar voor is, al duurt dat nog een jaar) een marathon lopen (gewoon 42km op strava voor mezelf , tempo maakt niet uit wss hetzelfde als nu)

Of is dat onrealistisch als je dat rustig uitbouwt met 2x in de week te gaan lopen? Of hangt zo iets af van persoon tot persoon?
Begin al eens met 21km ;)

De 42km is misschien het dubbele in afstand maar vraagt echt veel meer dan het dubbele in effort. Minsten 16 weken consistent 3, liefst 4 keer gaan lopen. Dat doe je niet tussen de soep en patatten he. Bij de 21 is dat anders en als je merkt dat het wel je ding is, kan die 42 nog altijd later he. Je kan marathons lopen tot je 60+ bent hoor :D

Begin al eens met 21km ;), 42km is misschien het dubbele in afstand maar vraagt echt veel meer dan het dubbele in effort. Minsten 16 weken consistent 3, liefst 4 keer gaan lopen.

Uiteraard, zou ik eerst 21 doen,

Da vraag was eigenlijk, of je dat kan lopen door gewoon 2x te gaan lopen in de week en op te bouwen, of dat je echt zwaardere training moet doen.

Ik moet idd nog eerst in de fase komen dat mijn lichaam 4 x per week lopen aankan

Ok ff gegoogled (had ik mss eerst moete doen) er is nog veeeeeel werk voor de boeg :p

Uiteraard, zou ik eerst 21 doen,

Da vraag was eigenlijk, of je dat kan lopen door gewoon 2x te gaan lopen in de week en op te bouwen, of dat je echt zwaardere training moet doen.

Ik moet idd nog eerst in de fase komen dat mijn lichaam 4 x per week lopen aankan :p

Op karakter kan alles maar dat is gewoon roofbouw op je lichaam.

Twee keer is zeker te weinig, drie kan maar 4 lijkt me optimaal zelfs al ga je niet voor een top tijd. Ik was zelf aan het trainen om in september de marathon van Antwerpen te lopen maar zat er half augustus compleet door, overtraind aan slechts 3 keer per week. Het vraagt serieus werk en dedication!

Misschien kan @eniac z'n ervaring nog even delen die heeft onlangs z'n eerste gelopen!

Op karakter kan alles maar dat is gewoon roofbouw op je lichaam.

Twee keer is zeker te weinig, drie kan maar 4 lijkt me optimaal zelfs al ga je niet voor een top tijd. Ik was zelf aan het trainen om in september de marathon van Antwerpen te lopen maar zat er half augustus compleet door, overtraind aan slechts 3 keer per week. Het vraagt serieus werk en dedication!

Misschien kan @eniac z'n ervaring nog even delen die heeft onlangs z'n eerste gelopen!

Ja, kwas hier al over enthousiast omdat die 16km plots zo makkelijk ging :p.

Tzal morgen mss wel al wa anders zijn alst tegen valt

Twee keer lijkt me inderdaad te weinig om dat comfortabel en zonder risico's te doen hoor.
Ik heb even gekeken en ik heb, vanaf een conditie waarmee ik zonder problemen een halve marathon liep, 17 weken lang getraind met 3 tot 4 keer lopen per week. Meestal 3 wel. Nu, ik heb genoten van de ervaring en ze is gelukt, maar ik ga in maart de marathon van Gent lopen en ik ga dit keer opbouwen met 4 keer per week lopen.

In other news, de opvolger van de Venu hangt hier al rond m'n arm :)
IMG_20211124_211228.jpg

Forerunner 945 kunnen scoren, samen met een Garmin hartslagmeter, voor een zalig prijsje. Morgen eerste run :D

Voor een marathon / volume uitbouw is snelheid geen prioriteit volgens mij :)

Disclaimer: ik heb veel gelopen maar nooit gestructureerd dus don't take my word for it ;)

Neen, mss volgende week doen dan, kan je dan die 1x 5km aan een sneller tempo lopen of dat is vrij nutloos?
Het belangrijkste is dat ge goed opwarmt en afkoelt, en wat variatie in uw trainingen steekt:

1 km opwarmen aan uw 10 km tempo, 3 km snel, 1 km afkoelen aan iets trager dan uw 10 km tempo. Of 1 km traag / 1 km snel / 1 km traag / … Of echte intervaltrainingen beginnen doen. En vergeet niet die andere 5K gewoon traag te lopen hé, die dient om uitgerust te raken 😉

Als het u aanspreekt, kunt ge ook gewoon een trainingsschema beginnen volgen, die werken zo goed als allemaal met het principe van rustige, snelle en lange trainingen af te wisselen.

Laatst bewerkt:
Daar ga je de mist in :p
Snelheid en variatie is voor elke afstand belangrijk.
Ja dat sowieso, maar als je net begint / toewerkt naar een eerste keer lange afstand dan zou ik geen snelle trainingen forceren als je daar geen zin in hebt. Ik zou echt gewoon mikken op volume gradueel verhogen per week en trainingen invullen zoals je daar zelf zin in hebt. Later als je echt wil gaan bepaalde tijden neerzetten wordt gestructureerd trainen belangrijker imo. Maar bon, iedereen moet het voor zichzelf wat aanvoelen wat het beste werkt.

Ja dat sowieso, maar als je net begint / toewerkt naar een eerste keer lange afstand dan zou ik geen snelle trainingen forceren als je daar geen zin in hebt. Ik zou echt gewoon mikken op volume gradueel verhogen per week en trainingen invullen zoals je daar zelf zin in hebt. Later als je echt wil gaan bepaalde tijden neerzetten wordt gestructureerd trainen belangrijker imo. Maar bon, iedereen moet het voor zichzelf wat aanvoelen wat het beste werkt.
Ik zou net afraden om dat te doen. Het is net beter om als je niet ervaren bent of gewoon bent om lange afstanden te lopen net heel gestructureerd te werken. Ten eerste om blessures en overtraining tegen te gaan. En ten tweede zodat je uw doel haalt.

Het is een misvatting dat je door snelheidswerk geblesseerd zou raken. Variatie is snelheid en looppatroon helpt net om minder snel geblesseerd te raken en een sterkere loper te worden over de hele lijn.

Dat je zelf moet aanvoelen wat goed werkt en wat niet dat klopt.

Inschrijven is mogelijk vanaf nu!

Edit: ik ben ingeschreven. Op naar sub 2u50, twee weken voor mij. 33ste verjaardag :)
Ook ingeschreven, nog bij de eerste 4000 dus 'maar' 80 EUR;)

Ik ga hier morgen een langere post typen, want zou ik ook eens graag een serieuze poging wagen om onder de 3u te geraken. Maar eerst morgennamiddag nog een trail van het werk lopen.

Het is een misvatting dat je door snelheidswerk geblesseerd zou raken. Variatie is snelheid en looppatroon helpt net om minder snel geblesseerd te raken en een sterkere loper te worden over de hele lijn.
Niet mee eens.. Ik heb vroeger intervaltrainingen gedaan en had continu spierblessures.. Snelheid geeft wel degelijk meer kans op blessures, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden vroeger. Sindsdien doe ik enkel duurlopen op een laag tempo dat mijn lichaam niet overbelast. Zo voel ik mij het beste en nooit meer blessures gehad.

Niet mee eens.. Ik heb vroeger intervaltrainingen gedaan en had continu spierblessures.. Snelheid geeft wel degelijk meer kans op blessures, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden vroeger. Sindsdien doe ik enkel duurlopen op een laag tempo dat mijn lichaam niet overbelast. Zo voel ik mij het beste en nooit meer blessures gehad.
Kan ook een gebrek zijn aan mobiliteit van de hamstrings, quadriceps, heupen, enkels dat zich meer uit bij snelheidswerk.

Terug
Bovenaan