Algemene Loopthread

Verloren lopen kan ook al eens goed zijn. Vandaag per ongeluk 8 km gedaan ipv de geplande 5 km, meteen anderhalve km meer dan mijn vorige langste afstand. Hopelijk voel ik er niet te veel van de komende dagen.

Eens een klein successtory van een mini-loper in plaats van ultraloper posten. :p Ik denk dat wat voor mij een topprestatie is, voor Karry98 intussen gewoon warming up is.

Afgelopen woensdag wou ik eens weten hoe het met mijn "maximum" conditie gesteld is nu ik terug regelmatig blijf lopen en geen last meer heb van m'n knieblessure.

Dus ik neem mezelf voor: ik ga niet boven een tempo van max ongeveer 6 min/km (10 km/h) uit. Dat lukt goed het eerste uur (eigenlijk te snel gestart en moeten afremmen achteraf), een goede 10 km dus, dus ik doe verder tot 12 à 13 km, geen probleem.

Vanaf 14 km begin ik het te voelen en dacht ik aan stoppen omdat ik gemiddeld boven de 6 min/km begon te zitten, maar ook 15 is toch een mooi rond getal, en 15 km op 1.5 h zou mooi zijn. Helaas op net geen 2 minuten na net niet gehaald. Daarvoor had ik wellicht ook beter moeten plannen (had niets goed gegeten voor te gaan lopen).

Maar goed: ik kon 6 min/km toen wel niet meer aan, maar had nog energie over en dacht: ik zou toch eens graag kunnen zeggen dat ik 10 miles gelopen heb, dat is maar één km meer. Dus ik loop nog één blokje om, omweg naar huis en klok op mijn deurdrempel af op 16.07 km.

Missie geslaagd denk je dan? Nope, enig online opzoekwerk leert dat 10 mijl eigenlijk 16.09 km is, ik schoot dus 20 meter te kort.
Mijn langste afstand ooit gelopen denk ik, maar wél 2 mislukkinkjes erbij: 15 km op 1.5 h was toch mooier geweest, of een volle 10 miles ook. :mad:

Meest aangename verassing: de dag erop niets last gehad, noch van m'n geblesseerde knie, nog van stijve spieren ofzo. Wel voorlopig niet iets om meerdere keren per week te doen, is ook niet echt efficiënt: veel tijd voor wat het maar is.

Tegen september wel proberen genoeg conditie te hebben opgebouwd voor de halve marathon. Opletten dat dat dus net iets meer is dan 21.0 km. :ROFLMAO:

Eens een klein successtory van een mini-loper in plaats van ultraloper posten. :p Ik denk dat wat voor mij een topprestatie is, voor Karry98 intussen gewoon warming up is.

Afgelopen woensdag wou ik eens weten hoe het met mijn "maximum" conditie gesteld is nu ik terug regelmatig blijf lopen en geen last meer heb van m'n knieblessure.

Dus ik neem mezelf voor: ik ga niet boven een tempo van max ongeveer 6 min/km (10 km/h) uit. Dat lukt goed het eerste uur (eigenlijk te snel gestart en moeten afremmen achteraf), een goede 10 km dus, dus ik doe verder tot 12 à 13 km, geen probleem.

Vanaf 14 km begin ik het te voelen en dacht ik aan stoppen omdat ik gemiddeld boven de 6 min/km begon te zitten, maar ook 15 is toch een mooi rond getal, en 15 km op 1.5 h zou mooi zijn. Helaas op net geen 2 minuten na net niet gehaald. Daarvoor had ik wellicht ook beter moeten plannen (had niets goed gegeten voor te gaan lopen).

Maar goed: ik kon 6 min/km toen wel niet meer aan, maar had nog energie over en dacht: ik zou toch eens graag kunnen zeggen dat ik 10 miles gelopen heb, dat is maar één km meer. Dus ik loop nog één blokje om, omweg naar huis en klok op mijn deurdrempel af op 16.07 km.

Missie geslaagd denk je dan? Nope, enig online opzoekwerk leert dat 10 mijl eigenlijk 16.09 km is, ik schoot dus 20 meter te kort.
Mijn langste afstand ooit gelopen denk ik, maar wél 2 mislukkinkjes erbij: 15 km op 1.5 h was toch mooier geweest, of een volle 10 miles ook. :mad:

Meest aangename verassing: de dag erop niets last gehad, noch van m'n geblesseerde knie, nog van stijve spieren ofzo. Wel voorlopig niet iets om meerdere keren per week te doen, is ook niet echt efficiënt: veel tijd voor wat het maar is.

Tegen september wel proberen genoeg conditie te hebben opgebouwd voor de halve marathon. Opletten dat dat dus net iets meer is dan 21.0 km. :ROFLMAO:
Amai goed gedaan! Vergeleken met wat ik momenteel qua afstanden doe, is dit ook al een prestatie waar ik naar op kijk, dus het hangt allemaal van het perspectief af :)

Jammer van die 20m, ma nu weet je dat het lukt en kan je het met wat meer planning waarschijnlijk nog vlotter halen.

Ik heb zelf maar 15km als langste afstand gelopen voordat ik de halve marathon deed. Mijn lange loopjes waren toen blijkbaar 31 januari 15km // 3 maart 14km // 15 maart 12,5km // 21 maart 21,35km.

Volgens mij zit je dus al redelijk goed. Als je op een bepaald moment voelt dat de benen goed zitten en je voldoende eten/drinken meehebt, gewoon doen!

Na een wat teleurstellende duurloop van 28km vorige week door te weinig water mee, vandaag nog eens mijn looprugzak van onder het stof gehaald, ondertussen weer 1 jaar geleden gebruikt. In totaal 30km, onderweg vroeg een niet mis ogende vrouw (maar geen blonde Française :s) nog hoeveel kilometer ik aan het lopen was. ;)

Ik heb zelf maar 15km als langste afstand gelopen voordat ik de halve marathon deed. Mijn lange loopjes waren toen blijkbaar 31 januari 15km // 3 maart 14km // 15 maart 12,5km // 21 maart 21,35km.

Volgens mij zit je dus al redelijk goed. Als je op een bepaald moment voelt dat de benen goed zitten en je voldoende eten/drinken meehebt, gewoon doen!

Uitlopen op karakter kan misschien nu al inderdaad, maar ik zou toch graag die halve marathon op 2h lopen.

Mijn loopschema voor 10 km volledig beëindigd met een "loopwedstrijd" van 10 km op 52 minuten. Toen had ik weliswaar getraind toen ik op dieet stond, en toen voor die wedstrijd voor het eerst niet met een doorgaans lege maag gelopen.

Ik houd me voorlopig aan een loopschema van 2 korte loopjes (waarvan één intervaltraining) en 1 langer loopje (10km+) per week als cardiotraining, voorlopig wil ik meer aandacht geven aan krachttraining want het feit dat ik te "zwak" was heeft me die knieblessure in eerste instantie opgeleverd.

Bah slechte training achter de rug, stond een leuke 21km block training op de planning maar de onverwachte warmte speelde me wat parten, na 14,5km afgetikt.

Gisteren ook iemand helpen verhuizen misschien zat dat ook nog wat in de kleren.

Lig al twee weken stil want zit hoogstwaarschijnlijk met opkomende anterior shin splint. Ondanks geen training, ontstekingsremmers en 3/4 x ijs per dag wordt het precies enkel erger. Dit is echt balen want conditie was nog nooit zo goed geweest ...

Morgen naar sportkliniek in Tongeren.

Vermoed dat ik waarschijnlijk nog wat langer rust zal moeten nemen. Als dat zo is moet ik opzoek naar een andere manier om mijn conditie toch iets wat te onderhouden.

Na een wat teleurstellende duurloop van 28km vorige week door te weinig water mee, vandaag nog eens mijn looprugzak van onder het stof gehaald, ondertussen weer 1 jaar geleden gebruikt. In totaal 30km, onderweg vroeg een niet mis ogende vrouw (maar geen blonde Française :S) nog hoeveel kilometer ik aan het lopen was. ;)
Zou naast water toch ook iets van suikers meenemen als ge langer dan 1u30 loopt. Of eventueel uw water door isotone sportdrank vervangen.

Zou naast water toch ook iets van suikers meenemen als ge langer dan 1u30 loopt. Of eventueel uw water door isotone sportdrank vervangen.
Ik voorzie ook steeds bij loopjes >1u20 iets om te drinken en eten.
Hetzij in lussen lopen rond de woning, met een bidon op de vensterbank. Hetzij met een rugzakje waar 2 kleine soft flasks en een koekje in zit.

28km lopen zonder drank of eten, en ik rol ergens in de graskant.
Ooit eens gestrand tijdens het fietsen op een 15km van thuis. Volledig uitgeput me naast een bushok moeten leggen en iemand bellen om me op te pikken. En niemand die me maar kwam vragen wat er scheelde… sindsdien is brandstof voor mij het allerbelangrijkste.

Lig al twee weken stil want zit hoogstwaarschijnlijk met opkomende anterior shin splint. Ondanks geen training, ontstekingsremmers en 3/4 x ijs per dag wordt het precies enkel erger. Dit is echt balen want conditie was nog nooit zo goed geweest ...

Vermoed dat ik waarschijnlijk nog wat langer rust zal moeten nemen. Als dat zo is moet ik opzoek naar een andere manier om mijn conditie toch iets wat te onderhouden.

Als er nog een zoektocht naar een goede kinesist is dan kan ik Simons Smets van Kinecare in Tongeren echt wel aanraden. Heb zelf hard gesukkeld met shin splits en hij heeft me der goed vanaf geholpen.

Wat is haar tijd op de 800m?

2min15xx
Om het wat te kaderen: Ze is 39 jaar, ze loopt ondertussen sinds haar 29j, maar pas de laatste jaren echt intensief, volgens haar kan ze zeker nog verbeteren. PR is vorig jaar ook pas gelopen, dus volgens mij kan ze daar wel eens gelijk hebben. Ik ben uiteraard wel wat biased, maar ik vind het zeer knap.

Verloren lopen kan ook al eens goed zijn. Vandaag per ongeluk 8 km gedaan ipv de geplande 5 km, meteen anderhalve km meer dan mijn vorige langste afstand. Hopelijk voel ik er niet te veel van de komende dagen.

Super! Heel goed gedaan!

Ik heb het hier al vaak gezegd, maar je moet uw eigen prestaties zeker niet minimaliseren tegenover wat anderen doen. Het is hoe dan ook een knappe prestatie! Dat je net die 10 miles niet hebt gehaald maakt ook niet uit, je weet nu dat je het kan!

Na een wat teleurstellende duurloop van 28km vorige week door te weinig water mee, vandaag nog eens mijn looprugzak van onder het stof gehaald, ondertussen weer 1 jaar geleden gebruikt. In totaal 30km, onderweg vroeg een niet mis ogende vrouw (maar geen blonde Française :s) nog hoeveel kilometer ik aan het lopen was. ;)

Pff, als het geen blonde Françaises zijn kijk ik al niet meer om. De lat wel hoog genoeg leggen e!

Lang geleden, maar ik heb deze ochtend nog eens een PR op de weg verbroken, namelijk de 10km. Voor het eerst onder de 37min gedoken (36:54), daar ben ik super tevreden mee als test. Vooral ook heel blij met de zeer gelijke splits, 2e 5km bvb slechts 1 sec trager dan de eerste 5km. Zoals aangegeven heb ik terug zin om wat snel te lopen, zeker met het is oog op mijn debuut op een 10000m wedstrijd in augustus in FR. Geeft mij wel vertrouwen dat ik nog sneller moet kunnen in betere omstandigheden, op piste en met concurrentie.

Wat mij nog meer voldoening geeft is dat die sessie volgt op een week van 200km en deze week had ik voor mijn 10km test ook 145km op de teller staan. Om er dan nog een schepje bovenop te doen ben ik deze namiddag nog een rustig loopje gaan doen van 27km met een maat op de Kalmthoutse heide, zo klok ik deze week weer af op 183km. Happy days!

Volgende week dan een rustige week.

Laatst bewerkt:
2min15xx
Om het wat te kaderen: Ze is 39 jaar, ze loopt ondertussen sinds haar 29j, maar pas de laatste jaren echt intensief, volgens haar kan ze zeker nog verbeteren. PR is vorig jaar ook pas gelopen, dus volgens mij kan ze daar wel eens gelijk hebben. Ik ben uiteraard wel wat biased, maar ik vind het zeer knap.
Op Belgisch niveau komt ze dan al een heel eind. Zeker voor iemand van 39.
Ik voel vooral dat ze u langs alle kanten gaat afdrogen :P
Zij is al gedoucht voordat gij uw 1500m hebt gefinisht :P

Op Belgisch niveau komt ze dan al een heel eind. Zeker voor iemand van 39.
Ik voel vooral dat ze u langs alle kanten gaat afdrogen :P
Zij is al gedoucht voordat gij uw 1500m hebt gefinisht :P

Ik maak mijzelf absoluut geen illusies hoor, die gaat mij daar een pak rammel verkopen dat het geen naam heeft. Als het enkel zij en ik op een piste zou zijn, dan kan ik er nog mee leven. Het ergste is dat ze het wil doen op een avond waarbij ze traint met haar clubgenoten om wat publiek te hebben. Ik weet niet of mijn eergevoel dat aankan.

Ze heeft recent nog een training gedaan van 13 x 400m met steeds snellere rondetijden. Als ik die tempo’s bekijk schijt ik letterlijk in mijn broek bij de gedachte alleen al. Ik kan waanzinnig hoge volumes aan, maar zo’n training overleef ik gewoon niet.

Bon, onze disciplines liggen mijlenver uit elkaar, 800m versus 100mijl, vergelijken is dus onmogelijk, maar ik sta op mijn domein nergens in vergelijking met haar.

Positieve is wel dat ze zonder problemen afstanden tot 15km kan lopen met mij zonder dat ik moet inhouden.

Soit, ik kan er perfect mee leven dat ze op die afstanden sneller is dan mij.

De competitiedrang in mij komt toch wat naar boven voor mijn 1500m head-to-head. Om de schade te beperken toch maar eens een sessie 10x400m ingepland vandaag om te zien wat ik waard ben op die kortere intensieve intervallen. Redelijk constante tempo’s kunnen lopen op de 400m’s met een gemiddelde tempo van 3:12 over alle 10 heen, rekening houdend dat ik trager ben gestart en de laatste rond de 3:06 heb gelopen.

Op zich niets om over naar huis te schrijven, maar ik kan er voorlopig mee leven. Het vervelende is gewoon dat mijn echte topsnelheid belachelijk laag ligt. Op zich goed dag ik constante tempo’s kan lopen, maar ik kan gewoon echt niet sneller door het gebrek aan prikkels op dat gebied te laatste maanden.

Momenteel niet veel aan te doen behalve de benen wat de blijven triggeren tot D-day.

Gisteren naar de sportkliniek geweest en heb geen shin splint. Blijkbaar ontsteking van een of andere pees. Ik kom er vanaf met wat flexiumgel, ibuprofen en wat stretches.

Maar belangrijker is dat ik mag blijven lopen!

Na twee weken rust wegens overtraining en die pijn rond mijn scheen kijk ik daar enorm naar uit! Mijn vriendin vroeg mij eergisteren hoelang ik nog slecht gezind ging rond lopen. Die heeft minstens zo hard afgezien als ik ... :)

Als gevolg van een slepende blessure heb ik tijdens de revalidatie met behulp van een sportkinesist de intensiteit van mijn work-outs rond het lopen heen de laatste maanden stevig opgeschroefd. Ik zou nog nét iets sterkere spieren willen en denk dat door mijn proteïne-inname te verhogen, om te beginnen tot 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht per dag, deze trainingen nog meer hun vruchten zullen afwerpen. Zijn hier toevallig mensen die iets meer van voeding weten aanwezig? :D Ik heb drie vragen.

1) Maakt het uit 'welke' eiwitten je binnenspeelt in het kader van spieropbouw/spierversterking?
2) Wat zijn eiwitbommen die je gemakkelijk dagelijks kan binnenspelen? Kippenwit bij maaltijden is een simpele. Yoghurt à la Skyr is ook een simpele. Zijn er bv alternatieven voor Skyr met nog minder suiker?
3) Wanneer speel je het beste een shake van bv. melkunie met 20g proteïne (had er toevallig 2 gratis liggen) binnen op dagen van zwaardere training? Of maakt het moment weinig uit?

Ik vraag geen voedingsplan. Ik ga het beginnen tracken en kom met mijn huidige eetpatroon lang niet aan de beoogde 1.5g/kg/dag (terwijl ik al redelijk scherp sta).

Wie doet na training wat eigenlijk?
Ik neem eigenlijk enkel maar een recovery drank na een LSD. Voor alle loopjes tot pakweg een uur (en dat is voor mij dan dikke 10km) doe ik niets speciaal. Zou ik dat beter wel doen, en vanaf wat voor inspanningen dan?

Terug
Bovenaan