Algemene Loopthread

Vrijdag de 80K van de Trail100Andorra by UTMB meegedaan. 78km met 3900hm en er zitten 2 serieuze bergen in het parcours.
Prachtige omgeving, zeer goede organisatie en publiek en lokale bevolking die zeer hard meeleven.
Maar bij momenten toch zeer pittig. Vooraf hoopte ik op 13-14u te finishen (zelfs iets sneller), maar ik heb toch 16u nodig gehad…

Hopelijk een goede leerschool voor de X-Traversee begin juli in Verbier.

Vrijdag de 80K van de Trail100Andorra by UTMB meegedaan. 78km met 3900hm en er zitten 2 serieuze bergen in het parcours.
Prachtige omgeving, zeer goede organisatie en publiek en lokale bevolking die zeer hard meeleven.
Maar bij momenten toch zeer pittig. Vooraf hoopte ik op 13-14u te finishen (zelfs iets sneller), maar ik heb toch 16u nodig gehad…

Een wandelingske dus 🙄

Straf gelopen!

Een wandelingske dus 🙄

Straf gelopen!
Haha er zaten echt een aantal bizarre momenten in:
- verschillende sneeuwstukken waar je geen grip had en dus moest schuiven of glijden
- bij de laatste stijle en lange afdaling op een single track pad in de bossen stond er ineens een wit paard op het midden van het track - heb zelfs aan iemand moeten vragen of het echt was omdat het toch wel een bizarre hallucinatie was geweest anders 😀

Heeft er iemand eigenlijk tips wat te doen als je maar 4 weken hebt tussen 2 grote races?
Mijn volume ligt vrij hoog momenteel.
In april nog Epic Trail Baraque de Fraiture meegedaan, dan eind mei de 20km van Brussel, vorig weekend 80K Andorra en binnen 4 weken moet ik klaarstaan in Verbier. Ik zou een evenwicht moeten vinden tussen voldoende recovery en voldoende training en mijn blessurerisico zo laag mogelijk moeten houden.

Heeft er iemand eigenlijk tips wat te doen als je maar 4 weken hebt tussen 2 grote races?
Mijn volume ligt vrij hoog momenteel.
In april nog Epic Trail Baraque de Fraiture meegedaan, dan eind mei de 20km van Brussel, vorig weekend 80K Andorra en binnen 4 weken moet ik klaarstaan in Verbier. Ik zou een evenwicht moeten vinden tussen voldoende recovery en voldoende training en mijn blessurerisico zo laag mogelijk moeten houden.

Veel zal afhankelijk zijn van hoe goed je base training was.
Ik zou weekje na andorra het de eerste dagen rustig aandoen en naar het weekend toe opnieuw volume opbouwen. Week 2 en 3 opnieuw hoog volume draaien met specifieke trainingen voor je wedstrijd en dan in week 4 een goeie taper.
Veel hangt af van je historie als sporter hoeveel herstel je neemt na andorra, hoe hoog je volume in week 2 en 3 is.

Ik zie mezelf niet als een sporter.
Maar ik heb doorheen de jaren wel wat duurvermogen opgebouwd.
Eind vorig jaar wel een stressfractuur toen ik voor De Bello Gallico aan het trainen was.
Dus ik kan pas sinds maart ongeveer terug lopen...
Maar ik denk dat wat je zegt wel steek houdt. Deze week ga ik het relatief rustig aan doen.
In Verbier wil ik gewoon gelijkaardig presteren als nu wat een uitdaging zal zijn aangezien alle bronnen zeggen dat Verbier nog een stuk pittiger is door "The Wall" met 1200 hoogtemeters op 65km wanneer ja al bijna 4000 hoogtemeters in de benen hebt...

Bon, vrijdag dus halve marathon in Torhout. Vraag me af of dat überhaupt gaat doorgaan. Enerzijds wordt het heet (33graden), anderzijds kans op zwaar onweer. Iemand die toevallig in de organisatie zit/kent, en of ze daar al mee bezig zijn?

Ik zou niet te zot doen, het volume heb je al in de benen zitten door Andorra voor te bereiden. Die vier weken gaan het verschil niet maken, zorgen dat de benen terug fris aanvoelen maar ze toch geprikkeld houden met wat volume.

Ik zie mezelf niet als een sporter.

seefhoek.gif

Hoeveel van die 78k heb je effectief kunnen lopen?

Ik zou niet te zot doen, het volume heb je al in de benen zitten door Andorra voor te bereiden. Die vier weken gaan het verschil niet maken, zorgen dat de benen terug fris aanvoelen maar ze toch geprikkeld houden met wat volume.

seefhoek.gif
Haha, maar nee echt ik zie mezelf niet als een sporter. Ik ben inmiddels de 40 voorbij en was in mijn jonge jaren nooit echt sportief. Ik was eerder een gamer en met computers bezig, dan met sport. Het is nog maar een jaar of 3-4 dat ik geleidelijk aan sportiever aan het worden ben.
Maar een sub 3 marathon ofzo zit er bij mij niet in (en interesseert me ook niet).

Hoeveel van die 78k heb je effectief kunnen lopen?
Dat is moeilijk te zeggen bij een ultra. Alles wat vlak was of licht bergaf en loopbaar, heb ik gelopen tot op het einde. Bergop is wandelen voor mij (of "powerhiken" zoals ze het bij ultra's graag noemen :)) en fel bergaf of technisch bergaf is bij mij ook niet echt vlot lopen. Maar de laatste 10 km waren van terrein terug heel wat makkelijker en weinig technisch en daar heb ik toch nog de meerderheid van gelopen.
Als ik moet schatten hoeveel gelopen van het totaal, denk ik 30-35km maar ik kan er serieus naast zitten.

Sinds men heup problemen vorig jaar amper nog gelopen. (Teller staat vandaag op 360km voor dit jaar). Vooral veel geboulderd.

Volledig pijn vrij dus laatste weken belastbaarheid zitten testen.
Dit weekend nog eens een beetje "langer" in de Ardennen gaan lopen en het voelde allemaal super.

Eigenlijk vooral omdat ik ben ingeschreven voor Val D'Aran UTMB 163 km en geld ben ik toch sowieso kwijt.

Deze week nog eens wat hoogtemeters trainen, en als dat goed zit, ga ik meedoen *Fingers Crossed*.

Sinds men heup problemen vorig jaar amper nog gelopen. (Teller staat vandaag op 360km voor dit jaar). Vooral veel geboulderd.

Volledig pijn vrij dus laatste weken belastbaarheid zitten testen.
Dit weekend nog eens een beetje "langer" in de Ardennen gaan lopen en het voelde allemaal super.

Eigenlijk vooral omdat ik ben ingeschreven voor Val D'Aran UTMB 163 km en geld ben ik toch sowieso kwijt.

Deze week nog eens wat hoogtemeters trainen, en als dat goed zit, ga ik meedoen *Fingers Crossed*.
Een prachtige loop denk ik. Die staat ook nog op mijn lijstje voor een van de komende jaren.

Fingers crossed voor de blessure, maar worst case kan je altijd aan een aid station uitstappen. Je kan niet meer switchen van de 100M naar de 100K?

Bon, vrijdag dus halve marathon in Torhout. Vraag me af of dat überhaupt gaat doorgaan. Enerzijds wordt het heet (33graden), anderzijds kans op zwaar onweer. Iemand die toevallig in de organisatie zit/kent, en of ze daar al mee bezig zijn?
Nacht van Vlaanderen?

zou mij verwonderen moesten ze het niet laten doorgaan, er zijn 11.800 inschrijvingen over het volledige event (lopen/wandelen).
Op mijn weer app staat er 28 gr rond 20u35...
Redelijk nerveus want het is mn eerste halve marathon wedstrijd... wel al 2x meegedaan a 10miles Antwerp (16km).

Nacht van Vlaanderen?

zou mij verwonderen moesten ze het niet laten doorgaan, er zijn 11.800 inschrijvingen over het volledige event (lopen/wandelen).
Op mijn weer app staat er 28 gr rond 20u35...
Redelijk nerveus want het is mn eerste halve marathon wedstrijd... wel al 2x meegedaan a 10miles Antwerp (16km).
Blijkbaar zijn er wel al extra maatregelen genomen tegen de hitte met extra verkoelingsopties. Zal dus wel gwn doorgaan. Ook voor mij een eerste halve marathon wedstrijd. Initieel had ik idee om er een stevige test van te maken richting marathon mid september, maar gezien de temperatuur ga ik er toch gewoon een rustige lange duurloop van maken, denkik. Ga jij nog voor een tijd lopen?

Blijkbaar zijn er wel al extra maatregelen genomen tegen de hitte met extra verkoelingsopties. Zal dus wel gwn doorgaan. Ook voor mij een eerste halve marathon wedstrijd. Initieel had ik idee om er een stevige test van te maken richting marathon mid september, maar gezien de temperatuur ga ik er toch gewoon een rustige lange duurloop van maken, denkik. Ga jij nog voor een tijd lopen?
Mja geschatte eindtijd had ik 2u20min opgegeven, bij inschrijving. Laatste PR was 1u43 op 10miles.
Eerste 2 km rustig lopen, daarna tem eerste 10 km mezelf vooral sparen zodat ik zeker 2de helft nog wa reserve heb.
Ik hoop onder de 6u30/km gemiddeld te blijven. Tis en blijft natuurlijk wel een wedstrijd.

Het is erg landelijk, het start in Torhout maar al heel vlug ben je richting platteland/boerebuiten aant lopen tussen de aardappelvelden en dan in de bossen (hopelijk helpt da wa tegen de hitte), dan halverwege Veldegem (klein dorpje) dan terug richting Torhout.
Niet zoveel waterbevoorrading 3km/11km en 17km. Hopelijk hebben ze dit reeds aangepast.
Ga misschien wel een petje dragen denk ik nu. :tongue:

Edit: dit op FB:
Er wordt een recordopkomst verwacht en de weergoden voorspellen hete temperaturen.
Daarom worden extra maatregelen genomen :
- Er worden enkele diepvriezers voorzien met ijsblokjes om de mensen die oververhit zijn sneller te kunnen afkoelen.
- 15 koelwagens houden de dranken op elk punt koud genoeg.
- Op 14 plaatsen vind je watertaps, in samenwerking met de Watermaatschappij, waar constant fris drinkbaar water voorhanden is.
- Er is een FAST-team met een wagen die met gekoelde dranken constant onderweg is om bij oproepen snel te kunnen reageren. Dit vooral voor de verre afstanden.
De organisatie bekijkt op dit moment om water te vernevelen op het parcours van de 10 kilometer.
Wat kan je zelf doen?
Hydrateer slim: Drink niet alleen tijdens het sporten, maar begin hier al uren van tevoren mee.
Vul bij intensieve inspanning aan met isotone sportdranken voor extra zouten.
Luchtige kleding: Kies voor lichte kleuren en ademende, vochtafvoerende sportkleding (geen katoen). Draag een pet en een zonnebril.
Bescherm je huid: Smeer je in met zonnebrandcrème, zeker vanaf UV-index 3

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan