Algemene Loopthread

Ik voel me terug goed na ziekte. 2 weken geleden recupereerde ik niet goed en ik heb daarna 5 dagen rust moeten nemen.
Ik heb even wat moeten minderen, vorige week heb ik hierdoor de 30 km niet gehaald. Maar nu zit ik terug aan 45 km.

Na 15 km vandaag voelde ik mij nog zo fris als iets. Ik had er nog extra 15 km kunnen lopen qua gevoel.

Laatst bewerkt:
Hier ook een week ziek geweest. Met de weinige slaap duurde die precies ook wel langer.
Nu terug opbouwen om de 40km te kunnen lopen op de KOTK volgende maand.

Ondertussen me wel uitgeschreven voor de 24u; kan niet voldoende trainen en de recup verloopt ook veel trager, wel aan het aftellen tot de baby mee kan op de loopbuggy.

Ergens een doel zoeken voor het najaar of volgend jaar; ondertussen af en toe een event meepikken zonder grote ambities of afstand.

Vandaag liep ik voor het eerst sinds begin januari nog eens rond 5:50/km (basistempo is tegenwoordig rond 6:30).
De HR ging meestal niet hoger dan 150 (zone 3) dus dat was wel goed. Toch zag ik ferm af en kon ik qua gevoel gene mm sneller.
Ik kon het tempo wel heel lang vol houden maar that was it. Ik heb toch +-14 km gelopen aan dat tempo. (+ ruim 1 km cooling down)

Het is duidelijk dat ik conditioneel nog veel extra marge heb en ik op dat vlak nog heel wat sneller kan, maar dat ik de laatste tijd te weinig tempotrainingen heb kunnen doen en dat wreekt zich een beetje op mijn gestel.

Dus dit was wel 'ok' qua training. Maar sneller moest het ook niet zijn.

Overzicht eerste lange tempotraining van 2026 -->

today.gif

today.gif

Laatst bewerkt:
Waar zien we de tempo’s? Of was het gewoon tempotraining als in 1u30 in tempozone lopen, wat dan 5m56 is?
Ja het klopt wat je zegt. Ik heb heel de tijd in mijn tempozone gelopen. (zone 3). Ik heb 2x wat trager gelopen voor een gelleke te nemen (op de hellende stukken) en de 1ste en laatste km waren iets trager.

Het was wel lastig 'solo' lopen met de felle wind. Ik weeg momenteel ook een paar kg te veel, er moet eigenlijk wat af. Mijn loopschoenen zitten ook aan een kleine 1000 km dus ik ga mijn nieuwe loopschoenen beginnen in lopen want ik voel dat het 'op' is met dit paar.

Swoit ik ben wel tevreden van vandaag. Ik had woensdag, vrijdag én zaterdag ook al gelopen, dus het feit dat mijn HR nooit steeg over een afstand van 15+km wil wel zeggen dat ik momenteel weer goed herstel. Nu rust tem woensdag.

Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging, maar wel een grappige... Of eerder een 'zo-zie-je-maar-weer'. Door mijn uitleg en voorgeschiedenis zoeken we uiteraard in hetzelfde straatje als altijd. Alleen was dat deze keer fout.

Ik heb een nieuwe loopbroek sinds november. En de lintjes moet ik écht hard aantrekken of ze zakt af na een tijd. Zeker met gsm erin. Zo hard dat ik 3 of 4x ben teruggekomen met een bloeduitstorting op exàct die plaats die nu pijn doet, op de heupkam. Hoogstwaarschijnlijk heb ik met die lintjes de pezen tegen het bot gekneld, of zelfs de pezen zelf geïrriteerd.

Wel een andere aanpak dan altijd aanvaard en zowel de 10km voor KOTK als de 10M geschrapt uit het lijstje. We gaan maar eens voor de slimme aanpak en subiet gewoon 10w Start To Run uitdoen. En dan opbouwen voor het najaar.

Ja het klopt wat je zegt. Ik heb heel de tijd in mijn tempozone gelopen. (zone 3). Ik heb 2x wat trager gelopen voor een gelleke te nemen (op de hellende stukken) en de 1ste en laatste km waren iets trager.

Het was wel lastig 'solo' lopen met de felle wind. Ik weeg momenteel ook een paar kg te veel, er moet eigenlijk wat af. Mijn loopschoenen zitten ook aan een kleine 1000 km dus ik ga mijn nieuwe loopschoenen beginnen in lopen want ik voel dat het 'op' is met dit paar.

Swoit ik ben wel tevreden van vandaag. Ik had woensdag, vrijdag én zaterdag ook al gelopen, dus het feit dat mijn HR nooit steeg over een afstand van 15+km wil wel zeggen dat ik momenteel weer goed herstel. Nu rust tem woensdag.
Op welke manier is dat tempo dan bepaald voor je tempoloopje? Of is het puur op hartslag?
En waarom zit je hartslag volgens het grafiekje volledig in 4, maar volgens de samenvatting 90% in 3 :D ik vind het moeilijk om er een touw aan vast te knopen, of ligt het aan mij?

Op welke manier is dat tempo dan bepaald voor je tempoloopje? Of is het puur op hartslag?
Deze was puur op HR - zone 3. (141 tem 160 HR)

Ik wilde eens testen waar ik stond. Qua basis is het wel goed (mijn HR steeg niet verder door naar zone 4 bij hetzelfde tempo, wat wel gebeurt bij zware sessies als mijn basis niet voldoende in orde is), maar qua snelheid ben ik er nog belange na niet.

En waarom zit je hartslag volgens het grafiekje volledig in 4, maar volgens de samenvatting 90% in 3 :D ik vind het moeilijk om er een touw aan vast te knopen, of ligt het aan mij?
Dat was me nog niet opgevallen. Een foutje in de grafiek van Polar? Want ik heb het nog eens nagekeken en ik liep echt géén zone 4.
Maar dat heb je goed opgemerkt. :)

Of ja wat @NemesisBE zegt. Persoonlijk was het mij nog nooit echt opgevallen.

Laatst bewerkt:
Hartslag zit 90% in 3 toch?
Die legende rechts heeft niks te maken met de grafiek. Da's gewoon een oplijsting van het percentage dat ie in een bepaalde zone zit.
De kleur van de lijn bepaalt de zone, en dat is grotendeels groen.

Ik heb een nieuwe loopbroek sinds november. En de lintjes moet ik écht hard aantrekken of ze zakt af na een tijd. Zeker met gsm erin. Zo hard dat ik 3 of 4x ben teruggekomen met een bloeduitstorting op exàct die plaats die nu pijn doet, op de heupkam. Hoogstwaarschijnlijk heb ik met die lintjes de pezen tegen het bot gekneld, of zelfs de pezen zelf geïrriteerd.

De volgende keer is de luchtdruk van het stadspark de oorzaak? :s

Wat voor een loopboek is dat dan? Een lange tight?
Als je die broek zo hard moet aantrekken dat je er bloeduitstortingen van krijgt, of zelfs uw pezen ermee afknelt dan ben je toch niet goed bezig :P
Kan ook aan mij liggen, maar waarom moet uw gsm perse mee? En is er geen andere manier als het toch moet buiten uw broek keihard aanspannen, een spibelt ofzo?

Het afgelopen half jaar heb ik voor het krachtgedeelte vooral met velocity based training gewerkt. Ik had er af en toe al iets over gepost in de power training thread, en ik moet zeggen: echt leuk om mee bezig te zijn. Dus bij deze nog eens als tip voor wie het interesseert.

De sprongkracht is in de afgelopen periode duidelijk verbeterd. Mijn squat jump ging van 27 cm naar 37 cm, countermovement jump van 30 cm naar 36 cm en drop jump van 34 cm naar 40 cm. Ook de snelheid van de sprong is toegenomen, van 2.4 m/s naar 2.7 m/s. Mooie progressie dus.

De komende weken ga ik dit verder onderhouden en tegelijk wat meer specifieke prikkels in het lopen inbouwen, met het oog op een wedstrijd eind maart. De loopprikkels zullen grotendeels vergelijkbaar zijn met wat ik in september gedaan heb, dus het wordt interessant om te zien wat het effect is van de velocity based training van de voorbije maanden.

Volgens de recente inzichten zou dit een duidelijke meerwaarde moeten geven, dus ik ben benieuwd wat het zal opleveren.

Als je die broek zo hard moet aantrekken dat je er bloeduitstortingen van krijgt, of zelfs uw pezen ermee afknelt dan ben je toch niet goed bezig :p
Kan ook aan mij liggen, maar waarom moet uw gsm perse mee? En is er geen andere manier als het toch moet buiten uw broek keihard aanspannen, een spibelt ofzo?
Eerder een losse short denk ik, heb zelf ook een short waarin 2x softflask 500ml + gsm + sleutels past en om dat niet te doen afzakken moet je dat wel redelijk aansnoeren.

De volgende keer is de luchtdruk van het stadspark de oorzaak? :S
Wat een zeikreactie toch weer :thumb:

Als je die broek zo hard moet aantrekken dat je er bloeduitstortingen van krijgt, of zelfs uw pezen ermee afknelt dan ben je toch niet goed bezig :p
Ik wilde eens een lange loopbroek die geen legging was. Ik zit me er altijd in te worstelen en iets lossers leek me wel leuk. Dus dat zat spannend rond mijn kuiten en daarboven wel los. Mijn gsm gaat altijd mee om muziek/podcasts op te luisteren, en ik ga lopen tijdens de ochtend of lunch, waardoor ik wel gebeld wil kunnen worden door het werk. Meestal niet nodig, maar het kan wel.

Er is uiteraard een andere manier, en dat ga ik dan vanaf nu ook doen. Vond het alleen wel gemakkelijk zo, en dan slik ik het ongemak van harder aansnoeren wel. Alleen had ik dat dus beter niet gedaan in dit geval.

Sowieso vond ik het systeem om muziek/podcasts op je horloge te zetten altijd zo'n gedoe :D ik vergeet telkens hoe het moet, en moet dat weer gaan uitzoeken, en dan vergeet ik de juiste erop te zetten... I know.

Het afgelopen half jaar heb ik voor het krachtgedeelte vooral met velocity based training gewerkt. Ik had er af en toe al iets over gepost in de power training thread, en ik moet zeggen: echt leuk om mee bezig te zijn. Dus bij deze nog eens als tip voor wie het interesseert.

De sprongkracht is in de afgelopen periode duidelijk verbeterd. Mijn squat jump ging van 27 cm naar 37 cm, countermovement jump van 30 cm naar 36 cm en drop jump van 34 cm naar 40 cm. Ook de snelheid van de sprong is toegenomen, van 2.4 m/s naar 2.7 m/s. Mooie progressie dus.

De komende weken ga ik dit verder onderhouden en tegelijk wat meer specifieke prikkels in het lopen inbouwen, met het oog op een wedstrijd eind maart. De loopprikkels zullen grotendeels vergelijkbaar zijn met wat ik in september gedaan heb, dus het wordt interessant om te zien wat het effect is van de velocity based training van de voorbije maanden.

Volgens de recente inzichten zou dit een duidelijke meerwaarde moeten geven, dus ik ben benieuwd wat het zal opleveren.
En zit je dan vooral in de snelle en korte loads? Of vooral in de zwaardere tragere?
Toevallig ging de Slimmer Presteren deze week ook over krachttraining :) Moeilijk om echt verschillen te zien in de verschillende aanpakken, concludeerden ze daar wel... Maar sowieso wel een meerwaarde tov het niet te doen. Velocity Based hadden ze in een vorige ook al behandeld idd, dat was compleet nieuw voor mij eigenlijk.

En zit je dan vooral in de snelle en korte loads? Of vooral in de zwaardere tragere?
Toevallig ging de Slimmer Presteren deze week ook over krachttraining :) Moeilijk om echt verschillen te zien in de verschillende aanpakken, concludeerden ze daar wel... Maar sowieso wel een meerwaarde tov het niet te doen. Velocity Based hadden ze in een vorige ook al behandeld idd, dat was compleet nieuw voor mij eigenlijk.

Het moesten explosieve sprongen blijven, maar beheerst. Resultaat was om dus te richten om sprongen met een snelheid van 1.5m/s. Gewicht bijnemen tot ik dus "traag" genoeg ging en vanaf daar progressief stijgen in de kilo's. Natuurlijk wel rekening houden dat ik niet plots te traag ga.

Ik vond het vooral echt heel plezant* om te doen. Geef alweer wat variatie in de oefeningen die ge kunt doen. Iedere oefening die u consistentie kan geven is een goede oefening. Zo beleef ik het toch.

*uitgezonderd de one leg squat jump en de conische one leg squat jump. Geweldige oefeningen om u eens 80 te doen voelen.

Nu zaterdag HM van Kruibeke, heb ik toch wel een verkoudheid/griepje opgelopen zeker. Hopelijk is het voorbij tegen dan, drie keer op tijd in bed en uitzweten zeker. :headshake:

Gisteren een deel van het parcours van de marathon in Leuven gaan verkennen (de eerste 28km).
Dat wordt toch echt zwaar met al dat op en af in en rondom het Leuvense.
En beste van al: de 7km die ge in het Meerdaalwoud spendeert ligt er momenteel niet echt aangenaam bij :D Zeker 3 stroken modder tegengekomen die ge amper kunt ontwijken, laat staan dat ge daar met duizenden langs moet :scream:
Het gaat sowieso pijn aan de benen doen, amai.

Gisteren een deel van het parcours van de marathon in Leuven gaan verkennen (de eerste 28km).
Dat wordt toch echt zwaar met al dat op en af in en rondom het Leuvense.
En beste van al: de 7km die ge in het Meerdaalwoud spendeert ligt er momenteel niet echt aangenaam bij :D Zeker 3 stroken modder tegengekomen die ge amper kunt ontwijken, laat staan dat ge daar met duizenden langs moet :scream:
Het gaat sowieso pijn aan de benen doen, amai.
Stel je voor, een modor passage voor iedereen!
Alle weglopers laten kennis maken met het trailen? :)

Terug
Bovenaan