In het verleden liep ik altijd veel te snel maar sinds 2023 na rugproblemen probeer ik de raad (eindelijk) ook op te volgen.
Mijn HR wordt sindsdien steeds lager en efficiënter bij eenzelfde tempo, maar het blijft moeilijk voor mij, om in zone 1 te lopen

Het is complexer dan orakelen: "Loop gewoon trager Makila en je zal ASAP ..."
Twee jaar geleden liep ik amper 1% in zone 1 bij een tempo van 6:50, een jaar geleden zat ik rond 10 %. Nu is dat rond 30% aan dat tempo. Dus ik ben op de goeie weg maar ik ben er nog niet.
6:50 is momenteel het efficiëntste want bij 7:00 of trager stijgt mijn HR ipv dat deze daalt.
6:50 of 8:00 gemiddeld? --> Identiek dezelfde HR (gemiddeld genomen) Ik loop gewoon onefficiënter bij ultra lage snelheden.

Wil ik echt 90% in zone 1 lopen dan moet ik nog steeds stukjes wandelen.
Je zou denken: Je conditie is wel heel slecht Makila maar als je mijn laatste grafiek bekijkt hierboven is het omgekeerde waar.
Allé ja tov jou is mijn conditie slecht 'ja'. Maar voor mij persoonlijk: Mijn huidige conditie is de beste in vele jaren.
Ik probeer wel dat % steeds groter te doen worden. En dat lukt ook. Maar het gaat niet van vandaag op morgen. Dat gaat tergend traag. Mijn volgende doel is 50% in zone 1 kunnen lopen tijdens LSD'kes.