Algemene Loopthread

Als het niet betert dan zou ik fietsen, ook goed om de conditie te onderhouden maar veel minder risico op blessures. En dan uw loopkilometers even wat minderen. En offroad of op een Finse piste lopen.

Pff, wat een blessuregevoelige sport is hardlopen ook he. Sinds begin november wat aan het sukkelen met lopersknie. Dat is echt een blessure die komt en gaat en ik gemiddeld 2 keer per jaar heb heb voor zover ik weet, al zou ik niet verbaasd zijn als het meer is.

Reden moet ik niet te ver zoeken: overbelasting, terwijl ik toch (fullbody) krachttraining doe ter preventie met een squat/lunges en deadlift variant. Kuiten ook.

Het sluimert altijd wel wat, gek genoeg niet per sé tijdens intervals maar duurlopen op heuvelachtig terrein.
Voor m'n halve marathon in Brussel een week op voorhand een goei verkoudheid gehad en op zondag alles geven is achteraf gezien vragen voor problemen ook :nono:. Ik voelde het al bij wandelen tot 1 à 2 dagen na de HM.

Oplossing? Krachttraining + stretches die ik nog ken van eerder bezoek bij de kinesist .

Gisteren nog eens onverhard gelopen op een rustig tempo en jawel, ik had alweer prijs. Erger nog, ik voelde het zelfs bij wandelen.

Iemand nog een remedie? Sinds 3 november, HM, 3 keer gelopen op basisconditie.
Beter gewoon een volledige week rust, oefeningen doen en misschien een foamroller aanschaffen?
Daar lees ik wel wat over nu, de moeite?
Wrs geen populair antwoord, maar … 2 maand niet lopen en dan van 0 beginnen met een start to run.

Ik heb eigenlijk nog nooit een paar schoenen gehad die slecht presteerde in de regen. Sterker nog veel van m'n weg schoenen deden het ook gewoon degelijk op (weliswaar droge) trails.
Dan heb je veel geluk denk ik :p
Ik heb al veel schoenen gehad die gelijk schaatsen zijn als het nat ligt. Ik wist dat als het had geregend met de kinvaras lopen geen goed idee was bijvoorbeeld.

Kunnen we overigens onderstaande wijze woorden eindelijk inkaderen??
Ik heb het nog al eens gezegd maar ik herhaal het graag nog eens. Lopen is een magnifieke sport, maar tegelijk ook een echte kutsport.
De belasting die je lichaam ondergaat door te lopen die kan je niet wegnemen. Een blessure die loert achter elke hoek.

Soms zijn blessures gewoon onvermijdbaar. Dan mag je nog zo je best doen.
En dan mogen velen nog van geluk spreken dat de schoenen al zoveel mogelijk maken. Pakweg 20-25 jaar geleden waren sommige volumes of marathons lopen gewoon niet realistisch omdat de schoenen nog niet de vergevingsgezindheid van nu hadden.

Laatst bewerkt:
Pff, wat een blessuregevoelige sport is hardlopen ook he. Sinds begin november wat aan het sukkelen met lopersknie. Dat is echt een blessure die komt en gaat en ik gemiddeld 2 keer per jaar heb heb voor zover ik weet, al zou ik niet verbaasd zijn als het meer is.

Reden moet ik niet te ver zoeken: overbelasting, terwijl ik toch (fullbody) krachttraining doe ter preventie met een squat/lunges en deadlift variant. Kuiten ook.

Het sluimert altijd wel wat, gek genoeg niet per sé tijdens intervals maar duurlopen op heuvelachtig terrein.
Voor m'n halve marathon in Brussel een week op voorhand een goei verkoudheid gehad en op zondag alles geven is achteraf gezien vragen voor problemen ook :nono:. Ik voelde het al bij wandelen tot 1 à 2 dagen na de HM.

Oplossing? Krachttraining + stretches die ik nog ken van eerder bezoek bij de kinesist .

Gisteren nog eens onverhard gelopen op een rustig tempo en jawel, ik had alweer prijs. Erger nog, ik voelde het zelfs bij wandelen.

Iemand nog een remedie? Sinds 3 november, HM, 3 keer gelopen op basisconditie.
Beter gewoon een volledige week rust, oefeningen doen en misschien een foamroller aanschaffen?
Daar lees ik wel wat over nu, de moeite?
Train je misschien te zwaar bij krachttraining?

Ik merk aan mezelf dat die combinatie moeilijk is, als ik op beide zwaar train. Dan protesteert mijn lichaam ook.

Voor krachttraining in combinatie met een andere sport vond ik het schema van tactical barbell fighter (denk ik, hebben verschillende schema's) wel goed.

Maar ook met lopen, moest ik dan nog altijd een stapje terugzetten en de trainingen goed plannen. Geen interval na een dag krachttraining bv.

Soms zijn blessures gewoon onvermijdbaar. Dan mag je nog zo je best doen.
Struikelen aan een bushalte (steunspieren in de rug naar de klote)
Uitgeschoven en een tiental traptredes naar beneden gerezen (voet helemaal blauw)
Lage rugpijn (vooral als ik ergens op ne stoel zit) door 2 uur lang te trekken en sleuren aan ne microgolfoven die vaststak in een ikeakast (met een ijzeren staaf)
Update: En inderdaad nog vergeten. Ik heb ook een lichte beenblessure opgelopen na 1 keertje te padelen in Madrid (groepsreis).

Loopblessures loop ik nog steeds zelden tot nooit op, maar andere blessures des te meer.

Ik heb op vlak van 'ongelukkige' blessures géén geluk gehad de laatste jaren. :tongue:

Ik kan er nu wel mee lachen want het is wat het is.

Nu goed. Ik zit alweer aan 40 km deze week (3 sessies) nog 1 sessie om de 50 te halen. 💪

Laatst bewerkt:
45 km gelopen deze week

13,5 km aan 6:20/km
13,5 km aan 6:20/km
18,0 km aan 6:20/km

Daar zat precies enige constante in. :tongue:
Deze week was er iets meer afwisseling

Totaal 52,4 km
16,4 km - 6:19
10,0 km - 5:56
13,0 km - 6:18
13,0 km - 6:13

Vorige week had ik een max belastingsscore van 1,0 (productief)
Deze week had ik een max belastingsscore van 1,2 (1,3 is overbelasting)

Tss 50 en 55 km / week is momenteel wel de grens voor mijn lichaam. Ik heb geprobeerd niet over 1,2 te gaan en dat is gelukt.

Laatst bewerkt:
Ingeschreven voor GTLC Summer Edition (in Mei dus eigenlijk de lente niet? :unsure:). GT42 goed voor 46km, eerste lange trail en eerste marathon in drie jaar. Ik heb er zin in :bow:

Ook de halve Marathon van Kruibeke staat op de planning, de jaarlijkse thuismatch kon niet ontbreken.

Nu het winter is moet ik eens betere loopkledij aanschaffen, heeft decathlon deftige kledij of moet ik toch naar de duurdere merken kijken ?

Ik liep altijd let katoen maar dat is blijkbaar niet zo goed.

Nu het winter is moet ik eens betere loopkledij aanschaffen, heeft decathlon deftige kledij of moet ik toch naar de duurdere merken kijken ?

Merinowol is altijd een goede keuze, en anders polyester. Ik denk dat de kleding van Decathlon zeker vergelijkbaar is met de normale sportmerken.

De goedkoopste zaken zou ik links laten liggen. Maar de "duurdere" stukken uit de decathlon ben ik wel tevreden van.

Ik haat duurlopen maar ik leef voor intervals. Ik verveel me zo enorm tijdens duurlopen. Ondanks de podcast of muziek. 😅
Bij mij is het tegenwoordig net omgekeerd. Vroeger vond ik het een hel om zelfs maar te vertrekken zonder goede muziek of podcast. Op een bepaald moment heb ik beslist om gewoon zonder te gaan en de duur van die trainingen geleidelijk op te bouwen (vooral bij het fietsen).
Vandaag vind ik duurtrainingen veel leuker dan intervals. Het is echt een moment van ontspanning geworden: nergens specifiek op moeten letten, gewoon volledig opgaan in de activiteit en de omgeving.
Ik sta er zelf van versteld dat ik vroeger altijd met auditieve prikkels sportte - ik kan me dat nu niet meer inbeelden. Het lijkt me helemaal niet meer aangenaam.

Het kan verkeren!

Als ik alleen loop heb ik toch graag wat muziek. Moet niet per sé volgens een schema zijn maar een paar intervals/tempoversnellingen in mijn training steken maakt het toch minder saai dan altijd hetzelfde tempo te lopen.

Bij mij is het tegenwoordig net omgekeerd. Vroeger vond ik het een hel om zelfs maar te vertrekken zonder goede muziek of podcast. Op een bepaald moment heb ik beslist om gewoon zonder te gaan en de duur van die trainingen geleidelijk op te bouwen (vooral bij het fietsen).
Vandaag vind ik duurtrainingen veel leuker dan intervals. Het is echt een moment van ontspanning geworden: nergens specifiek op moeten letten, gewoon volledig opgaan in de activiteit en de omgeving.
Ik sta er zelf van versteld dat ik vroeger altijd met auditieve prikkels sportte - ik kan me dat nu niet meer inbeelden. Het lijkt me helemaal niet meer aangenaam.

Het kan verkeren!
Amen. Nooit begrepen waarom mensen tijdens het sporten muziek/podcasts/... luisteren. Gewoon genieten van de loop, het moment, de natuur. Geest leegmaken en mijmeren over wat geweest is en wat nog moet komen.

Vandaag een 8km gedaan. Fris windje, eerst erg rustig aan 7.00 maar was te traag. Liep comfortabeler in de zone van 6.30 / 6.15.
Vreemd maar bon, ging prima.

Aan het opbouwen voor maart

Amen. Nooit begrepen waarom mensen tijdens het sporten muziek/podcasts/... luisteren. Gewoon genieten van de loop, het moment, de natuur. Geest leegmaken en mijmeren over wat geweest is en wat nog moet komen.
Ik zou het vooral tof vinden moest mijn hoofd eens 5 minuten stil zijn. 🥲 Als ik niets te doen heb, overloop ik de hele tijd mijn mentale to do list en hoe ik dat moet aanpakken. Dat is mentaal allesbehalve ontspannend of hoofd leegmaken.

Vandaag een 8km gedaan. Fris windje, eerst erg rustig aan 7.00 maar was te traag. Liep comfortabeler in de zone van 6.30 / 6.15.
Vreemd maar bon, ging prima.

Aan het opbouwen voor maart
Hier was het 10km en 40km in totaal deze week - 4 loopsessies (het plan was 55 km maar ik heb besloten het in te korten, het vatje was nog maar halfvol).

Kouwe wind met natte hagelslag er bij (zo van die ijsregen precies alsof ge chronisch geprikt wordt met een naald) was vandaag ook niet zo plezant. Ik had er op een bepaald moment echt genoeg van.

Nog iets anders wat mij opvalt .. Als ik in het donker ga lopen dan ben ik precies altijd de enige 'zot' die met verlichting rondloopt. Als ik iemand tegenkom met een reflecterend vestje dan is het al véél.

Ik begrijp dat niet goed. Ik zou mij onveilig voelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan