Algemene Loopthread

November een maand om snel te vergeten hier. Van de ene verkoudheid in de andere gesukkeld. Geen enkele deftige lange loop kunnen doen. Voor't eerst sinds de blessure in de zomer van 2024 geen 100km gelopen in een maand. 😥
Enige dat me positief stemt is dat de 20'-test aan't begin van de week nog wel deftig was. Daar zal ik me maar aan op trekken voor de Corrida op't einde van december :D

Ga eind december nog eens een marathon lopen, geen wedstrijd maar zelf iets uitstippelen.
Is 5j geleden dat ik het nog eens heb gedaan, maar ben in betere shape dan toen en loop gelijkaardige volumes, vrij recent nog eens vlot 28km gedaan en was toen ook zowat de maximum voor ik voor de marathon ging.
Toen kunnen lopen aan 3u41min, hoop nu 3u30 te halen.

Toen wel een volledige taper gevolgd, maar wil ik nu niet doen. Wat zijn weer de belangrijkste zaken om mee rekening te houden in de komende 4 weken? Loop nu 5x/week, 3x 'easy' (HR 120-130), 1x interval en 1 lange loop (afwisselend per week is dat een LSD vs. marathon tempo).
Gewoon zo verder doen? Stoppen met intervals? Iets minderen qua volume de week op voorhand?

Ik ben deze maand aldus gestrand op 205,4 km (vandaag nog 15,2 km gelopen). Nog eens 4,8 km meer dan in oktober.

Conditioneel ging het vlotjes, ik had ook geen last van echte pijntjes (zoals de enkels of de kniëen) maar toch liep ik tegen mijn limieten aan.
Zoals vlitser zegt: mijn pezen en spieren konden nog niet zo goed volgen en nog meer km's fretten was uit den boze.

Conditie gaan altijd sneller dan pezen en spieren dus overforceer U niet. Luister naar uw lichaam.
Hier ook een goeie maand achter de rug dankzij een weekje gaan trainen op Lanzarote als voorbereiding voor de marathon des sables legendary in april: 2,2km gezwommen, 17km gewandeld, 180km gelopen en 272km gefietst in november.

Ni dak verwacht om veel te zwemmen in de sahara maar goed :tongue:

Hier ook een goeie maand achter de rug dankzij een weekje gaan trainen op Lanzarote als voorbereiding voor de marathon des sables legendary in april: 2,2km gezwommen, 17km gewandeld, 180km gelopen en 272km gefietst in november.

Ni dak verwacht om veel te zwemmen in de sahara maar goed :tongue:
sahara-beach-aquapark.jpg

Eerste hit. "Sahara Beach Aquapark Resort" ;) IT IS IN DA NAME!

Het vierde jaar op rij dat ik RL buitenkom met Asics Gel Pursue. Waarom zijn loopschoenen allemaal zo saai qua kleur?! 🥲

Hopelijk zijn er leuke racers volgend jaar, want niet alles in dezelfde maand. 😂

Het vierde jaar op rij dat ik RL buitenkom met Asics Gel Pursue. Waarom zijn loopschoenen allemaal zo saai qua kleur?! 🥲
Hangt denk ik echt af welk model je koopt. De 3 paren die ik gekocht heb afgelopen weekend zijn toch niet zo saai te noemen.
Asics Novablast 5 tr, Asics Magic Speed 4, Asics Metaspeed Sky Tokyo.

De schoenen die ze vervangen zijn ook niet echt saai te noemen. Het geeft wat kleur aan mijn gang waar de schoenen staan 😂

Nieuw parcours van de Bello Gallico bekend gemaakt: toch 30 van de 100 km die nieuw zijn, nice! (ga zelfs enkele nieuwe tegeltjes voor squadrats kunnen scoren :cheer: )

Met alle regen van de voorbije weken gaat het alleszins 1 gigantisch modderfest worden!

Ik ben ook van mening dat ze een flashy kleurtje kunnen gebruiken maar gezien de prijzen van schoenen tegenwoordig zal ik eerder de afgeprijsde neutrale schoen pakken dan de niet afgeprijsde funky kleur.

Ik ben ook van mening dat ze een flashy kleurtje kunnen gebruiken maar gezien de prijzen van schoenen tegenwoordig zal ik eerder de afgeprijsde neutrale schoen pakken dan de niet afgeprijsde funky kleur.
Ik ga de Gel Pursue 10 gewoon opnieuw bestellen eens ze in afslag zijn.

Na 15 jaar en minstens evenveel paar Asics GT-2000 ben ik eigenlijk niet zo content van de laatste versie.
Grip op nat wegdek is matig en was in het begin echt ondermaats. Ik heb er toen een marathon mee gelopen en op de asfalt die nat lag moest ik echt attent zijn om recht te blijven. Had het toen echt geregend was ik zeker onderuit gegaan.
Ook naar waterdichtheid een pak minder dan de oudere modellen. Nat wegdek = natte tenen.

Nieuwe Garmin HRM gekocht. Die prijzen gaan ook alleen maar omhoog €170, maar ik weet niet of mijn 945 al die data kan gebruiken. Weet iemand of je kan zwemmen in het zwembad en zonder horloge?

Edit: @pardal wat is het nut van mij uit het topic te citeren en naast de kwestie te antwoorden?

Laatst bewerkt:
Nieuwe Garmin HRM gekocht. Die prijzen gaan ook alleen maar omhoog €170, maar ik weet niet of mijn 945 al die data kan gebruiken. Weet iemand of je kan zwemmen in het zwembad en zonder horloge?

Edit: @pardal wat is het nut van mij uit het topic te citeren en naast de kwestie te antwoorden?
Schermafbeelding 2025-12-09 132545.png

en Pardal heeft u in Slowchat geciteerd: dat is om te zeveren.

Het was wel een serieuze vraag, aangezien Garmin bij de vorige generatie nog expliciet afraadde om de HRM Pro te gebruiken in het zwembad owv de chemicaliën. Ik ben alleszins benieuwd of hij ook baantjes kan tellen met benen of 1 arm.

Ik weet niet waarom maar de 10 miles ligt mij precies niet. Ik heb die dag nooit een topdag.
1x liep ik +- mijn tijd maar alle andere jaren was het telkens gewoon een ramp.

Voorbeelden:
- Een paar jaar geleden zeiden mijn trainingen 1:20 en ik liep toen helemaal stikkapot en volledig naar de vaantjes 1:31
- Dit jaar zeiden mijn trainingen 1:25 en ik liep toen helemaal stikkapot en volledig naar de vaantjes 1:33 :unsure:
De eerste 6 km gingen nochtans super maar plots kreeg ik last van falende kakbenen en als de benen niet meer mee willen is het 'gedaan' hé. Maar hey! Ik heb de wedstrijd wel gewoon uitgelopen dat is het belangrijkste :)

Ik was toen zo gefrustreerd dat ik amper een weekje later met stijve benen en totaal nog niet gerecupeerd op een soortgelijk parkoers 1:24:50 liep. Puur op adranaline en met stoom achter mijn oren. Wat aantoont dat ik die tijd normaal gezien gewoon kon lopen hé. Ik heb dit jaar nadien nog 5 andere wedstrijden gelopen en ik heb op max een minuutje na daar wél telkens mijn tijden gehaald die ik op een papiertje had geschreven. Het was echt wéér zuiver die 10 miles waar het fout liep.

Volgend jaar loop ik echter opnieuw mee, ik laat mij hier niet door tegenhouden. Maar ik ga mij niet focussen op een tijd. Ik ga proberen te genieten en gewoon gaan met die banaan. Misschien als ik geen doel stel dan loop ik wél een tijd waarmee ik tevreden ben. :tongue:

Kan het liggen aan het klimaat? Je traint quasi een hele voorbereiding in winterse temperaturen en op de 10 miles zelf is het vaak 20-25° 🥳
Dan is 8 minuten nog steeds te veel. Dit jaar was het waarschijnlijk aldus een combinatie van een off day en inderdaad het feit dat dit jaar de 10 miles viel in de eerste week dat het echt warm was.

Ik herinner dat ik net voor de laatste tunnel (konijnenpijp) er nog min of meer door kwam maar ik meermaals de ambulance moest doorlaten omdat er een paar volledig ingestort waren.

Terug
Bovenaan