Algemene Loopthread

Pijnlijke spieren. Net alsof ik 5000 trappen ben opgewandeld. Ik begin dat meestal te voelen na een kilometer of 8, als ik dan thuis kom en ik duw op mijn spieren doen die echt zeer. Als ik stretch voelen die enorm stram aan.

Ik fiets relatief veel dus ik zal misschien iets meer spieren in mijn bovenbenen hebben als de gemiddelde loper.
Een optie om eens langs te gaan bij een goede kine om dit te bespreken en dit te laten screenen?
Grote kans dat het gewoon het gevolg is van een grote onbalans tussen quadriceps (sterker ontwik door het fietsen) en hamstrings/bilspieren. Die compressiebroek kan misschien beetje soelaas brengen, maar voor hetzelfde geld zijt ge met drie eenvoudige oefeningen na een paar weken al geholpen.

Over pijnlijke spieren gesproken. Ik ben nu ook 6 maand aant lopen, ik vind dat mijn benen weinig fris aanvoelen zoals in het begin.

Ok rust lijkt me belangrijk. ( ik sport dag om dag) Maar is er ook zoiets als herstelvoeding?

Als je geen last hebt van blessures, is het dan toch aangeraden om regelmatig naar de kine te gaan om alles los te maken? Helpt dit om nieuwe blessures te verkomen of beter niets uitlokken?

Mijn 12 weken tot Frankfurt Marathon zijn begonnen :biglaugh: Wordt de eerste keer met tijdsdruk zijn want de 3u zal er aan moeten geloven.

Over pijnlijke spieren gesproken. Ik ben nu ook 6 maand aant lopen, ik vind dat mijn benen weinig fris aanvoelen zoals in het begin.

Ok rust lijkt me belangrijk. ( ik sport dag om dag) Maar is er ook zoiets als herstelvoeding?
Ge kunt recovery shake (etixx, 6d) drinken. Ik vermoed dat ge waarschijnlijk meer baat gaat hebben met een foamroller.

Daarnaast: Dag om dag sporten zegt weinig over de intensiteit waar ge aan loopt en "beginnende" lopers hebben vaak de neiging om te hard te lopen. Zonder hier een hele uitzetting te doen over loopschema's etc: 80% van jouw loopjes zouden rustig moeten gebeuren aan een lage hartslag (60-75% max Hartslag) in de andere 20% mag tempo en meerdere intervallen zitten.

Met een recovery shake kan je hoegenaamd niets verkeerd doen, maar ik dacht wel al gelezen te hebben dat foam rollen wel op een verkeerde manier kan. Als dat klopt, toch mee opletten.

Als je geen last hebt van blessures, is het dan toch aangeraden om regelmatig naar de kine te gaan om alles los te maken? Helpt dit om nieuwe blessures te verkomen of beter niets uitlokken?

Mijn 12 weken tot Frankfurt Marathon zijn begonnen :biglaugh: Wordt de eerste keer met tijdsdruk zijn want de 3u zal er aan moeten geloven.
Het is niet het losmaken waarvoor je naar de kiné gaat. Het zijn de oefeningen om je zwaktes aan te pakken die het meest bijdragen. Ik ga alleszins al enkele jaren regelmatig langs de kiné en heb het geluk gehad om niet meer geblesseerd te zijn, ondanks de relatief hoge belasting. Ik lig enkel op tafel als ik ergens last begin te krijgen. Af en toe mijn heup, gisteren mijn nek.

Met een recovery shake kan je hoegenaamd niets verkeerd doen, maar ik dacht wel al gelezen te hebben dat foam rollen wel op een verkeerde manier kan. Als dat klopt, toch mee opletten.
Even rechtzetten, met eiwitten na het sporten kan je niks mis doen.
Recovery shakes daarentegen zijn eiwitten en koolhydraten. Als je na het sporten snel eet en vrij stevig dan is een recovery shake niet nodig.
Beter pak je dan in de loop van de dag een eiwitshake. Eiwitten maakt veel minder uit wanneer je deze nuttigt, koolhydraten zijn wel belangrijk dat je deze asap na de inspanning nuttigt.

Daarstraks dry needling gehad in mijn kuit. Ik kan niet meer stappen... nog nooit zo erg geweest dan nu. Hopelijk morgen beter want zou moeten gaan werken.

Bijna heel de wedstrijd moederziel alleen gelopen en er stond toch wat wind, maar sub 35min op 10km is binnen. Volgend jaar toch eens voor een VAL-nummer kijken zodat ik op BK kan starten en in een groepje kan aansluiten.

(€120 nu zag ik 😬).
Serieus? :frown: In 2014 was dat de helft.

Maar ik zie staan aantal deelnemers --> 90€ (< 1500 ) - 100€ (1501-3000 ) - 110€ (3001-6000) - 120€ (> 6000)

Wil dit zeggen als je bij de eerste 1500 u inschrijft dat je 90€ betaalt?
Of wil dit zeggen: Afhankelijk van het aantal deelnemers is de prijs = .. ?

Straks een wedstrijdje in Booischot. Echter de treinverbinding sucks tov het startuur, ik ga echt geen uur stilstaan (zo slecht is het).
Met de wagen een parkeerplaats zoeken = nog een half uur wandelen. (heen)

Dwz ik ga 10 km fietsen - 10 km lopen - 10 km terug naar huis fietsen.

Ik ga er gewoon ne jogging van maken, want ik ben het nog niet gewoon om zolang te fietsen en ik moet nog thuis geraken. :tongue:
Ik heb ook al zaterdag én zondag 10+ km gelopen en mijn bovenbenen gaan na 10 km al meteen stijfjes zijn.

Het positieve: het is goed voor de conditie!

Laatst bewerkt:
Je warmt nooit op?
Hoelang fiets je wel niet over 10 km als je daar al zo over nadenkt? Ik fiets altijd naar de 10 Miles omdat er geen parking is en ik heb daar nog nooit zo bij stilgestaan.

Je warmt nooit op?
Hoelang fiets je wel niet over 10 km als je daar al zo over nadenkt? Ik fiets altijd naar de 10 Miles omdat er geen parking is en ik heb daar nog nooit zo bij stilgestaan.
Ik warm geen uur op maar natuurlijk doe ik altijd een beetje opwarming. Ik heb al jaren nog amper gefietst. Ik heb onlangs mijn fiets binnen gedaan voor onderhoud met de bedoeling terug wat meer te fietsen. Oa een nieuw / beter zadel er op gezet.

Vorige week heb ik dan 3 km gefietst en ik deed daar bergop 15 minuten over. Ik ben nu serieus. Dat viel ferm tegen want als ik een 3 km interval loop dan ... Zo slecht is het momenteel. Ik kan natuurlijk wel sneller maar het voelt allemaal nog rotslecht aan, ik moet er nog opnieuw aan wennen. :tongue: Ik heb nu ook wel gene topfiets maar het is echt nog niet goed.

Dus ja ik ga rustig fietsen en niks forceren hé. 45 minuutjes moet wel vlotjes lukken (heen). Ik laat het je morgen weten hoe snel het finaal is. :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Vorige week heb ik dan 3 km gefietst en ik deed daar bergop 15 minuten over. Ik ben nu serieus. Dat viel ferm tegen

Ik stel mij echt steeds vragen hoe jij altijd over bergop spreekt?
Je zou bijna denken dat je in de Alpen ofzo woont. Maar je woont gewoon in Heist.
In Heist heb je 1 berg, werkelijk 1 berg die op 45m hoogte ligt. Als ge echt bangelijk doet is dat 1km.
Hoezo rij jij daar dan 3km bergop?

Als ik nu simuleer van Itegem naar Booischot is dat 8,1km met 25 hoogtemeters. Allez das peanuts eh.
Ik snap wel dat als je niet gewoon bent 10km fietsen lastig kan zijn, maar voor een sporter op gemakske mag dat toch geen probleem zijn?
Ook met de auto niet dichter kunnen parkeren dan 30min te voet is toch ook wel zot.

Laatst bewerkt:
Ik heb alvast eens goed doorgepeerd. Het was 30 min fietsen (heel wat sneller dan mijn eerste test). Dan tijdens de jogging 7 km aan 11km/u gelopen maar ik heb het dan moeten laten lopen (5:36/km). Contioneel had ik overschot maar de benen waren logischerwijze niet meer fris na 3 dagen achter elkaar te lopen + 10 km fietsen. De laatste 3 km was gewoon finishen en klaar.

Ik ben nergens in zone 5 geraakt. Max HR was het midden van zone 4 dan weet je het al wel. Ik kon niet echt diep gaan.

Daarna nog 30 min met de fiets terug naar huis gepeerd. Hier moet ik tevreden mij zijn, en dat ben ik ook. Het was toch een stevige training.
Met frisse benen zat 11 km/u er heel vlotjes in, dat voelde ik gewoon. En voor mij is dat tijdens de zomerperiode dik ok. (Mijn vorm is dan op z'n slechtste)

Hoelang fiets je wel niet over 10 km als je daar al zo over nadenkt?
Update: 30 min voor 10km. Ik heb mijzelf onderschat, dat gebeurt niet dikwijls. :tongue:
Ja 20km/u is traag maar als je niet gewoon bent van te fietsen is dat wel ok niet?

Laatst bewerkt:
Ik heb alvast eens goed doorgepeerd. Het was 30 min fietsen (heel wat sneller dan mijn eerste test). Dan tijdens de jogging 7 km aan 11km/u gelopen maar ik heb het dan moeten laten lopen (5:36/km). Contioneel had ik overschot maar de benen waren logischerwijze niet meer fris na 3 dagen achter elkaar te lopen + 10 km fietsen. De laatste 3 km was gewoon finishen en klaar.

Ik ben nergens in zone 5 geraakt. Max HR was het midden van zone 4 dan weet je het al wel. Ik kon niet echt diep gaan.

Daarna nog 30 min met de fiets terug naar huis gepeerd. Hier moet ik tevreden mij zijn, en dat ben ik ook. Het was toch een stevige training.
Met frisse benen zat 11 km/u er heel vlotjes in, dat voelde ik gewoon. En voor mij is dat tijdens de zomerperiode dik ok. (Mijn vorm is dan op z'n slechtste)

Update: 30 min voor 10km. Ik heb mijzelf onderschat, dat gebeurt niet dikwijls. :tongue:
Ja 20km/u is traag maar als je niet gewoon bent van te fietsen is dat wel ok niet?

Kermis + afgesloten. En begin straat = Nog 1,5 km wandelen blijkbaar tot aan de start (Het is een lange straat). Dat viel effectief tegen. Met de fiets was de betere oplossing.
Aangezien bomma's fietsen aan 15 km/u (pre elektrisch tijdperk), dan begreep ik niet waarom 10km niet zou lukken.

Ik stel mij echt steeds vragen hoe jij altijd over bergop spreekt?
Vraag het aan iemand van Hest en men spreekt hier gewoon van "den bergoep van Hest" ;)
Ik heb nooit bij die bewoording stilgestaan. Dat is van kinds af aan al zo en je bent nu de eerste die de vraag stelt. :ROFLMAO:
Maar ja, natuurlijk is Hest maar ne scheet groot (zeker tov de echte bergen)

In Heist heb je 1 berg, werkelijk 1 berg die op 45m hoogte ligt. Als ge echt bangelijk doet is dat 1km.
Hoezo rij jij daar dan 3km bergop?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde 3 km van bij mij thuis tot boven op den berg. Den echte beklimming = ongeveer 1 tot 1,5 km afhankelijk van waar je komt :)

Ook met de auto niet dichter kunnen parkeren dan 30min te voet is toch ook wel zot.
Kermis + afgesloten. En begin straat = Dat was blijkbaar nog 1,5 km wandelen tot aan de start (Het is een lange straat). Dat viel effectief tegen. Met de fiets was de beste oplossing. (Achteraf bezien had ik misschien wel ergens mijne wagen daar kunnen plaatsen maar ik wilde dat niet riskeren en we zijn sportief voor een reden niet?)

Booischot statie
Loopwedstrijd was bijna aan het station

Laatst bewerkt:
Is toch eigenlijk geen flikker aan?
Beter een grotere wedstrijd waar je 20ste bent van 150 man dan 9de van 13 man denk ik dan.
Je moet ook ergens realistisch zijn dan wanneer je geen sub 40 minuten loop het lastig is om een topklassering te lopen.

Maar er zijn voldoende kleinere koerskes te vinden waar er niet zoveel deelnemers zijn. Maar een koerske vinden waar geen enkele bovengemiddelde loper is dat is zeer schaars.
Goh een indrukwekkend resultaat halen - ook al zegt het niets - is wel eens leuk.

Vorig jaar op een trappenloop in wolkenkrabber was ik 20e van de iets meer dan 1000 deelnemers. Ik ga niet ontkennen dat dat wel een kleine kick gaf, zeker omdat er nog wat marge op zat. Ik hoop op top 10 dit jaar.

Dit is echter een wedstrijd waar slechts een miniem deel van de starters ook echt sporters zijn. Het is dus meer een graadmeting tegenover kantoorwerknemers dan iets anders.

Bij kleinere loopwedstrijden vermoed ik dat je ook eens geluk kunt hebben dat het deelnemersveld bestaat vooral uit mensen die er eens staan voor de uitdaging.

Dan kan je ook eens effectief racen tegen anderen ipv enkel tegen jezelf. Het lijkt mij leuker om te strijden voor plek 5, dan voor plek 300 op een 10 miles

Terug
Bovenaan