Algemene Loopthread

Ik wil zeker niet beweren dat het geen nut heeft. Af en toe eens een loopje met wat minder prikkel is zeker heel goed, ook gewoon mentaal/psychologisch. If it feels good, just do it. Maar dat maakt het geen *recovery* run natuurlijk. Profs lopen wel écht recover runs omdat de impact op hun lichaam gewoon nihil is omdat ze zo al een gigantische load gewend zijn. Voor een amateur die pakweg 6u in een week loopt is zo een "recovery" run zelfs een extra belasting op de pezen en de rest van het lichaam. Hence mijn uitspraak: voor een amateur/recreant bestaat een recovery run niet.
Ik geloof eerder Michiel: zo’n trage run aan HS <110 zorgt voor mij ook net voor betere prestaties en recovery dan een dag platte rust. Ongeveer elke Ultra-coach zegt trouwens hetzelfde: consistency is key en er is geen enkele reden waarom je een dag rust zou moeten inbouwen als je niet geblesseerd bent, ok dat wij geen volume van 6u per week hebben maar ik ben echt wel amateur hoor

Ik geloof eerder Michiel: zo’n trage run aan HS <110 zorgt voor mij ook net voor betere prestaties en recovery dan een dag platte rust. Ongeveer elke Ultra-coach zegt trouwens hetzelfde: consistency is key en er is geen enkele reden waarom je een dag rust zou moeten inbouwen als je niet geblesseerd bent, ok dat wij geen volume van 6u per week hebben maar ik ben echt wel amateur hoor
Ik denk dat bij een recreant een trage run onder de 110 HS zo goed als wandelen wilt zeggen bij wijze van spreken.

Die gaan geen 10 km kunnen lopen en onder die hartslag blijven.

Ik loop ook regelmatige trage loopjes op hartslag en in het beste geval haal ik een tempo van 7m30/km op 10 km.

Dus die recreant is beter af met ipv in afstand in duur te lopen en bv 1h aan hartslag 110. Wat waarschijnlijk een combinatie van wandelen en lopen zal zijn.

Hartslagzones zijn ook heel persoonlijk hé. Mijn Z1 (gebaseerd op lactaattesten en LTHR) is alles onder 136bpm.

Bovendien zou ik een recuploop niet als extra loop doen, maar gewoon als onderdeel van je schema maken. Dus het is niet dat je per week extra km's moet doen door die recuploop.

Lol, elke coach zegt dat dan juist?
Want rust is net inherent onderdeel van training en van beter worden.
Consistentie is inderdaad key, maar u lichaam ook voldoende tijd geven om te herstellen hoort daar ook bij. Dat zorgt er net voor dat je niet geblesseerd of overtraind geraakt.
Het is een cliché maar het is niet de training die u beter maakt, maar de rust.

Een recovery training is gewoon een onderdeel van een schema.
Bedoeld om met een lage intensiteit toch het lichaam wat te belasten en de doorbloeding te verhogen waarbij het herstel versnelt.
Belangrijke nuance is wel dat het aan een lage intensiteit moet zijn, en dat er nog altijd belasting of training load is.
Lees lage intensiteit, iets waar veel mensen faliekant de mist ingaan.
Een goed idee voor recovery is ook een andere minder belastende sport te doen.

Iemand suggesties voor loopshirtjes met losse fit? Ik heb van die ultralichte van Decathlon waar ik wel tevreden van was maar die laatste collectie is duur en lelijke kleuren :p

Iemand suggesties voor loopshirtjes met losse fit? Ik heb van die ultralichte van Decathlon waar ik wel tevreden van was maar die laatste collectie is duur en lelijke kleuren :p
Al mijn loopshirts hebben een losse fit, ik verdraag dat niet als het rond mijn lijf spant :tongue:
Die van de Decathlon zijn bij mijn weten bij de goedkoopste, tenzij je op Temu ze gaat bestellen.

Wat is uw budget chef?
Want als ik u hoor spreken over decathlon en duur :p

Los van het feit dat ik huiver van loszittende shirts, dat is uiteindelijk smaak.
Maar ik kan persoonlijk alleen maar aanraden om iets meer uit te geven en voor iets deftig te gaan.
Ik heb zo van die gratis dingen en goedkope stuff gehad, die waren zo ruw als plastiek en/of bleven gewoon uren kletsnat. Beide zijn gewoon niet comfortabel.

Laatst bewerkt:
Wat is uw budget chef?
Want als ik u hoor spreken over decathlon en duur :p

Los van het feit dat ik huiver van loszittende shirts, dat is uiteindelijk smaak.
Maar ik kan persoonlijk alleen maar aanraden om iets meer uit te geven en voor iets deftig te gaan.
Ik heb zo van die gratis dingen en goedkope stuff gehad, die waren zo ruw als plastiek en/of bleven gewoon uren kletsnat. Beide zijn gewoon niet comfortabel.

Budget is altijd lastig, ik ben meestal van het principe buy once cry once maar Decathlon vraagt tegenwoordig ook al €40-45 voor een shirtje. Als het dan ergens anders net dat tikkeltje duurder is voor een duurzamer product betaal ik dat graag.

Met uw volumes is 12,6k geen recovery maar een duurloop.. recovery is 5-6km aan hele lage intensiteit
Nu ja maandag was het 8km heel rustig aan 6:46/km. Dat was de echte recoveryloop ;)
Alle ja niet echt want een recoveryloop voor een amateur bestaat volgens sommigen niet. :tongue:

Swoit ik ben gestrand op 44 km (4u39min) op 5 dagen tijd. Nu even rust tem donderdag.

Laatst bewerkt:
Zitten hier eigenlijk nog 50-plussers? Ben zelf 53 en merk dat mijn maximale hartslag nog maar 166 lijkt en dan moet ik echt al een eindsprint maken als ik al uitgeput ben. Toen ik 40 was lag die nog op 178. Ik rook wel, maar eerste sigaret van de dag is altijd pas na de training. Mijn niveau is ondanks roken nog aanvaardbaar in de categorie van middelmatige recreanten voor mijn leeftijd denk ik. 47:20 op 10 km haal ik nog en halve marathon zal iets onder 1u50 liggen normaal. Maar ik merk dat mijn maximale hartslag nogal laag is in vergelijking met wat ik bij anderen op Strava zie...

Zitten hier eigenlijk nog 50-plussers? Ben zelf 53 en merk dat mijn maximale hartslag nog maar 166 lijkt en dan moet ik echt al een eindsprint maken als ik al uitgeput ben. Toen ik 40 was lag die nog op 178. Ik rook wel, maar eerste sigaret van de dag is altijd pas na de training. Mijn niveau is ondanks roken nog aanvaardbaar in de categorie van middelmatige recreanten voor mijn leeftijd denk ik. 47:20 op 10 km haal ik nog en halve marathon zal iets onder 1u50 liggen normaal. Maar ik merk dat mijn maximale hartslag nogal laag is in vergelijking met wat ik bij anderen op Strava zie...
Ik ben 50 jaar oud en mijn max HR is op 15 jaar tijd gezakt met gemiddeld zo'n 0,5 slagen per jaar.
Als ik google zou dit bij de gemiddelde persoon 1 slag per jaar zakken. 178 HR - 13 jaar = 165

Echter bij mij is dat aldus de helft minder. Misschien is de reden dat ik non stop ben blijven sporten?

Anyways het is zeker niet abnormaal dat dit bij jou nu 166 is.

Voor het eerst in mijn lopers carrière is mijn VO2max zowaar over de 50 gegaan :woohoo:

2025-07-24 14_51_14-3rd place celebration [3939x4240] _ r_MemeRestoration — Mozilla Firefox.png

(ik weet dat het niet zo heel belangrijk is hoor maar toch :unsure: )

@shiftyke Een goeie threshold pace is een grotere flex (imho)!

Volgende week doe ik mee aan 10km Streetrace in Lokeren rond 13u (daarna loopt de elite het BK op hetzelfde parcours). Mijn doel is om onder de 35min te gaan (3:30 pace). Nog iemand die mee doet?

Heb woensdag 8 x 800m gedaan aan race pace en dat voelde gecontroleerd en niet te zwaar. De rust tussen de herhalingen was 400m float, dus nog vrij goed doorlopen aan +-4min30 pace, om hartslag vrij hoog te houden. Een 10km voluit lopen is ook gewoon brutaal en mentaal zwaar! Ben altijd zenuwachtiger dan voor een marathon omdat ik weet hoeveel pijn het gaat doen.

@shiftyke Een goeie threshold pace is een grotere flex (imho)!

Volgende week doe ik mee aan 10km Streetrace in Lokeren rond 13u (daarna loopt de elite het BK op hetzelfde parcours). Mijn doel is om onder de 35min te gaan (3:30 pace). Nog iemand die mee doet?

Heb woensdag 8 x 800m gedaan aan race pace en dat voelde gecontroleerd en niet te zwaar. De rust tussen de herhalingen was 400m float, dus nog vrij goed doorlopen aan +-4min30 pace, om hartslag vrij hoog te houden. Een 10km voluit lopen is ook gewoon brutaal en mentaal zwaar! Ben altijd zenuwachtiger dan voor een marathon omdat ik weet hoeveel pijn het gaat doen.
Bij mij is het compleet omgekeerd. Voor een 5/10 voel ik nooit dezelfde spanning als voor een Marathon. Volgens mij omdat een je 5/10 veel meer kan herhalen. Op de Marathon heb je maar een beperkt aantal kansen (dit jaar loop ik bijvoorbeeld maar 1 snelle marathon) per jaar (en je voorbereiding moet goed gelopen zijn). Ik vind het laatste deel van een marathon ook veel zwaarder dan een 10km 😅.

Terug
Bovenaan