Algemene Loopthread

De niet vergeten? :)
Oops idd foutje

Gisteren nog eens 16k in het bos gelopen. Blijft toch mijn favoriete bezigheid in de vrieskou bij zonneschijn.

Sinds de marathon in December geraak ik niet meer opgeladen voor een doel.
Ik geniet wel nog van het lopen. Maar door gebrek aan tijd en energie krijg ik mijn volume niet omhoog. Zonder doel heb ik ook geen zin om na 20u nog te vertrekken.

Momenteel probeer ik aan 20k per week te zitten, en het lukt me soms niet 🤦‍♂️
Over 3 weken is er hier een lokaal wedstrijdje waar ik me nog voor moet inschrijven. Ofwel ga ik de 5km samen met de vriendin (6:30) lopen, ofwel de 10km alleen. Ik weet het nog niet. Mss probeer ik de boel te forceren de komende 3 weken en mik ik op sub40 op de 10k. Maar het zou me verbazen als het lukt.

hier 38min rond, althans op mijn horloge, finish was nog 200m verder? in de uitslag heb ik precies nog een verschillende tijd dan bij de aankomst. Nuja heel tevreden ben ik nu ook niet, had eerder begin 37min verwacht, de laatst kilometers vielen tegen en kwamen er nog veel terug. Die start is daar weer kut, direct stilstaan..
Enkele jaren geleden was de start nog op dijk, maar geen idee waarom ze die verlegd hebben. Dit is inderdaad ongemakkelijk.

De wind viel gelukkig voor een keer mee.

Waarschijnlijk ook last van pijnlijke ballen? :unsure:

Letterlijk jogger…
Komt daar afgelopen aan een strak tempo van 6m30… Om daarna weer weg te zoeven aan een moordend tempo van 6m15.

Hoe haal je het ook in uw hoofd om te doen wat die kerel doet. Ziet er bijna in scène gezet uit.

Net mijn weekdoel van 66 afgerond met een low&slow 22km aan 6:15 deze ochtend.

Gisterenavond ook een 11k op de loopband aan 6:00 met 3 * 1km aan 4:00.

Het verteert allemaal wel goed. Volgende week richting 74km en proberen een lange van +26 aan slakkentempo.

Hoe haal je het ook in uw hoofd om te doen wat die kerel doet. Ziet er bijna in scène gezet uit.
Ik ben toch benieuwd naar de versie van die loper. Voor hetzelfde geld heeft de bestuurster hem geprovoceerd en was zijzelf voordat ze begon te filmen de aggressor. Om nadien in de krant 'de vermoorde onschuld' te spelen.

Misschien spreekt ze de waarheid en is hij ne kloothommel. Misschien liegt ze dat ze zwart ziet.
Er zijn twee versies van de feiten en momenteel kennen we hier slechts ééntje van.

Sowieso één ding is zeker: Het was alvast geen slimme actie van hem. Nu staat hij te kijk voor heel Vlaanderen.

Laatst bewerkt:
Goed. Iemand interesse om een ticketje voor het EK halve marathon (in Leuven) over te kopen? Laat maar weten! Ik ga ook elders kijken, maar liefst via hier natuurlijk. Transfer via de officiële website.

Heb nog nooit tickets verkocht, maar dit keer echt geen goed idee om rap ff een halve te gaan doen, na 2mnd stil te hebben gelegen :(.

How jong dat is wel een grote delta in tempo!
Loop je u rustige dan niet te traag als je 3x1km aan 4m aankan?

Toch ook al zeer mooie weekafstanden, knap.
Gezien je nog niet zo lang loopt wel gevaarlijk om u over te belasten, maar als je het goed verteert des te beter!

Ik heb “gelezen” dat je als beginner best uw duurlopen ongeveer 60 - 90s per minuut trager doet dan uw doeltempo op de marathon… weer zo’n theorie natuurlijk, maar ik baseer mij daar nu op.

Aangezien ik 3u30 ambieer (wellicht net iets te hoog gegrepen maar hoop doet leven) is dat 4:59 + 75s geworden = 6:14.

Mijn lange loopjes werk ik zonder problemen af op die manier. Maar ik heb de laatste 2 maand (en ben eig pas in november ofzo begonnen) al een zere rug, achillespees, knikkende knie, haperende schouders en ambetante kleine tenen gehad 🤣

“ik ben nooit geblesseerd” is ergens vorig jaar gestopt met bestaan.

Dit jaar 211km, dat is zowat mijn normaal gemiddelde op een gans jaar. Vorig jaar uitzonderlijk veel gelopen (deels voor deze marathon op het einde vh jaar) en had 600km. Dus een absolute beginner ben ik niet, maar echt veel lopen heb ik nooit gedaan.

Vorige week mijn (bijna nieuwe) Saucony Rode 17 omgewisseld voor Asics Novablast 5 en ik heb de perfecte schoen gevonden denk ik.

Mijn trage lopen zijn aan 7 😐 waardoor het wel moeilijk is om zo traag te lopen. Meestal 6:45 / 6:30

9 maart mijn 2de halve, wil gwn beter doen dan mijn tijd vorig jaar 2u17 ish.

Wel pas begonnen lopen in december met schema.

Goed. Iemand interesse om een ticketje voor het EK halve marathon (in Leuven) over te kopen? Laat maar weten! Ik ga ook elders kijken, maar liefst via hier natuurlijk. Transfer via de officiële website.

Heb nog nooit tickets verkocht, maar dit keer echt geen goed idee om rap ff een halve te gaan doen, na 2mnd stil te hebben gelegen :(.
Ligt het aan mij of geraken die tickets van het EK maar moeilijk verkocht?

Mijn trage lopen zijn aan 7 😐 waardoor het wel moeilijk is om zo traag te lopen. Meestal 6:45 / 6:30
Mijn HR is gemiddeld genomen bij 7:00 (helemaal) niet lager dan bij 6:30. En bij 7:00 voel ik mij na een tijdje ook meer moe lol. Dat is omdat ik mij dan moet forceren om zo traag te lopen. En eventjes niet er op focussen? Dan loop ik plots 6:30 zonder enige extra inspanning.

Anderzijds komt dit ook wel omdat mijn basisconditie degelijk is. Mijn HR loopt niet snel op als ik het tempo verhoog als ik 'traagjes' loop. Ik heb daar veel marge op. Toch is het soms wel nuttig van extra traag te lopen. Nu goed de meeste van mijn trage duurloopjes zijn aan een tempo van 6:30 - 7:00

Laatst bewerkt:
Ik heb “gelezen” dat je als beginner best uw duurlopen ongeveer 60 - 90s per minuut trager doet dan uw doeltempo op de marathon… weer zo’n theorie natuurlijk, maar ik baseer mij daar nu op.

Aangezien ik 3u30 ambieer (wellicht net iets te hoog gegrepen maar hoop doet leven) is dat 4:59 + 75s geworden = 6:14.

Mijn lange loopjes werk ik zonder problemen af op die manier. Maar ik heb de laatste 2 maand (en ben eig pas in november ofzo begonnen) al een zere rug, achillespees, knikkende knie, haperende schouders en ambetante kleine tenen gehad 🤣

“ik ben nooit geblesseerd” is ergens vorig jaar gestopt met bestaan.

Dit jaar 211km, dat is zowat mijn normaal gemiddelde op een gans jaar. Vorig jaar uitzonderlijk veel gelopen (deels voor deze marathon op het einde vh jaar) en had 600km. Dus een absolute beginner ben ik niet, maar echt veel lopen heb ik nooit gedaan.

Vorige week mijn (bijna nieuwe) Saucony Rode 17 omgewisseld voor Asics Novablast 5 en ik heb de perfecte schoen gevonden denk ik.
Mijn rustige loopjes zijn ook ongeveer 60-90s trager per kilometer dan mijn MP.

Wat vinden lopers hier er eigenlijk van dat je +-1 maand voor je wedstrijd een andere wedstrijd meepikt of een testje doet op training waarbij je ipv een LSD een uur lang het tempo loopt van je wedstrijd? Ik ben daar voorstander van. 1 zo'n (lange tempo)training gaat echt het verschil niet maken maar mentaal win je dan wel veel. Je gelooft er veel meer in. Terwijl als je hard traint maar geen enkele keer het vooropgestelde tempo loopt (tempolopen zijn bijna altijd kortere stukjes) dan begin je te twijfelen.

En dan sta je aan de start en dan heb je het gevoel van: Nu moet het! Maar ja je hebt dan de langere afstanden altijd supertraag gelopen en uw tempolopen en intervalsessies zeggen dan ook bitter weinig over wat tempo je echt lang kan volhouden. OK je statistiekjes / rapporten op Polar / Garmin zeggen dan wel 'ja het gaat lukken' maar het blijft gewoon wat cijfermateriaal en geen echte test.

Ga ik dan wel hard kunnen lopen? En als je dan toevallig een off day hebt net op de dag dat het moet gebeuren of je bent ziekjes dan haal je het dus niet hé. Fysiek heb je het dan moeilijk en mentaal zeg je: Neen het gaat niet.

---

Ter info. In 2017 heb ik een maand voor de wedstrijd op training 30 km gelopen in 4:59. (als testwedstrijd) en ook een 5 km gelopen aan tempo 4:11 (nog steeds een PR). Ik heb dan een maand later de marathon gelopen aan tempo 5:09 (5:05 na GPS correctie en tem km 35 liep ik 4:59 maar daarna was het een beetje 'op') op een parkoers dat 2x zo zwaar was als het trainingsparkoers (qua hoogtemeters).

Dus op het eerste zicht heeft die test geen impact gehad op de eindtijd dat jaar.

Laatst bewerkt:
Net mijn weekdoel van 66 afgerond met een low&slow 22km aan 6:15 deze ochtend.

Het verteert allemaal wel goed. Volgende week richting 74km en proberen een lange van +26 aan slakkentempo.
Ik heb dezelfde gevoelservaring met het slakke tempo. Voelt uiteindelijk ook gewoon heel ontspannen aan, wat vanzelfsprekend fijn is.
Heymans heeft dat in zijn ketjesengels ook eens gezegd: te veel recreanten zijn te snel bezig met snelheid. Traag lopen is de basis.

Wat vinden lopers hier er eigenlijk van dat je +-1 maand voor je wedstrijd een andere wedstrijd meepikt of een testje doet op training waarbij je ipv een LSD een uur lang het tempo loopt van je wedstrijd?

Zolang het uw toekomstige trainingen niet hypothekeert en je er van kan herstellen is dat geen probleem en vaak toegepast.
Alles hangt ook af van welke wedstrijd je wilt en gaat doen. Voor een 5 of een 10km is het niet zo kritisch. Ga je naar een HM en meer dan moet je wel wat opletten.
Vergeet niet dat rust ook inherent een onderdeel is van training.

Zolang het uw toekomstige trainingen niet hypothekeert en je er van kan herstellen is dat geen probleem en vaak toegepast.
Alles hangt ook af van welke wedstrijd je wilt en gaat doen. Voor een 5 of een 10km is het niet zo kritisch. Ga je naar een HM en meer dan moet je wel wat opletten.
Vergeet niet dat rust ook inherent een onderdeel is van training.
Ik kwam net uit een rustweek en ik dacht: Nu past dit nog in de planning, nadien wordt het lastiger om nog in te plannen.
Dus ik heb zonet dan maar die testwedstrijd uitgevoerd, ruim 2 maand voor de 10 miles. :tongue:

Er stond wel meer wind dan ik verwacht had dus het was meer vechten tegen de wind dan tegen het tempo.

10 min - 6:45 (warming up)
11 km - 5:12
5 min - 6:36 (cooling down)

Totaal 13,26 km - 1:12:04 - 5:26 - HR 157 (zone 3)
Stijging 40 - Daling 35

Mmm ... ik ben duidelijk (veel) beter in vorm dan vorig jaar op basis van deze test. Die 1:20:00 die iemand postte ergens eind vorig jaar is wel niet realistisch. Maar ik ga dan ook voor 1:25:00 (5:17 gemiddeld). Het is te vroeg om te zeggen of dit gaat lukken maar dit is wel mogelijk als ik vanaf heden alles goed doe en ik niet ziek word of mij blesseer.

Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij of geraken die tickets van het EK maar moeilijk verkocht?
Op de hele marathon zijn er al meer dan 13000 tickets verkocht, en het is nog 2 maanden tot de wedstrijd. Qua deelnemersaantallen gaat het veruit de grootste marathon ooit worden in België. Over de halve en 10k heb ik geen informatie.

Vandaag meegedaan aan de 15km kluisbos trail. 0,0 trailkilometers gelopen dit jaar en enkel nog maar vo2 max als intervaltraining. Ook slechts weektotalen van 30-40km, in volle opbouw dus nog.
Start om 13h30 en sochtends ook nog uurtje in het zwembad.
Uiteindelijk als 8ste gefinished van 452 deelnemers en dus wel heel tevreden.
Als dit een eerste bevestiging is hoe het seizoen zal verlopen dan wordt het een leuk jaar!
Quads en calves zijn wel serieus naar de kl 😂 hopelijk morgen niet verdrinken in het zwembad met de zware benen

Terug
Bovenaan