Algemene Loopthread

200meter intervallen for the win hé :S :S
Niet zo gepikeerd :D Er zijn gewoon heel veel manieren om te intervallen, en ze hebben toch gewoon allemaal een doel? Het is niet omdat het maar kort is dat het sowieso geen doel kan hebben in een opbouw. En het is niet omdat het maar kort is dat het voluit moet zijn. 200m voluit met 3 minuten rust tussen, zal iets helemaal anders doen dan 200m met 30sec rust tussen. En blokjes van 200m rond je 5k-tempo op het einde van een lange duurtraining kan versnelling tijdens vermoeidheid simuleren.

Los daarvan kan het toch niet zijn dat ik de enige ben die sprintjes trekken en 4m53 in dezelfde zin raar vindt? :p
6de en laatste interval van 1 km = Een sprintje van 200 meter aan 4:18 en daarna nog 800 meter stevig doorgetrokken omdat ik dit geen 7de keer meer moest doen en ik wist dat ik daarna gewoon rustig kon uitbollen. Dus gemiddeld daardoor 4.53/km. Zo vreemd is dit toch niet?

Maar goed, ik val in herhaling: Deze sessie was sowieso niet ideaal. Dit was de slechtst uitgevoerde sessie sinds ... mmm ik kan het mij niet meer herinneren.

Als je uw 10m in 1u20 wilt doen dan zal uw 200m tempo toch echt wel fors omlaag moeten.
10m in 1:20 is een tempo net onder de 5min/km toch? Dan is 4:53 over 1 km gewoon exact het tempo dat ik ga moeten lopen.
Mijn doel is echter 1:25 maar ik wil het niet te gemakkelijk maken en op aanraden van de toppers in dit looptopic ga ik voor 1:20 :D

Vandaag was het trouwens recup. 12km aan tempo 6:26 - HR 132. R.I. 56.

Laatst bewerkt:
Ik moest vandaag 12x 1 min aan 5k pace (+- 300 meter) doen en heb daartussen ook geslenterd aan 6:30/km :unsure:. Maar die korte intervallen hebben naar mijn gevoel zeker zijn nut, zelfs als je traint voor lange afstand. Ik doe die trouwens wel altijd op pace en nooit op hartslag.

Ik had deze week nog 200m intervals, ik vond dat dat best ok want 6-800m had nog iets te confronterend geweest aan hogere tempo’s. Vertrouwen kweken is ook belangrijk. :laugh:

Ik moest vandaag 12x 1 min aan 5k pace (+- 300 meter) doen en heb daartussen ook geslenterd aan 6:30/km :unsure:. Maar die korte intervallen hebben naar mijn gevoel zeker zijn nut, zelfs als je traint voor lange afstand. Ik doe die trouwens wel altijd op pace en nooit op hartslag.
Ter info: Ik liep inderdaad op 'pace'. Ik was gewoon verbaasd dat ik achteraf bezien geen zone 5 heb gehaald.

Want ik liep in feite al iets te snel voor goed te zijn. Dus had ik echt geprobeerd te lopen in zone 5 dan had ik gewoon ingestort. Dus dat was dan gewoon zinloos.

Vertrouwen kweken is ook belangrijk. :laugh:
Dat is waar. Ik ben fel gestart maar nadien heb ik mijzelf wat ingehouden omdat ik dacht: F**k ik moet dit nog 5x herhalen.
Om dan de 6de herhaling echt voluit te gaan. Dat laatste is goed voor het vertrouwen. Zo van: Hey ik heb nog een klein beetje overschot.

Anyways er zijn veel 'mixed' reacties. Maar er zit echt heel goeie raad bij. Bedankt daarvoor, ik neem dit mee op voor de volgende weken. :D

Laatst bewerkt:
6de en laatste interval van 1 km = Een sprintje van 200 meter aan 4:18 en daarna nog 800 meter stevig doorgetrokken omdat ik dit geen 7de keer meer moest doen en ik wist dat ik daarna gewoon rustig kon uitbollen. Dus gemiddeld daardoor 4.53/km. Zo vreemd is dit toch niet?

Het gaat me meer over de term “sprint” die je niet juist gebruikt :P
Een sprint is een blok dat je gaat doen met hoge cadans en proberen zo snel mogelijk te lopen.
Wat jij doet is een VO2max tempo blok of een underover, ik kan het niet zo goed opmaken en ken je exacte zones niet dus dat is moeilijk in te schatten.

Overigens zeer bizar dat ik deze dinsdag ook 13x300m boven 5km pace moest lopen en 100m aan 6m30 van trenara.
Ik zie een patroon :P Niet dat ik die training heb gedaan overigens, ik laat trenara lopen voor af en toe eens te kijken welke kwade boodschappen Christophe mij nu weer stuurt en af en toe eens een training van hun te doen.
Ik bouw mijn eigen structuur op. Niet optimaal, wel het beste als je op een goedkope manier goed wilt zijn in zowel lopen als fietsen.

Na 17 weken trainingsplan op Garmin te volgen, was het deze ochtend tijd voor mijn 10km. Helaas eerder deze week keelpijn gekregen, beginnende verkoudheid die sluimert maar niet echt doorbreekt.
Doel was 48 min. Best veel wind vandaag, in het begin eerder meewind naar het einde toe tegenwind.
Uiteindelijk 45:49 gelopen, dus zeer tevreden. Had niet verwacht dit al terug in mij te hebben. Op naar een echte 10km wedstrijd volgend voorjaar en hopelijk een tijd richting 43 min. Al weet ik niet hoe haalbaar dat is op een goeie 3 maanden.

Uiteindelijk 45:49 gelopen, dus zeer tevreden. Had niet verwacht dit al terug in mij te hebben. Op naar een echte 10km wedstrijd volgend voorjaar en hopelijk een tijd richting 43 min. Al weet ik niet hoe haalbaar dat is op een goeie 3 maanden.

In wedstrijd ga je altijd iets sneller kunnen door verschillende zaken.
Dus 43 mag echt geen probleem zijn als je gewoon blijft trainen. Moet je echt geen schrik voor hebben!
Mij lukt dat dus langs geen kanten, zo'n trainingsplan te volgen. Ik loop altijd op gevoel, totdat ik niet meer kan of het beu ben.
Gisterennamiddag wou ik 10km doen, uiteindelijk is het 20km geworden omdat het lopen zo vlot ging.
En aan wat ligt dat dan?
Gewoon geen zin om een schema te volgen? Uiteindelijk is een schema goed voor houvast en om een rem te zijn zodat je niet te veel op te korte tijd doet.
Maar goed als een schema ervoor zorgt dat je afhaakt dan doe je het beter niet. Beter suboptimaal dan helemaal niet.

En aan wat ligt dat dan?
Gewoon geen zin om een schema te volgen? Uiteindelijk is een schema goed voor houvast en om een rem te zijn zodat je niet te veel op te korte tijd doet.
Maar goed als een schema ervoor zorgt dat je afhaakt dan doe je het beter niet. Beter suboptimaal dan helemaal niet.
Ik weet het zelf niet, ik ben altijd al gaan lopen op gevoel totdat ik uitgeput ben.
Als ik 12km wil gaan lopen, maar ik kan er 15km doen dan ga ik voor de 15km. Als ik er 15 wil doen, maar voor 20 kan gaan dan ga ik voor de 20km. Als ik 25km kan doen, dan nog beter, dan ga ik daarvoor ineens. Die schema's botsten gewoon met hoe ik loop op gevoel. Zolang ik mijn persoonlijke tijden en afstanden kan verbeteren ga ik niet overstappen op een schema.

Ik wilde morgen 18 km lopen maar mijn nagel van mijn 2de teen ziet helemaal blauw. Ik vermoed ergens tegen aan gestoten of zo, ik weet het niet goed. Ik heb niks gevoeld tot ik gisteren na 9 km lopen plots last kreeg.

Niks ernstig aldus maar dit hindert enorm bij het lopen. Dus als het niet goed gaat dan kort ik het in tot 9 km of zo. Of ik loop gewoon nog trager als anders (dat kan absoluut geen kwaad in tegendeel) We zullen morgen wel zien.

---

Onlangs had ik last van een lage bloeddruk (als ik veel loop en ik een goede conditie dan heb ik er soms wel eens last van). Maar de laatste weken heb ik er totaal geen last meer van nadat ik wat meer getraind heb op oefeningen die de bloeddruk dan weer versterken.

Mijn rust HR is de laatste paar maanden trouwens gezakt van gemiddeld 45 à 46 --> 40 à 41.

Laatst bewerkt:
Net thuis van de Meerdaalwoudtrail (43km) in Bierbeek.
Mooie omgeving maar wat een zwaar parcours bij momenten door de vele modderstroken en bijhorende plassen.
Toch netjes aan een tempo van 5:00 gemiddelde weten te finishen en de top 10 te halen.
De eerste was binnen in 3u06 trouwens, crazy.

Ik vandaag de 27km meerdalwoudtrail gedaan als training (zone 2). Ik vermoed dat het er vandaag nog zwaarder bijlag dan gisteren door regenval en smeltende sneeuw. Uiteindelijk 17de geëindigd, not bad. 43km op dit parcours zou ik wel niet zien zitten hebben.

Het is goed om af en toe eens random te waarderen waar je staat. Vandaag liep ik casual 1,5u. Niet bijzonder snel, maar ik had 5j geleden niet gedacht dat ik dat allemaal zo vlot zou verteren.

Het was wel een training van alle seizoenen. Vertrokken in stralende zon. Onderweg regen, hagel en ijskoude wind. 🤩

In de zomer van 2023 begonnen met start-to-run, en dit jaar ga ik normaal eindigen op 1000 gelopen kilometers.
Geen wedstrijden gedaan dit jaar, maar wou vooral consistent lopen doorheen het hele jaar. Daarvoor heb ik jaren alleen gefietst, dus het is wel eens aangenaam om ter afwisseling een andere sport te doen.
Vooral de langere loopjes in de natuur bevielen me wel, dus in 2025 wil ik me eens wagen aan een trailrun. Iemand aanraders voor een goeie instap-trail?

Het is goed om af en toe eens random te waarderen waar je staat. Vandaag liep ik casual 1,5u. Niet bijzonder snel, maar ik had 5j geleden niet gedacht dat ik dat allemaal zo vlot zou verteren.

Het was wel een training van alle seizoenen. Vertrokken in stralende zon. Onderweg regen, hagel en ijskoude wind. 🤩
Dat laatste was herkenbaar. Ik heb gisteren ook rustig gelopen en het ging best wel goed maar na 15 km was het vat 'plots' leeg door deze lastige omstandigheden en ik ben dan naar huis gelopen. 17km in 1:48.

Ik heb inderdaad ook alle seizoenen zien passeren. :D

De week afgesloten met 45km week totaal. Maar deze week gaat het miniem zijn vermoed ik door het kerstfeestje.

Laatst bewerkt:
Niet zo gepikeerd :D Er zijn gewoon heel veel manieren om te intervallen, en ze hebben toch gewoon allemaal een doel? Het is niet omdat het maar kort is dat het sowieso geen doel kan hebben in een opbouw. En het is niet omdat het maar kort is dat het voluit moet zijn. 200m voluit met 3 minuten rust tussen, zal iets helemaal anders doen dan 200m met 30sec rust tussen. En blokjes van 200m rond je 5k-tempo op het einde van een lange duurtraining kan versnelling tijdens vermoeidheid simuleren.
Pas maar op of ik ga je nog de laatste 200meter van de 10miles remonteren. En daar heb ik geen blokjes van 200meter voor nodig ;)
Vandaag nog eens een 6x800meter gedaan. Ik heb mijn trainingsboek er nog eens bijgehaald, maar de intervals van 200meter staan er niet in, conclusie: slecht schema!

Pas maar op of ik ga je nog de laatste 200meter van de 10miles remonteren. En daar heb ik geen blokjes van 200meter voor nodig ;)
Vandaag nog eens een 6x800meter gedaan. Ik heb mijn trainingsboek er nog eens bijgehaald, maar de intervals van 200meter staan er niet in, conclusie: slecht schema!
Alle wegen leiden naar Rome, maar ideaal gezien train je alle facetten/snelheden binnen jouw trainingsschema.
Maar tuurlijk kan het ook zonder.

"In conclusion, strong evidence support improvement of aerobic exercise performance and VO2max following SIT, which coincides with peripheral muscular adaptations."

Vandaag 300m aan tempo 5:00 en dan 100 meter recup en dat 11x herhalen.
Dit vond ik best wel een vrij goede oefening om eens te doen.

De eerste 6x liep ik achteraf bekeken inderdaad constant +-5:00
Maar daarna begon het iets moeizamer te gaan. En wat gebeurt er dan? Dan begon ik eerder rond 4:45 te lopen ipv 5:00 :tongue:

Daar zit wel enige logica achter denk ik? Omdat als je nog fris zit je beter uw tempo kan controleren.
Nadien moet je meer trekken en sleuren en let je iets minder op uw tempo.
Maar dit is iets waar ik nog moet aan werken.

Het positieve is natuurlijk wel dat als ik het lastiger krijg dat ik helemaal niet stilval maar nét sneller ga lopen.
Ik zit dan ook nog niet op mijn max limiet te lopen (en dat was ook niet de bedoeling hé)

Vandaag nog eens een 6x800meter gedaan.
Vandaag heb ik daar een variant van gelopen (11x300 meter). Dat zijn echt leuke trainingen vind ik :D

Laatst bewerkt:
Ik wilde morgen 18 km lopen maar mijn nagel van mijn 2de teen ziet helemaal blauw. Ik vermoed ergens tegen aan gestoten of zo, ik weet het niet goed. Ik heb niks gevoeld tot ik gisteren na 9 km lopen plots last kreeg.
Kan ook gewoon aan je schoenen/kousen liggen hoor, ik heb er ook regelmatig last van met sommige paren schoenen.

Terug
Bovenaan