Algemene Loopthread

Het is elk jaar zo bij die wedstrijden. De 10 mijl is niet eens 16km. Enkel de 10km klopt. Op zich spotgoedkoop, goed georganiseerd en aangenaam (maar winderig, zeker de 10km of langer). Elk jaar doe ik wel een paar natuurlopen. Een mens moet iets doen in de winter!
Die in Lier?
De wind langs het kanaal/Nete is toch altijd even doorbijten.

Voor de rest idd deftig qua organisatie, al zouden lockers of een vestiaire imo toch nog een niet al te moeilijk upgrade zijn. (Al dan niet betalend).

Ik ging normaal ook voor de 3 rondes en ik weet wie je bedoeld. Stukken mee samen gelopen.
Spijtig genoeg zijn we (en nog anderen) veel te snel gestart buiten onze comfortzone waardoor we veel te traag geëindigd zijn.
Op km100, toen ik nog perfect op schema stond, wist ik eigenlijk al dat een snelle tijd niet meer mogelijk was.
Onder de 20 uur wil ik nog wel eens proberen, maar 2 rondes is meer dan genoeg.
Hier dezelfde fout gemaakt: mezelf compleet opgeblazen op de eerste 40km met die gigantische modderstroken, ik mis duidelijk de power in mijn benen om daar goed mee overweg te kunnen. Uiteindelijk vooral op karakter uitgelopen maar was met zeer pijnlijke beentjes!

Deze voormiddag met de gravelbike een toertje gedaan. In meerdaelbos er al snel achter gekomen dat het dit weekend de bello gallico was. Tonnen respect voor iedereen die hier aan meedoet maar je moet toch wel een paar schroeven los hebben. De laatsten zien een pak meer af als de eersten. Er hing er daar eentje op zijn loopstokken meer dood als levend.

Maar je hebt gelijk, die tunnel moet ik er ook nog bijtellen (!)

Dus eigenlijk heb ik dan zelfs nog meer gelopen dan 16,55 km. :D
Zeker dat hij dat stuk niet gewoon meetelde?
Aan de gps zien waar je er in gaat en er weer uitkomt.
Of heeft die tussendoor ff niets geregistreerd?

Deze voormiddag het plan om mijn tijd op de 10 miles wat scherper te stellen. Mikte op 6m20/km. Het is uiteindelijk een PR op de halve marathon geworden tegen 5m44...

Blijkbaar te voorzichtig geweest en mezelf serieus onderschat.

Ik zal morgen vertellen of het slim was geweest om aan dit tempo te lopen 😂

Deze voormiddag het plan om mijn tijd op de 10 miles wat scherper te stellen. Mikte op 6m20/km. Het is uiteindelijk een PR op de halve marathon geworden tegen 5m44...

Blijkbaar te voorzichtig geweest en mezelf serieus onderschat.
Haha nice! :thumb:

Ik heb vandaag toevallig ook ne HM op training gelopen. :D Meteen de langste loopsessie van dit jaar en daar zal het ook bij blijven.

Running Index 55 (voor mij is dat uitstekend voor zo'n lange afstand) - HR gemiddeld 147 (lage zone 3) - 5:53 / km. Ik had gehoopt in zone 2 te lopen (<141) maar door 10 km lang een strakke tegenwind was dat te frustrerend en moest ik continue op mijn horloge kijken en afremmen dus ik heb dat dan laten varen. Maar goed een lage zone 3 is ook nog OK.

Ik ben nooit stilgevallen dwz dat het tempo wel goed zat al begon ik vanaf km 18 het wel een beetje te voelen. :tongue:

Laatst bewerkt:
Deze voormiddag met de gravelbike een toertje gedaan. In meerdaelbos er al snel achter gekomen dat het dit weekend de bello gallico was. Tonnen respect voor iedereen die hier aan meedoet maar je moet toch wel een paar schroeven los hebben. De laatsten zien een pak meer af als de eersten. Er hing er daar eentje op zijn loopstokken meer dood als levend.
Ja, die mensen, vooral wandelaars die de 160km gedaan hebben -> echt crazy: als je al eenmaal het parcours gedaan hebt en je weet welke miserie je opnieuw gaat tegenkomen met al die modder om dan toch de courage te hebben om aan dat 2e rondje te beginnen...wow!!

Diegene van de 160km die ik zondagochtend voorbijstak waren soms zo ver heen dat ik zelfs geen goeiemorgen durfde zeggen. Wat je in die laatste tussenpost van Bierbeek allemaal zag zitten/liggen van lijken, waanzin echt!
Wel dikke pluim voor die vrijwilligers daar, hoe we daar in de watten gelegd werden, super!

Haha nice! :thumb:

Ik heb vandaag toevallig ook ne HM op training gelopen. :D Meteen de langste loopsessie van dit jaar en daar zal het ook bij blijven.

Running Index 55 (voor mij is dat uitstekend voor zo'n lange afstand) - HR gemiddeld 147 (lage zone 3) - 5:53 / km. Ik had gehoopt in zone 2 te lopen (<141) maar door 10 km lang een strakke tegenwind was dat te frustrerend en moest ik continue op mijn horloge kijken en afremmen dus ik heb dat dan laten varen. Maar goed een lage zone 3 is ook nog OK.

Ik ben nooit stilgevallen dwz dat het tempo wel goed zat al begon ik vanaf km 18 het wel een beetje te voelen. :tongue:
Toch wel straf om HR gemiddelde van 147 te hebben. Zat aan 175. Geeft toch aan dat uw basis echt wel meer dan ok is.

Als ik een HR loopje doen mik ik op 135 - 139, maar dan is mijn tempo 8m.../ niet echt motiverend op dat moment, maar ik geloof wel dat het mee heeft geholpen dat ik die tijd zondag heb kunnen lopen.

En het lichaam heeft het goed verwerkt, buiten de vermoeide benen alles ok

Toch wel straf om HR gemiddelde van 147 te hebben. Zat aan 175. Geeft toch aan dat uw basis echt wel meer dan ok is.

Als ik een HR loopje doen mik ik op 135 - 139, maar dan is mijn tempo 8m.../ niet echt motiverend op dat moment, maar ik geloof wel dat het mee heeft geholpen dat ik die tijd zondag heb kunnen lopen.

Zo werkt het niet. Mijn lief doet Ironmans en haar hartslag is in dezelfde zone ongeveer 15-20 slagen hoger dan de mijne.

Is het ook niet het punt waarop ge verzuurt dat meer van tel is?
Ja. Je moet de correlatie kennen tussen uw aanmaak van melkzuur en je hartslag en dan kan je je tempo afstemmen op hartslagzones. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.

Long distance (langdurige inspanningen) moet een tempo zijn waarbij je melkzuur sneller afvoert dan aanmaakt. Het omslagpunt/threshold is waarbij je maar net zo snel melkzuur kan afvoeren als dat je het aanmaakt. Dat is geschikt voor inspanningen tot pakweg 60m (of langer als je beter getrained bent).
Ga je daar boven dan kan je niet meer duurzaam volhouden.
Uw hartslag an sich is dus niet de metric, maar de relatie tot uw melkzuurproductie wel.

Maar het is wel zo dat wanneer je beter getrained raakt, je gemiddelde hartslag voor een bepaald tempo zal dalen. Op die manier is het wel een indicatie voor uw persoonlijke progressie.

Laatst bewerkt:

Mijn trage duurlopen waren in het verleden rond of net sneller dan 6:00 / km maar ik heb dan een tijdje tussen 7 en 8 min/km beginnen lopen (trainingsschema van een coach). Ik vond dat echt pokketraag maar ik heb dat wel gedaan.

Daarna heb ik wat wedstrijden gelopen en dan na een blessure ben ik stilletjes aan terug beginnen opbouwen.

Tem december heb ik grotendeels dan mijn LSD's iets sneller gelopen maar tov mijn verleden nog steeds tergend traag.
De traagste LSD was aan tempo 6:50/km en er was er geen enkele sneller dan 6:00.

Daardoor is mijn basis inderdaad blijkbaar nog enorm verbeterd en kan ik mijn HR ipv 10km nu 21,1 km vrij laag houden.

En ja sinds december ben ik iets sneller aan het lopen en beginnen er steeds meer interval en tempotrainingen tussen te steken.
Je basis kan wel goed zijn maar de snelheid zit er nog niet goed in en daar moet ik nu op gaan trainen. De basis zit nu wel snor.

Zo werkt het niet. Mijn lief doet Ironmans en haar hartslag is in dezelfde zone ongeveer 15-20 slagen hoger dan de mijne.
En dit is ook waar. Je moet naar uzelf kijken. Ieder zijn HR en HR zones zijn anders.

Long distance (langdurige inspanningen) moet een tempo zijn waarbij je melkzuur sneller afvoert dan aanmaakt. Het omslagpunt/threshold is waarbij je maar net zo snel melkzuur kan afvoeren als dat je het aanmaakt.
Ik begin melkzuur op te stapelen vanaf HR 161 (start zone 4) en vanaf 171 (start zone 5) gaat het exponentieel snel en dat is in feite mijn omslagpunt. Mijn max HR tijdens mijn HM gisteren op training was mmm even spieken: 157. (Hoge zone 3)
Dat was rond km 18 toen ik het lastiger begon te krijgen. Nadien stabiliseerde zich dat rond HR 153 maar vanaf km 18 liep de HR dus een heel klein beetje op. (tov het gemiddelde van de ganse loop)

Laatst bewerkt:
Ja. Je moet de correlatie kennen tussen uw aanmaak van melkzuur en je hartslag en dan kan je je tempo afstemmen op hartslagzones. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.

Long distance (langdurige inspanningen) moet een tempo zijn waarbij je melkzuur sneller afvoert dan aanmaakt. Het omslagpunt/threshold is waarbij je maar net zo snel melkzuur kan afvoeren als dat je het aanmaakt. Dat is geschikt voor inspanningen tot pakweg 60m (of langer als je beter getrained bent).
Ga je daar boven dan kan je niet meer duurzaam volhouden.
Uw hartslag an sich is dus niet de metric, maar de relatie tot uw melkzuurproductie wel.

Maar het is wel zo dat wanneer je beter getrained raakt, je gemiddelde hartslag voor een bepaald tempo zal dalen. Op die manier is het wel een indicatie voor uw persoonlijke progressie.
Dat is wat ik nu meer aan het trainen ben.

Ik dacht dat ik goed bezig was maar mijn laatste testing gaf duidelijk aan dat ik snel verzuur ook al was mijn hartslag relatief laag.

Als ik nu de tempo's loop voorgeschreven door het protocol en rekening houdend met gap (wat ik daarvoor niet deed). Zie ik dat ik werkelijk in zone 1 en 2 blijf gedurende de hele training. Ik moet de nieuwe hartslagzones nog krijgen.

Ik merk dat ook tijdens mijn loopjes nu. Ik kan blijven gaan zonder dat het zwaar begint te voelen. Buiten het feit dat ik nu wel veel meer hoogtemeters doe dan ervoor.

Dus we richten ons op de basis. Binnen drie maand ga ik de testing eens opnieuw doen om te zien wat het heeft opgeleverd.

Bijkomende vraag: ik loop met gap appje op een fenix 6x, ik zag dat die functie standaard zit in de reeksen erop. Doen die beter hun werk dan het appje van de iqstore?

Corrida Brussel 5k even gelopen dit weekend. Voorbije maanden amper gelopen, rotslecht weer ook zaterdag. Toch avg van 3:47/km. Werk aan de winkel, maar terug motivatie om eraan te werken tot april, zeker met 't kerstverlof in het vooruitzicht.

Ik loop nu 10 jaar ongeveer, sinds september.
Begonnen in een voetbalshort, zaalvoetbalschoenen, een katoenen t-shirt. Met de smartphone met runkeeper in een zakje rond de arm. Steeds buiten adem als ik een halfuurtje liep.
In januari 2015 op hartslag beginnen trainen met een Polar horloge.
Zot wat voor progressie ik gemaakt heb in die 10 jaar tijd. Niet alleen in gear (horloge, kledij, schoenen, voeding ...), maar vooral in conditie.
M'n eerste 10 miles in 2015 waren in 1u43 ofzo, gemiddelde hartslag 172, tempo 6'30". Toen ook wel minstens 10kg zwaarder dan nu.
10 miles 2024 in 1u08 aan gemiddelde hartslag 174, tempo wel 4'15" :D

Gestaag blijven lopen met een aantal belangrijke 'mijlpalen' in het loopgebeuren die het allemaal wat beter hebben gemaakt.
1. Lopen tijdens de middagpauze met collega's heeft ervoor gezorgd dat ik regelmatiger ging lopen.
2. Meermaals per jaar aan een een wedstrijd meedoen zorgt voor motivatie.
3. Sinds dik 2 jaar intermittent fasting toepassen -> 10kg verloren -> een stuk sneller en fitter geworden.
4. Stryd trainingsschema's sinds een dik jaar.
5. Al 2 maand alcoholloos. Weinig slechte dagen, veel betere nachtrust, minder 'vol' of 'opgeblazen' gevoel.

Op naar de volgende 40 jaar loopplezier! :woohoo:

is inderdaad een goede deal en nu gaan lopen! op naar het loopsectie van het forum :)
Bij deze :) Een paar weken terug (nog eens) begonnen met start to run. Ben nu iets over halverwege voor de 5k training en het vlot goed vind ik! Ik vind het ook echt plezant, zelf de regen houdt mij niet tegen. Ik loop dus nog niet echt ver of snel, maar de regelmaat zit erin en dat is momenteel het belangrijkste! De laatste keer dat ik STR probeerde was dat echt mijzelf naar buiten slepen en afzien. Het feit dat ik nu een puffer heb voor de inspanningsastma waarvan ik niet wist dat ik dat had is ook wel een grote hulp natuurlijk. Kunnen ademen bij het lopen is best fijn, who knew?

De trainingen voor de (halve) marathon zijn terug hervat. 6x800meter op de piste aan +-2m06s per ronde, ging goed, wel winderig, in januari eens meedoen aan de 5km in Lier, eens zien wat dat gaat geven.

Terug
Bovenaan