Exorikos
Active member
De 4.8 km.De trainingen voor de (halve) marathon zijn terug hervat. 6x800meter op de piste aan +-2m06s per ronde, ging goed, wel winderig, in januari eens meedoen aan de 5km in Lier, eens zien wat dat gaat geven.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De 4.8 km.De trainingen voor de (halve) marathon zijn terug hervat. 6x800meter op de piste aan +-2m06s per ronde, ging goed, wel winderig, in januari eens meedoen aan de 5km in Lier, eens zien wat dat gaat geven.

Dan loop ik zeker onder de 18minutenDe 4.8 km.![]()

De heel open stukken loop je niet in de 5km. Het was best winderig afgelopen weekend, maar enkel halverwege aan die gele brug heb je wel veel wind. Als je daar achter een ander kan lopen, dan zit je goed.Dan loop ik zeker onder de 18minuten
Ik hoop dat de wind weer geen spelbreker is, de vorige twee keer (10km, halve) felle wind tegen.
Welk horloge heb je? Als ik mijn trainingen open in Garmin krijg ik meldingen als ik te snel of te traag loop. En heb he een aangepaste watchface met de tempos.Interval - Trenara (12 km met warming up en cool down)
200 m - 4:40 / 800 m - 5:40 / 2 min slenteren / 6x herhalen
Echter ik ben er geen enkele keer in geslaagd exact die tijden te lopen.
Zeker die 200 meter sprintjes niet. Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.
Hoe doen anderen dit? Op hoop en zege? Op gevoel?
Dit waren mijn tijden in de praktijk voor de 200 m
4:01 - 4:22 - 4:41 - 4:21 - 4:28 - 4:19 (zone 4)
Ik doe normaal dit soort training nooit. 200 meter is echt wel extreem kort om uw snelheid te meten wanneer je full gas geeft hé.
Je bent aan het knokken / sprinten om snelheid te halen en bam dan is die 200 meter al voorbij en ...
Maar goed voor de afwisseling volg ik nu dus even wat Trenara mij aanbeveelt.
Die tempo´s leer je wel kennen/aanvoelen naarmate je dit vaker doet.Interval - Trenara (12 km met warming up en cool down)
200 m - 4:40 / 800 m - 5:40 / 2 min slenteren / 6x herhalen
Echter ik ben er geen enkele keer in geslaagd exact die tijden te lopen.
Zeker die 200 meter sprintjes niet. Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.
Hoe doen anderen dit? Op hoop en zege? Op gevoel?
Dit waren mijn tijden in de praktijk voor de 200 m
4:01 - 4:22 - 4:41 - 4:21 - 4:28 - 4:19 (zone 4)
Ik doe normaal dit soort training nooit. 200 meter is echt wel extreem kort om uw snelheid te meten wanneer je full gas geeft hé.
Je bent aan het knokken / sprinten om snelheid te halen en bam dan is die 200 meter al voorbij en ...
Maar goed voor de afwisseling volg ik nu dus even wat Trenara mij aanbeveelt.
Dan begint mijn horloge te trillen (Polar) maar dan zijn die 200 meter al bijna voorbijWelk horloge heb je? Als ik mijn trainingen open in Garmin krijg ik meldingen als ik te snel of te traag loop. En heb he een aangepaste watchface met de tempos.
Dat gaat snel.Ik denk dat hij 1km intervals doet opgedeeld in twee stukken en niet 200m apart (als ik het goed lees). Als hij toch die 200m wilt doen zou ik die na de 800 doen en niet ervoor. Dan hoef je ten minste niet telkens van 0 op te trekken, is zijn hartslag ook al een pak hoger en geraakt hij dus makkelijker in zijn gewenste zone.waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.
Ik weet niet wat voor een systeem jij gebruikt, ik ken enkel een 3 zone of een 5 zone hartslag model. Dus een 200m interval zou ik lopen in de hoogste zone die je hebt, en geen zone 4 in geval je met 5 zones werkt. Uw 800m zou in feite al minimum zone 4 moeten zijn, ik zie het nut niet om 800m interval op een lager tempo te lopen.Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.
Is dat zo? Denk dat je daar maar heel weinig onderbouwing voor zou vinden...waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.
Hoezo heeft dit geen nut? Op wat is dit ondersteund?waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.
Dat klopt.Ik denk dat hij 1km intervals doet opgedeeld in twee stukken en niet 200m apart (als ik het goed lees).
Inderdaad this makes more sense. Ik volgde voor het eerst een schema opgesteld door Trenara maar ik had door dat er iets niet klopte.Als hij toch die 200m wilt doen zou ik die na de 800 doen en niet ervoor. Dan hoef je ten minste niet telkens van 0 op te trekken, is zijn hartslag ook al een pak hoger en geraakt hij dus makkelijker in zijn gewenste zone.

Maar Trenara heeft er hier een rare training van gemaakt.Hoezo heeft dit geen nut? Op wat is dit ondersteund?
80/20 trainen is net wat de hele uithoudinssport de laatste jaren heef vooruit doen evolueren

Ik begrijp je niet. Speed reserve is toch altijd goed om te trainen. Als je efficiënter wordt aan die snelheden (een pak sneller dan je race pace), dan voelt je race pace ook altijd vlotter aan. Dus intervallen van 200m kunnen toch zeker imo.ik zeg nergens dat intervals geen zin hebben, in tegendeel, 200meter heeft daarentegen weinig zin, je ziet dat ook niet in schema's als afstanden van een halve/marathon loopt.
Ik heb mijn laatste km (de 6de keer versnellen) trouwens het snelste gelopen als ik het even nakijk (4:53 gemiddeld) en ik zat nog steeds niet in zone 5. Dat verbaasde mij wel want dat is ruim boven mijn wedstrijdtempo van de 10 miles afgelopen april@makila Uw hartslag gaat geleidelijk aan omhoog hé, niet trapsgewijs. Maw, je moet niet streven om binnen de eerste 100m van de 800 uw hs in de juiste zone te krijgen want dat lukt toch amper en dan blaas je jezelf op. Zolang een goed stuk van uw oefening zich in die zone afspeelt of op zijn minst uw max hs in die zone te vinden is, heb je de correcte intensiteit gelopen.
Althans, dat is mijn werkwijze.

Ik heb mijn laatste km (de 6de keer versnellen) trouwens het snelste gelopen als ik het even nakijk (4:53 gemiddeld) en ik zat nog steeds niet in zone 5. Dat verbaasde mij wel want dat is ruim boven mijn wedstrijdtempo van de 10 miles afgelopen april
Maar zoals ik hier al een paar keer gemeld heb: De basisconditie is momenteel precies wel zeer goed / super.
Ik ben nu dus op zoek naar een goed / stevig schema voor de 10 miles![]()
waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.
In alle schema's die ik al gevolgd heb, zitten intervals van ± 200m.ik zeg nergens dat intervals geen zin hebben, in tegendeel, 200meter heeft daarentegen weinig zin, je ziet dat ook niet in schema's als afstanden van een halve/marathon loopt.