Algemene Loopthread

Ik wou gewoon maar aangeven dat je zuiver focussen op 1 facet vaak geen volledig verhaal geeft.

Waarom doe je eens geen 5k of 10k wedstrijd? Zijn makkelijke afstanden om te doen zonder echt gigantische impact op de rest van je trainingen.
Zijn ook leuk om als doel te hebben en zeker ook te combineren als je traint voor een halve marathon. De hoeksteen blijft altijd wel trainen op duurvermogen, maar trainen op snelheid is ook gewoon zeer belangrijk.
Wat zijn uw trainingstempo's bijvoorbeeld?

Hoe dan ook is crosstrainen altijd nuttig.
Zou idd wel eens kunnen kijken naar zo'n wedstrijd. Qua trainingstempo's:
lange duur: 5:20-5:30
tempo: 4:50 - 5:00
Threshold: 4:35 - 4:45
Interval 400m: 3:45 - 4:00 / 800m: ~4:15 / 1k: ~4:25

18 km LSD vandaag in 1:47:24 (5:57 gemiddeld) met 105 hoogtemeters (In vergelijking de 10 miles van Antwerpen = 140 hoogtemeters)
Ca va. Ik voelde mij zeer goed, de benen voelden nog fris aan toen ik stopte met de training. En ja conditioneel kon ik qua gevoel veel sneller maar ja daar dient een LSD niet voor hé :D Ik heb wel een lichte negatieve split gelopen zie ik op Polar.

Ik was wel weer 1,5 kg vocht kwijt tijdens de loopsessie. Misschien de volgende keer toch opnieuw water mee nemen ..

Een vraagje: Zijn er nog lopers hier die zo hard zweten als ik? Hoe regel je dit tijdens je trainingen? Je kan namelijk moeilijk 2 liter in uw handen meezeulen hé :D. Ga je dan op voorhand (een) extra flesje(s) ergens neerplanten op de looproute? Of doe je zo'n hydropak aan (3 liter?). Of doe je zoals ik: Max 1 liter mee nemen via een mini-hydropak en gewoon aanvaarden dat je nog steeds wat vocht kwijt ben onderweg?

Laatst bewerkt:
Welke hoofdlamp raden jullie aan.

Vorig jaar tweedehands eentje gekocht maar die is nogal zwaar en het klepje is gebroken.

18 km LSD vandaag in 1:47:24 (5:57 gemiddeld) met 105 hoogtemeters (In vergelijking de 10 miles van Antwerpen = 140 hoogtemeters)
Ca va. Ik voelde mij zeer goed, de benen voelden nog fris aan toen ik stopte met de training. En ja conditioneel kon ik qua gevoel veel sneller maar ja daar dient een LSD niet voor hé :D Ik heb wel een lichte negatieve split gelopen zie ik op Polar.

Ik was wel weer 1,5 kg vocht kwijt tijdens de loopsessie. Misschien de volgende keer toch opnieuw water mee nemen ..

Een vraagje: Zijn er nog lopers hier die zo hard zweten als ik? Hoe regel je dit tijdens je trainingen? Je kan namelijk moeilijk 2 liter in uw handen meezeulen hé :D. Ga je dan op voorhand (een) extra flesje(s) ergens neerplanten op de looproute? Of doe je zo'n hydropak aan (3 liter?). Of doe je zoals ik: Max 1 liter mee nemen via een mini-hydropak en gewoon aanvaarden dat je nog steeds wat vocht kwijt ben onderweg?
Ergens voorraad leggen en in lussen lopen.

Vorig jaar tweedehands eentje gekocht maar die is nogal zwaar en het klepje is gebroken.
In decathlon hebben ze ruim assortiment, eigen merk is zeker niet slecht en ze hebben er ook met extra batterij zodat je ganse nacht aan deftige lichtsterkte kan overbruggen

Ik had de Petzl Actik Core, jammer genoeg maar 2x meer gelopen want dan kwijt geraakt.
Maar was daar heel tevreden van, misschien zijn lichtere modellen wel aangenamer om dragen maar ik had daar hoegenaamd geen last van.
Optie om rood licht te schijnen is sowieso wel handig.

Zelfde vraag hier. Dat lijkt me niet gemakkelijk om daar lang mee rond te lopen.
Ik heb dit hieronder jaren geleden gekocht en deze verlichting is echt goed.
Het is geen hoofdlamp maar een lamp die brand op uw rug en op uw buik en die geeft echt zéér fel licht

Led Hardloop Verlichting

Vandaag langste duurtraining: 36 km aan 5:38. AVG ♥️ 144.

Blij met waar ik nu sta!
Welke zone is die HR voor jou?

Laatst bewerkt:

Je hoeft niet op 0 uit te komen, toch? Het is normaal dat je lichter bent bij het aankomen dan bij het vertrekken. Afhankelijk van de duur is het zelfs niet heel belangrijk om veel water mee te nemen. Nu, bij 1u45 zou ik wel iets van water meepakken. Maar met vooraf goed te drinken (lang genoeg, dat het al wat verwerkt is ook), en achteraf goed bij te drinken verspreid over de hele dag, zal een halve liter toch al snel genoeg zijn?

Je hoeft niet op 0 uit te komen, toch? Het is normaal dat je lichter bent bij het aankomen dan bij het vertrekken. Afhankelijk van de duur is het zelfs niet heel belangrijk om veel water mee te nemen. Nu, bij 1u45 zou ik wel iets van water meepakken. Maar met vooraf goed te drinken (lang genoeg, dat het al wat verwerkt is ook), en achteraf goed bij te drinken verspreid over de hele dag, zal een halve liter toch al snel genoeg zijn?
Het is gewoon gefrustrerend om op te merken dat een loopmaat die met mij mee liep amper 500 gram vocht kwijt was op hetzelfde parkoers (volgens zijn weegschaal) en ikzelf letterlijk het 3 dubbele. :)

Anderzijds ga ik niet snel een zonneslag krijgen ;)

In de herfst en winter is een halve literkes straks wel genoeg ja (nu was het erg warm voor de tijd van het jaar). Maar in de zomer is een literke dat ik dan mee neem toch nipt. Dus misschien ga ik dan inderdaad twee lussen doen en een extra energiedrank aan mijn garage plaatsen.

Maar met vooraf goed te drinken (lang genoeg, dat het al wat verwerkt is ook),
Dat werkt bij mij niet goed. Dan moet ik onderweg 'plots' dringend plassen, dan zegt mijn lichaam: Dat is te veel vocht, weg er mee. :tongue:
Als ik dan doorbijt en ik plas niet dan verdwijnt dat en wordt dat inderdaad alsnog opgenomen door mijn lichaam / uitgezweet.
Maar dat is niet zo leuk. (die eerste kilometers)

Wat ik wel doe is 1 groot glas water drinken en dan meteen vertrekken aan mijn looptoerke.
Ik heb daar niks last van (omdat ik daar op getraind ben) en dat helpt dan wel een beetje.

Laatst bewerkt:
Het is gewoon gefrustrerend om op te merken dat een loopmaat die met mij mee liep amper 500 gram vocht kwijt was op hetzelfde parkoers (volgens zijn weegschaal) en ikzelf letterlijk het 3 dubbele. :)

Anderzijds ga ik niet snel een zonneslag krijgen ;)

In de herfst en winter is een halve literkes straks wel genoeg ja (nu was het erg warm voor de tijd van het jaar). Maar in de zomer is een literke dat ik dan mee neem toch nipt. Dus misschien ga ik dan inderdaad twee lussen doen en een extra energiedrank aan mijn garage plaatsen.

Dat werkt bij mij niet goed. Dan moet ik onderweg 'plots' dringend plassen, dan zegt mijn lichaam: Dat is te veel vocht, weg er mee. :tongue:
Als ik dan doorbijt en ik plas niet dan verdwijnt dat en wordt dat inderdaad alsnog opgenomen door mijn lichaam / uitgezweet.
Maar dat is niet zo leuk. (die eerste kilometers)

Wat ik wel doe is 1 groot glas water drinken en dan meteen vertrekken aan mijn looptoerke.
Ik heb daar niks last van (omdat ik daar op getraind ben) en dat helpt dan wel een beetje.
Ik neem meestal mijn looprugzakje voor LSD's : 2 soft flasks van 500ml, en dan in de rugzak zelf nog 2 flesjes Aquarius van elk 500ml, da's 2liter in totaal, daar kom ik wel zo'n 30-40km mee toe :wink: (altijd nog wel geld mee op iets te kopen onderweg indien nodig)

Ik neem meestal mijn looprugzakje voor LSD's : 2 soft flasks van 500ml, en dan in de rugzak zelf nog 2 flesjes Aquarius van elk 500ml, da's 2liter in totaal, daar kom ik wel zo'n 30-40km mee toe :wink: (altijd nog wel geld mee op iets te kopen onderweg indien nodig)
Vroeger toen ik nog trainde voor de marathon had ik +-6 gellekes mee. En dan had ik nog 4 flasks mee van 500ml in zo'n (héél onpraktische) gordel rondom mij. Je kent ze wel. Maar ik moest die dan strak genoeg aan doen want ondanks die 2 liter begon na een tijdje die band dan af te zakken :laugh: en dan moest ik telkens stoppen om die terug strakker aan te trekken.

En zo'n band met 4 flasks dat vloog naar alle kanten. Ik vond dat heel erg onprettig. Ik had toen nog gene rugzak.

Dankzij Karry die er ééntje kon missen heb ik tegenwoordig zo'n hydropak / rugzakje waar ik een liter kan meenemen en voor een HM is dat wel voldoende ondanks het vochtverlies. Maar ik ben terug van plan langere afstanden te lopen dus ik vroeg mij dan af hoe anderen dit hier tegenwoordig doen.

Anyways merci hiermee kan ik nu wél verder. (met de raad)

Vroeger toen ik nog trainde voor de marathon had ik +-6 gellekes mee. En dan had ik nog 4 flasks mee van 500ml in zo'n (héél onpraktische) gordel rondom mij. Je kent ze wel. Maar ik moest die dan strak genoeg aan doen want ondanks die 2 liter begon na een tijdje die band dan af te zakken :laugh: en dan moest ik telkens stoppen om die terug strakker aan te trekken.

En zo'n band met 4 flasks dat vloog naar alle kanten. Ik vond dat heel erg onprettig. Ik had toen nog gene rugzak.

Dankzij Karry die er ééntje kon missen heb ik tegenwoordig zo'n hydropak / rugzakje waar ik een liter kan meenemen en voor een HM is dat wel voldoende ondanks het vochtverlies. Maar ik ben terug van plan langere afstanden te lopen dus ik vroeg mij dan af hoe anderen dit hier tegenwoordig doen.

Anyways merci hiermee kan ik nu wél verder. (met de raad)
ik drink altijd een halve lite sportdrank voor ik een long run doe (>1h30), en dan tijdens het lopen kom ik toe met 500ml, terwijl ik ook heel veel zweet.

als ik meer dan 2h30 loop voorzie ik een extra tussenstop om bij te tanken. (meestal gewoon thuis passeren)

Ik heb dit hieronder jaren geleden gekocht en deze verlichting is echt goed.
Het is geen hoofdlamp maar een lamp die brand op uw rug en op uw buik en die geeft echt zéér fel licht

Led Hardloop Verlichting
Heb zoiets van de decathlon, maar dat schijnt enkel naar voor. Een hoofdlamp lijkt me interessant mee bij trails als je licht wil in de richting waarin je kijkt.
Welke zone is die HR voor jou?

Nog net zone 2.

Maar het was het gemiddelde he. 65% was zone 2 bij deze loop. De rest zone 3 waarbij hartslag dan rond 150 schommelde.

Iemand wat tips voor plan van aanpak om terug te beginnen lopen?

Vorig jaar september de HM in Nieuwpoort gelopen. Sindsdien eigenlijk volledig stilgevallen en niet meer gelopen. Toevallig was ik dit jaar terug in Nieuwpoort tijdens het LCW en het pikte echt enorm om niet mee te kunnen doen!
In mijn achterhoofd zit ik met de gedachte om volgend jaar terug mee te lopen met de HM daar. Dus ik heb iets van een 11 maanden tijd…

Gezien ik van pakweg 0 begin, dacht ik om tot het einde van het jaar Trenara in te stellen als ‘conditie opbouwen’. Om op het gemak 30-40-50 min te gaan lopen en terug te wennen aan het lopen.
Daarna misschien x aantal maanden richting 10 of 15 km en daarna de laatste stretch van x aantal maanden naar de HM?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Speaking of which, ik begin hier ook meer aan te denken om dit als doel te stellen maar 't zal sowieso nog niet voor de volgende wedstrijd zijn (PR momenteel sub 1u40). Is zoiets haalbaar met 4x trainen per week of gaat er toch een 5e training bij moeten?

Ik merk wel dat wanneer ik de 60km weekvolume benader in de piekweken ik last in beide knieën krijg dus misschien eerst het lichaam wat meer laten wennen aan meer km's?
Om uit eigen ervaring te spreken: mijn PR op de HM was 1u38 en dat heb ik vorig jaar verbeterd naar 1u28, met 3-4 trainingen per week, goed voor ± 35km/week. PR op de 10 miles had ik 5 maanden ervoor verbeterd van 1u11 naar ±1u08.
Wss grotendeels door ±10kg af te vallen.
Om maar te zeggen: erg persoonlijk, wat sommigen hierboven ook al zegden.

Zoals Nemesis zegt is alles zéér persoonlijk. Zelfs door 8kg af te vallen en 60-70 km per week gemiddeld te lopen geraakte ik niet eens aan 1:38. :cry: (PR is 1:39 en nog wat) Je zou kunnen zeggen: Ja maar je bent al bijna 50 jaar, op uw 18de als tiener had dit zeker gelukt. Ah wel op mijn 18de was er één of andere loopwedstrijd van 2 km. Ik heb daar dan stevig voor getraind (een heel jaar lang) en ik deed daar iets langer dan 9 minuten over, waarmee ik gewoon allerlaatste was van de hele klas. Dus neen hoor dat had mij toen ook niet gelukt.

Anderzijds heb ik dan weer een stevig gestel. Ik blesseer mij niet snel. Mensen zijn ook verbaasd als ik zeg dat ik tot op heden nog nooit één bot gebroken heb, zelfs gene vinger of teen. Had ik vroeger begonnen met lopen dan had ik zeker en vast extreme ultra's kunnen afhaspelen. Ik had / heb daar het gestel wel voor (en ik heb ook veel karakter). Maar snelheid? Zero talent. ;)

Heb zoiets van de decathlon, maar dat schijnt enkel naar voor. Een hoofdlamp lijkt me interessant mee bij trails als je licht wil in de richting waarin je kijkt.
Ja een hoofdlamp is flexibeler omdat je uw hoofd snel kan draaien in de juiste richting.
Qua felheid van licht is er weinig verschil. Ik heb al een paar keer in een donker bos gelopen met mijn borstband. Ca va.

Wat de hoofdlamp betreft, ik had die van mij, een biolite 330 (met vaste oplaadbare batterij), niet meer gebruikt sedert vorige winter, en vorige week ging ik voor de eerste keer terug in het donker lopen. Bleek dat de batterij kapot was; laadt niet meer op. Had ze in november 2020 gekocht, toch maar customer support gecontacteerd om eens te horen.
Gelukkig de factuur nog teruggevonden in mijn mailbox, ook nog een filmpje moeten maken ter demonstratie, en hopla, ik krijg gewoon een nieuwe (nieuwer model zelfs) in de plaats. Van goede service gesproken! 😀

Als ik een nieuwe had moeten kopen, zou ik wel voor iets gegaan zijn waar je de oplaadbare batterij ook kan verwisselen; Silva trail runner free (2) kan bijvoorbeeld overweg met en aaa's en verwisselbare oplaadbare batterij.
Batterij achteraan vind ik wel een must, toch aangenamer door de betere gewichtsverdeling.
Ondertussen de borstlamp van mijn vriendin ook eens geprobeerd, maar dat vond ik niet aangenaam; als je gewoon bent licht te hebben waar je kijkt, is dat toch wennen. Zeker omdat ik meestal de hond meeneem, dan is het echt niet praktisch😅

Kut! Deze week zou de eerste week zijn van mijn laatste trainingsblokje voor Valencia.
Ik had eindelijk alle trainingen terug in verhouding volgens Garmin. Goed uitgeslapen en een redelijk gevoel.

Vorige week terug mijn week met +40km kunnen afsluiten, en dus klaar om deze week een stapje hoger te gaan. Zondag nog vertrokken voor een 21k loopje met 5k tempo (ik wou graag mijn PR verbeteren, en had nood aan een anaerobe prikkel). Ondanks wat hoofdpijn bij het opstaan toch vertrokken. Hartslag lag iets hoger dan normaal, maar ik wou niet van mijn plan afwijken. Het was uiteindelijk een redelijke training en zelfs 30sec onder PR gegaan met zo een sub 20min op de 5K.

Nu ben ik gisterennamiddag ziek geworden. De hele nacht schijten en spuwen, afwisselend en tegelijkertijd. Met z’n drieën hebben we waarschijnlijk de buikgriep. Hopelijk kan ik vanavond terug eten en beginnen met aansterken! Zondag staat een 28k op de planning…

Terug
Bovenaan