Algemene Loopthread

Toen kon je ook zien hoe Frank the Tank tegen bomen aant praten was 🤣

Hij begint wel minder overschot te hebben, dus vrees dat hij het niet lang meer gaat trekken. Maar de 2 andere zijn toch wel op weg naar het WR. Wel benieuwd of ze dan weer tezamen ermee gaan ophouden want ze dreigden eigenlijk hun vorig WR te verliezen hierdoor (reglement zegt dat ze moeten blijven lopen tot er 1 over blijft).
EDIT: alhoewel, ronde 101 deed hij in 48’ en daar dus wellicht toch een minuut of 10 kunnen slapen.

Wakker geworden dus ik check effen rap. Ze beginnen met zijn drieen aan ronde 108. Die gaan dus straks gewoon alle drie het WR breken. Straf. Toch wel benieuwd of ze na 109 nog gaan verder doen. Ik kan het me moeilijk voorstellen.
Frank ondertussen waarempel aan kop, die lag gisteren nog enkele minuten achter.

Edit: alweer wakker geworden, en net op tijd om hen hun 109de ronde te zien completen met nieuw WR, onder luid gejuich en effen poseren voor de tv camera en dan terug weg. En ja hoor, ze doen effectief verder.

EDIT2: zijn dan uiteindelijk samen gestopt op 110 rondjes. Dus nu hopelijk geen gezever dat ze niet verder liepen tot er 1 overbleef. Wel grappig, ‘live’ verslaggeving in de pers bleef overal steken op 109, die dachten waarschijnlijk dat ze anders vanmorgen nog bezig gingen zijn :p.

Laatst bewerkt:
Met drie man tegelijk het WR verbreken :crazy:
En op de vraag: Wat is de impact op de lange termijn?
Want veel mensen gaan denken en zeggen: Dit is ongezond, levensverkortend en veroorzaakt op lange termijn gezondheidsproblemen.

Het juiste antwoord is
- Ongezond --> Mogelijks maar dit is niet noodzakelijk het geval
- Levensverkortend --> Neen
- Gezondheidsproblemen --> Neen

Hoe gezond is 110 rondjes lopen in je achtertuin?

Ik denk dat het vooral is dat die Ultralopers er sowieso al een gezonde levensstijl op nahouden, anders begin je ook niet aan zoiets, denk ik.
Maar inderdaad lijkt mij het slaaptekort nog het 'schadelijkst'. In de interviews met Sporza, zat Frank toch redelijk met zijn ogen te draaien en toch niet helder meer te praten. Beetje zoals ik als ik 1 nachtje zou doordoen :D. Maar die 2 andere waren gewoon nog gewoon topfit, precies of die gewoon een toertje rond de kerktoren gelopen hadden. Ik denk dat die er zeker nog met gemak 10 hadden kunnen bijdoen.

Wat is de logische planning?

Ik ga mijn trainingsdagen van 3 naar 4 zetten.

Maandag: duurloop
Dinsdag: rust
Woensdag interval
Donderdag rust
Vrijdag recuperatie
Zaterdag lsd
Zondag rust

Wissel ik recuperatie en lsd of kan ik beter vrijdag lsd doen zaterdag rust en zondag recuperatie

@MaTi Denk niet dat dit zo veel uitmaakt en persoonlijk zou ik eerder naar de praktische kant kijken. Heb je vrijdagavond na het werk/avondeten nog genoeg tijd om (in de winter in het donker) een lsd te lopen? Misschien heb je in het weekend meer vrije tijd beschikbaar of is het aangenamer lopen.

Ik doe het zo:
Dinsdag: interval
Donderdag: recup
Vrijdag: tempo/duurloop
Zondag: duurloop

@MaTi Denk niet dat dit zo veel uitmaakt en persoonlijk zou ik eerder naar de praktische kant kijken. Heb je vrijdagavond na het werk/avondeten nog genoeg tijd om (in de winter in het donker) een lsd te lopen? Misschien heb je in het weekend meer vrije tijd beschikbaar of is het aangenamer lopen.

Ik doe het zo:
Dinsdag: interval
Donderdag: recup
Vrijdag: tempo/duurloop
Zondag: duurloop
Dat hangt meer af van hoe uitgerust ik ben. Tijd is er meestal wel voldoende.

Dat hangt meer af van hoe uitgerust ik ben. Tijd is er meestal wel voldoende.
Ik zou de recup na de interval leggen.

Bij mij is het zo:
Ma rust
Di lsd
Wo lange lsd vd week
Do lsd
Vr recup of extra rustdag
Za hill runs/interval/Fartlek
Zo lsd

Op 1 van die lsd's doe ik ook korte acceleraties. Hangt af van dag tot dag wanneer ik die doe.

Soms wissel ik wo en za om, afhankelijk van tijdsnood en/of goesting.

Goede raad maar ik moet persoonlijk wel opletten. Ik heb epilepsie in remissie (een echte aanval heb ik sinds 2018 niet meer gekregen dus ik heb sinds kort ook mijn rijbewijs terug voor 10 jaar ipv met beperkte duur) en als ik te stevig sport en ik doe te weinig cooling down dan kan dit mogelijks een aanval triggeren.

De volumes van 2017 / 2018 kan ik daardoor niet meer halen. Als ik boven de 40 km per week ga dan moet ik 2 Kepra pillekes innemen ipv 1 om aanvallen te vermijden terwijl onder dat aantal ik met 1 pilleke toe kom. Sporten zelf triggert nooit een aanval (verre van) en is eigenlijk ook net goed tegen epilepsie maar nadien als ik dan ontspan / ontstress dan werkt dit raar maar waar een beetje averechts.

Hoe ik dit weet? Ik leef met die ziekte en ik weet / voel dat gewoon. Ik kan dat niet uitleggen aan iemand die dat niet heeft.

Vandaag op het werk het 'bk' trail (21km) in Kasterlee gelopen, meer voor het plezier want klassement noch tijd is niet belangrijk. In tegenstelling tot de vorige keer het parkoers wat anders, allesinds andere rondeindeling, eerst ronde van 7km danronde van 14km door de Kasterleese bossen inclusief 2x Sven Nijs helling. Draaien, keer, af en toe mulzand, quasi niks verhard. Puur op het gevoel gelopen, bij ingaan tweede rond liep ik er nog twee voorbij en dan heel lang stuk alleen en ik zag ook niet direct iemand voor mij, halverwege dan toch nog ene ingehaald en op het einde nog een paar en een deel van de 14km die later waren begonnen. Tijd van 1u36m14s (20.81km volgens de gps). Snelste km 4m14, traagste 5m14s.
Grootste tegenvaller, de beloofde frieten waren een pasta.
Nu twee weekjes rust en verlof en dan terug opbouwen richting volgend jaar.

Kan apart klinken maar hoe zoeken jullie een doel? Ik heb mn doel behaald- 1u45 op halve marathon- en was nog niet steendood. afgevallen

Ik zit een beetje in dubio wat het volgende doel wordt: 10k / 10 miles snel ( 45 min op 10km) of marathon 3u30.

Of is dit haalbaar om beide te doen in het jaar? Wel heb ik naar jullie geluisterd en eindelijk een afspraak geregeld voor een lactaattest + ik ga met een whatsapp loopgroepje geregeld mee.

Kan apart klinken maar hoe zoeken jullie een doel? Ik heb mn doel behaald- 1u45 op halve marathon- en was nog niet steendood. afgevallen

Ik zit een beetje in dubio wat het volgende doel wordt: 10k / 10 miles snel ( 45 min op 10km) of marathon 3u30.

Of is dit haalbaar om beide te doen in het jaar? Wel heb ik naar jullie geluisterd en eindelijk een afspraak geregeld voor een lactaattest + ik ga met een whatsapp loopgroepje geregeld mee.
Wie heeft je dit wijsgemaakt? je train imo nog niet voldoende/lang om dit al te doen. Ik heb ook nog nooit gedaan. En ik loop een stuk rapper en langer.

Misschien eerst proberen om je halve marathon te verbeteren en als doel onder de 1u30 proberen. Als je dan systematisch traint, dan ga je op traning/voorbereidingswedstrijden je PR's verbeteren op de 10km/10miles.

Vandaag zat in de goodiesbag een LIFT TUBES van 4GOLd, geen idee wat het juist is, zelfs niet als ik het op internet opzoek. Moet wel al Vandepoel het gebruikt. :s

Laatst bewerkt:
halve marathon te verbeteren en als doel onder de 1u30 proberen.
Speaking of which, ik begin hier ook meer aan te denken om dit als doel te stellen maar 't zal sowieso nog niet voor de volgende wedstrijd zijn (PR momenteel sub 1u40). Is zoiets haalbaar met 4x trainen per week of gaat er toch een 5e training bij moeten?

Ik merk wel dat wanneer ik de 60km weekvolume benader in de piekweken ik last in beide knieën krijg dus misschien eerst het lichaam wat meer laten wennen aan meer km's?

Wie heeft je dit wijsgemaakt? je train imo nog niet voldoende/lang om dit al te doen. Ik heb ook nog nooit gedaan. En ik loop een stuk rapper en langer.

Misschien eerst proberen om je halve marathon te verbeteren en als doel onder de 1u30 proberen. Als je dan systematisch traint, dan ga je op traning/voorbereidingswedstrijden je PR's verbeteren op de 10km/10miles.

Vandaag zat in de goodiesbag een LIFT TUBES van 4GOLd, geen idee wat het juist is, zelfs niet als ik het op internet opzoek. Moet wel al Vandepoel het gebruikt. :S
Alsof je sneller moet lopen voor een lactaattest nut heeft. Dat staat daar totaal los van.

Google wil graag op hartslag trainen. Dat kan alleen correct als je je zones weet. En dát kan alleen als je lactaattest laat doen. Hij heeft hier alternatieven gekregen, maar die zijn meer giswerk.

Het voordeel daarvan kan nét zijn voor iemand die nog niet zo lang loopt dat hij minder snel tegen overbelastingen aanloopt, omdat hij trager kan gaan lopen om toch nog in de juiste zone te zitten en beter te worden. Iemand die langer loopt, voelt dat meer van zichzelf én kan hogere volumes aan hogere intensiteit intrinsiek aan. Iemand die net loopt, niet.

En 1u45 op de halve is echt wel geen start to run meer, dus dat stadion is hij ook voorbij. Daarom is het wel degelijk een mogelijk goed advies. Of het voor hem persoonlijk ook echt een goed advies is, weet alleen hij en zijn sportarts.

@Googke niet onderschatten wat een verschil de marathon is tov de halve. Persoonlijk zou ik zeggen dat je langste tot nu to de halve is, dan is het altijd zinnig om een beetje korter werk erna te doen. 5k PR’s aanvallen, 10k. Maar voor mij zit ik nu na het wedstrijdenseizoen, dus begint mijn opbouw naar het volgende en zijn er weinig doelen binnenkort. KOTK als eerste. En dan kijk ik in functie daarvan. En het doel is meestal ‘PR’, hoeveel eronder wordt meestal pas duidelijk op een paar maanden ervoor, dan kun je ahv bepaalde tempo’s wel inschatten wat je gaat aankunnen (of je watch doet dat).

Speaking of which, ik begin hier ook meer aan te denken om dit als doel te stellen maar 't zal sowieso nog niet voor de volgende wedstrijd zijn (PR momenteel sub 1u40). Is zoiets haalbaar met 4x trainen per week of gaat er toch een 5e training bij moeten?

Ik merk wel dat wanneer ik de 60km weekvolume benader in de piekweken ik last in beide knieën krijg dus misschien eerst het lichaam wat meer laten wennen aan meer km's?
Hangt van heel veel factoren af.
Maar om te beginnen is het verschil tussen 1u37 en 1u30 nog wel vrij groot. Dat is 4min35 tegen 4m15.
Alles hangt af van wat je nu al kan en hoeveel progressie je nog kan boeken. Wat zijn uw prestaties op andere, kortere, afstanden?
Dat vasthangen aan zuiver aantal trainingen per week of weekvolume is niet echt heel nuttig. Er zullen mensen zijn die 6x per week trainen en het nooit halen. Dan heb je mensen die 2x trainen en 25km gemiddeld per week lopen die het wel halen, zoals ikzelf.

Ik zal mij dus een koersfiets moeten aanschaffen! 😜
Wat zijn uw prestaties op andere, kortere, afstanden?
Goh, ik loop eigenlijk maar twee hm's per jaar (Die van Brugge vorige maand was mijn 3e race op een jaar tijd) en eventuele PB's op kortere afstanden zijn ofwel tijdens training of tijdens de race zelf gelopen. Ik loop wel al een jaar of 8, alleen het laatste anderhalf jaar dus met een doel.

Mijn laatste voorbereiding was eentje zonder lichte blessure. Bij de andere twee telkens prijs, waarschijnlijk omdat ik mij te veel blind staarde op hartslag en daardoor soms te intensief liep (hartslag dikwijls pak lager op training dan tijdens lactaattest = sneller lopen) of te weinig rustige kilometers. Ditmaal meer gefocust op pace via de vdot running calc en eigen gevoel, maar wel te weinig snelle kilometers gedaan denk ik. Heb ook een apart excelleke gevonden met Jack Daniels zijn formules en ga nu iets meer 10k/5k tempo incorporeren om die snelheid omhoog te krikken.

Ik zal mij dus een koersfiets moeten aanschaffen! 😜

Goh, ik loop eigenlijk maar twee hm's per jaar (Die van Brugge vorige maand was mijn 3e race op een jaar tijd) en eventuele PB's op kortere afstanden zijn ofwel tijdens training of tijdens de race zelf gelopen. Ik loop wel al een jaar of 8, alleen het laatste anderhalf jaar dus met een doel.

Mijn laatste voorbereiding was eentje zonder lichte blessure. Bij de andere twee telkens prijs, waarschijnlijk omdat ik mij te veel blind staarde op hartslag en daardoor soms te intensief liep (hartslag dikwijls pak lager op training dan tijdens lactaattest = sneller lopen) of te weinig rustige kilometers. Ditmaal meer gefocust op pace via de vdot running calc en eigen gevoel, maar wel te weinig snelle kilometers gedaan denk ik. Heb ook een apart excelleke gevonden met Jack Daniels zijn formules en ga nu iets meer 10k/5k tempo incorporeren om die snelheid omhoog te krikken.
Ik wou gewoon maar aangeven dat je zuiver focussen op 1 facet vaak geen volledig verhaal geeft.

Waarom doe je eens geen 5k of 10k wedstrijd? Zijn makkelijke afstanden om te doen zonder echt gigantische impact op de rest van je trainingen.
Zijn ook leuk om als doel te hebben en zeker ook te combineren als je traint voor een halve marathon. De hoeksteen blijft altijd wel trainen op duurvermogen, maar trainen op snelheid is ook gewoon zeer belangrijk.
Wat zijn uw trainingstempo's bijvoorbeeld?

Hoe dan ook is crosstrainen altijd nuttig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan