Algemene Loopthread

Ik zal mijn deel van wedstrijdverslagen ook in het zakje doen.

- Teut trail: begin oktober de Teut trail in Zonhoven gelopen (15km). Was mijn eerste trail en vooraf wat schrik dat m'n schoeisel het niet ging aankunnen+ 10 dagen niet gelopen door vakantie ervoor met veel 🍻🍔🍕. Bleek totaal niet nodig, merendeel was zanderige en grindgrond waardoor er geen uitglijdingsgevaar was. Enige "hinderlijke" was dat de verschillende afstanden een andere wegbewijzering hadden (4 tinten blauw ook nog :unsure:) dus het was van opletten. Ook veel canicrossers en ongeschreven regel was blijkbaar om hun links te laten lopen. Er waren ook hekskes die ge moest openen waardoor ge tijd verloor, maar ach winnen ging ik sws niet he. Toch was het op en af, door smalle paadjes en soms letterlijk klimmen met het mulle zand. Al bij al een geweldige ervaring en stiekem leuker dan een stratenloop.

- Antwerp half marathon : ik voelde dat de conditie goed zat dus waarom geen gokske wagen ? Er was ook een halve marathon in m'n gemeente, maar dit is toch een nummer dat in een grootstad moet gelopen worden dan passeren langs café Mesjeu en het plaatselijke orkest. Ik had me ingeschreven voor een doeltijd van 2u terwijl ik beter kon, al dan niet gesteund door m'n copain met wie ik liep. Direct een tempo op van 4:30 - 4:45 wat ik nooit vanaf het begin liep en dit kunnen volhouden. Ik at nooit tijdens het trainen en dit nu wél gedaan bij iedere bevoorrading. Het enthousiaste publiek gaf een ongelooflijke boost wat iedereen eens moet meemaken. Dit smaakt naar meer!

Nu terug volle bak volume en proberen aan 100km/week te geraken in aanloop voor Bello Gallico!
Hoe geraak je aan zoveel kilometers?

Je loopt dagelijks 10 km voor je gaat werken en in het weekend elke ochtend 25 km ? :) = 7 dagen op 7?
Of hoe moet ik dit bezien.

In mijn hoogdagen heb ik amper 1 keertje 80km/week gelopen en toen liep ik toch 5x die week. Dat vond ik toch genoeg want ik heb ook nog mijne recup nodig.

Hoe geraak je aan zoveel kilometers?

Je loopt dagelijks 10 km voor je gaat werken en in het weekend elke ochtend 25 km ? :) = 7 dagen op 7?
Of hoe moet ik dit bezien.

In mijn hoogdagen heb ik amper 1 keertje 80km/week gelopen en toen liep ik toch 5x die week. Dat vond ik toch genoeg want ik heb ook nog mijne recup nodig.
In het weekend een LSD van 40km, op weekdagen telkens 10km, dus dat is al 90km met 1 rustdag... ga kijken of ik op die rustdag ook 10k kan doen, ofwel ergens in de week wat langer.... ga nu opbouwen richting die 100, hopelijk haal ik dat ergens eind november, ik laat iets weten :-)

Recup is niet echt een issue want loop alles aan lage hartslag en loop ook met redelijk hoge pasfrequentie voor de lage snelheid en vermoedelijk daardoor ook al héél lang blessurevrij.

Recup is niet echt een issue want loop alles aan lage hartslag en loop ook met redelijk hoge pasfrequentie voor de lage snelheid en vermoedelijk daardoor ook al héél lang blessurevrij.
Ik heb ook zelden loopblessures (Ik heb de afgelopen 1,5 jaar twee zware blessures gehad maar ééntje was door een val aan een bushalte en de andere door een val van een trap :S).

Maar 7 dagen op 7 lopen? Zelfs als ik daar naar toe werk dan weet ik van mijzelf dat dit niet gaat lukken (whatever try or do). Maar goed de ene mens is de andere niet hé :D

Om mijn Strava zag ik eigenlijk enkel tegenvallende tijden voorbij komen van mensen op de Antwerp (halfve) Marathon. Behalve Karry dan :D
Veel volk waarvan ik het gevoel heb/had dat ze zeker 5% beter konden, maar allemaal hun (mijn idee) doeltijden niet gehaald. Of toch totaal niet in lijn met hun trainingen... Lag aan de wind hoorde ik?

er was idd veel wind, veel volk ook, dus zal wel wat drummen geweest zijn, en ook een aantal stukken kasseibaan die wat minder prettig liepen, allemaal zaken die niet geholpen zullen hebben als je voor een pb gaat :)

Op training zondag liep ik de eerste 8 km - 6:01 en was het gemiddeld genomen licht dalend volgens mijn Polar.
Op de terugweg liep ik dan (gemiddeld) 5:45 zonder (naar mijn gevoel en ook volgens mijn HR) te versnellen en was het gemiddeld genomen licht stijgend.

Dat komt voornamelijk door de wind. Ik had op de heenweg een felle strakke tegenwind.

OK dit was maar een training maar de wind maakt soms wel eens het verschil uit.

Laatst bewerkt:
Wat een mentaal zware periode... na mijn HM van Brugge een week wat minder gelopen om er dan terug vol in te vliegen maar onderweg naar de atletiekclub omver gereden door een auto. AC-luxatie en dus zeker 3 weken complete rust met mijn schouder. Wat een hel! Ik mag wat op de hometrainer rustig fietsen maar meer niet.
Wat is het mentaal zeer zwaar om niet deftig te kunnen sporten :headshake: Zeker omdat we met de verhuis in het verschiet nog zoveel werk hebben en ik daar ook al niets kan doen. En niets om de stress op af te reageren.

Mijn benen waren voldoende gerecupereerd na vorige week en besloten om op de HM van Antwerpen mijn vrienden te pacen. Naar mijn gevoel veel beter geregeld als vorig jaar. Maar ik vond het parcours wel echt miserabel. Ik kan me niet voorstellen als je de hele doet om dat 2x te moeten doen... Veel kasseien, bochten, verkeersdrempels, ... Vond het totaal niet aangenaam lopen eigenlijk.

Als je een toffe en snelle halve marathon wil lopen, kan ik jullie de halve marathon van Gentbrugge in maart aanraden. Toffer parcours, kleinere organisatie (Bashir Abdi en co, vzw), minder chaos en waarschijnlijk ook iets goedkoper.

Wat een mentaal zware periode... na mijn HM van Brugge een week wat minder gelopen om er dan terug vol in te vliegen maar onderweg naar de atletiekclub omver gereden door een auto. AC-luxatie en dus zeker 3 weken complete rust met mijn schouder. Wat een hel! Ik mag wat op de hometrainer rustig fietsen maar meer niet.
Wat is het mentaal zeer zwaar om niet deftig te kunnen sporten :headshake: Zeker omdat we met de verhuis in het verschiet nog zoveel werk hebben en ik daar ook al niets kan doen. En niets om de stress op af te reageren.
Shit ac luxatie, welke graad? Geopereerd? Ik heb dat 7 jaar geleden ook gehad (tossy graad 3 dus pees afgescheurd en geopereerd geweest). Na de operatie mocht ik na 5 weken terug beginnen lopen.
Maar revalidatie is wel serieus, met heel wat kine.

Graad 1 à 2 dus geen operatie maar ik ben echt ongerust dat ik geen volledige mobiliteit ga terugkrijgen. Heb jij daar nog last van?
8 november ga ik opnieuw op controle en dan hopelijk kine opstarten inderdaad.
To be continued…

Graad 1 à 2 dus geen operatie maar ik ben echt ongerust dat ik geen volledige mobiliteit ga terugkrijgen. Heb jij daar nog last van?
8 november ga ik opnieuw op controle en dan hopelijk kine opstarten inderdaad.
To be continued…
Mijn timeline was ongeveer:
Operatie een 5tal dagen na het ongeval
Tot 2 weken na operatie enkel bewegingen maken om geen frozen shoulder te krijgen
2w: opstart kine (3 keer per week)
5w: terug lopen (fietsen mag in principe sneller maar op een home trainer is veiliger want als je in dit stadium terug zou vallen ben je echt ver van huis)
Na 3 maanden ben ik in orde verklaard om terug contact sport te doen (ik speel ijshockey, daar is het ook mee gebeurd :)).
Tegen dan had de kine ook opgebouwd tot krachtoefeningen. Planken, push ups, pull ups, ... Lukten tegen dan terug.
Na 6 maanden heb ik terug een obstacle race gelopen zonder problemen (dat was een andere hobby van me).

Dat duurde wel bijna een jaar voor ik niets raar meer voelde. Met die arm bv achter mijn rug reiken heeft lang geduurd voor ik dat weer kon.

Nu heb ik daar geen enkele last meer van. Ik kan met die arm even veel als met de andere.
Maar bij mij was die pees dus volledig afgescheurd en is daar een kunstpees gereconstrueerd. Bij jou is die deels ingescheurd maar niet volledig door.

Voor moest het iemand interesseren, de Belgen zijn goed op weg om de wereldkampioen en wereldploeg te worden in het backyard lopen.

Gisteren na al die regen hebben er toch enkelen er de brui aan gegeven.
De dag is weer gehaald dus normaal tot 18h gaat weer goed gaan.

Laatst bewerkt:
Iemand hier mobility oefeningen? Ik geef toe dat ik op wat core na niks doe van ''gerichte'' krachttraining voor het lopen. Ja, tweemaal per week Stronglifts oefeningen, maar dat is niet puur gericht op hardlopen maar squat/bench press/overhead press/bb row/deadlift en curls natuurlijk :unsure:.

Ik had deze oefeningen vandaag willen doen maar uit colère mee gestopt omdat ik het niet goed doe want ik voel er niks van :eviltongue: https://www.runnersworld.com/nl/oef...open-hamstrings-rekken-mobiliteitsoefeningen/

Is er ergens nog een schema of dergelijke?
Nu al scrollend kom ik dit tegen maar volstaat dit?

Iemand hier mobility oefeningen? Ik geef toe dat ik op wat core na niks doe van ''gerichte'' krachttraining voor het lopen. Ja, tweemaal per week Stronglifts oefeningen, maar dat is niet puur gericht op hardlopen maar squat/bench press/overhead press/bb row/deadlift en curls natuurlijk :unsure:.

Ik had deze oefeningen vandaag willen doen maar uit colère mee gestopt omdat ik het niet goed doe want ik voel er niks van :eviltongue: https://www.runnersworld.com/nl/oef...open-hamstrings-rekken-mobiliteitsoefeningen/

Is er ergens nog een schema of dergelijke?
Nu al scrollend kom ik dit tegen maar volstaat dit?
Uw spieren en pezen waar je lichtjes last van hebt op deze manier een beetje stretchen en masseren --> Meteen resultaat en je versterk hiermee ook die spieren en pezengroep + meer soepelheid.

Regelmatig bovenstaande oefeningen uitvoeren: Wat MrKendl zegt.

Voor moest het iemand interesseren, de Belgen zijn goed op weg om de wereldkampioen en wereldploeg te worden in het backyard lopen.

Gisteren na al die regen hebben er toch enkelen er de brui aan gegeven.
De dag is weer gehaald dus normaal tot 18h gaat weer goed gaan.

België het land van bier, chocolade en ultralopers.

Bijna aan lap 100 met nog vier lopers in de race :laugh: :crazy:

Wel jammer dat de livestream niet zo goed is :
De vorige keer dat ik het volgde (vorig jaar?) toen het in de US was, en invididueel kampioenschap, hadden ze op verschillende plekken camera's en dan ook nog aan de finish zelf. Kon je ook zien hoe fris (of niet) ze er nog uit zagen. Hoe dan ook crazy gewoon. Ondertussen met zijn drieën aan rondje 103 en alle drie dus ook hun PB.

Terug
Bovenaan