Algemene Loopthread

Nog iemand problemen met Trenara na de update?
Lig al een hele tijd te sukkelen. Maar het enige probleem wat ik nu nog heb is het volgende :
Trenara, geeft mij een training voor vandaag vb. 9km lopen aan 6.00/km
In Garmin staat deze dan vb. 7km aan 6.10
Dus Garmin past deze precies aan? Wat zou dit kunnen zijn?
En nee het is geen GArmin suggestie, en heb ook niks in GArmin agenda staan ofzo

Stevig ziek hier, vooral aan het sukkelen met de luchtwegen. Nu al 6 dagen niet meer gelopen jammer genoeg. Ik probeer wel een aantal kilometer te wandelen per dag om in beweging te blijven. ‘T is te hopen dat het verval niet te groot is 😢

Deze zondag de Marathon van Eindhoven gelopen:

Training:

Training ging zo goed als perfect in mijn blok van 18 weken. Elke training kunnen doen behalve heel sporadisch een snelheidstraining korter/makkelijker omdat ik last had van men maag of iets anders. Over de 18 weken gemiddeld +- 80km/week gelopen met een peakweek van 111km en 3 weken van 100km+. Doeltijd was vrij ambitieus gezet op 2:50 (4:01/km). Mijn vorige PR was 2:59 dus dat is toch een serieuze brok die er af zou moeten.

Weersomstandigheden waren qua temperatuur ideaal - er was enkel wel zeer veel wind.

Wedstrijd zelf:

De wedstrijd begon en in het begin in een mooi groepje kunnen lopen dat aan 4:01 liep. Perfect dus. Na een kilometer of 5 kwam er wel al een splitsing en heb ik de sprong gemaakt naar een groepje dat voor mij liep. Ik wou absoluut vermijden om alleen te komen zodat ik de stukken met wind tegen vooral in een groep kon lopen.

Tot een kilometer of 18 ging het zeer vlot (en kon ik in het groepje lopen) en liep ik (volgens mijn horloge) aan gemiddeld 4:00. Toen we rond dat punt onder een tunnel gingen en terug naar boven moesten lopen begon ik wel de vermoeidheid al een beetje te voelen. Vanaf terug boven kwam ik wel terug vlot in het ritme en ging het lopen nog zeer vlot tot een kilometer of 24. Vanaf dan begon de vermoeidheid wel wat te komen (maar nog zeer behapbaar). Ik zat nog wel perfect op schema (4:00) en had het gevoel dat ik dat tempo nog wel tot het einde moest kunnen volhouden (wetende wat er nog komt).

Vanaf kilometer 25 begonnen de kilometers alsmaar trager vooruit te gaan (hoewel ik wel op tempo bleef lopen). Dit ging nog goed tot kilometer 30 waar ik doorkwam op 02:00:30 - wat nog perfect 4:01 pace is. De groep was echter volledig opgebroken en vanaf dat punt liep ik alleen. Je kwam daar op een soort industrieterein waar er bijna geen volk stond wat het mentaal wel zwaarder maakte. Daar was er dan een stuk van (ik gok) een kilometer waar ik vol wind op kop had. Nog steeds op pace voor sub 2:50 zette ik door maar achteraf gezien heeft me dat wel veel energie gekost. Dit ging nog goed tot ongeveer kilometer 34 waar ik nog steeds (nipt) op pace was. Vanaf dan begon ik het wel een pak zwaarder te krijgen en merkte ik op kilometer 35 dat sub 2:50 in theorie nog kon maar dat het zeer moeilijk was om 4:01 aan te houden.

Vanaf dat punt besloten om een klein beetje af te zwakken in tempo naar iets dat ik het gevoel had dat ik nog kon volhouden tot het einde. Hierdoor ben ik lichtjes vertraagd naar ongeveer 4:07-4:10/km. Dit heb ik dan kunnen volhouden tot het einde om door te komen in 02:51:XX (kwestie van een beetje anoniem te blijven). Een licht verval gekend maar absoluut niet volledig stilgevallen.

Achteraf:

Al bij al zeer tevreden over mijn wedstrijd. Ik denk dat ik echt tot op de limiet van mijn capaciteiten heb gelopen en ook zeer blij met mijn pacing. Waarbij ik dan tot km 34-35 aan gemiddeld 4:01 zat om dan lichtjes tempo te verliezen en uiteindelijk te eindigen op gemiddeld 4:04. De keuze om op kilometer 35 lichtjes af te zwakken i.p.v. proberen te blijen volhouden bleek de juiste te zijn. Kilometer 30 waar ik dan vol wind op kop had maar nog wel aan 4:00 gelopen had heeft me achteraf gezien wel iets teveel energie gekost.

Het was ook de eerste keer waar ik geen (officiële) pacing groep kon volgen en het was toch wel "lastiger" om constant het tempo te moeten checken i.p.v. gewoon in de groep te verschuilen met de pacer. Maar zoals eerder gezegd - zeer blij met mijn pacing die zeer egaal was tot kilometer 34 en vanaf daarna nog vrij goed.

Eindhoven zelf vond ik ook een zeer aangenaam parcours en de mensenmassa die op veel plekken aan de zijkant stond was ongezien. Zeker de laatste paar kilometer stonden de mensen echt rijendik. Waarbij in mijn vorige Marathons (voornamelijk Gent en Antwerpen) dit wel veel minder was. Enkel het stukje op kilometer 30-34 vond ik iets ongelukkiger omdat je daar best al diep zat en daar dan quasi geen volk stond.

Voor de rest vond ik de wedstrijd ook heel goed georganiseerd met veel waterpunten, duidelijke instructies, ... Mij zien ze daar volgend jaar zeker terug :)

Nu even recupereren om dan overheen de winter de focus te leggen op wat korter werk en dan allicht op 09/03 de HM van Gentbrugge.

Proficiat. Welk schema heb je gevolgd? Na 18km al vermoeidheid voelen is wel vrij vroeg. Als je dit nog niet deed, misschien in de toekomst eens een LSD vervangen door een training van 30 a 35km met een paar blokken aan marathontempo. Dat heeft mij geholpen en heb eigenlijk in geen enkele van m'n marathons de man met de hamer tegengekomen.

Proficiat. Welk schema heb je gevolgd? Na 18km al vermoeidheid voelen is wel vrij vroeg. Als je dit nog niet deed, misschien in de toekomst eens een LSD vervangen door een training van 30 a 35km met een paar blokken aan marathontempo. Dat heeft mij geholpen en heb eigenlijk in geen enkele van m'n marathons de man met de hamer tegengekomen.
Ik had voor deze keer gewerkt met een coach die men schema maakte. Was heel schappelijk van prijs (40 euro/maand) en vond het zeker een meerwaarde.

Vermoeidheid is misschien ook een sterk woord. Het was eerder dat ik voelde dat ik toch al iets meer als een uur aan het lopen was, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb vaak het gevoel bij marathons dat ik me tot +- 16-17km heel fris voel, van +- 16-28km voelt het iets zwaarder maar te doen en vanaf dan begint het heel zwaar aan te voelen. De keren dat ik dat niet had en negatief liep had ik altijd het gevoel dat er nog echt veel meer in zat als ik wat sneller gestart was - terwijl ik nu wel echt het gevoel heb dat ik absoluut het beste er uit heb gehaald dat er in zat.

Ik heb de laatste 6-8 weken een deel van mijn lange trainingen met kwalitatieve blokken gedaan (bv 2x10km met alternerend 1km MP, 1km 4:20 of 3x5km aan MP).

Ik had voor deze keer gewerkt met een coach die men schema maakte. Was heel schappelijk van prijs (40 euro/maand) en vond het zeker een meerwaarde.

Vermoeidheid is misschien ook een sterk woord. Het was eerder dat ik voelde dat ik toch al iets meer als een uur aan het lopen was, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb vaak het gevoel bij marathons dat ik me tot +- 16-17km heel fris voel, van +- 16-28km voelt het iets zwaarder maar te doen en vanaf dan begint het heel zwaar aan te voelen. De keren dat ik dat niet had en negatief liep had ik altijd het gevoel dat er nog echt veel meer in zat als ik wat sneller gestart was - terwijl ik nu wel echt het gevoel heb dat ik absoluut het beste er uit heb gehaald dat er in zat.

Ik heb de laatste 6-8 weken een deel van mijn lange trainingen met kwalitatieve blokken gedaan (bv 2x10km met alternerend 1km MP, 1km 4:20 of 3x5km aan MP).
Nog altijd twee rondes dat je moet lopen op de marathon?

wat zou die andere held op zijn pantoffels hebben gelopen @MrKend54l

Nog altijd twee rondes dat je moet lopen op de marathon?

wat zou die andere held op zijn pantoffels hebben gelopen @MrKend54l
Nee is één grote tour voor de marathon. Veel Belgen aanwezig voor het BK natuurlijk, dat was wel te merken.

De pantoffels waren nog niet voldoende ingelopen dus heb er wel een blaar aan overgehouden :P
Was op sommige stukken echt wel serieus winderig en een groepje vinden waar ik uit de wind kon zitten was er niet bij. Afgeklokt net boven 1u28, dus daarmee kunnen we aan de slag.
Alleen die uitslag die op gun time is en niet op chip time is wel bizar.

Vermoeidheid is misschien ook een sterk woord. Het was eerder dat ik voelde dat ik toch al iets meer als een uur aan het lopen was, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb vaak het gevoel bij marathons dat ik me tot +- 16-17km heel fris voel, van +- 16-28km voelt het iets zwaarder maar te doen en vanaf dan begint het heel zwaar aan te voelen.
Nu ja het issue is ook dat hoe beter je in vorm bent hoe sneller je loopt. Moest je voor een tijd van 3u15 gegaan zijn ipv 2:50 dan had je waarschijnlijk pas moe geweest aan de finish hé :D Maar nu zit je echt op je limiet.

Natuurlijk heeft de ene loper daar meer last van dan de andere. Als Michiel zegt dat hij nooit enige reet voelt tot km 35 al gaat hij zo vol gas dan zal ik hem ook geloven. Dat kan. Iedere loper is anders.

Nog iemand problemen met Trenara na de update?
Lig al een hele tijd te sukkelen. Maar het enige probleem wat ik nu nog heb is het volgende :
Trenara, geeft mij een training voor vandaag vb. 9km lopen aan 6.00/km
In Garmin staat deze dan vb. 7km aan 6.10
Dus Garmin past deze precies aan? Wat zou dit kunnen zijn?
En nee het is geen GArmin suggestie, en heb ook niks in GArmin agenda staan ofzo
Hier lijkt alles in orde.

Als trenara zegt 6min/km zal in garmin staan tussen 5min50 en 6min10.

Je kan altijd via trenara berichtje sturen dat er een foutje in het schema zit.

Ik ga binnenkort lactaattest doen bij de kinesist. Die is een opleiding aan het volgen om volgens de principes van jumbo-visma loopschemas op te stellen.

Heel benieuwd naar.

Die is een opleiding aan het volgen om volgens de principes van jumbo-visma loopschemas op te stellen.

Zilveren medaille gegarandeerd!

Hier ligt Trenara even buiten, app werkt voor geen meter meer maar ik krijg amper loopkilometers in de benen. Geraak hoegenaamd niet gemotiveerd :(.

Ik ben het volume alweer goed aan't opschroeven. En het voelt wel goed momenteel. Zo goed, dat ik zelfs twijfel om mijn inschrijving voor het EK HM eventueel om te zetten in het EK Marathon :unsure: nochtans altijd gezegd dat ik nooit een marathon ga lopen. Maar 't is hier aankomen in de woonplaats, once in a lifetime ofzo :unsure:

Zilveren medaille gegarandeerd!

Hier ligt Trenara even buiten, app werkt voor geen meter meer maar ik krijg amper loopkilometers in de benen. Geraak hoegenaamd niet gemotiveerd :(.
Hebt ge geüpdatet naar de nieuwste versie?
Dat wordt veel fietsen dan :biglaugh:
Het is herwerkt naar lopen.

Zoals ik het begrijp, gaat het over de zones optimaal benutten om te bepalen welke brandstof je grotendeels gebruikt.

Dus er is een maximale vetverbrandingszone en een maximale koolhydraatverbrandingszone.

Nog iemand bij wie de Polar geen Running Index meer geeft? Sinds vorige week heb ik op 5 trainingen 3x geen Running Index gehad. Wel toevallig 3 stevige intervaltrainingen... Tijdens een recuploop en een lange loop had ik wel een Running Index.

Vandaag duurloop gedaan van 28km met 4x 10' tempoblokken. Uitgestapt in station Lokeren en zo richting Gent. Uiteindelijk een tempo van 5:41/km. Ging op zich wel, maar de laatste 5km na het laatste tempoblok voelde ik toch wel aan mijn benen. Helaas ook de anti-chafing cream vergeten 😑

Ook gelletjes zijn toch niet zo mijn ding. Ik blijf zoeken naar het ideale voor mij wat voeding betreft.

Vandaag duurloop gedaan van 28km met 4x 10' tempoblokken. Uitgestapt in station Lokeren en zo richting Gent. Uiteindelijk een tempo van 5:41/km. Ging op zich wel, maar de laatste 5km na het laatste tempoblok voelde ik toch wel aan mijn benen. Helaas ook de anti-chafing cream vergeten 😑

Ook gelletjes zijn toch niet zo mijn ding. Ik blijf zoeken naar het ideale voor mij wat voeding betreft.
al eens sis geprobeerd? https://www.scienceinsport.com/shop-sis/go-range/go-gels/sis-go-isotonic-energy-gel-pack
enigste gel die ik makkelijk binnenkrijg tijdens het lopen

Terug
Bovenaan