Algemene Loopthread

Na lang meelezen op het oude 9Lives en nu hier op BG eindelijk besloten eens een account aan te maken.
Sinds vorig jaar de smaak te pakken gekregen van de langere loopsessies en dit voornamelijk van het zien van verhalen van de ultralopers hier op het forum (sommige volg ik al een tijdje op strava) en youtube docu's over ultraraces.

Onlangs begonnen de eerste kleine blessures op te spelen. Toevallig of niet ging dit gepaard met de aanschaf van nieuwe schoenen. Ik heb deze aangeschaft in de speciaalzaak waar ze ook een scan deden met de schoenen aan. Ik heb twee paar aangeschaft, nl. Brooks adrenaline GTS 21(waar ik vlot 900 km mee had gelopen zonder problemen, maar dan de 20 versie) en de Hoka Elevon 2 (omdat ik Hoka eens wou testen).
men raadde mij aan om loop-om-loop af te wisselen met het schoeisel zodat mijn voeten beter getraind geraken. Sinds twee weken heb ik een soort pijn in mijn bovenbeen die tussen spierpijn en botpijn hangt. Ik vind het redelijk moeilijk te bewoorden en kan zelfs niet met 100% zekerheid zeggen waar deze pijn zich exact situeert. Ook heb ik plots het gevoel dat mijn benen niet even lang zijn als ik een loop start, en dat ik hierdoor een soort 'hinkel'beweging maak. Dit is na een paar km lopen wel weg (of het moest gewenning zijn). Dit zowel bij m'n Brooks als bij m'n Hoka's.

Ik moet wel toegeven dat ik ben blijven lopen met deze kwaal, meestal verdwijnt het lastig gevoel in mijn bovenbeen ook na enkele km's lopen, maar na de sessies voel ik dan wel weer meteen dat er iets niet 100% juist is.
Kan dit het gevolg zijn van het overschakelen op Hoka Schoenen (waarbij je sowieso al hoger van de grond staat en misschien verkeerd compenseert?). Dank voor inzichten!

Bijkomend heb ik nu gemerkt dat ik een blaar ontwikkel bij het lopen met de Hoka Elevon 2 op mijn rechtervoet op de scheiding van de voetzool en de zijkant van mijn voet (binnenkan). Ik denk dat dit door het ontwerp van de schoen komt (de tong van deze schoen hangt aan de zijkanten vast en is verbonden met de binnenzool, de randen binnenin de schoen schuren volgens mij constant tegen mijn voetzool). Ik heb nog nooit een blaar gehad op deze plaats op mijn voet. heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Heeft iemand deze schoenen zelf (gehad) en ondervinden jullie dezelfde problemen? Ik heb er slechts 40 km mee gelopen, maar ik zie het voorlopig niet als optie om deze schoenen te gebruiken voor lange afstanden gezien de pijnlijkheid van deze blaar. Ik veronderstel niet de winkel zomaar schoenen terugneemt omwille van dit probleem?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/visie
Wacht niet te lang met naar de dokter/kine te gaan met zo een problemen. Om precies te onderzoeken waar het probleem zit moet uw lichaam onderzocht worden. Pas daarna kan aan een oplossing gewerkt worden.

een korte google scholar search lijkt dit toch direct tegen te spreken...

'Wearing sports compression socks during high intensity running has a positive impact on subsequent running performance. '

'Wearing compression socks during a marathon run reduced exercise-associated intestinal damage.'

Andere onderzoeken zeggen dan weer:
'The results of this study support that compression stockings fail to enhance performance'

Zoals zoveel bij wetenschap, is het niet zwart of wit ;)
Voor ons als recreanten zal het placebo effect mss nog het meeste winst geven ;) Dus zoals karry zegt, doe wat je wilt doen.
Het is niet dat je door die sokken sneller gaat lopen. Het is een hulpmiddel om minder snel pijn te hebben en het herstel achteraf te versnellen.
De doorstroming in uw benen wordt geformuleerd, maar het is niet dat dat de remmende factor is om sneller of langer te lopen hoor.

Het heeft zeker zijn nu. Maar zoals Karry zegt is volledig afhankelijk zijn van die sokken niet zo slim. Het heeft een reden waarom uw schenen ontsteken, je moet in feite ook dat aanpakken en niet enkel maar compressiesokken aandoen om het te onderdrukken.

Niet gedacht dat m'n vraag zo'n discussie ging uitlokken... :oink:

De bedoeling is inderdaad om nu paar keer te lopen met compressiekousen aan en te kijken of het tintelend gevoel verdwijnt...
Indien ja: proberen niet afhankelijke te worden van die kousen (zoals ik hierboven lees) en dit dan ook stilletjes af te bouwen.
Indien neen: terug naar podoloog en verder het probleem onderzoeken.

@Bagheera zoals @DesorteD zegt: niet te lang wachten om actie te ondernemen, zou zonde zijn om zo ongewild nog langer aan de kant te staan :)

Ondanks een lage hartslag vast te houden, voor het eerst dit jaar weer eens goed in het zweet gezeten. Doet deugd 🙂

Niet gedacht dat m'n vraag zo'n discussie ging uitlokken... :oink:

De bedoeling is inderdaad om nu paar keer te lopen met compressiekousen aan en te kijken of het tintelend gevoel verdwijnt...
Indien ja: proberen niet afhankelijke te worden van die kousen (zoals ik hierboven lees) en dit dan ook stilletjes af te bouwen.
Indien neen: terug naar podoloog en verder het probleem onderzoeken.

@Bagheera zoals @DesorteD zegt: niet te lang wachten om actie te ondernemen, zou zonde zijn om zo ongewild nog langer aan de kant te staan :)
Ik zie ook totaal niet in wat er mis is met compressiekousen gebruiken, zelfs als het voor elke run is. 😅 Wat dan met steunzolen? 'Mag' dat ook niet omdat je je lichaam dan laat wennen aan of afhankelijk laat worden van hulpmiddelen en je het probleem zelf niet oplost, of is dat wel oké?

Ik zeg ook niet dat er iets “mis” mee is, ik zeg gewoon dat ik er persoonlijk geen fan van ben om er altijd mee te lopen. Als het voor u werkt om welke reden dan ook, moet je het vooral blijven doen, geen probleem voor mij.

Ik vind het gewoon een kwalijke tendens dat er vandaag steeds meer gecorrigeerd wordt op elk mogelijk gebied, maar dat er slechts zeer zelden wordt gekeken naar techniek, fouten, andere factoren,... Ik duid hier absoluut niet op individuen op het forum, maar ik vind dat we beter wat meer naar de basis zouden teruggrijpen i.p.v. alles te willen rechttrekken met hulpmiddelen.

Letten op techniek, slim trainen, enz... zou al veel problemen verhelpen.

Maar nogmaals, als het voor u lijkt te werken, geen enkel probleem e mannekes.

om met een positieve noot af te sluiten: Mijn favoriete Galloway runderen staan sinds vandaag weer in hun wei 😍.

Continu terugkerende shin splints, begonnen toen ik aan het competitie trainen was voor muay thai.

Vaak kine gedaan en start to runs, niets hielp. Nu met een sportkine krachttraining met machines en 10% opbouwen en nu lukt het wel. Denk dat het dus zwakke quadriceps waren, mss een gevolg van ACl operatie van vroeger..

Continu terugkerende shin splints, begonnen toen ik aan het competitie trainen was voor muay thai.

Vaak kine gedaan en start to runs, niets hielp. Nu met een sportkine krachttraining met machines en 10% opbouwen en nu lukt het wel. Denk dat het dus zwakke quadriceps waren, mss een gevolg van ACl operatie van vroeger..

Ik heb daar ook lang last van gehad. Idem muay thai hier.
Heb het wel gehad door 't lopen, dus dat gelaten maar 5 keer per week touwtje springen is ook dodelijk.

Ik blijf er zelf geregeld mee sukkelen maar rust dan op tijd. Bij mij zit er gene logica in. Kan 10km snel lopen en geen last en dan es 6km rustig en ik heb prijs.

Ik heb daar ook lang last van gehad. Idem muay thai hier.
Heb het wel gehad door 't lopen, dus dat gelaten maar 5 keer per week touwtje springen is ook dodelijk.

Ik blijf er zelf geregeld mee sukkelen maar rust dan op tijd. Bij mij zit er gene logica in. Kan 10km snel lopen en geen last en dan es 6km rustig en ik heb prijs.
Yep had toen ook een speed rope gaan halen, dat was volgens mij wel 1 van de killers. Doe je zelf nu iets van krachttraining om je spieren te versterken? Misschien ook last van zwakke spieren?

Heb ook meerdere loopschoenen aangeschaft aangezien ik een "lichte pronatie" in mijn voet heb. Maar des te meer dat ik corrigerende schoenen aanschafte des te meer last. Zo'n loopanalyse heeft mij een loopschoen gegeven dat het probleem net verergerde. Ik loop nu met Nike Air Zoom Winflo (goedkoper model van de pegasus) en daar heb ik tot heden het geen last mee, is een neutrale schoen.

Yep had toen ook een speed rope gaan halen, dat was volgens mij wel 1 van de killers. Doe je zelf nu iets van krachttraining om je spieren te versterken? Misschien ook last van zwakke spieren?

Heb ook meerdere loopschoenen aangeschaft aangezien ik een "lichte pronatie" in mijn voet heb. Maar des te meer dat ik corrigerende schoenen aanschafte des te meer last. Zo'n loopanalyse heeft mij een loopschoen gegeven dat het probleem net verergerde. Ik loop nu met Nike Air Zoom Winflo (goedkoper model van de pegasus) en daar heb ik tot heden het geen last mee, is een neutrale schoen.

Ja ik doe al een jaar of 10 aan powertraining dus daar ligt 't ni aan.

Is begonnen toen iemand mij uitdaagde om es 5km te lopen voor ik echt liep of bokste. Dat gedaan met gewoon basketschoentjes en dan lang gesukkeld. Begonnen met muay thai en lopen en echt lang gesukkeld.

Runners lab schoenen hebben me wel geholpen. Ik heb enorm losse gewrichten (duim kan bijv in de andere kant 9p graden buigen) en denk dat daar de oorzaak ligt.
Loop sinds een paar maand ook met stoxx sokken maar 't blijft soms toch de kop opsteken.

Is begonnen toen iemand mij uitdaagde om es 5km te lopen voor ik echt liep of bokste. Dat gedaan met gewoon basketschoentjes en dan lang gesukkeld. Begonnen met muay thai en lopen en echt lang gesukkeld.

Runners lab schoenen hebben me wel geholpen. Ik heb enorm losse gewrichten (duim kan bijv in de andere kant 9p graden buigen) en denk dat daar de oorzaak ligt.
Loop sinds een paar maand ook met stoxx sokken maar 't blijft soms toch de kop opsteken
Ijs leggen na het lopen op schenen en t lopen rustig opbouwen is dan het enige wat je kan doen dan.. Eventueel als je begint met lopen een ibuprofen nemen tegen de ontsteking. Heb dat zelf ook gedaan, weet niet of het hielp maar heb in ieder geval geen last meer..

Of daar ligt het juist wel aan. Veel kracht met weinig controle is over het algemeen het recept tot defecten :) Ik zei het al paar posts terug in deze topic.

Over het algemeen shin splints, zeker wat betreft tibialis posterior (binnenkant schenen) is volgend profiel:

- Vaste rugspieren
- Vaste adductoren
- Zwakke buikspieren (als in controle - stabiliteit)
- Zwakke gluteus (als in controle - stabiliteit)
- Zwakke voetboog

Waarschijnlijk stap je ook in het dagelijks leven met je voeten naar buiten toe en je gat achteruit ("duckwalk").

Aka, heel uw lichaam is uit balans door de sedentaire leefstijl van de moderne mens.

Hier overzicht van oefeningen die ik doe om dit tegen te gaan. De meeste van deze oefeningen kan je googelen om uitleg te vinden.

Je zal het misschien niet graag horen maar reken op 20 min stretch + 20 min stability per dag voor 2 - 3 maand om dit recht te trekken. Daarnaast zal je ook aan looptechniek moeten werken om te zorgen dat je onder je lichaam en niet voor je lichaam landt bij landing.

Maar hey, je kan ook steunzolen kopen en schoenen met dikke zolen en hopen dat het overgaat.

Bovenstaande geldt trouwens voor veel andere blessures ook.

Ik had absoluut geen goesting om m'n recuuploopje vandaag te lopen, dus ter ere van het nieuwe seizoen van de Container Cup heb ik maar eens een 1.500m gedaan als eerste loopje na die HM van zondag. Zat nog wel in de benen, hoor! Maar een mooie verbetering sinds m'n vorige mijl toch al: 5:58! Dat is boven Wullaert, en ongeveer gelijk met Thomas De Gendt. I'll take it :p

Misschien wel tof om die ContainerCup-afstand toe te voegen in de ranking?

Of daar ligt het juist wel aan. Veel kracht met weinig controle is over het algemeen het recept tot defecten :) Ik zei het al paar posts terug in deze topic.

Over het algemeen shin splints, zeker wat betreft tibialis posterior (binnenkant schenen) is volgend profiel:

- Vaste rugspieren
- Vaste adductoren
- Zwakke voetboog

Waarschijnlijk stap je ook in het dagelijks leven met je voeten naar buiten toe en je gat achteruit ("duckwalk").

Aka, heel uw lichaam is uit balans door de sedentaire leefstijl van de moderne mens.

Hier overzicht van oefeningen die ik doe om dit tegen te gaan. De meeste van deze oefeningen kan je googelen om uitleg te vinden.

Je zal het misschien niet graag horen maar reken op 20 min stretch + 20 min stability per dag voor 2 - 3 maand om dit recht te trekken. Daarnaast zal je ook aan looptechniek moeten werken om te zorgen dat je onder je lichaam en niet voor je lichaam landt bij landing.

Maar hey, je kan ook steunzolen kopen en schoenen met dikke zolen en hopen dat het overgaat.

Waar kan je de duidelijke uitleg vinden om hier een routine in te krijgen? Ik zit echt vast van kop tot teen. Denk ook dat dat den aanleiding is van elke keer verrekkingen te doen in mijn hamstrings.

- Vaste rugspieren
- Vaste adductoren
- Zwakke voetboog

Classic EmP die snoeihard zegt waar het op staat!
Zalig gewoon!

Terug
Bovenaan