Algemene Loopthread

Halve Marathon van Brussel uiteindelijk 1:40:05 gelopen.
Heb toch mijn bedenkingen bij de organisatie, de wegen langs de Grote Markt lagen er degoutant bij, enkel aan de start Dixies, er worden marathon medailles gegeven aan mensen die halve gelopen hebben, amper supporters langs het parcours.

Toch wel jammer als je hoort wat een event de 20KM van Brussel tegenwoordig is.

Parcours op zich mooi, behalve de 2km door de tunnel vlak na de start (Brussel stad blijkbaar geen zin om de mooie lanen af te sluiten), en zowaar nog meer hoogtemeters dan vorig jaar (+270 op HM).
Wel 300m op de piste van het Koning Boudewijn stadion gelopen (vorig jaar 100m).
Wat een zalige mat hebben ze daar gelegd :love: Genieten

1 gouden tip: stel vooraf een realistisch pace plan op en hou je daar ook aan. Het is normaal dat je in de eerste halve marathon je nog fris voelt en denkt sneller te kunnen gaan.

Absoluut. Van mijn 3 marathons tot nu toe liep ik in mijn eerste 2 een snellere halve marathon dan in mijn derde, maar was ik aan de finish in mijn derde wel minuten voor mijn eerste 2. Echt de hele tijd mijzelf lopen inhouden en pacen op mijn vooropgestelde tijd, ook al had ik nog het gevoel dat ik sneller kon.

Wel nog steeds positieve splits hoor, maar veel vlakker dan voorheen. Maar lopen de pros ook geen positieve splits? Dus op zich is dat ook niet slecht. Het is maar als de positieve splits een crash wordt dat het erger is 🙂

Absoluut. Van mijn 3 marathons tot nu toe liep ik in mijn eerste 2 een snellere halve marathon dan in mijn derde, maar was ik aan de finish in mijn derde wel minuten voor mijn eerste 2. Echt de hele tijd mijzelf lopen inhouden en pacen op mijn vooropgestelde tijd, ook al had ik nog het gevoel dat ik sneller kon.

Wel nog steeds positieve splits hoor, maar veel vlakker dan voorheen. Maar lopen de pros ook geen positieve splits? Dus op zich is dat ook niet slecht. Het is maar als de positieve splits een crash wordt dat het erger is 🙂
Ja klopt zeker! wordt heel vaak gedaan, maar vaak lopen die mannen gewoon de wedstrijd voor de plaatsen ipv de snelst mogelijke tijd. Dat is wel een verschil tegenover ons amateurs 😅

Halve Marathon van Brussel uiteindelijk 1:40:05 gelopen.
Heb toch mijn bedenkingen bij de organisatie, de wegen langs de Grote Markt lagen er degoutant bij, enkel aan de start Dixies, er worden marathon medailles gegeven aan mensen die halve gelopen hebben, amper supporters langs het parcours.

Toch wel jammer als je hoort wat een event de 20KM van Brussel tegenwoordig is.

Parcours op zich mooi, behalve de 2km door de tunnel vlak na de start (Brussel stad blijkbaar geen zin om de mooie lanen af te sluiten), en zowaar nog meer hoogtemeters dan vorig jaar (+270 op HM).
Wel 300m op de piste van het Koning Boudewijn stadion gelopen (vorig jaar 100m).
Wat een zalige mat hebben ze daar gelegd :love: Genieten
Vandaag ook gelopen, deze week wel nog ziek geweest dus het was meer een beetje zien waar ik uitkom.
Tot km 15 was ik vlot mee aan het lopen met de pacers van 1:40 maar dan het moeilijk gekregen. Toiletstopje moeten maken en tempo moeten drukken. Uiteindelijk binnen gekomen op 1:44:32. Wel had ik geen 21 km en ik merk op Strava dat ik niet de enige was. Misschien met die tunnels?
De ventilatie van de tunnels stond ook niet aan dus ik vond het daar alvast bloedheet.
Brussel heeft mooie stukken maar ook minder mooie jammergenoeg. De organisatie kan er ook niet aan doen dat die straten daar zo vuil lagen natuurlijk.

Eerste marathon gelopen na 6 maanden trainen vanaf 0, vandaag in Brussel.

Splits
10k: 55m
21k: 1:56m
42k: 4:24m

Heavy shit met dat warme weer maar tevreden.

Ondertussen gaat het weer de goede richting uit. Dit weekend toch weer in totaal 35K gedaan, gisteren een 18K, en het voelt weer goed. Niet "ik kan binnen 4 weken een marathon lopen"-goed, maar wel weer een basis om op te bouwen.

En een korte follow-up, zaterdag op het gemakje een halve marathon gelopen (LSD tempo, iets onder de 6:20/km) en gisteren met gebuur een 15K aan 5:45.

Belastbare basis is dus weer goed aan het opbouwen na de miserie van eind augustus/begin september. Doet deugd :)

Bijna 4 dagen rust heeft geholpen maar het ging eigenlijk nog altijd niet super qua gevoel, ik liep zo rond 5:30/km.

Tot een paar oudere dames op de fiets het nodig achten om het voetgangerspad volledig te blokkeren. En ik kon niet langszij want links was een huis en rechts een tunnel. Een paar keer luid roepen deed hun niks, ze negeerden mij gewoon.

Toen was ik zo kwaad dat ik naar huis gespurt ben tegen 5:10/km, dus het gaat wel sneller als het echt moet lol. :tongue:
De conditie is wél goed, maar ik ben nu richting 40km/week aan het opbouwen en dat is zo'n lastig omslagpunt qua vermoeidheid om daar over te geraken.

Maar neen dat was echt 'not done'. Ik liep nu gemiddeld wat te snel, maar bon het is wat het is. De stoom kwam echt bijna uit mijn oren. Ik ben ondertussen al terug gekalmeerd.

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg de 6k zondag niet kunnen lopen. Vorige woensdag het laatste rondje gelopen maar vanaf dan ziek geworden en op dit moment nog steeds snot/hoesten.

Gisteren fameus in het mes gelopen. ‘S avonds voelde ik me toch beter heb ik toch de loopschoenen aangetrokken. De eerste kilometers waren bevrijdend en liep ik rond de 5:15. Alsof mijn benen sneller waren dan ikzelf.

Dan last beginnen krijgen van de longen en echt even een minuut mijn ademhaling onder controle moeten krijgen. Daarna verder gelopen aan 5:45 wat een hemel van verschil was.

Twee uur ervoor nog een duo kaas/garnaal en goulash met kroketten was misschien ook niet het beste plan :unsure:

allé, we hebben Golazo nog maar eens een beetje rijker gemaakt -> net ingeschreven voor Nationaal Park Maasmarathon volgend jaar eind februari.

met mijn huidige conditie zou het zonde zijn eens ne keer niet te proberen om terug in de buurt van mijn PR op de marathon van 10 jaar geleden te geraken (3u20) -> geen idee hoe realistisch dat is, maar met een weekgemiddelde van 90km zit de basis wel goed, moet enkel de snelheid toevoegen in mijn schema

Da's wel geen vlak parcours natuurlijk. Daar zaten 2 jaar geleden echt heel venijnige stukken tussen in de 'duinen' van de heide :D

Toen was ik zo kwaad dat ik naar huis gespurt ben tegen 5:10/km, dus het gaat wel sneller als het echt moet lol. :tongue:
Het verschil tussen 5:10 en 5:30 is nu ook weer niet zo gigantisch dat je kan spreken dat je ineens gespurt hebt :unsure:
Van 5:30 naar 4:30 of 3:30 dat is ineens een forse versnelling :P
De conditie is wél goed, maar ik ben nu richting 40km/week aan het opbouwen en dat is zo'n lastig omslagpunt qua vermoeidheid om daar over te geraken.

Je hebt echt last qua vermoeidheid of eerder last van de spieren?
Want 40km/week is iets minder dan 4u trainen in de week, waarvan je misschien 1u15-1u30 een LSD doet waarbij de impact niet zo groot is omdat je rustig loopt.
Echt moe zou je daarvan niet mogen zijn, naar belasting van uw lichaam toe kan het iets anders zijn.

Goeie research gedaan voordat ge golazo ging sponsoren.:oi22:
Dat het Golazo was zag ik pas op de betaalpagina, maar dan had ik in mijn hoofd al beslist dat ik er goesting in had, nog eens een marathon in eigen land en timing eind februari is eigenlijk ideaal na die Bello Gallico mid december -> heb ik mooi 10 weken om mijn marathonschema nog eens van onder het stof te halen!

Je hebt echt last qua vermoeidheid of eerder last van de spieren?
Ik heb sarcoïdose gehad als je het goed gevolgd heb met als gevolg zware chronische vermoeidheid. Ik heb sindsdien nog altijd last van chronische vermoeidheid, maar het is wel niet super erg meer (het is al veel gebeterd).

Echter er was via het werk nu ook een produktie defect opgedoken en ik heb dus ook in het weekend moeten werken.

Dan elke dag om 6u wakker en niet goed in slaap geraken. Terug richting 40km per week. En last van naweeën van chronische vermoeidheid. Dat was een beetje veel. De spieren an sich vallen goed mee. Ik heb eigenlijk momenteel nergens last van.

Op basis van de afstanden die hier en in het wielrennentopic werden meegedeeld, kom ik op een totaal van 10.690 km/euro!!!
Na mijn 100,6km in september is het nu wel vechten met de benen. Gisteren 4km gedaan met en smosje op mijn maag, dat voelde als 16km. :unsure:

Deze week alleen maar recuperatie type loopjes denk ik.

Na mijn 100,6km in september is het nu wel vechten met de benen. Gisteren 4km gedaan met en smosje op mijn maag, dat voelde als 16km. :unsure:

Deze week alleen maar recuperatie type loopjes denk ik.
Morgen nog 11km en zondag 15km (Het doel is nog even doorbijten en 37km weektotaal) en dan ga ik het toch ook voelen (naast de chronische vermoeidheid). Maar volgende week en de week erna ga ik weer wat treden eraf doen. Dat lijkt mij het verstandigste en nodig.

Terug
Bovenaan