Algemene Loopthread

Nog een dikke 3 weken voor de marathon in Antwerpen.
Wordt mijn 1e en begin nu al met de poepers te zitten. Alle tips van hier ter harte genomen, en ook een aangenaam schema gevolgd van 20 weken. Ben er vroeg aan begonnen om zeker niks te forceren.
Hierdoor heb ik bij een week waar het wat minder liep, dezelfde week nog eens gedaan.
Gisteren heb ik daarom de laatste lange duurloop van 35 km gedaan.

Tevreden, maar was wel behoorlijk leeg, en dan te bedenken dat er nog 7km bij moeten.
Moet wel zeggen de laatste weken waar behoorlijk zwaar waren (combinatie druk op het werk, en langere sessie's met het lopen)

Maar goed, nu is het stillekes afbouwen (denk ik, of is 3 weken te vroeg?).

Doel blijft voor de 1e marathon uitlopen en als het kan onder de 4u.

Bedankt nogmaals voor de tips en waarschijnlijk voor de tips die nog gaan volgen.

Wordt mijn 1e en begin nu al met de poepers te zitten. Alle tips van hier ter harte genomen, en ook een aangenaam schema gevolgd van 20 weken. Ben er vroeg aan begonnen om zeker niks te forceren.
Hierdoor heb ik bij een week waar het wat minder liep, dezelfde week nog eens gedaan.

Tevreden, maar was wel behoorlijk leeg, en dan te bedenken dat er nog 7km bij moeten.
Moet wel zeggen de laatste weken waar behoorlijk zwaar waren (combinatie druk op het werk, en langere sessie's met het lopen)

Bedankt nogmaals voor de tips en waarschijnlijk voor de tips die nog gaan volgen.
Wow, als je op training 35km gekunnen hebt dan wordt die marathon een makkie!!

Grootste tip: rusten in de week voor de marathon, eventueel paar korte trage loopjes maar vooral je lichaam laten herstellen!

Nog geen 3w rusten trouwens. Wel km’s minderen, en dan zeker de laatste week. Maar frequentie en intensiteit behouden, dus even vaak gaan en korter, maar intensiever. Vooral in de laatste week, daar ga ik meestal ook een paar keer minder.

En die 7km doe je er dan fluitend bij, nu is je trainingsbelasting en vermoeidheid het hoogste van je hele schema.

Ik stel altijd nog een plan van aanpak op, zodat ik daar aan niks hoef te denken. Tijd van opstaan, eten, banaan, vertrek, wanneer welke gel, waar staat drinken, welke split. En dan gaan :D

Ga aub niet al de intensiteit opeens bannen uit je schema. Zo gaan je hard opgebouwde kilometers opeens voor niets zijn en zal zoals ze in de volksmond zeggen”je motor stilvallen”. Hoe een taper er moet uit zien is weinig wetenschappelijks over gekend. Wat ik je kan aanraden is om neer te schrijven hoe je het hebt aangepakt om daar later op te kunnen teruggrijpen. Vb. Week-2 daling volume naar 80% met x% intensiteit. Week -1 daling volume naar 50% met x% intensiteit.
Documenteer ook je strategie van carb loaden en liefst iedere dag hoe je je er bij voelt. Die zaken zijn voor iedereen anders.

Zoals hierboven aangehaald als je op training 35km uitloopt dan zal je op wedstrijddag met goed uitgeruste benen, volledig gevulde glycogeenvoorraden en adrenaline van we wedstrijd het zeker wel halen.
1 gouden tip: stel vooraf een realistisch pace plan op en hou je daar ook aan. Het is normaal dat je in de eerste halve marathon je nog fris voelt en denkt sneller te kunnen gaan. Wacht daarmee tot na km32 om jezelf niet kapot te lopen.
‘T is ongelofelijk hoeveel mensen een positieve split lopen (ik denk zelf 90%+). Terwijl mijn mening is dat je met een negatieve split toch met veel meer zelfvoldoening binnen komt

114 eurokes km in september

Naar welk email moet ik dit alweer sturen of is onderstaand screenshot voldoende?

Lopen-september.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt alweer voor de reacties.
Wat betreft het afbouwen, stilzitten kan ik toch niet.
Ik ben het 20 weken schema aan het volgen van MArathon magisch of waanzin.
De frequentie blijft er wel inzitten zie ik , maar de hoeveelheid km's gaat in dalende lijn. Er komen terug stevigere intervaltrainingen (snellere, terug gedeeltes aan 10km tempo))
De duurlopen gaan zich beperken tot een 21 km.
Moet zeggen dat ik echt tevreden ben van dat schema. Ik merk duidelijke vooruitgang, en het is nooit gaan vervelen.

Succes in Antwerpen, ik kom zeker kijken, ik denk dat ik ergens bij pein publiek, krugerbrug ofzo ga staan. Speciaal stukskes daar.
Morgen nog een lange duurloop en dan heb ik de week afgesloten van 94km, volgende week over de 100! eerste keer in mijn leven. Dan rustig afbouwen naar Frankfurt.
Laatste intensieve training is hier 10 dagen voor de marathon.

Ga aub niet al de intensiteit opeens bannen uit je schema. Zo gaan je hard opgebouwde kilometers opeens voor niets zijn en zal zoals ze in de volksmond zeggen”je motor stilvallen”. Hoe een taper er moet uit zien is weinig wetenschappelijks over gekend.
goh, hier wil toch wel even wat tegengas geven -> je gaat echt niet je trainingsinspanningen van 10 of 20 weken voordien kwijt zijn door het een weekje rustig aan te doen.

Een boek dat voor mij voor al mijn marathons héél goed heeft gewerkt is dat van Herbert Steffny en Ulrich Pramann en als ik in hun schema van marathon in 4uur naar de laatste week kijk dan is dat:

dinsdag: 1uur aan 6min20
donderdag: 40 min aan 6min20
zaterdag: 20 min aan 6min20
zondag: marathon

dus slechts 18km die week, daar waar weken 6-7-8 uit het 10-weken schema telkens rond de 60km zaten.

goh, hier wil toch wel even wat tegengas geven -> je gaat echt niet je trainingsinspanningen van 10 of 20 weken voordien kwijt zijn door het een weekje rustig aan te doen.

Een boek dat voor mij voor al mijn marathons héél goed heeft gewerkt is dat van Herbert Steffny en Ulrich Pramann en als ik in hun schema van marathon in 4uur naar de laatste week kijk dan is dat:

dinsdag: 1uur aan 6min20
donderdag: 40 min aan 6min20
zaterdag: 20 min aan 6min20
zondag: marathon

dus slechts 18km die week, daar waar weken 6-7-8 uit het 10-weken schema telkens rond de 60km zaten.
Ja en er zijn andere boeken die andere zaken beweren. Uiteraard ga je als je ver genoeg zoekt tegenstrijdige zaken lezen.
Ik ben nog maar amper boeken tegen gekomen die alle intensiteit er uit halen.

Iemand ervaring met de marathon van Malaga? Heb de loopmicrobe toch weer wat te pakken gekregen na de zomer, en zou graag tegen het eindjaar nog een marathon lopen. Deze leek me wel interessant.

Mag ik eens een warme oproep doen aan alle kilometer-vreters op dit mooie forum?

Een collega op het werk, en tevens voorzitter van de Lymfklierkanker Vereniging Vlaanderen, wees mij op een campagne die momenteel loopt in het kader van bloedkankermaand.
Door simpelweg een overzicht van de sportieve prestaties van de maand september door te sturen naar [email protected] (dat mag een screenshot zijn van Strava, GarminConnect, Fitbit,...) kun je een aanzienlijke bijdrage leveren aan de strijd tegen bloedkanker. Per afgelegde km wordt er immers 1 euro geschonken aan vijf betrokken patiëntenverenigingen!

MheEAejl.jpg
Op basis van de afstanden die hier en in het wielrennentopic werden meegedeeld, kom ik op een totaal van 10.690 km/euro!!!

Morgen nog een lange duurloop en dan heb ik de week afgesloten van 94km, volgende week over de 100! eerste keer in mijn leven
Lol, en ik zo fier als iets op mezelf dat ik in september, dus over de hele maand, 100km heb gelopen 😅.

Btw, zitten er hier nog stresskippen? Zowel bij fiets- als loopevents heb ik altijd enorm veel stress (ookal weet ik goed genoeg dat het puur een wedstrijd tegen mezelf is!).

Mijn eerste halve marathon vorige week: 5.30”/km en gemiddeld 174 hartslag. Zelfs na de eerste twee kilometer direct naar die 170 HS.
Vandaag 13km gelopen, ook aan 5.30”/km en 148 hartslag :unsure:

Mijn conditie heeft tijdelijk mijn vermogen / kracht ingehaald. Maar dat is normaal (voor mij toch) want het aantal kilometers per week gaat nu stilletjes aan naar omhoog. Liever zo dan omgekeerd. De (basis)conditie is momenteel het belangrijkste en daarop bouw ik voort.

Morgen is het einde van week 10 - een duurloopje van 15 km (totaal 34km weekafstand). De langste dag- en ook weekafstand tot op heden.
Ik ga gewoon die afstand dus lopen, de tijd speelt gene rol. Gaan met die banaan.

Laatst bewerkt:
Iemand die het volgende herkent en eventueel een oplossing heeft?

Ik heb sinds kort zo een evadict trail rugzak van 5l. Maar nu merk ik dat de onderste sluiting gewoon door mijn shirts heen eet door het schuren….
Aangezien mijn shirts quasi evenveel kosten als die rugzak is dat vrij vervelend :p

Voor iemand herkenbaar?

Laatst bewerkt:
Weer een pr gelopen al 3 loopjes na elkaar, deze week toch wat rustiger lopen.

10km tegen 5'10. 6 maanden geleden lukte het nog niet om 10 km tegen 6' te lopen.

Op naar de 5'00

Mijn conditie begint ook te beteren met 1x fiets en 1x loop in de week. Pr van 1km 8 seconden af gedaan na een 6km run.

Voorlopig nog combineren. Vanaf november dan alleen lopen. En dan programma beginnen voor poging 2 voor HM.

Wel nog last van hielspoor maar meer van de steunzolen op maat in de werkschoenen. Int weekend nauwelijks last. Snap er niets van.

Geëindigd op 34,1km deze week, de meeste kilometers sinds begin juni. Ik ben nu toch wat moe. Vandaag 15,1km gelopen aan gemiddeld 5:40 (10,58km/u). Dat is wat trager dan gemiddeld = Een goei LSDke he. :tongue: Gemiddelde HR was 156 = ideaal voor mij persoonlijk

Ik had gisteren ook al 11km gelopen (te druk op het werk vrijdag) waardoor de recuptijd wat krapjes was. Dus super vlot ging het vandaag niet meer. Na 6km viel ik zelfs even helemaal stil - het sein om een kilometer eerder dan voorzien een gelleke in te nemen (dit was voorzien na 7km). Het lichaam had brandstof nodig (nochtans een banaan gegeten voor de start maar dat was vandaag dus onvoldoende)

En inderdaad toen kreeg ik toch snel het tempo er terug in en nadien heb ik geen dipjes meer gehad. Nu weer 3 dagen rustpauze.

Laatst bewerkt:
Zonet nog een pittige interval van 32km afgewerkt. 04:24 gemiddeld met een hartslag van 146, ik ben tevreden.
108km op de teller deze week, nog 2 weken tot Brugge.
Hopelijk wordt het nog wat koeler tegen dan, toch abnormaal hoe warm het is voor deze tijd van het jaar?
Ik ben redelijk gevoelig voor de hitte aangezien ik een zeer zoute zweter ben.

Terug
Bovenaan