Algemene Loopthread

Vanavond eerste keer terug een 'normale' loop gehad, hartslag onder controle, hartslag gaat mee met de 'heuvels' (in plaats van hoog te blijven), geen last van de benen, weinig wind, ...

Nu proberen consistent te blijven (desnoods wat minder), want loop met te veel ups en downs (bv. eens 1 week of langer niet lopen). En merk dat toch wel moet ik zeggen.

Heb ook een nieuwe set schoenen gekocht, en ze voelen ook goed aan (van in het begin):

air-zoom-vomero-15-hardloopschoen-heren-Xr66M4.png

Het eerste loopje met de Nike ZoomX Vaporfly Next% 2 zit erop, een korte 5km time trial met een nieuw PR als gevolg: 17:50.

Benen totaal niet fris door de 137km week vorige week en vooral de opeenvolging van 100km weken (12x boven de 100km de laatste 13 weken of zo), maar wel tevreden dat dit er nog inzat.

Op zich is de tijd echter niet belangrijk aangezien het nog altijd niet echt representatief is voor wat ik kan. Het is vooral het bewijs dat een schoen echt het verschil kan maken. Wat een absurd stukje vernuft op gebied van de schoenen is dit, een pak indrukwekkender dan ik dacht.

Met een gerichte training en taper loop ik hiermee sowieso sub 2u50 op de marathon, daar twijfel ik geen seconde aan.

Ik vind de Carbon X al een groot voordeel hebben, maar dit is toch andere koek ze.

Wel maf om te lezen dat die schoentjes toch zo een verschil maken! Had ik niet gedacht :o

Hier ondertussen al drie weken niet kunnen lopen wegens mysterieuze blessure aan been/voet... Fietsen ook al een dikke twee weken op pauze gezet. Ondertussen gaat het al wat beter en voel ik doorheen de dag geen pijn meer. Ik ben van plan om morgen eens rustig & kort te fietsen om te zien of dat al pijnloos lukt, dan kan ik elk geval mijn basis blijven onderhouden (en ook weer buiten komen, aangezien sporten bijna mijn enige vorm van sociaal contact is dezer dagen...). Ik heb me dus al behoorlijk rot gevoeld door al dat binnen zitten en hoop dat ik er snel weer mee verder kan.

Vrijdag in elk geval toch een afspraak bij de dokter voor verder onderzoek & medische beeldvorming, ik hoop heel hard dat we kunnen vinden wat er net aan de hand is. Dan kan ik toch een beter zicht krijgen over hoe verder te gaan.

Als ik dan toch een positief puntje moet zoeken in het hele gedoe: al dat stilzitten heeft me wel enorm gemotiveerd om er daarna terug (op een verstandige manier) terug in te vliegen. Het begin zal even tanden bijten worden, maar ik hoop in combinatie met mijn core-oefeningen etc... snel weer op gang te zijn. Ga me eerst terug focussen op de korte afstanden (5~10km) en de snelheid. Daarna voorzichtig mijn volume (traag dit keer) op te bouwen naar de langere afstanden.

Soit, fingers crossed voor deze week en hopelijk snel weer op baan, zowel al lopend & fietsend!

Wel maf om te lezen dat die schoentjes toch zo een verschil maken! Had ik niet gedacht :eek:

Hier ondertussen al drie weken niet kunnen lopen wegens mysterieuze blessure aan been/voet... Fietsen ook al een dikke twee weken op pauze gezet. Ondertussen gaat het al wat beter en voel ik doorheen de dag geen pijn meer. Ik ben van plan om morgen eens rustig & kort te fietsen om te zien of dat al pijnloos lukt, dan kan ik elk geval mijn basis blijven onderhouden (en ook weer buiten komen, aangezien sporten bijna mijn enige vorm van sociaal contact is dezer dagen...). Ik heb me dus al behoorlijk rot gevoeld door al dat binnen zitten en hoop dat ik er snel weer mee verder kan.

Vrijdag in elk geval toch een afspraak bij de dokter voor verder onderzoek & medische beeldvorming, ik hoop heel hard dat we kunnen vinden wat er net aan de hand is. Dan kan ik toch een beter zicht krijgen over hoe verder te gaan.

Als ik dan toch een positief puntje moet zoeken in het hele gedoe: al dat stilzitten heeft me wel enorm gemotiveerd om er daarna terug (op een verstandige manier) terug in te vliegen. Het begin zal even tanden bijten worden, maar ik hoop in combinatie met mijn core-oefeningen etc... snel weer op gang te zijn. Ga me eerst terug focussen op de korte afstanden (5~10km) en de snelheid. Daarna voorzichtig mijn volume (traag dit keer) op te bouwen naar de langere afstanden.

Soit, fingers crossed voor deze week en hopelijk snel weer op baan, zowel al lopend & fietsend!

Het zou flauw zijn van mij om deze tijd enkel toe te schrijven aan mijn eigen conditie/vorm, de schoenen maken echt wel het verschil.

Echter als ik wat frisser ben, kan ik wel dichter naar de 17:30 toe dan dit, daar ben ik zeker van.

Hoe goed een schoen ook is, je moet nog altijd zelf de ene voet voor de andere zetten en bereid zijn die 17min50 af te zien, daar is geen shortcut voor.

Wel rot voor u dat je wat sukkelt, hopelijk kan je er snel weer met volle motivatie aan beginnen, al zal dat laatste wel geen probleem zijn.

Karry is nu wel niet de eerste de beste he, als ik die schoenen draag, gebeurd er juist niets volgens mij :D

Je merkt vooral dat die schoenen echt gemaakt zijn om snel mee te lopen, als je trager dan pakweg 14km/u loopt, voelt dat echt super slecht en bizar aan, dan zal je daar weer veel minder voordeel uit halen.

Je merkt vooral dat die schoenen echt gemaakt zijn om snel mee te lopen, als je trager dan pakweg 14km/u loopt, voelt dat echt super slecht en bizar aan, dan zal je daar weer veel minder voordeel uit halen.
oei dan kan den Makila die schoenen nooit dragen! ;)

Daar durf ik toch aan twijfelen. Als ik nog maar zuiver kijk naar de pasvorm dan zie ik al grote verschillen. Ook als ik zie hoe geschuurd en geschaafd sommige zijn na een wedstrijd durf ik daar toch ook vraagtekens bijzetten. Zoals ik het zie is het prijs/kwaliteit goed, maar het gegeven van je krijgt wat je betaald is ook wel aanwezig.

Over loopsokken kan ik enkel maar het volgende zeggen, nooit of te nimmer op besparen! Dat is te belangrijk en te kritisch om op te besparen.

Het is ook niet dat kledij en sokken zo snel slijten. Als ik zou uittellen hoeveel kilometers er op mijn sokken en kledij staat dan is de prijs per kilometer zeer laag. Het comfort per kilometer dan weer zeer hoog.
Ik loop 98% van mijn kilometers in korte broek (moet echt al stenen uit de grond vriezen zoals 2 maand geleden vooraleer ik eens een lange broek aantrek) en daarvoor gebruik ik enkel de goedkoopste shorts van Decathlon. Ik loop al 10 jaar, zal over die periode toch minstens een 12000 kilometer gelopen hebben, en er is nog geen enkel exemplaar versleten. Ik rouleer er nu een tiental maar het oudste exemplaar zal misschien wel al 2000 kilometer op de teller hebben. Een broekske van 6 euro, gebruikt voor alles van een 10 kilometer wedstrijd tot looptochten van 6/7 uur in de Alpen.

Sokken idem. Ik loop gewoon met wat ik die dag aanheb. Vaak onnozele sokjes van een halve euro per paar. Enkel voor echt lange tochten doe ik eens een ‘deftig’ paar aan hoewel dat ook met die goedkope sokken zou gaan. Als ge geen aanleg hebt voor bleinen kunt ge met eenderwat lopen.

Shirts, gewoon is in de regen mee gaan lopen en na 5 kilometer weet je wel of ze goed zijn voor lange tochten of niet. Als uw tepels dan al aan het bloeden zijn is het een shirt voor korte loopjes in de zomer, indien niet kunt ge er perfect een marathon mee gaan lopen. Heb quasi enkel shirts die ik bij wedstrijden heb gekregen.

Het enige waar ik geld aan geef zijn mijn schoenen. Derde paar Salomon speedcross voor trail, waarschijnlijk mijn tiende paar Asics voor de baan en veldwegskes. En aan een rugzak, want daar durven goedkope modellen ook wel eens in de schouder te snijden.

Iedereen mag lopen met wat hij wil, en Karry doet afstanden waar het materiaal wel meer uitmaakt dus dat is anders, maar laat ons alstublieft niet beginnen met mensen wijs te maken dat ze honderden euro’s aan kleren moeten hebben vooraleer ze kunnen beginnen lopen. Geef uw geld aan een deftig paar schoenen, al de rest is bijzaak, zeker voor de beginnende loper.

Aan een goed gpshorloge durf ik ook wel geld te geven. Maar dat is eerder een luxeprobleem.

Mijn garmin 920xt is ruim voldoende maar ik ga toch blij zijn als ik een garmin Fenix zou hebben en een headset om mee te lopen zonder extra's te moeten meenemen.

Maar zoals gezegd, dat is luxe. En enkel nodig als je meer data wilt analyseren.

andaag voelde het loopje nogal zwaar aan aan de knieën na een paar km. Ik herken het gevoel van een jaar geleden, toen ik net begon te lopen en ik nog geen deftige loopschoenen had. Volgens Strava zit ik nu aan 570km met de Ghost 12's. Een paar weken geleden de Ghost 13's gekocht en daar nu ook al 100km mee, dus die zijn gelukkig al goed ingelopen :)

Gaat wel een dure hobby worden precies 😡

Wat doen jullie met versleten loopschoenen? Weggooien? Gebruiken als wandelschoenen in de zomer?

Vandaag voelde het loopje nogal zwaar aan aan de knieën na een paar km. Ik herken het gevoel van een jaar geleden, toen ik net begon te lopen en ik nog geen deftige loopschoenen had. Volgens Strava zit ik nu aan 570km met de Ghost 12's. Een paar weken geleden de Ghost 13's gekocht en daar nu ook al 100km mee, dus die zijn gelukkig al goed ingelopen :)

Gaat wel een dure hobby worden precies 😡

570km is wel weinig, dat zou toch wat meer mogen zijn. Echter, als je het gevoel hebt dat uw schoenen “op” zijn, kan je ze beter wat te vroeg weggooien dan er te lang mee te lopen en het risico lopen iets voor te hebben, dat heb ik vroeger al eens meegemaakt.

Vorig jaar heb ik meer dan 6000km gelopen, ik kan dus meespreken over de dure hobby 😂.

570km is wel weinig, dat zou toch wat meer mogen zijn. Echter, als je het gevoel hebt dat uw schoenen “op” zijn, kan je ze beter wat te vroeg weggooien dan er te lang mee te lopen en het risico lopen iets voor te hebben, dat heb ik vroeger al eens meegemaakt.

Vorig jaar heb ik meer dan 6000km gelopen, ik kan dus meespreken over de dure hobby 😂.
'k Vind het ook redelijk weinig, ik loop zo goed als alleen maar onverhard, de schoenen zijn net geen jaar oud en aan m'n gewicht kan het ook niet liggen (68kg).

Ga nu effe uitsluitend op de nieuwe lopen en hopen dat het de schoenen waren en zeker niet m'n knieën. En dan binnenkort nog eens kijken voor een extra paar, misschien toch eens kijken voor trail schoenen want ik loop vaker op bospaden en Finse pistes dan wat anders.

Laatst bewerkt:
Goh, ja en nee. Meestal komt mijn gevoel tijdens een loop goed overeen met de analyse die Runalyze ervan maakt. Maar ik ben wel iemand van de cijfers en statistieken, en mijn eigen vooruitgang kunnen opvolgen en ook terugkijken en vergelijken vind ik wel interessant.

Dus ja, wel tevreden van. Maar noodzakelijk is het ook niet :)
Effe andere vraag, welke oefeningen heb jij gekregen voor uw achillespees probleem.
Is bij mij een wederkerend probleem dat ik met oefeningen en kine niet weg krijg.
Zelfs niet met inspuitingen in men pees.

Effe andere vraag, welke oefeningen heb jij gekregen voor uw achillespees probleem.
Is bij mij een wederkerend probleem dat ik met oefeningen en kine niet weg krijg.
Zelfs niet met inspuitingen in men pees.

Remediëren bestond voor mij uit:
- 2 weken ontstekingsremmers
- 3 weken niet lopen
- loopstijl licht bijspijkeren - mooi rechtop lopen (ik neigde iets naar voor), voeten onder mijn zwaartepunt landen (ik landde er iets voor), en je voeten die "in 2 sporen" moeten lopen terwijl ik neigde om op 1 lijn te lopen (dus ene voet voor de andere voet - niet letterlijk maar neigde aar toch heen)
- aantal oefeningen meegekregen die ik 2 keer per week moet doen om mijn spieren rond de Achillespees te verstevigen

Indien je wil kan ik je die oefeningen op 1 of andere manier wel doorsturen, PM me dan maar.

Ah en over de schoenen: m'n Hoka Clifton 6 paartje zit bijna op 800km. Slijtage vooraan is nu wel substantieel. Ze lopen nog goed, nog genoeg demping, maar door die slijtage vooraan denk ik dat ze bij 900km wel definitief weg zullen kunnen.

Dan loop ik daar losjes onder de 17 minuten mee!

Op 4km :unsure:

😂

Ik moet wel zeggen dat ik momenteel echt weer zin heb om wat sneller te lopen en weer wat kortere afstanden te doen. Allesbehalve de ideale voorbereiding voor de Cistercien (100k) op 1 mei en de GTLC (100mijl) eind mei. Als die überhaupt doorgaan zal uitlopen wel geen probleem zijn, maar het gebrek aan echt lange trainingen zal wel nefast zijn.

Zoals altijd doe ik gewoon waar ik op dit moment zin in hebt en de gevolgen dragen we dan wel.

Remediëren bestond voor mij uit:
- 2 weken ontstekingsremmers
- 3 weken niet lopen
- loopstijl licht bijspijkeren - mooi rechtop lopen (ik neigde iets naar voor), voeten onder mijn zwaartepunt landen (ik landde er iets voor), en je voeten die "in 2 sporen" moeten lopen terwijl ik neigde om op 1 lijn te lopen (dus ene voet voor de andere voet - niet letterlijk maar neigde aar toch heen)
- aantal oefeningen meegekregen die ik 2 keer per week moet doen om mijn spieren rond de Achillespees te verstevigen

Indien je wil kan ik je die oefeningen op 1 of andere manier wel doorsturen, PM me dan maar.
Misschien dat ik mezelf nekeer ga filmen tijdens het lopen. Over die zaken is al nooit iets gezegd door men dokters, prof en kine's.
Moest jij ook uw cadans verhogen of was dat iemand anders? Ik zit maar op +/- 160.

Ik stuur je pm voor de oefeningen.

Misschien dat ik mezelf nekeer ga filmen tijdens het lopen. Over die zaken is al nooit iets gezegd door men dokters, prof en kine's.
Moest jij ook uw cadans verhogen of was dat iemand anders? Ik zit maar op +/- 160.

Ja, dat was ik nog vergeten. Mijn cadans op rustige lopen was eerder 150, op snellere lopen 160.
Voor m'n LSD van gisteren zat ik op 162 gemiddeld, terwijl tempolopen nu eerder aan 170-180 zijn (afhankelijk van tempo en duur van inspanning).

😂

Ik moet wel zeggen dat ik momenteel echt weer zin heb om wat sneller te lopen en weer wat kortere afstanden te doen. Allesbehalve de ideale voorbereiding voor de Cistercien (100k) op 1 mei en de GTLC (100mijl) eind mei. Als die überhaupt doorgaan zal uitlopen wel geen probleem zijn, maar het gebrek aan echt lange trainingen zal wel nefast zijn.

Zoals altijd doe ik gewoon waar ik op dit moment zin in hebt en de gevolgen dragen we dan wel.
Kan ik alleen maar toejuichen zo'n mentaliteit!

Terug
Bovenaan