Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Lopen om af te vallen is geen goed idee. Maar je valt eerder vanzelf af als je loopt (en iets beter eet). Niet gaan letten op minder eten, want dan kom je met energietekorten, doe maar gewoon en dan gaat dat na een tijdje vanzelf! En als je iets béter eet, ga je ook meer loopresultaten merken.aangezien het samenvatting van het jaar is, toch ook even mijn verhaal doen. Qua snelheid of aantal km's raakt het jullie enkels nog niet, maar misschien is het motiverend voor iemand die quasi in mijn situatie zit.
Kortebeschrijving:
Bijna 50 jaar en ik ben helemaal niet sportief. Niet dat ik niet geprobeerd heb. Van mijn 18 tot 20 heb ik wat powertraining gedaan. En dan door de jaren nog eens geprobeerd om regelmatig te zwemmen (maar ik moest elke keer vechten om het eten in mijn maag te houden en het water er uit) en ook zo'n homefitness gekocht (die na 1 maand diende om kleren aan op te hangen). Ook ooit besloten om met de fiets naar het werk te gaan (enkele rit 12km), maar ben dan na enkele maanden overhoop gereden door een auto.
TLDR: veel pogingen tot sportiviteit, die uiteindelijk in 99% van de gevallen snel stil vielen.
Vroeger werkte ik als arbeider, waardoor ik nog iets of wat beweging had, maar de laatste 4 jaar ben ik aan de slag als technisch tekenaar. Mijn enigste lichamelijke activiteit op het werk is een paar keer naar de keuken wandelen voor een koffietje en een paar keer naar het toilet gaan. Voor de rest zit ik. En thuis is dat ongeveer hetzelfde want gamer, buiten dat we dan ook eens met de honden wandelen, maar aangezien 1 van de honden elke 2 meter stopt om elk bladje van een tak aan een uitgebreid snuffelonderzoek te onderwerpen is ook dat niet echt iets wat bijdraagt aan de algemene conditie/gezondheid.
Anyway: het besef dat dit niet echt gezond is, heeft me deze zomer toch de aanzet gegeven om te starten met start to run. Aangezien ik 0 conditie had en bijna 100kg woog (met 1m86), ben ik begonnen met het 'voorzichtig opbouwen schema'. Dat is 1 minuutje lopen en 3 minuten wandelen of zo aan het begin. Ik had direct last van allerlei kleine zeurende pijnen, vooral een pees onder de rechterenkel en onderaan mijn rechterknie. Ondanks dat toch doorgezet en dat programma uitgedaan om vervolgens het programma te volgen voor de 5km. En op 23 november heb ik mijn eerste 5km gelopen in ongeveer 40min.
Voor mij echt uitzonderlijk, want had zelf nooit gedacht dat ik het ging volhouden, want ik ben echt een procrastineerder, laat gemakkelijk iets ergens tussenkomen en ben ook wel opgever als iets te moeilijk is.
Ik moet zeggen dat de app en ook de aanmoediging van Tanuki me enorm hebben geholpen om het schema te volgen.
In vergelijking met anderen hier is mijn snelheid wel meer snelwandelen want ik loop tussen 7'30 en 8'/km, maar voor mij is dat goed. Ik ben blij dat ik dat een half uur kan, wetende dat ik van amper een minuut kunnen lopen kom.
Nu loop ik gewoon in het schema van 'onderhoud'.
Waarom onderhoud en niet sneller of langer?
- Deels omdat ik voel dat mijn lichaam niet sterk genoeg is om meer te doen. De pees onder mijn enkel doet geen pijn meer, maar de kniepijn steekt soms wel nog de kop op. Tijdens het lopen voel ik het niet, maar wel tijdens gewoon wandelen of zelfs in rust. Dit komt grotendeels omdat ik geen goede zit/lig hygiëne heb. Ik heb de neiging om altijd in halve kleermakerszit te gaan zitten waarbij mijn rechtervoet onder mijn linkerbovenbeen steekt. Eigenaardig genoeg heb ik dat nooit andersom. Het is altijd dat rechterbeen dat ik ook onder het linker steek (ook als ik lig) en dat is duidelijk niet gezond voor die pees. Dus daar moet ik nu echt bewust op letten en dat moet eerst in orde komen voor ik langer of sneller ga.
- Ik merk ook dat de conditie echt heel hard afhangt van hoe moe ik ben. Vandaag wou ik bijv. 5km lopen, maar iets voor 4km werden mijn benen ineens van rubber en was het op.
- weinig reden om langer of sneller te gaan alhoewel iets sneller toch misschien zou mogen (want als ik nu iemand inhaal die stevig wandelt duurt het wel even) . Ik ga niet meedoen aan wedstrijden.
Hoe gaat het verder gaan?
De motiviatie behouden gaat echt wel uitdaging voor 2026 zijn, want
a) ik geniet er niet van: blijkbaar mankeer ik het endorfine aanmaak gen want zowel tijdens het lopen als na de afloop heb ik geen 'goed gevoel'. Enkel het gevoel van 'ik heb het weer gedaan', dus meer een soort van trots, maar niet echt een geluksgevoel of hier geniet ik nu van.
b) pacing is moeilijk en resultaten variëren ook zo neig.
c) winter sucks om te lopen
d) weinig duidelijk positieve resultaten: ik slaap nog even slecht/onrustig, ik ben maar 1 a 2 kg afgevallen (maar ik eet dan ook niet echt beter, dus dat ligt meer daar aan), ik heb niet meer energie gedurende de dag. = dus ik voel me algemeen niet beter.
Wat motiveert me: het besef dat het onderhuids wel beter is. De conditie is sowieso verbeterd en dit zal dus ook beter voor het hart/cholestrol (die te hoog stond) zijn. Volgende controle van het bloed is pas in november, dus zal het dan weten of het de moeite was
Maar vooral: ik blijf mezelf steeds verbazen dat ik dit volhou. En mezelf blijven verbazen op 50 jaar is toch wel speciaal
----------------------
Voor degene die na dit halve boek aan tekst nog mee zijn enkele vraagjes:
1/ mijn hartslag gaat de eerste tien minuten altijd naar 140 - 160, daarna zakt die naar 120-130 ondanks dat ik ongeveer aan hetzelfde tempo loop. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt? Heb al geprobeerd om eerst vijf minuten rustig te roeien, maar merk niet echt verschil (we hebben ook een roeitoestel: dat was ook een poging om sportiever te zijn, die uiteindelijk op niets uitdraaide)
2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.
Als ik m'n losse lange broek aandoe, doe ik een gewone boxer aan, en neem ik die natte onderbroek voor lief. Merk je toch pas als je ze uitdoet vooral, tenzij ze gaan schuren. In korte doe ik er nooit aan. Ofwel zijn het leggings of 2-in-1's, ofwel met een netje.2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.
Ja! Coldgear! Ge hebt het nooit meer koud. Of toch zeker niet in temperaturen waarin ik gelopen heb (-10 zal het koudst geweest zijn)Lopen om af te vallen is geen goed idee. Maar je valt eerder vanzelf af als je loopt (en iets beter eet). Niet gaan letten op minder eten, want dan kom je met energietekorten, doe maar gewoon en dan gaat dat na een tijdje vanzelf! En als je iets béter eet, ga je ook meer loopresultaten merken.
Die runner's high is wat mij betreft ook gewoon meer een gevoel van trots en verwezenlijking dan echt lopen met een gelukszalig gevoel, hoor. Ja, soms word ik er wel heel content van, hoe ik weer kan lopen en mijn lijf wat kan uitdagen. Ik ben ook van nature competitief (tegen mezelf ook), dus dat helpt wel. Ik weet nog niet hoe het gaat zijn als al mijn PR's onvermijdelijk buiten handbereik gaan liggen, waarvoor ga ik dan nog lopen. Maar dat zijn allemaal zaken die me gemotiveerd houden. Iets bereiken dat ik in gedachten had, en daar dingen voor doen.
Winter sucks, niet zo mee eens. Ik doe het wel graag! Hier worden vaak die Under Armour Cold Gear-spullen aangeraden door volgens mij Spooky? Of Nemesis? In ieder geval, ook door mij. Ik vind ze zalig om mee te lopen. En in de broek heb je geen onderbroek nodigAls ik m'n losse lange broek aandoe, doe ik een gewone boxer aan, en neem ik die natte onderbroek voor lief. Merk je toch pas als je ze uitdoet vooral, tenzij ze gaan schuren. In korte doe ik er nooit aan. Ofwel zijn het leggings of 2-in-1's, ofwel met een netje.
mja, vind de winter maar niks hoor: koud en na het werk is het ook al donker. Kheb nu wel goede verlichting en fluo, maar toch, ik loop liever in daglicht.Lopen om af te vallen is geen goed idee. Maar je valt eerder vanzelf af als je loopt (en iets beter eet). Niet gaan letten op minder eten, want dan kom je met energietekorten, doe maar gewoon en dan gaat dat na een tijdje vanzelf! En als je iets béter eet, ga je ook meer loopresultaten merken.
Die runner's high is wat mij betreft ook gewoon meer een gevoel van trots en verwezenlijking dan echt lopen met een gelukszalig gevoel, hoor. Ja, soms word ik er wel heel content van, hoe ik weer kan lopen en mijn lijf wat kan uitdagen. Ik ben ook van nature competitief (tegen mezelf ook), dus dat helpt wel. Ik weet nog niet hoe het gaat zijn als al mijn PR's onvermijdelijk buiten handbereik gaan liggen, waarvoor ga ik dan nog lopen. Maar dat zijn allemaal zaken die me gemotiveerd houden. Iets bereiken dat ik in gedachten had, en daar dingen voor doen.
Winter sucks, niet zo mee eens. Ik doe het wel graag! Hier worden vaak die Under Armour Cold Gear-spullen aangeraden door volgens mij Spooky? Of Nemesis? In ieder geval, ook door mij. Ik vind ze zalig om mee te lopen. En in de broek heb je geen onderbroek nodigAls ik m'n losse lange broek aandoe, doe ik een gewone boxer aan, en neem ik die natte onderbroek voor lief. Merk je toch pas als je ze uitdoet vooral, tenzij ze gaan schuren. In korte doe ik er nooit aan. Ofwel zijn het leggings of 2-in-1's, ofwel met een netje.
1/ Ik heb hetzelfde voor, chronisch, al 15 jaar. Uw HR tijdens die eerste 1-2 km kan soms wel eens fout zijn.Voor degene die na dit halve boek aan tekst nog mee zijn enkele vraagjes:
1/ mijn hartslag gaat de eerste tien minuten altijd naar 140 - 160, daarna zakt die naar 120-130 ondanks dat ik ongeveer aan hetzelfde tempo loop. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt? Heb al geprobeerd om eerst vijf minuten rustig te roeien, maar merk niet echt verschil (we hebben ook een roeitoestel: dat was ook een poging om sportiever te zijn, die uiteindelijk op niets uitdraaide)
2/ iemand een goed merk van onderbroeken voor het lopen? Ik haat de sweaty underpants.
CG (winter) en HG (zomer). Soms vergis ik mij en heb ik HG ipv CG aan in de winter. Echter HG houdt mij ook gewoon warm.Ja! Coldgear! Ge hebt het nooit meer koud. Of toch zeker niet in temperaturen waarin ik gelopen heb (-10 zal het koudst geweest zijn)

Ik hou dat ook niet dagelijk bij hoor. Maar ik trek gewoon een rapport uit Garmin / Polar en dan zie ik dat meteen916km gelopen dit jaar
Nooit echt bijgehouden hoeveel ik de voorgaande jaren had dus geen idee indien dit beter of slechter is dan andere jaren

Ik heb nog eens gek gedaan vandaag en even ne 5 km test gedaan.Is het echt niet meer diep kunnen gaan of gewoon daar de motivatie niet voor hebben?
Als je echt sneller wilt worden dan moet je gerichter trainen, met regelmatige intervaltrainingen, ipv altijd uw zelfde tempo te lopen.