Algemene Loopthread

Eventjes bijgelezen & mooie prestaties van iedereen hier weer!

Vervolg van mijn bezoek aan de sportdokter vorige vrijdag eens neerpennen:
Uiteindelijk heel tevreden geweest van de consultatie. Super vriendelijke dokter en gaf me een zeer goed gevoel dat hij me echt wou helpen. Paar puntjes die we besproken hebben:

- Regelmaat in mijn training krijgen. Dit wist ik al al langer, maar ga er nu toch echt op proberen letten. In plaats van de ene week een uitspatting te maken van 50km en daarna een rustweek van minder dan 20 etc... ga ik beginnen met een consistent volume per week en dan per week wat uitbouwen. Want door het pieken & dalen is het moeilijker voor mijn lichaam om zich aan te passen aan de hogere volumes. Ik ga beginnen bij +-30km, waarvan ik weet dat ik het perfect kan zonder enige last en dan uitbouwen in stapjes van 10% extra per week.

- Steunzolen: ik wist al dat ik last heb van wat overpronatie, mijn wegschoenen corrigeren hier al een stuk voor. Toch was het volgens hem de moeite om eens een ganganalyse te laten doen (blootvoets, met wegschoen, trailschoen, ...) en te kijken of steunzolen al dat niet nuttig kunnen zijn. Deze week dus nog eens op bezoek gaan hiervoor :)

- Mijn bekkenspieren en core zijn aan de zwakkere kant. Core probeerde ik al regelmatig te doen, maar toch moeilijk om hier discipline in te vinden. Ga er nu toch ook wat regelmaat proberen insteken (2~3x per week, 30min) in combinatie met oefeningen om mijn bekken te versterken zodat ik minder doorzak tijdens het lopen. Ook last van wat spierverkorting, dus wat stretching erbij kan ook geen kwaad.

- Fietsen kan ik tussenin zonder probleem blijven doen, zou mij geen / miniem extra risico voor blessures of overbelasting opleveren.

Het lijkt een hele lijst & het zal even aanpassen worden aan het meer gestructureerd sporten & opbouwen. Ik ben er wel redelijk gemotiveerd voor na het gesprek en als ik hiermee mijn blessurekans drastisch kan verlagen heb ik er wel wat discipline voor over! Ik weet dat ik soms snel durf overdrijven en geen zin in een tweede chronische blessure na mijn patellapees :p Ik ga er wel niet te zot in gaan en ook zorgen dat ik nog steeds gewoon loop waar ik zin in heb, hetzij tempo, interval, duurloop, ... Plezier blijft nl. het belangrijkste :)

TL,DR: Het gaat even aanpassen worden, maar des te meer goesting in het loop (en fiets) plezier dat volgt!

Als je interessante routes zoekt in de Ardennen, Condroz, Famenne, enz... moet je maar een seintje geven. Ik heb ondertussen een halve encyclopedie aan routes die ik kan doorsturen. Afstanden meestal vanaf 40km, maar meestal gemakkelijk in te korten.
Graag! Steeds op zoek naar nieuwe routes.. Inkorten gaat voorlopig nog wat nodig zijn wel :thumb:

- Steunzolen: ik wist al dat ik last heb van wat overpronatie, mijn wegschoenen corrigeren hier al een stuk voor. Toch was het volgens hem de moeite om eens een ganganalyse te laten doen (blootvoets, met wegschoen, trailschoen, ...) en te kijken of steunzolen al dat niet nuttig kunnen zijn. Deze week dus nog eens op bezoek gaan hiervoor :)

Lees dat eens voor je veel geld gaat betalen voor steunzolen :)

Ik kom af als Loser, de kop trekt.

vandaag 13.5km gelopen, 5m07s tempo, wou het trager doen, maar toch frisser dan gedacht.
Begrijpelijk, er zijn wel meer mensen geobsedeerd door mijn achtersteven.

Ik heb mijn simulatieloopje voor de HM van dit weekend gedaan. Wel een raar gevoel, want ik vond dat ik nog veel overschot had. 2x 3,5km aan wedstrijdtempo, met een rustkilometer ertussen. Klinkt weinig ivm de HM, maar goed. Als de coach het zegt, zal dat wel zijn :D

Nu is het vooral duimen dat ik niks misdoe tot dan. Vandaag recuperatie, woensdag felle interval, zaterdag loslopen en zondag prijs. Uitlopen is brons, onder de 2u is zilver, rond de 1:50 is goud. Denk dat ik het zo een beetje ga inschalen. Ik was wel van plan om een negatieve split op te stellen, maar ik weet nog niet goed hoé negatief precies.

En dan het eten onderweg, da's iets wat ik nog nooit gedaan heb. Dus ik twijfel of gewoon Aquarius niet genoeg is. Het is uiteindelijk geen 2u, hè.

Edit: En ik val @EmP toch ook bij, @picasso123 ... Met eerst de belangrijke kanttekening dat ik geen dokter ben en absoluut niet de raad van een dokter in twijfel wil trekken of wil aan de kant schuiven. Maar over steunzolen is er van alles te zeggen. Onder andere dat er nog altijd geen bewijs bestaat van een verband tussen platvoeten en meer blessures. Als je lichaam zo is aangepast om op deze manier te lopen, zet zo'n aanpassing soms een kettingreactie in gang. "Wat overpronatie" is wat ik ook heb. En ik heb de tegenovergestelde beweging gemaakt, oa zoals in de link van EmP, maar ook met natural running shoes. Géén steun meer in de bogen. De spieren verplichten van te werken. Maar heel geleidelijk aan en rustig. Heel overgesimplifieerd stond er in een boek: "Een romeinse boog versterk je niet door die langs onder te stutten. Dan stort hij in."

Gaat het over zware gevallen, of heb je daar op dit moment echt last van, dan heb ik niks gezegd. En waarschijnlijk heeft de dokter dat bekeken, en bleek het de moeite. Maar ik wou het even meegeven.

Laatst bewerkt:
Het feit dat je het niet geoefend hebt is een slechte voorbereiding :p Maar eten is zeker nodig. Toppers nemen zelf meer koolhydraten als de afstand langer wordt. Ik zou ZEKER 20 gram per kwartier nemen op die afstand/tijd als je voor PR gaat.

Het feit dat je het niet geoefend hebt is een slechte voorbereiding :p Maar eten is zeker nodig. Toppers nemen zelf meer koolhydraten als de afstand langer wordt. Ik zou ZEKER 20 gram per kwartier nemen op die afstand/tijd als je voor PR gaat.
Tja. Ja, en nee :) Aquarius heb ik geoefend. Heb ook nooit last van m'n maag, dus heb daar ook wel vertrouwen in. Alleen weet ik niet hoe goed kauwen en ademen samen gaat :D En om gewoon op 7km-loopjes te gaan eten... Doe ik misschien nog tijdens deze week dan.

20g koolhydraten bedoel je. Want ik zie vaak winegums langskomen. Ik heb hier zo Nakd Bars liggen, denk dat ik zoiets meepak en een stuk af bijt.

@EmP @Loser
Dat is wat we donderdag gaan bekijken in die ganganalyse. Van platvoeten heb ik bij mijn weten geen last, wel overpronatie en hallux valgus (scheefgroei grote teen). Maar bedankt voor de info in elk geval, zal er donderdag ook wat vragen over stellen etc... , maar voor hetzelfde geld is de conclusie van de gang analyse dat steunzolen helemaal niet nodig zijn :)

@EmP @Loser
Dat is wat we donderdag gaan bekijken in die ganganalyse. Van platvoeten heb ik bij mijn weten geen last, wel overpronatie en hallux valgus (scheefgroei grote teen). Maar bedankt voor de info in elk geval, zal er donderdag ook wat vragen over stellen etc... , maar voor hetzelfde geld is de conclusie van de gang analyse dat steunzolen helemaal niet nodig zijn :)
Feit is dat meeste dokters en mensen die ganganalyse nogal fan zijn van steunzolen. Flat feet is ruim begrip, pronatie komt meestal door zwakke buikspieren / zwakke voetboog / vaste hipflexors etc. Swat, ik bied maar info aan je trekt zelf je conclusies :)

Tja. Ja, en nee :) Aquarius heb ik geoefend. Heb ook nooit last van m'n maag, dus heb daar ook wel vertrouwen in. Alleen weet ik niet hoe goed kauwen en ademen samen gaat :D En om gewoon op 7km-loopjes te gaan eten... Doe ik misschien nog tijdens deze week dan.

20g koolhydraten bedoel je. Want ik zie vaak winegums langskomen. Ik heb hier zo Nakd Bars liggen, denk dat ik zoiets meepak en een stuk af bijt.
Ik zou gellekes nemen, dan moet je niet kauwen ;-) Andere optie is poeder gebruiken dan kan je je drank over concentreren.

Ik had een berencakeje mee tijdens m'n HM :rofl::unsure:

1200_01286065_5410041138504_01.jpeg

Structuur inbrengen in de trainingen kan nooit kwaad - qua niet te hard van stapel lopen kan ik je jammergenoeg geen raad geven 😃.

Ik heb zelf ook ooit steunzolen gedragen, maar ben daar ondertussen van overtuigd dat ze destijds meer kwaad dan goed gedaan hebben ( ik spreek al 10 jaar geleden). Bepaalde spierversterkende oefeningen, en ja hier ben ik weer: neutrale en zero drop schoenen gaan je voeten ook sterker maken. Maar dit is uiteraard geen doktersadvies.

Deze week het loopvolume nog wat aan de lage kant houden (50k), en dan eens bekijken wat we willen bereiken qua loopdoelen.
Het volume opkrikken richting (eenmalig) 100k/week zou ik dit jaar graag bereiken. Maar wel gestructuurd en niet van 65-70k naar plots 100k.
Daarnaast loop ik dit jaar graag ook eens een 50k trail met de nodige HM. En het liefst in wedstrijdverband, al zit dat er allicht niet snel in..

Sinds 2 weken toch maar begonnen met wat intervaltraining, en 1x per week wat sprintjes trekken (100m + 400m) op de piste.
Ondanks het feit dat ik al meer dan een jaar een serieus volume loop (2020 afgesloten op 2250 totale kilometers), had ik dit nog nooit gedaan en dacht ik zelfs zonder voldoende vooruitgang te boeken.

Gisteren dan eens beslist om mijn 1h max te testen. Geen idee of het aan die intervaltraining/sprintjes lag, maar ben zeer tevreden met een nieuwe PR daar: 14,12km:

Zelfs sneller dan mijn huidige 10k PR

Vooral het tempo naar het einde toe, niet verwacht dat ik zo nog ging kunnen versnellen. Zal dus maar blijven intervalletjes en sprintjes inplannen. HM in 1u30 dan maar als volgende doelstelling. :unsure:

Ik zit binnenkort ook met steunzolen :unsure:
Sinds december last van een ontsteking aan de buitenkant van m'n rechterenkel. Sportdokter geweest, was slechts lichte ontsteking, leek me niet echt bezorgd en mocht van hem ook rustig blijven lopen.
Naar de kiné voor versterkende en stabiliteitsoefeningen dus. So far so good. Kiné had me eens laten lopen op een loopband en dat gefilmd en zag dat ik stevig op de buitenkant van m'n voet land, om dan m'n knie helemaal naar binnen te knikken. (had toen wel m'n normale loopschoenen niet aan, die al corrigeren voor overpronatie).
Begin deze maand op controle bij de arts want de stekende pijn was weg aan m'n hiel, nu leek ik gewoon nog wat last te hebben van stijfheid rond de hiel door de oefeningen. De kinesist had zijn advies over steunzolen gevraagd en hij zei dat het nooit kwaad kon. Dus steunzolen voorgeschreven voor in m'n alledaagse schoenen, in m'n loopschoenen raadde hij het af.
Sinds een dikke week is de stekende pijn terug, hoewel ik 3 weken (niet door de blessure, door een heelkundige ingreep) niet gelopen had.
Enfin, ik blijf rustig dagelijks mijn heupversterkende oefeningen en balansoefeningen doen en begin april zijn m'n steunzolen klaar.
Ik ben erg benieuwd. De kiné leek wel een believer van steunzolen, de sportdokter was eerder neutraal.

Structuur inbrengen in de trainingen kan nooit kwaad - qua niet te hard van stapel lopen kan ik je jammergenoeg geen raad geven 😃.

Ik heb zelf ook ooit steunzolen gedragen, maar ben daar ondertussen van overtuigd dat ze destijds meer kwaad dan goed gedaan hebben ( ik spreek al 10 jaar geleden). Bepaalde spierversterkende oefeningen, en ja hier ben ik weer: neutrale en zero drop schoenen gaan je voeten ook sterker maken. Maar dit is uiteraard geen doktersadvies.

Deze week het loopvolume nog wat aan de lage kant houden (50k), en dan eens bekijken wat we willen bereiken qua loopdoelen.
Het volume opkrikken richting (eenmalig) 100k/week zou ik dit jaar graag bereiken. Maar wel gestructuurd en niet van 65-70k naar plots 100k.
Daarnaast loop ik dit jaar graag ook eens een 50k trail met de nodige HM. En het liefst in wedstrijdverband, al zit dat er allicht niet snel in..
Die spierversterkende oefeningen komen er inderdaad sowieso :) En haha inderdaad, maar soms eens zot doen ga ik mij ook niet kunnen laten hoor ;)
Ik neem in elk geval mijn Altra's ook mee naar de ganganalyse. Ik heb er ondertussen al 133 km mee gelopen & zeer tevreden van, maar misschien iets te snel lange loopjes mee gedaan? Is altijd lastig om in te schatten waar de pijntjes vandaan komen als meerdere dingen kunnen meespelen. Soit, ik ga de dokters hun werk laten doen en luisteren naar de pro's & con's :) Het is voor iedereen altijd wat zoeken wat het beste werkt. Als het werkt, des te beter en doe ik ermee voort, zorgt het voor problemen,dan zullen ze snel de deur uit zijn ;)

Die spierversterkende oefeningen komen er inderdaad sowieso :) En haha inderdaad, maar soms eens zot doen ga ik mij ook niet kunnen laten hoor ;)
Ik neem in elk geval mijn Altra's ook mee naar de ganganalyse. Ik heb er ondertussen al 133 km mee gelopen & zeer tevreden van, maar misschien iets te snel lange loopjes mee gedaan? Is altijd lastig om in te schatten waar de pijntjes vandaan komen als meerdere dingen kunnen meespelen. Soit, ik ga de dokters hun werk laten doen en luisteren naar de pro's & con's :) Het is voor iedereen altijd wat zoeken wat het beste werkt. Als het werkt, des te beter en doe ik ermee voort, zorgt het voor problemen,dan zullen ze snel de deur uit zijn ;)

Geef mij hun namen zeker door als ze zeggen dat uw Altra’s de deur uit moeten, dan kan ik die artsen een pak rammel gaan geven.

Vandaag rustig 14km gaan loslopen na de 48km gisteren. Die rustige loopjes na een lange training zijn altijd heerlijk, je voelt de vermoeidheid letterlijk uit uw benen trekken naarmate de training vordert.

Vandaag rustig 14km gaan loslopen na de 48km gisteren. Die rustige loopjes na een lange training zijn altijd heerlijk, je voelt de vermoeidheid letterlijk uit uw benen trekken naarmate de training vordert.
Awel, ik had daarjuist hetzelfde. Zat wel een rustdagje tussen, maar in het begin voelde ik m'n benen toch meer dan opt einde. Deed deugd!

Sinds 2 weken toch maar begonnen met wat intervaltraining, en 1x per week wat sprintjes trekken (100m + 400m) op de piste.
Ondanks het feit dat ik al meer dan een jaar een serieus volume loop (2020 afgesloten op 2250 totale kilometers), had ik dit nog nooit gedaan en dacht ik zelfs zonder voldoende vooruitgang te boeken.
Is dat op de piste van Willebroek (De Schalk)? Zo ja, is daar vrije toegang? Langs het water intervallen is 50% van de tijd leuk, maar 50% van de tijd hebt ge ook tegenwind, dus ik ben op zoek naar een ander alternatief. 😅

Kent er iemand goede loopschoenen voor iemand met supinatie/onderpronatie? Ik heb dat namelijk (=landing op vnl. buitenkant voeten). Tot nu toe heb ik altijd neutrale loopschoenen gekocht maar die zolen slijten aan de zijkanten enorm snel..

Graag jullie advies.. :)

Ik zou 1 keer naar een running center gaan. Daar kan je verschillende schoenen passen. Die verkopers weten ook welke schoenen hiervoor geschikt zijn. Als je 1 zulk paar gekocht hebt en er tevreden van bent, kan je die nadien gewoon online bestellen.

Dat gezegd zijnde: mijn loopschoenen slijten ook 'gemakkelijk' af aan de buitenkant, maar op de loopanalyse vonden ze dat niet zo abnormaal of ongezond. Met gemakkelijk bedoel ik dat je na een paar honderd kilometer duidelijk ziet dat de buitenkant afgesleten begint te geraken. Mijn schoenen zijn steeds op na 600-800 kilometer.

Zie de spoiler voor een paar schoenen waarmee ik 480 kilometer heb gelopen. Ik heb schoenen gehad die er na 300 kilometer al zo uitzagen. :p Die gele vlakken zouden toch lichtjes moeten uitsteken, maar eentje is compleet afgesleten.

IMG-20210324-104927.jpg

IMG-20210324-104915.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan