Algemene Loopthread

Ik zou starten met één van de Garmin Coach voor 5 of 10km programma's die zullen je een goeie basis geven.

Ben jij daar zelf tevreden van?
Want ik heb het een kans gegeven en de kat uit de boom gekeken maar vond het toch niet veel soeps om eerlijk te zijn.
Veel sessies in de week, soms relatief kort en soms een beetje vreemd qua opbouw. Je hebt ook geen snelle optie om uw loopdag aan te passen.

In april 2022 liep ik 1:31:21 (De doeltijd was 1:25:00 maar ik ben mijzelf toen tegengekomen)
In april 2023 moest ik passen
In april 2024 liep ik 1:29:52 (De doeltijd was 1:30:00)

Wat is je pr op de 10mijl?
Want als 1u20 onder je PR ligt moet je u afvragen of het realistisch is om tegen april uw PR te verbeteren.

Hier zal het doel zijn om 1u4 te lopen.

Wat is je pr op de 10mijl?
Ik heb nooit een wedstrijd 10 miles gedaan in mijn piekperiode (2017-2018) maar ik heb als tussentijd in 2017 tijdens een loopke blijkbaar ergens tussen 1:15 en 1:16 gelopen. Maar dat was dus 7-8 jaar geleden.

1:20 heb ik dus ooit wel gelopen maar ik moet realistisch wezen. 1:25 is pittig maar wel mogelijk als alles mee zit.

Want als 1u20 onder je PR ligt moet je u afvragen of het realistisch is om tegen april uw PR te verbeteren.
Neen ik was ooit zelfs nog 4 - 5 min sneller maar dat waren andere tijden in "Prime" Makila Modus. :D

PR's is finito. Ik ben 50 jaar oud tegen de eerstvolgende 10 miles.

Laatst bewerkt:
Ik doe voor de eerste keer mee met de Bello Gallico (wel de 80 km). Zijn er zaken die ik zeker bij moet hebben die niet op de website staan en wel handig kunnen zijn?
Maak zeker gebruik van je dropbag op km40, net daarvoor mogen we door een beek waden, dus je schoenen en kousen gaan sowieso nat zijn, eventueel dus een ander paar kousen en schoenen erin steken?

Ik steek er ook een nieuwe batterij voor mijn hoofdlamp in en een pak nieuwe gellekes, energy bars etc.

Qua kledij heb ik vele verschillende laagjes zodat je onderweg dingen kan uitdoen, terug aandoen -> vorig jaar begon ik het tegen de ochtend wat kou te krijgen en was toen wel blij dat ik waterdicht regenjasje bijhad in mijn loopvest. Verder vragen ze ook 1l waterpack bij te hebben maar da's echt overkill dus ik zou zeker niet starten met 1l water op jou, 500ml is voor mij voldoende om aan de hulppost van km20 te geraken.

Verder is het ook wel handig als het je eerste keer is om altijd in de buurt van andere lopers te lopen, de pijltjes zijn dan wel fluo maar zo 's nachts in het donker is het heel gemakkelijk om ze te missen als je wat vermoeid bent en niet oplet, zo'n rood lampje van een voorligger volgen is een pak makkelijker! 't parcours is elk jaar 't zelfde dus de kans dat de anciens voor je verkeerd gaan lopen is redelijk klein.

Qua kledij zou ik dus sowieso aanraden om alles (muts, handschoenen, buff, jasje) bij te hebben, wat je niet nodig hebt kan je altijd in je looprugzak steken en eventueel in je dropbag halverwege.

Veel succes!! (het duurt slechts enkele km's om direct kennis te maken met het schaatsen door de vele modder dus in de eerste km in het bos de plassen/modder proberen te ontwijken is wasted energy ;) )

Op welke tijd/snelheid mik je?

Een vraag: Ben ik de enige of hebben anderen dit (soms) ook voor? Op massa evenementen merk ik op dat mijn HR aan eenzelfde tempo altijd veel hoger is dan tijdens mijn trainingen.

Dwz ik kan bijvoorbeeld aan 5:30 op training 2 maand lang aan HR 150 lopen (zone 3). En dan kom ik na een taperen periode volledig uitgerust op een wedstrijd en dan loop ik 5:30 aan HR 165 (zone 4). En dat blijkt echt 'chronisch' te zijn. :unsure:

Ik heb trouwens niet echt de indruk dat dit mijn eindtijd impacteerd. Ik kan dan op zo'n dag ook altijd een beetje meer en ik haal dan ook een (véél) hogere max HR dan tijdens intervaltrainingen. Maar het valt wel op.

---

Dat doet mij soms ook afvragen: Wat is de max HR? 99% van de tijd haal ik als max 180 en dan stort ik in, ik geraak daar gewoon niet over zonder te verzuren tot achter mijn oren. Maar als ik echt vermoeid ben en ik pers er nog eens alles uit na 15+km wedstrijd wanneer ik stikkapot zit dan kan ik soms een volle km lang GEMIDDELD 185 halen met een max van maar liefst 190+. Is dan die 180 de max of eigenlijk die 190? :tongue:

Laatst bewerkt:
Die 2 laatste intensieve sessies 8x1k in voorlaatste en 10x400m in laatste week zou ik korter maken om toch meer herstel/rust in te bouwen en helemaal fit te staan voor de halve.
Voor de rest ziet het er een heel tof en gevarieerd schema uit, ik zou het ook al willen volgen 😊

En aanvullend: de lange duur tot 24km hoeft eigenlijk niet in aanloop van een halve. 18-20km als langste duurloop zou eigenlijk wel voldoende moeten zijn.
Bedankt! Ik zal de afstanden respectievelijk verminderen met 40% en 50% naar 5x1k en 5x400m. 👍

Ik weet dat 20k+ lopen in principe niet hoeft, maar het is tweeledig. Enerzijds de fun factor want ik loop die langere afstanden wel graag, anderzijds vanwege blessure gevoeligheid naarmate het volume toeneemt (ervaring) steek ik die extra week kilometers liever in een lagere intensiteitszone.

Vandaag mijn PR op de 5KM verbroken 17:22 --> 16:50. Heel blij met de sub 17 wat toch een mooie drempel is (en zeker omdat het solo was, in wedstrijd kan er nog wel wat extra vanaf denk ik). De werkwijze om doorheen de zomer een grote basis te leggen en dan een najaarsmarathon te lopen en vervolgens na de marathon een kleine 5KM blok werkt precies wel goed voor mij. Zo al 3 jaar op rij in het najaar mijn marathon en 5KM PR kunnen verbeteren.

Dit zal vermoedelijk ook wel de snelste 5KM zijn die ik een lange tijd ga lopen. Het voorjaar zal de 10km-10m-HM aan bod komen om dan vervolgens terug in het najaar te focussen op de marathon. Er zal af en toe wel eens een tune up 5km tussen zitten maar ik vermoed dat die niet onder deze tijd gaan duiken. Om dan het jaar daarop meer richting triathlon te gaan. Ik denk ook niet dat sub 16 bij de mogelijkheden zit (maar zeg nooit nooit) en die drempels vind ik wel aangenaam om naar toe te werken. Dus het vervolg van deze afstand moet nog blijken.

Mijn idee was om voor de 10km (in januari in Lier) sub 36 te proberen maar gezien mijn tijd nu lijkt me dat wel wat te traag. Benieuwd of er nog veel progressie tegen dan gemaakt kan worden en of sub 35 (als stretch) realistisch is.

Ben jij daar zelf tevreden van?
Want ik heb het een kans gegeven en de kat uit de boom gekeken maar vond het toch niet veel soeps om eerlijk te zijn.
Veel sessies in de week, soms relatief kort en soms een beetje vreemd qua opbouw. Je hebt ook geen snelle optie om uw loopdag aan te passen.
Recent nog geprobeerd?
Ikzelf gebruik het nu een 7 tal weken en vind het op zich wel goed.
Tegenwoordig houdt het rekening met uw slaap en hoe je uw training beoordeelt.
Slaag je eens een dag over dan is uw volgende training ook aangepast.

Vroeger een tijdje een echte trainer gebruikt voor het koersen, dit schema was een week fix dus voel u goed of slecht had geen invloed ook is zijn prijs de afgelopen jaren x3, net zoals alle trainers vind ik ze tegenwoordig zeer duur voor wat het is. Ik heb enkel schema's en online feedback nodig.

Tenzij iemand mij een trainer met een redelijke prijs kan aanbevelen blijf ik even Garmin coach gebruiken als voorbereiding voor mijn eerste marathon.

Vanaf volgende week is het 12 weken tot de halve marathon van Kruibeke. Ik stel zelf mijn eigen schema's samen (vind ik leuk om doen) om zo ook eigen inzichten te proberen vergaren, en het is een extra motivator om deftige trainingen te lopen ipv maar 'iets' te doen. Quasi alles is al eens gelopen dus het aantal kilometers is vrij accuraat. Het aantal kilometers is inclusief opwarming en cooldown, bijvoorbeeld: "8,7km @ hm pace" zal eerder 5,7km effectief aan dat tempo zijn. Morgen 22km lopen om opnieuw op 55km weektotaal te komen.

Indien iemand feedback heeft voor een verbetering dan hoor ik het graag aub. :)

schema.png
Link voor grotere afbeelding.
Persoonlijk vind ik precies dat er weinig progressie in je trainingsplan zit zowel qua volume als intensiteit. Je piekt om top te zijn in week 12 dus je verwacht dat je in week 2 conditioneel minder gaat zijn dan in week 12. Maar je weekvolume blijft eigenlijk 12 weken min of meer hetzelfde en je interval en blokjestraining worden ook niet intensiever naarmate de weken vorderen. Als je bijv in week 3 die 5x2k training al aankan dan gaat diezelfde training op week 9 naar mijn aanvoelen een veel gemakkelijkere (te gemakkelijke?) training worden. Je kunt eventueel spelen met het aantal herhalingen of de lengte van herhalingen, bijv. 3x4k of 4x3k doen op week 9 of 10, of intervaltraining bijv opbouwen van 6x800m naar 8x800m. Of versta ik je schema miss verkeerd en is je hm pace miss een dynamische snelheid die toeneemt verder in je schema.

Maar versta me niet verkeerd, het plan is al een heel mooie combinatie van interval, blokjes en duurlopen. Als je het plan kan uitvoeren, ga je uitstekende voorbereid aan de start staan. Het feit dat je nu al 21k kunt lopen, wilt zeggen dat je al een heel degelijke basis hebt en dus nog 12 weken de tijd hebt om aan je snelheid te werken.

@MBoddin04
Het kan zijn dat het hier al is gepasseerd, maar heb je een volgend doel nu na La Soupe?
In het trail lopen alleszinds niet. Ik doe nog wat losse trails/natuurlopen maar die worden als training gezien (zone2). Natuurloop zonnebeke (27km), januari waarschijnlijk ergens rond doornik en dan de kluisberg trail in februari zal de afsluiter worden.
‘T is terug volle focus op de triatlons volgend jaar. 2 halve gepland (chtriman en 70.3 knokke) dewelke de hoofddoelen zullen worden in combinatie met enkele kwart triatlons Misschien in het voorjaar er nog een halve marathon tussen steken. (Veurne nieuwpoort op 16/03 is ideaal qua timing) Waarschijnlijk dan opnieuw als dessert na het seizoen een iets langere trail plannen. Idealiter met iets minder hoogtemeters maar zien we nog wel.
Jij?

Persoonlijk vind ik precies dat er weinig progressie in je trainingsplan zit zowel qua volume als intensiteit. Je piekt om top te zijn in week 12 dus je verwacht dat je in week 2 conditioneel minder gaat zijn dan in week 12. Maar je weekvolume blijft eigenlijk 12 weken min of meer hetzelfde en je interval en blokjestraining worden ook niet intensiever naarmate de weken vorderen. Als je bijv in week 3 die 5x2k training al aankan dan gaat diezelfde training op week 9 naar mijn aanvoelen een veel gemakkelijkere (te gemakkelijke?) training worden. Je kunt eventueel spelen met het aantal herhalingen of de lengte van herhalingen, bijv. 3x4k of 4x3k doen op week 9 of 10, of intervaltraining bijv opbouwen van 6x800m naar 8x800m. Of versta ik je schema miss verkeerd en is je hm pace miss een dynamische snelheid die toeneemt verder in je schema.

Maar versta me niet verkeerd, het plan is al een heel mooie combinatie van interval, blokjes en duurlopen. Als je het plan kan uitvoeren, ga je uitstekende voorbereid aan de start staan. Het feit dat je nu al 21k kunt lopen, wilt zeggen dat je al een heel degelijke basis hebt en dus nog 12 weken de tijd hebt om aan je snelheid te werken.
Bedankt voor de feedback!

Het is een bewuste keuze om qua volume dit keer niet te veel progressie te boeken. De reden hiervoor is omdat ik tijdens mijn vorige schema's (begon aan 45km en piekte op 60km) tijdens én na mijn piekweken last had van beide knieën. Niet alleen tijdens het lopen maar ook doorheen de dag, bv zittend rechtstaan. Alhoewel ik momenteel maar 5km minder loop dan mijn piekweken zijn deze wel minder intensief. Ik wil daarom niet te veel pushen en als alles goed gaat dan kan ik voor de dan volgende wedstrijd nog iets meer volume trainen.

Uw opmerking over de intensiteit neem ik mee, en zal bekijken of ik inderdaad wat veranderingen kan doorvoeren. ;)

In het trail lopen alleszinds niet. Ik doe nog wat losse trails/natuurlopen maar die worden als training gezien (zone2). Natuurloop zonnebeke (27km), januari waarschijnlijk ergens rond doornik en dan de kluisberg trail in februari zal de afsluiter worden.
‘T is terug volle focus op de triatlons volgend jaar. 2 halve gepland (chtriman en 70.3 knokke) dewelke de hoofddoelen zullen worden in combinatie met enkele kwart triatlons Misschien in het voorjaar er nog een halve marathon tussen steken. (Veurne nieuwpoort op 16/03 is ideaal qua timing) Waarschijnlijk dan opnieuw als dessert na het seizoen een iets langere trail plannen. Idealiter met iets minder hoogtemeters maar zien we nog wel.
Jij?

Ik blijf bij het lopen. Al wil ik fietsen (w-w) vanaf januari wel in mijn wekelijkse routine steken als afwisseling om de impact van het lopen wat te beperken.
Mijn hoofddoel blijft wel een trail in Innsbruck op 3/5 (de 65km trail). Daarvoor doe ik nog de marathon Hoge Kempen, maar dat is gewoon om de sfeer op te snuiven en het parcours eens te kunnen doen. Daartussen veel trainen en wat trails lopen (Muziekbos trail 24km) + KOTK met Beyond Gaming hier. Maar dat is allemaal als onderdeel in functie van Innsbruck. Als dat me allemaal bevalt, dan wil ik graag een grote trail doen in het buitenland in het voorjaar van 2026, maar dat is nog verre toekomstmuziek ...

Ja, La Soupe is me erg bevallen :coolbrows:

Ik blijf bij het lopen. Al wil ik fietsen (w-w) vanaf januari wel in mijn wekelijkse routine steken als afwisseling om de impact van het lopen wat te beperken.
Mijn hoofddoel blijft wel een trail in Innsbruck op 3/5 (de 65km trail). Daarvoor doe ik nog de marathon Hoge Kempen, maar dat is gewoon om de sfeer op te snuiven en het parcours eens te kunnen doen. Daartussen veel trainen en wat trails lopen (Muziekbos trail 24km) + KOTK met Beyond Gaming hier. Maar dat is allemaal als onderdeel in functie van Innsbruck. Als dat me allemaal bevalt, dan wil ik graag een grote trail doen in het buitenland in het voorjaar van 2026, maar dat is nog verre toekomstmuziek ...

Ja, La Soupe is me erg bevallen :coolbrows:
Muziekbos stond hier ook eerst ingepland maar heb de plannen een weekje moeten vervroegen door praktische redenen. Heb daar een van mijn langste training runs gedaan. Heel leuk!

Eindelijk eens begonnen met lopen wat serieuzer op te pakken (voor mijn doen 😅 ).

In de eerste helft van 2024 2 halve marathons gelopen, 1 los en 1 als onderdeel van een halve triatlon. Als voorbereiding heb ik 2 keer meer dan 10km gelopen (10,3 en 11,2 om exact te zijn) en voor de rest 5km loopjes...

Van januari tem 4 weken terug had ik 420km gelopen, de afgelopen 4 weken heb ik 75km gelopen. Een 'korter' loopje doorheen de week van 5-7km en een langere loop in het weekend van 10-14km.

Gisteren een uurloop gelopen en 12,08km afgelegd, wat gezien mijn PR van 48min op de 10km zeer respectabel is.

Nu proberen die consistentie aan te houden, dan zal mijn halve triatlon in Zwitserland op 1 juni ook wat beter verlopen 😅

Mijn sessies bestaan nochtans uit alle klassiekers interval, recovery, tempo en LSD. Ik loop nooit meer dan 4x in de week dus geen idee hoe hij de andere sessies in vult. Enige minpunt dat ik kan verzinnen is vooral op beginners van toepassing, het wekelijkse volume is vaak vrij hoog en niet geschikt voor iemand die van nul begint of lang heeft stil gezeten.

Systeem om trainingen te verzetten is niet meer of minder dan op een kalender icoontje klikken en verplaatsen. Ook kan je alle trainingen verzetten bijvoorbeeld Intervals van Dinsdag naar Woensdag ofzo.

Ik ben er wel tevreden van, ik ben wel nog steeds middelmatige loper of het voor gevorderde lopers ook de moeite is weet ik niet. Ik zie wel op de Trenara facebook groep vaak scherpe tijden passeren dus voor die mensen lijkt het wel te werken.

Zijn er lopers die zich in het volgende herkennen?
Ik merk nogal fel dat wanneer ik een trainingschema volg, de tempoduurlopen zeer moeizaam gaan. Ik zit quasi altijd boven het gevraagde tempo, bv als ik 5 kilometer moet lopen aan 4min km. Dan lukt het misschien nog wel om de eerste kilometer aan 4min de km lopen, maar quasi altijd vertraag ik direct met als gevolg dat 5 km eerder aan gemiddeld tempo van 4m10s of trager ofzo is , dat maakt meestal ook niet veel uit welk tempo dit is of welke afstand, ik zit er altijd boven. Mijn intervaltrainingen gaan wel goed en ook in wedstrijden loop ik die tempo's van mijn tempotrainingen sneller en over langere afstanden, maar op tranining lukt dat dus niet, zelfs niet voor een relatief kortere afstand. Deels natuurlijk omdat een wedstrijdsituatie anders is etc. Deels zit het ook tussen mijn oren, maar vaak heb ook wel het gevoel dat ik gewoon niet beter kan, moeilijk om uit te leggen. Ik denk er aan om de komende maanden wat tempotrainingen te vervangen door deelname aan joggings etc.

Ik vind tempolopen ook veruit de lastigste loopsessies. Ik ga *all in* de 1ste km en die is dan quasi altijd te traag.
Dan moet ik qua gevoel gas terugnemen en vertragen maar dan blijk ik in praktijk de volgende km's nét sneller te lopen en dan schrik ik soms wel eens.

Dus ik heb het omgekeerde voor dan jij. Ik loop eerst bijvoorbeeld 5:10 als ik 4:50 moet lopen maar de volgende 4 km loop ik dan wél rond 4:50. En die eerste km kan ik echt NIET sneller lopen. Dat gaat echt niet. (terwijl ik toch eerst altijd een warming up doe)

Ik ben iemand die moet wennen aan het hoge tempo maar nadien kan ik dat wél met een pijnlijke grimmas enkele kilometers volhouden.

Opmerking: In 2017 toen ik mijn PR liep op de HM (1:39:27) had ik het ook superlastig de eerste km en zag ik 5:09 op mijn horloge staan (na de warming up en reset). En ik kon precies ook geen millimeter sneller lopen. Maar uiteindelijk liep ik 4:47 gemiddeld ne HM lang en was die eerste km by far de traagste.

Laatst bewerkt:
Zijn er lopers die zich in het volgende herkennen?
Ik merk nogal fel dat wanneer ik een trainingschema volg, de tempoduurlopen zeer moeizaam gaan. Ik zit quasi altijd boven het gevraagde tempo, bv als ik 5 kilometer moet lopen aan 4min km. Dan lukt het misschien nog wel om de eerste kilometer aan 4min de km lopen, maar quasi altijd vertraag ik direct met als gevolg dat 5 km eerder aan gemiddeld tempo van 4m10s of trager ofzo is , dat maakt meestal ook niet veel uit welk tempo dit is of welke afstand, ik zit er altijd boven. Mijn intervaltrainingen gaan wel goed en ook in wedstrijden loop ik die tempo's van mijn tempotrainingen sneller en over langere afstanden, maar op tranining lukt dat dus niet, zelfs niet voor een relatief kortere afstand. Deels natuurlijk omdat een wedstrijdsituatie anders is etc. Deels zit het ook tussen mijn oren, maar vaak heb ook wel het gevoel dat ik gewoon niet beter kan, moeilijk om uit te leggen. Ik denk er aan om de komende maanden wat tempotrainingen te vervangen door deelname aan joggings etc.
Als je die tempoduurlopen doet, hoe is dat dan ingedeeld? Een intensieve opwarming voor je aan de blok begint? Lang of kort opwarmen? En wat bepaalt je snelheid? Je gevoel op voorhand, je hartslag, je ...?

Mijn sessies bestaan nochtans uit alle klassiekers interval, recovery, tempo en LSD. Ik loop nooit meer dan 4x in de week dus geen idee hoe hij de andere sessies in vult. Enige minpunt dat ik kan verzinnen is vooral op beginners van toepassing, het wekelijkse volume is vaak vrij hoog en niet geschikt voor iemand die van nul begint of lang heeft stil gezeten.

Systeem om trainingen te verzetten is niet meer of minder dan op een kalender icoontje klikken en verplaatsen. Ook kan je alle trainingen verzetten bijvoorbeeld Intervals van Dinsdag naar Woensdag ofzo.

Ik ben er wel tevreden van, ik ben wel nog steeds middelmatige loper of het voor gevorderde lopers ook de moeite is weet ik niet. Ik zie wel op de Trenara facebook groep vaak scherpe tijden passeren dus voor die mensen lijkt het wel te werken.

Ik doe dan volgens mij toch iets verkeerd want zo ziet mijn trainingsweek eruit.
IMG_2213.png

Mijn ingesteld doel van 1u25 op de HM is pas tegen maart. Dus hij geeft aan dat het nog de basisfase is, maar goed dan denk ik toch aan iets anders :P
En ik zou er ook niet mee inzitten om meer dan 2,5u te trainen.

Dat verzetten zie ik in feite echt nergens staan. Bedoel je dan bij agenda en dan op de workout klikken en daar heb je de optie om te verzetten?
Want ik zie enkel dan het detail maar heb geen enkele optie.

Terug
Bovenaan