Algemene kennis bij collega's op het werk

Ook hier hangt veel af van de thuissituatie denk ik dan, thuis was er maar 1 tv toen ik opgroeide en dat betekende dus ook bvb dat als pa om 19u het nieuws wou zien, wij allemaal het nieuws keken :)

En ik denk dat mijn collega's (ter achtergrond, begin 20 allebei, 1 uit BuSO, 1 TSO) die het in Keulen hoorde donderen toen ik op de leeuw van Waterloo wees tijdens de zoveelste file op de ring en zelfs Napoleon niet (her)kende wel zowat de kroon spannen...

Ik dacht dat het over volwassenen op de werkvloer ging en niet over wat je toevallig op school zou geleerd hebben? Of is die discussie ergens afgeslagen naar een ASO vs de rest discussie ( weeral)
Ik het bso is geschiedenis al geen vak apart, wat je meekrijgt van geschieden is - in mijn ervaring althans - vooral wat op school wordt aangeleerd/meegegeven. Het is nu niet bepaald zo dat het grootste deel van de volwassenen als "werkmens" de geschiedenisboeken in gaat duiken toch?

Ik kan best begrijpen dat mensen Ceausescu niet kennen, al bij al was de Roemeense revolutie redelijk "soft/saai" die verbleekt tegenover de events die nadien volgde. De generatie van vandaag heeft ook wel wat interessantere meer recente evenementen om over na te denken.

De enige echte erge beelden waren die van ondervoede weeskinderen, een dode journalist daar ligt niemand van wakker.

Als ze uit Oekraïne uit de jaren 80 komt, dan weet je dat ze uit een communistisch regime komt. Veel zaken werden gefilterd of niet verteld. Waarschijnlijk ook het onderwijs dat hiaten vertoonde (ik weet niet in welke mate). Godsdienst was verboden onder het communisme, dacht ik.

Ik zou wat minder hard zijn voor haar, enkel afgaande op wat ik hier las.

+ Oekraïne is eerder orthodox. En Pasen (en de preparty) valt op andere dagen bij orthodoxen.
Orthodox pasen was 2 mei 2021
Katholiek pasen was 4 april 2021

Algemene kennis is sowieso subjectief he. Ik vind dat bvb ook altijd raar als mensen geen idee rond automerken/types hebben. Of dat mensen niet weten hoe een luchthaven "werkt".

Zo kwam mijn schoonmoeder hier gisteren aan, ze waren naast het kanaal gaan fietsen en waren verbaasd dat ge daar dus gewoon recht in kon fietsen. 60 jaar, en nog nooit naast een kanaal gefietst blijkbaar...

Ik het bso is geschiedenis al geen vak apart, wat je meekrijgt van geschieden is - in mijn ervaring althans - vooral wat op school wordt aangeleerd/meegegeven. Het is nu niet bepaald zo dat het grootste deel van de volwassenen als "werkmens" de geschiedenisboeken in gaat duiken toch?
Het ging over iemand die les gaf, nee? Dat is geen fabrieksarbeider.

We moeten nu ook niet doen alsof leerkrachten de grootste geleerden zijn he. Die zijn vooral goed in hun vak, maar daarbuiten is kennis over andere zaken niet altijd nodig.

Nu is zo een feitje weten al 'een grote geleerde zijn' ? Waarom toch de lat niet wat hoger leggen, waarom niet wat meer verwachten. Zoals de BRTN het vroeger zei 'het verheffen van de bevolking'.

in se ben ik ook van wat voor de 1 super logisch is om te weten is voor de andere niet van belang.

Maar de voorbeelden van de TS dat zou nu toch echt wel basis kennis mogen heten, imo.

Weten hoe je uw ruitenwisservloeistof moet bijvullen is basiskennis. Een lamp kunnen vervangen is basiskennis. Een Roemeense, communistische politieker die meer dan 30 jaar geleden gestorven is kennen is geen basiskennis.

Laatst bewerkt:
Weten hoe je uw ruitenwisservloeistof moet vervangen is basiskennis. Een lamp kunnen vervangen is basiskennis. Een Roemeense, communistische politieker die meer dan 30 jaar geleden gestorven is kennen is geen basiskennis.
Het feit dat gij uw ruitenSPROEIERvloeistof vervangt ipv bijvult baart mij toch zorgen :unsure:

Hoezo? Dat moet ge toch maar gewoon in dat klepke rechts achteraan uw auto kappen eh?
Que? Dat linkse klepje is voor de naft maar rechts zie ik geen klepje. Zou dit verborgen zitten? Morgen maar eens een slijpschijf halen naar de hubo. Iemand tips voor een goeie slijpschijf.

Que? Dat linkse klepje is voor de naft maar rechts zie ik geen klepje. Zou dit verborgen zitten? Morgen maar eens een slijpschijf halen naar de hubo. Iemand tips voor een goeie slijpschijf.
Die zijn nie open op zondag.

Makita, niets anders dan Makita!!!

(en om me nu helemaal de hemel in te prijzen, ik heb nog een bejaarde man die geen flauw idee had hoe hij zijn motorkap open kon krijgen, uit de nood geholpen door hem het klepje onder het stuur te tonen, laatste keer dat die zal zeggen dat vrouwen niet uit de keuken mogen komen, denk ik 😂)

Weten hoe je uw ruitenwisservloeistof moet bijvullen is basiskennis.
De eerste keer dat ik dat ooit moest doen, ik was een gastje van 18 jaar, ikke stoer doen, de motorkap naar omhoog, een willekeurige dop opengedraaid en de vloeistof daar los in gekapt. Dat was -of wat dacht je- de verkeerde. Ik had niet gekeken naar de tekening op de stop en het gewoon in de remvloeistof gekieperd. (zwarte dop ipv de blauwe)

Ik mag dit nog altijd aanhoren bij de vrienden en de familie. :rofl:

Nu ja, iedereen doet ooit wel eens ne stomme stoot (en neen de wagen is toen niet ..., ik moest toen natuurlijk wel naar de garage om het euvel te herstellen)

Die zijn nie open op zondag.

Makita, niets anders dan Makita!!!

(en om me nu helemaal de hemel in te prijzen, ik heb nog een bejaarde man die geen flauw idee had hoe hij zijn motorkap open kon krijgen, uit de nood geholpen door hem het klepje onder het stuur te tonen, laatste keer dat die zal zeggen dat vrouwen niet uit de keuken mogen komen, denk ik 😂)
zei die dat dan ?

Terug
Bovenaan