Algemene kennis bij collega's op het werk

Een Hyundai Tucson Plugin Hybride heeft aan de ene kant de naftbak en aan de andere kant de pries. Net design vind ik, geen slijpschijf voor nodig.
 
Ik het bso is geschiedenis al geen vak apart, wat je meekrijgt van geschieden is - in mijn ervaring althans - vooral wat op school wordt aangeleerd/meegegeven. Het is nu niet bepaald zo dat het grootste deel van de volwassenen als "werkmens" de geschiedenisboeken in gaat duiken toch?
Goh, ik denk dat ik veel dingen meegekregen heb door tijdens het zappen eens op een documentaire te blijven stilstaan, of eens een krantenartikel te lezen over iets waar ik weinig van ken. Of een boek of een Wikipediapagina. Maar dat interesseert idd niet iedereen.

Ik weet wie Ceausescu is, maar ik ken niks van automerken? 😅
 
Zoals eerder aangehaald is algemene kennis een héél subjectief iets. Iedereen hanteert immers een ander referentiekader: iemand die beroeps heeft gedaan en als arbeider werkt zal een veeleer praktische algemene kennis hebben dan iemand die jarenlang unief heeft gedaan. Ik vind het zelf wel boeiend om zoveel mogelijk te weten te komen over de onderwerpen die mij interesseren en daar valt die eigenaardige Roemeense dictator bijvoorbeeld onder.

De moeilijkheid is dat algemene kennis zelf vaak "algemeen" is. Uitspraken over historische conflicten kunnen daarom vaak kort door de bocht zijn en eens je dieper begint te graven ontdek je nuance na nuance. Dat ligt natuurlijk anders over loutere feitenkennis, maar feiten zijn maar bouwstenen in het historische discours. De dynamieken ontdekken die deze bouwstenen aan elkaar verbinden en een structuur vormen, daar ligt de uitdaging.
 
Vroeger pikte je gewoon meer mee want er was 1 tv en als je ouders naar het nieuws keken dan bleef er altijd wel iets plakken. Tegenwoordig heb je ironisch gezien meer dan ooit toegang tot alle mogelijke nieuws maar ook meer dan ooit opties om gewoon te volgen wat je iets zegt. Ik ga nooit beweren dat een leerkracht méér vat van wijsheid moet zijn dan een ander maar het is toch erg jammer als je even oplet in een leraarskamer hoe weinig ze nog weten.
 
Vroeger pikte je gewoon meer mee want er was 1 tv en als je ouders naar het nieuws keken dan bleef er altijd wel iets plakken. Tegenwoordig heb je ironisch gezien meer dan ooit toegang tot alle mogelijke nieuws maar ook meer dan ooit opties om gewoon te volgen wat je iets zegt. Ik ga nooit beweren dat een leerkracht méér vat van wijsheid moet zijn dan een ander maar het is toch erg jammer als je even oplet in een leraarskamer hoe weinig ze nog weten.
Er zullen ondertussen al genoeg tieners zijn die niet weten wat 9/11 is ook. Of wie Osama Bin Laden is.
Er zijn zelfs al volwassenen die niet meer weten dat de aanslag op Zaventem tegelijk was met de aanslag op de metro...

Ik heb collega's (op de luchthaven) die ook nog nooit van de diamantroof in Zaventem gehoord hadden.
 
Volgens mij is een groot deel van de bevolking al lang geëvolueerd naar een soort "VTM-vlaming" : de lat mag niet te hoog liggen, de uitleg mag niet te moeilijk zijn (niveau lagere school is vaak al voldoende), algemene kennis is niet vereist om veel geld te verdienen, materieel bezit primeert op een brede algemene zelfontwikkeling, informatie wordt niet meer kritisch beoordeeld, uiterlijke kenmerken (woning,wagen,kledij) zijn de barometer van persoonlijk succes.
 
Vroeger pikte je gewoon meer mee want er was 1 tv en als je ouders naar het nieuws keken dan bleef er altijd wel iets plakken. Tegenwoordig heb je ironisch gezien meer dan ooit toegang tot alle mogelijke nieuws maar ook meer dan ooit opties om gewoon te volgen wat je iets zegt. Ik ga nooit beweren dat een leerkracht méér vat van wijsheid moet zijn dan een ander maar het is toch erg jammer als je even oplet in een leraarskamer hoe weinig ze nog weten.
Het is maar waar je het meeste belang aan hecht. Als ik voor mijn kleine kan kiezen tussen de gemotiveerde leerkracht die zijn vak interessant brengt of de uitgebluste 50’er die droog zijn handboek voorleest maar wel weet wie Ceausescu is dan weet ik het wel.
 
Het is maar waar je het meeste belang aan hecht. Als ik voor mijn kleine kan kiezen tussen de gemotiveerde leerkracht die zijn vak interessant brengt of de uitgebluste 50’er die droog zijn handboek voorleest maar wel weet wie Ceausescu is dan weet ik het wel.
Maar in hoeverre kan je je vak interessant brengen als je beperkt bent in kennis? Waarmee ik niet doel op ‘encyclopedische kennis’ maar mee zijn met wat je geeft.
Bij ons heeft een leerkracht zes uur geschiedenis opgeëist en hij is een vlotte kerel. Gaat het geven in 2, 3 en 4 maar geeft lachend toe dat hij Grieken en Romeinen doodsaai vind en dat hij eigenlijk de Renaissance nooit gesnapt heeft. Het is doodjammer.
 
Maar in hoeverre kan je je vak interessant brengen als je beperkt bent in kennis? Waarmee ik niet doel op ‘encyclopedische kennis’ maar mee zijn met wat je geeft.
Bij ons heeft een leerkracht zes uur geschiedenis opgeëist en hij is een vlotte kerel. Gaat het geven in 2, 3 en 4 maar geeft lachend toe dat hij Grieken en Romeinen doodsaai vind en dat hij eigenlijk de Renaissance nooit gesnapt heeft. Het is doodjammer.
Maar dan heb je het over vakkennis. Dat is iets heel anders dan de discussie die hier gevoerd wordt.
 
Maar dan heb je het over vakkennis. Dat is iets heel anders dan de discussie die hier gevoerd wordt.
Het is raar dat dit een thread is van mij want ik herinner mij begot niet dat ik die gemaakt heb. Ik dacht dat ik gewoon ergens mijn beklag had gedaan. Voor mij ging het echt wel over vakkennis. Mijn kind gaat naar school om te leren. Dat is hopelijk met leuke en begripvolle leerkrachten maar die toch ook hun inhoud kennen.
 
Het is raar dat dit een thread is van mij want ik herinner mij begot niet dat ik die gemaakt heb. Ik dacht dat ik gewoon ergens mijn beklag had gedaan. Voor mij ging het echt wel over vakkennis. Mijn kind gaat naar school om te leren. Dat is hopelijk met leuke en begripvolle leerkrachten maar die toch ook hun inhoud kennen.
Volgens mij hebben de mods die afgesplitst uit het ergernissen topic.
 
Volgens mij is een groot deel van de bevolking al lang geëvolueerd naar een soort "VTM-vlaming" : de lat mag niet te hoog liggen, de uitleg mag niet te moeilijk zijn (niveau lagere school is vaak al voldoende), algemene kennis is niet vereist om veel geld te verdienen, materieel bezit primeert op een brede algemene zelfontwikkeling, informatie wordt niet meer kritisch beoordeeld, uiterlijke kenmerken (woning,wagen,kledij) zijn de barometer van persoonlijk succes.
Wat heeft dit met VTM te maken?
 
Ik passeer veel zelfstandigen uit de bouwsector, sommigen zijn maar tot hun 14 naar school geweest; die weten allemaal hoe China de wereld aan 't monopoliseren is, waarom Koen Kennis zevenduizend netto plus extras krijgt en hoe België met bedrog aan één hangt. Op een Matexi tuinfeest met leraars (en ambtenaren en bediendes met masters en bachelors) hoor ik dan een ander verhaal: laatste koopjes op alibaba.com, toch wel schandalig dat die Koen Kennis drie keer zoveel als hun verdient en toch ook eens een gokje wagen op de laatste nieuwe cryptomunt.
 

Je kon toen die test online vinden. De collega met de laagste score bij ons had nog altijd 90%, meesten waren quasi foutloos. De test was echt niet zo moeilijk.

Ik heb jaren een vakantiejob gedaan in een arbeidersomgeving. Van die mensen zou ik er niet van verschieten dat ze zeer slecht zouden scoren, het enige waar ze over konden praten waren hun ‘kids’ (want niemand had daar kinderen. Ze hadden allemaal kids), wie er op bezoek was geweest tijdens hun drie weken vakantie op de camping aan zee, of hun interne zomercompetitie om uit te maken wie nu echt de beste sangria maakte.

En het niveau van leerkrachten is nu eenmaal laag. Ik heb er genoeg gehad waarvan je direct door had dat ze eigenlijk niet erg slim waren. En dat waren dan licentiaten.
Ik heb het nu genoeg gezien in mijn vriendenkring, op één persoon na zijn alle ‘goeden’ uit het onderwijs gestapt. Enkel de idealisten blijven over, en diegene die in de privé niet aan de bak kunnen komen...
 
Wat heeft dit met VTM te maken?
Het is bij de programmamakers welbekend dat een gemiddeld VTM programma op het niveau van een vierjarige* gemaakt wordt. Sure, er zijn uitzonderingen, maar dingen als Familie, De Kotmadam, etc. zijn echt gewoon niet hoog van instapniveau... Het VTM nieuws is vaak ook "simpeler" verwoord, wat op zich niet slecht is om meer mensen te kunnen bereiken, maar in dit kader denk ik werd de term "VTM-vlaming" gebruikt.

* Over het exacte cijfer kan je natuurlijk altijd discussieren. Laten we zeggen dat "lagere school" misschien een betere benaming is.
 
Het is bij de programmamakers welbekend dat een gemiddeld VTM programma op het niveau van een vierjarige* gemaakt wordt. Sure, er zijn uitzonderingen, maar dingen als Familie, De Kotmadam, etc. zijn echt gewoon niet hoog van instapniveau... Het VTM nieuws is vaak ook "simpeler" verwoord, wat op zich niet slecht is om meer mensen te kunnen bereiken, maar in dit kader denk ik werd de term "VTM-vlaming" gebruikt.

* Over het exacte cijfer kan je natuurlijk altijd discussieren. Laten we zeggen dat "lagere school" misschien een betere benaming is.
Ergens vind ik het wel grappig dat je Familie en de Kotmadam noemt. Thuis en De Kampioenen hebben hogere kijkcijfers en zijn voor mij van hetzelfde bedenkelijke niveau. En als ik denk aan een simpele tv-quiz met mooie prijzen, is het eerste waar ik aan denk ook Blokken, gevolgd door 1 Jaar Gratis. :unsure:

Misschien zijn er inderdaad wat meer programma's op Één die al dan niet terecht de sticker van kwaliteitsprogramma krijgen. Vergeet aub niet dat een hele hoop grote hits op de openbare omroep van hetzelfde niveau als hun tegenhangers op VTM zijn.

(noot: Ik kijk amper tv.)
 
Ergens vind ik het wel grappig dat je Familie en de Kotmadam noemt. Thuis en De Kampioenen hebben hogere kijkcijfers en zijn voor mij van hetzelfde niveau. En als ik denk aan een simpele tv-quiz met mooie prijzen, is het eerste waar ik aan denk ook Blokken eigenlijk. :unsure:

(noot: Ik kijk amper tv.)
Ik denk dat we eigenlijk ondertussen mogen zeggen tv-kijkend vlaming.
 
Terug
Bovenaan