Algemene kennis bij collega's op het werk

Ceaușescu zou toch mogen gekend zijn bij mensen met een zekere interesse voor de wereld en maturiteit (dat een tiener hem niet kent ok). Een communistisch dictator die na een publiek proces, overal op tv geweest, ter dood werd veroordeeld, en dat werd ook overal getoond.

Volgens mij is tijdens zijn val er ook een Belgisch journalist doodgeschoten geweest, waardoor dat hier echt wel sterk in het nieuws is geweest, toch?
Ja, danny huwé

Ceaușescu zou toch mogen gekend zijn bij mensen met een zekere interesse voor de wereld en maturiteit (dat een tiener hem niet kent ok). Een communistisch dictator die na een publiek proces, overal op tv geweest, ter dood werd veroordeeld, en dat werd ook overal getoond. Roemenië is ook de andere kant van de wereld niet uiteindelijk.

Volgens mij is tijdens zijn val er ook een Belgisch journalist doodgeschoten geweest, waardoor dat hier echt wel sterk in het nieuws is geweest, toch?
Volgens mij is (internationale) politiek voor veel mensen een ver van hun bed show. En zeg nu zelf hoeveel mensen hebben nu echt dje interesse voor de wereld, er is meer interesse in wat er kunt eten dan in wie bepalend geweest is voor een land. Ga nu de straat op en vraag iedereen wie franco was en je zal volgens mij meer horen hoe dat het betaalmiddel van voor de euro was dan dat je het woord dictator zal horen vallen.

Volgens mij is (internationale) politiek voor veel mensen een ver van hun bed show. En zeg nu zelf hoeveel mensen hebben nu echt dje interesse voor de wereld, er is meer interesse in wat er kunt eten dan in wie bepalend geweest is voor een land. Ga nu de straat op en vraag iedereen wie franco was en je zal volgens mij meer horen hoe dat het betaalmiddel van voor de euro was dan dat je het woord dictator zal horen vallen.
It's a sad sad planet. :unsure:

Ceaușescu zou toch mogen gekend zijn bij mensen met een zekere interesse voor de wereld en maturiteit (dat een tiener hem niet kent ok). Een communistisch dictator die na een publiek proces, overal op tv geweest, ter dood werd veroordeeld, en dat werd ook overal getoond. Roemenië is ook de andere kant van de wereld niet uiteindelijk.
De meeste mensen op dit forum waren jonger dan 10 jaar toen hij ter dood veroordeeld werd, sommige waren toen zelfs amper de luiers ontgroeid, dus neen de meeste hier kennen hem dus niet.

De meeste mensen op dit forum waren jonger dan 10 jaar toen hij ter dood veroordeeld werd, sommige waren toen zelfs amper de luiers ontgroeid, dus neen de meeste hier kennen hem dus niet.
Eerder 10 maanden aangezien de gemiddelde leeftijd hier rond begin de 30 zit lijkt me.

Want je kan alleen van mensen gehoord hebben als ze tijdens jouw leven actief waren? Ik ben ook "maar" van '86 hoor.
Ik snap dat niet iedereen dezelfde interesses heeft, maar net zoals een bepaald forum-lid al eens zegt dat armoede niet de standaard moet zijn, zaken niet weten ook niet.

Ik heb zelfs zijn stulpje bezocht. (zeker doen als je in Roemenië bent)

Ik vrees dat "algemene kennis" hier wel uitsluitend vanuit de ASO-bril wordt bekeken...

Ik heb fantastische, bezielde, prachten van voorbeelden gehad als leerkracht geschiedenis (@straight_six meneer Vanhove 😍😍😍😍) maar Ceausescu heb ik toch nooit in de les zien passeren. En als 8-jarige keek ik op Kerst OOK niet naar het nieuws :unsure:
Mijn ouders hadden het enkele jaren later al lastig genoeg om me de situatie met Sadam Hoessein uit te leggen toen de beelden van gebombardeerde ziekenhuizen en huilende ouders op het journaal verschenen.... Nog iemand waarvan ik in de geschiedenisles NOOIT gehoord heb. 🤷🏼‍♀️

Ik vrees dat "algemene kennis" hier wel uitsluitend vanuit de ASO-bril wordt bekeken...

Ik heb fantastische, bezielde, prachten van voorbeelden gehad als leerkracht geschiedenis (@straight_six meneer Vanhove 😍😍😍😍) maar Ceausescu heb ik toch nooit in de les zien passeren. En als 8-jarige keek ik op Kerst OOK niet naar het nieuws :unsure:
Mijn ouders hadden het enkele jaren later al lastig genoeg om me de situatie met Sadam Hoessein uit te leggen toen de beelden van gebombardeerde ziekenhuizen en huilende ouders op het journaal verschenen.... Nog iemand waarvan ik in de geschiedenisles NOOIT gehoord heb. 🤷🏼‍♀️
Was je niet verliefd op Joep Dury zoals bijna heel het school?

Ik dacht dat het over volwassenen op de werkvloer ging en niet over wat je toevallig op school zou geleerd hebben? Of is die discussie ergens afgeslagen naar een ASO vs de rest discussie ( weeral)

Ik heb die naam nooit op school gehoord hoor. Dat bedoel ik dan met interesse in de wereld hé, het is niet omdat je het nooit op school hebt gehoord dat je dat niet elders kan oppikken.

Ik dacht dat het over volwassenen op de werkvloer ging en niet over wat je toevallig op school zou geleerd hebben? Of is die discussie ergens afgeslagen naar een ASO vs de rest discussie ( weeral)
Ik ken echt wel wat volk waar geen van boven vermeldde personaliteiten ooit een belletje zullen doen rinkelen.
Dat interesseert hun voor geen fluit. Daar zijn toevallig wel voornamelijk mensen tussen die via 't beroepsonderwijs passeerden, maar dat moet niet noodzakelijk een vereiste zijn.
Velen hebben gewoon 0,0 interesse in zulk een dingen & zullen met moeite ooit het nieuws opzetten of een gazet lezen. Laat staan dat men dit deed als ze nog geen 10j waren & al zeker niet 'de geschiedenis' gaan uitspitten als men nu nog niet eens interesse heeft in het actuele nieuws.

By the way ... ik zelf hou mezelf redelijk op de hoogte van wat er internationaal speelt, maar die fameuze Roemeen, die dood gevallen is als ik wss nog in de pampers zat ... buiten 't feit dat die naam een belletje doet rinkelen ... kon ik er jullie ook niet meer over zeggen (zonder daddy Google althans).

Ik heb die naam nooit op school gehoord hoor. Dat bedoel ik dan met interesse in de wereld hé, het is niet omdat je het nooit op school hebt gehoord dat je dat niet elders kan oppikken.
Wablief? Ergens iets bijleren in een setting buiten school? Je gaat me toch niet zeggen dat er ook maar iemand is ter wereld die nog zaken bijleert na de werkuren of zonder een opleiding te volgen?

Wat mij dan ook bij de grootste werkergernis brengt: "ja sorry ze maar ge denkt toch niet dat ik nog iets ga opzoeken na mijn werkuren" om dan de week erna horen "jamaar, gij weet dat omdat ge gestudeerd hebt." Nee oetlul, dat is omdat ik na mijn uren nog de moeite doe om toch maar nog eens iets nieuws bij te leren maar zeur gerust verder dat uw baas mij vraagt omdat gij te tam zijt om ook maar enige moeite te doen om uw vakkennis bij te schaven terwijl ge wel niet te tam zijt om te vrezen voor uw job en te klagen dat ge minder en minder uitdagingen krijgt in uw job.

By the way ... ik zelf hou mezelf redelijk op de hoogte van wat er internationaal speelt, maar die fameuze Roemeen, die dood gevallen is als ik wss nog in de pampers zat ... buiten 't feit dat die naam een belletje doet rinkelen ... kon ik er jullie ook niet meer over zeggen (zonder daddy Google althans).
Tuurlijk en er zijn hopen dingen waar ik weinig tot niks vanaf weet ( macro economie bijvoorbeeld) dus ik ga ook proberen om daar geen meningen over te uiten.

Er zijn maar twee dingen die ergernissen zijn in deze context
- mensen die van niks weten maar overal opinies over hebben
- mensen die trots zijn op het feit dat ze van niks weten ( imo het meest irritante)

Als ze uit Oekraïne uit de jaren 80 komt, dan weet je dat ze uit een communistisch regime komt. Veel zaken werden gefilterd of niet verteld. Waarschijnlijk ook het onderwijs dat hiaten vertoonde (ik weet niet in welke mate). Godsdienst was verboden onder het communisme, dacht ik.

Ik zou wat minder hard zijn voor haar, enkel afgaande op wat ik hier las.

Je kan onmogelijk verwachten dat iemand een bepaald feit of persoon kent, in welke context dan ook. Sure, er zijn "verzachtende" (verhardende?) omstandigheden maar als je een Roemeense dictator (?) uit de jaren 70 gaat gebruiken om een punt te maken snap ik toch niet waar je mee bezig bent eerlijk gezegd. Roemenië is zelfs nooit echt een economisch/militair belangrijk land geweest. Ik ken ook niet alle historische leiders van de andere balkanlanden en wat ze hebben uitgestoken. Als je mij daardoor dom vindt, be my guest, I couldn't care less.

Iedereen heeft zijn eigen interessegebieden, en verre van iedereen interesseert zich in de geschiedenis van de Roemeense politiek om zich daar over te gaan inlezen. Dit heeft m.i. meer te maken met je gebrek aan inlevingsvermogen in anderen dan hun gebrek aan kennis over iets dat jij blijkbaar zo belangrijk vind dat iedereen daar direct de 5 keywords in de Slimste Mens moet van kunnen opdrummen.

Het feit dat ze uit die regio komt en het nog niet weet kan echt allerlei redenen hebben. Voor hetzelfde geld sprak je de naam verkeerd uit, of kennen ze hem onder een andere naam en hangt er geen beeltenis aan vast in haar geheugen. Ik kan ook niet alle koningen of premiers van België/Vlaanderen opnoemen die aan de macht zijn geweest sinds mijn geboorte, laat staan van daarvoor.

Terug
Bovenaan