Tja als je een stuk of 10 live service games in ontwikkeling hebt die niemand wil, waarvan je er nu een paar geannuleerd hebt na jaren ontwikkeling kan ik het geloven dat er niet veel binnenkomt. Herman zijn beleid is een absolute ramp, hoewel zijn voorganger ook al dingen in gang had gezet waar hij misschien nog weinig aan kon veranderen.
Overal zie ik de vinger wijzen naar Hulst. No fucking way dat ik geloof dat hij hier de hoofdverantwoordelijke is. No way! in mijn ogen is dit allemaal Jim Ryan. Hij is degene die altijd luid en duidelijk was over live service. Hij geloofde er heilig in en wilde het PlayStation ecosysteem blijkbaar volledig in die richting duwen. Hij zou potverdikke elk team op een live-service project hebben gezet, zelfs studio's die daar totaal niet geschikt voor zijn!!!
Je gaat me toch niet vertellen dat het Hermen Hulst zijn idee was om een remake-studio als Bluepoint Games (de meesters van Demon's Souls en Shadow of the Colossus) op een live-service project te zetten? No way in hell! Hulst is een visionair, iemand die verantwoordelijk was voor toppers als Killzone en Horizon. Deze man ademt singleplayer-ervaringen. Hij is enthousiast over games zoals Uncharted, The Last of Us, Ghost of Tsushima, en noem maar op. Dat zijn de titels waarvoor PlayStation bekendstaat, en Hulst heeft altijd benadrukt hoe belangrijk die franchises zijn. In verschillende interviews. Hij heeft ook Kojima onmiddellijk gestrikt voor ps6 al, met zijn volgende stealth game, 100 procent Hulst daar...
En ja, hij was ook een stuk gebalanceerder in zijn uitspraken over live service. Hij zei niet dat alles daarop moest draaien, maar dat die grote singleplayer-ervaringen, zoals The Last of Us Part II, PlayStation’s paradepaardjes zijn. Jim Ryan daarentegen? Die kon gewoon niet zwijgen over live service. Heel duidelijk waarom die pipo nu buiten ligt lijkt mij...
En laten we eerlijk zijn, Hulst stond onder Jim Ryan. Maar er moet toch ergens een moment geweest zijn waarop mensen bij Sony dachten: "What the fuck zijn we hier eigenlijk aan het doen?" Hoe zijn we van het PlayStation dat ons games als God of War Ragnarok gaf naar deze chaos gegaan? Gelukkig heeft Sony nog die second-party deals, zoals Final Fantasy Rebirth, Silent Hill 2, en andere toppers, want dat houdt de PS5 nu overeind.
Maar eerlijk? Ik dacht altijd dat de first-party studio’s keihard bezig waren met nieuwe games. En nu begin ik te begrijpen waarom er zo weinig zichtbaar was. Jezus fucking Christ, we hadden zoveel meer kunnen hebben deze generatie. maar maak u geen illusies: Bluepoint, Bend Studio, en waarschijnlijk nog anderen, die games zien we pas als de PS6 al aan de horizon staat. Dat zijn één-project-studio's, en als ze nu pas weer de draad hebben opgepakt, duurt het gewoon te lang...
Die games zullen waarschijnlijk ook nog op de PS5 uitkomen, want die console gaat nog lang relevant blijven. Games worden té duur om te ontwikkelen, en Sony zal een zo groot mogelijke spelersbasis nodig hebben. Maar serieus, wat een fucking zonde!
Het is spijtig wat we nu allemaal te weten komen. PlayStation had het potentieel om deze generatie te domineren zoals nooit tevoren. Maar in plaats daarvan zitten we met een gemiste kans, dankzij een man die meer geloofde in live-service dromen dan in wat PlayStation écht groot maakte...