algemene discussie | Nintendo

je merkt hier nu toch wel echt de diminishing returns op consoles. na de ps5 pro die een halve flop is nu deze teleurstelling qua specs.

Switch 1 launchte met een 2 jaar oude tegra chip. = +- 1/3de van een ps4 qua performance , 1/6de van een pro qua performance.
switch 2 launcht met een 6 jaar oude tegra chip. = +- 1/4 van een base ps5 qua performance , 1/6De van de pro qua performance.

switch 1 had al na 3 jaar zwaar problemen met ports en sommige games zagen er uit als ps2 games ( 360i resolutie LOL) met powerpoint framerates....

De reden voor opnieuw een tegra hiervoor is uiteraard om backwards compatability te garanderen , maar toch vind ik het jammer dat ze niet één van de zovele krachtiger handheld chips genomen hebben op de markt...

tegen dat de switch 4 jaar oud is ben je aan het spelen op 10 jaar oude hardware.

dat DLSS de performance gaat redden geloof ik ook niet veel van. om mooie resultaten met dlss te hebben heb je een veel hogere output resolutie nodig dan 1080P. Dlss werkt pas goed vanaf 1440p en werkt het beste op 4K. maar de switch 2 gaat nooit krachtig genoeg zijn om meer dan 1080p als base res te renderen.

Maar dat is het net. Het ding performed weldegelijk als volwaardig console. En handheld. Zonder problemen. Plug and play. Nog steeds de enige op de markt?
Steam deck en consoorten. er zijn tientallen handhelds, al jaren verkrijgbaar die beter zijn dan wat de switch 2 zal hebben.
Er word gezegd dat hij technisch op gelijke hoogte komt met de PS4 pro. Een console die de PS5 nog niet echt kan ontlopen want laten we eerlijke zijn, een Astro Bot, Returnal en zelfs Ratchet en Clank, hadden waarschijnlijk even goed op PS4 gedraaid mits wat toegevingen aan resoluties en laadtijden.
in geen 1000 jaar evenaart deze ps4 pro performance. Met base ps4 DOCKED ga je al heel gelukkig mogen zijn. undocked zal dit tussen een ps3 en ps4 zitten.

de gpu in de switch 2 is basically een underclockte laptop RTX 2050. geen vette dus. Dat is nog geen halve desktop 2060, en al zeker geen 2070 zoals in de ps5 of 2080ti zoals in de ps5 pro.

Soit , ik koop em toch want metroid mario en zelda, maar het zal niet voor de hardware zijn.

Dit zal waarschijnlijk weer zoals de switch 1 zijn waar emulators de games beter runnen dan de originele console een jaar of 3 later.

Beetje idioot toch dat een steam deck praktisch alle switch games in een emulator kan draaaien aan 60 fps locked met een veel hogere resolutie dan de switch?

Laatst bewerkt:
Zot wel dat we dit allemaal al zo gedetailleerd weten zonder dat we hem ooit al in actie gezien hebben xD

Is toch niet zot?

Die tegra chip is geen geheim. Het is gewoon A + B doen. Zoek een gelijkaardige nvidia chip.

Hieronder benchmarks van een laptop 2050 ( is een ampere chip en geen turin zoals de rest van de 2000 series) en je weet wat je gaat hebben. CPu specs boeien niet zo hard. De bottleneck in die performance range is toch 99% van de tijd de gpu. De switch 1 had wel een cpu bottleneck in sommige games omdat deze 2 cores uitgeschakeld had om batterij te sparen.

Zelfde discussie als met de ps5 pro indertijd. Dat was ook al 2 jaar op voorhand gekend wat er ging in zitten. Maar door massas copium van fanboys weer de lucht in gehyped voor niks :p

Kijk naar de graphics van die nieuwe mario kart. Amper vershil met switch 1 . Zal wel weer zo een crossgen game zijn die op de 2 beter draait met wat meer racers en een iets hogere resolutie. Maar je moet denk ik niet verwachten dat je games zoals rdr2 of the last of us gaat spelen in handheld mode met dezelfde graphics als op een ps4 (pro).

Dat is wat je kan verwachten met de switch 2. Trek/tel van die nummers overal nog een 20% af/op en je bent er . Klein stukje hangt nog af van optimalisatie, maar niet meer gelijk vroeger waar devs magie konden doen met heel underpowerde hardware. al die crossplatform engines doen dat al voor u...

Niet de beste video want de recording kwaliteit trekt op niet veel, maar het zal echt niet veel schelen. Hier zie je ook wat dlss doet met 1080P output. again, geen vette :p. in spiderman zie je best wel wat artifacts en blur hierdoor. idem met horizon zero dawn.

Hogwards legacy is wel een mooie generational leap tov switch1. Je mag gewoon je verwachtingen niet te hoog leggen. Het is geen state of the art mobile chip zoals in een macbook of iphone op 3NM hé. het is een oude tegra op 8 nm, moet je ook vergelijken met mobile chips uit 2018-2020 die op dat zelfde process gebakken zijn. van 20 nanometer naar 8nm is best wel een mooie jump. Maar current gen chips zijn helaas wel al 3nm. 3nodes verder.

Laatst bewerkt:
Is toch niet zot?

Die tegra chip is geen geheim. Het is gewoon A + B doen. Zoek een gelijkaardige nvidia chip.

Hieronder benchmarks van een laptop 2050 ( is een ampere chip en geen turin zoals de rest van de 2000 series) en je weet wat je gaat hebben. CPu specs boeien niet zo hard. De bottleneck in die performance range is toch 99% van de tijd de gpu. De switch 1 had wel een cpu bottleneck in sommige games omdat deze 2 cores uitgeschakeld had om batterij te sparen.

Zelfde discussie als met de ps5 pro indertijd. Dat was ook al 2 jaar op voorhand gekend wat er ging in zitten. Maar door massas copium van fanboys weer de lucht in gehyped voor niks :p

Kijk naar de graphics van die nieuwe mario kart. Amper vershil met switch 1 . Zal wel weer zo een crossgen game zijn die op de 2 beter draait met wat meer racers en een iets hogere resolutie. Maar je moet denk ik niet verwachten dat je games zoals rdr2 of the last of us gaat spelen in handheld mode met dezelfde graphics als op een ps4 (pro).

Dat is wat je kan verwachten met de switch 2. Trek/tel van die nummers overal nog een 20% af/op en je bent er . Klein stukje hangt nog af van optimalisatie, maar niet meer gelijk vroeger waar devs magie konden doen met heel underpowerde hardware. al die crossplatform engines doen dat al voor u...

Niet de beste video want de recording kwaliteit trekt op niet veel, maar het zal echt niet veel schelen. Hier zie je ook wat dlss doet met 1080P output. again, geen vette :p. in spiderman zie je best wel wat artifacts en blur hierdoor. idem met horizon zero dawn.

Hogwards legacy is wel een mooie generational leap tov switch1. Je mag gewoon je verwachtingen niet te hoog leggen. Het is geen state of the art mobile chip zoals in een macbook of iphone op 3NM hé. het is een oude tegra op 8 nm, moet je ook vergelijken met mobile chips uit 2018-2020 die op dat zelfde process gebakken zijn. van 20 nanometer naar 8nm is best wel een mooie jump. Maar current gen chips zijn helaas wel al 3nm. 3nodes verder.
Ze brengen hardware uit die al serieus verouderd is. Ik ben ook niet echt hyped.
Je moet wanneer je een console launcht ook denken aan de toekomst vind ik. Die moet nog 5 jaar of langer meegaan. Tegen dan zit je dus met hardware die in feite al >10 jaar oud is.

Aanschaf enkel te overwegen indien je zoals vroeger via Gamemania je oude Switch kan inruilen voor Switch 2 tegen een voordeligere prijs. Zou dat nog ergens bestaan zo een deal?

Madam wilt voor zoon zijn lentefeest een switch kopen. Ik ga er vanuit dat de switch 1 oled, wel goed zal zijn?

Of al overkill voor zijn 1ste spelconsole.

Madam wilt voor zoon zijn lentefeest een switch kopen. Ik ga er vanuit dat de switch 1 oled, wel goed zal zijn?

Is het voor een 6 of 12 jarige? Ik heb voor mijn dochter haar eerste lentefeest bewust voor de lite versie gekozen. Op die leeftijd kan dat ding nog wel eens uit de handen glippen.
Maar voor een 12 jarige zal een OLED al ruim voldoende zijn.

Is het voor een 6 of 12 jarige? Ik heb voor mijn dochter haar eerste lentefeest bewust voor de lite versie gekozen. Op die leeftijd kan dat ding nog wel eens uit de handen glippen.
Maar voor een 12 jarige zal een OLED al ruim voldoende zijn.

6j, maar met de lite gaat dat niet op de tv zeker?

Je beseft toch dat je dit post in een thread over de Switch 2? Het is een mooie cadeau maar niet bepaald futureproof, zo'n Switch gaat toch gemakkelijk vele jaren mee, en die gaat vanaf dit jaar bijna geen nieuwe games meer krijgen.

Wel interessant voor goede tweedehands deals, maar in de winkel worden Nintendo games zelden/nooit goedkoper.

6j, maar met de lite gaat dat niet op de tv zeker?

Nee klopt die is enkel handheld. Een gewone switch is voor ons volwassen handen mss wat aan de kleine kant, maar voor een 6 jarige is dat mss toch wat aan de “grote” kant. De lite is iets kleiner qua form factor, maar als het persé ook moet dienen voor op de tv valt die uiteraard al af.

@KnightOfCydonia

Voor een 6 jarige moet je volgens mij niet zo ver vooruit willen kijken, die gasten zijn nogal rap content. Kinderen zien met moeite het verschil tussen 30 en 60 fps en storen zich veel minder aan performance issues in vergelijking met ons. Mijn dochter speelt soms Minecraft op de switch en met momenten is dat een halve dia show, die heeft daar dus totaal geen last van. En de switch 1 heeft door de jaren heen een serieuze bibliotheek opgebouwd, daar gaan ze nog een tijdje zoet mee zijn hoor.

Je beseft toch dat je dit post in een thread over de Switch 2? Het is een mooie cadeau maar niet bepaald futureproof, zo'n Switch gaat toch gemakkelijk vele jaren mee, en die gaat vanaf dit jaar bijna geen nieuwe games meer krijgen.

Wel interessant voor goede tweedehands deals, maar in de winkel worden Nintendo games zelden/nooit goedkoper.

Weet ik, maar ga geen 500 leggen voor een switch voor een 6jarige en hier zitten de gebruikers / kenners.

Weet ik, maar ga geen 500 leggen voor een switch voor een 6jarige en hier zitten de gebruikers / kenners.

Daar is een andere thread voor maar soit.

Je gaat dan toch wel € 350 + prijs van een paar games en carrying case leggen. Kan even goed zijn dat de Switch 2 straks maar € 450 gaat kosten, de prijs is nog niet officieel aangekondigd.

Nee klopt die is enkel handheld. Een gewone switch is voor ons volwassen handen mss wat aan de kleine kant, maar voor een 6 jarige is dat mss toch wat aan de “grote” kant. De lite is iets kleiner qua form factor, maar als het persé ook moet dienen voor op de tv valt die uiteraard al af.

@KnightOfCydonia

Voor een 6 jarige moet je volgens mij niet zo ver vooruit willen kijken, die gasten zijn nogal rap content. Kinderen zien met moeite het verschil tussen 30 en 60 fps en storen zich veel minder aan performance issues in vergelijking met ons. Mijn dochter speelt soms Minecraft op de switch en met momenten is dat een halve dia show, die heeft daar dus totaal geen last van. En de switch 1 heeft door de jaren heen een serieuze bibliotheek opgebouwd, daar gaan ze nog een tijdje zoet mee zijn hoor.

Ik geef daar zelfs al volwassene niet eens zoveel om, al dat performance gedoe is wat mij betreft ondergeschikt aan leuke games.
Kan me wel inbeelden dat als klasgenootjes van hem/haar over een jaar of 2 de Switch 2 in huis hebben dat er dan enige discussie kan zijn.

Ik kan je volgen dat je je met een Switch 1 nog jaren kan amuseren, maar kinderen zullen misschien net wel met enig onbegrip kijken naar wat het nieuwste is.

Hoe zou je zelf geweest zijn als je indertijd een Gameboy Color kreeg en volgend jaar je beste vriendje/vriendinnetje een GBA had?

Kan jij die terug vinden? Want zoekfunctie helpt mij daar niet echt in. Vooral buy en sell.
Bij deze verplaatst. Die andere is meer iets tijdelijks voor alle Switch 2 nieuws en speculatie, al stoorde het mij niet dat je er je vraag stelde. 🤷‍♂️

De belangrijkste threads staan trouwens in een sticky opgesomd als de zoekfunctie niet meewerkt:

Ik zou het gewoon doen. Zoek u een mooie deal voor de switch oled. Tweedehands kan je soms erg mooie koopjes vinden. Ik heb de mijne ook voor 250 incl enkele games en extra joycon´s gevonden, case en die dingen om de joycon´s in te schuiven zodat je een controller in de handen hebt.
Laat u niet leiden door de "kenners waarbij enkel het nieuwste het goede is" en geef uw kind die les tegelijkertijd ook mee. Of binnen dit en 6 jaar loop je er elk jaar de nieuwste phone voor te kopen ook omdat ze niet meekan met de vriendjes...

Ik zou het gewoon doen. Zoek u een mooie deal voor de switch oled. Tweedehands kan je soms erg mooie koopjes vinden. Ik heb de mijne ook voor 250 incl enkele games en extra joycon´s gevonden, case en die dingen om de joycon´s in te schuiven zodat je een controller in de handen hebt.
Laat u niet leiden door de "kenners waarbij enkel het nieuwste het goede is" en geef uw kind die les tegelijkertijd ook mee. Of binnen dit en 6 jaar loop je er elk jaar de nieuwste phone voor te kopen ook omdat ze niet meekan met de vriendjes...
Is toch zot om een switch te kopen terwijl letterlijk een paar weken erna de nieuwe uitkomt?
Das toch echt geld wegsmijten???

Vergeet ook niet de impact van vriendjes op die leeftijd...

Al mijn vrienden/familie die een zoontje hebben, hebben letterlijk allemaal hetzelfde meegemaakt. Een switch gekocht voor de kleine toen ze hun eerste communie/lentefeest deden of voor kerstmis in het eerste studiejaar om na 2 jaar allemaal te zitten zagen achter een Playstation 5 omdat ze dat bij vriendjes zagen.

Ze hebben allemaal ondertussen een ps5 en niemand gebruikt de switch nog.

Overlaatst waren we op een verjaardagsfeestje van een klasgenoot van mijn dochter en daar zeiden ook een aantal ouders dat hun kleine nu ook zaagt achter een PS5. Sommige hadden al een switch, sommige nog geen console.

Eergisteren zei mijn kinesist dat zijn zoontje (is wel al 12 jaar oud) ook een PS5 wou terwijl ie al jaren een switch heeft.

Ik hoor het laatste jaar echt niks anders in mijn omgeving.

Dat probleem gaat ge uiteraard ook met de switch 2 gaan hebben.

Laatst bewerkt:
Als ik mijn leven moest laten leiden door wat anderen kopen en denken, dan zou ik het toch maar triestig vinden…

Hier zijn ze 9,12 en 13 en die hebben alle 3 een switch en spelen daar nog veel op.
Tegenwoordig minder door GSM, school etc. Mijn zoontje speelt wel eens Fortnite op mijn PS5 (wordt die ook eens gebruikt) omdat die ook voelt dat 120fps veel fijner is dan 30fps, maar die vragen hier niet om een eigen andere console. Zouden ze ook niet krijgen.
Als ik aan het werk ben bvb, speelt die gewoon op zijn switch.

De jongens (12 en 13) zijn overigens wel al aan het sparen voor de switch 2, want nintendo spellen zijn leuk.
Ben blij dat ik ze goed heb opgevoed :p.

Als ik mijn leven moest laten leiden door wat anderen kopen en denken, dan zou ik het toch maar triestig vinden…

Hier zijn ze 9,12 en 13 en die hebben alle 3 een switch en spelen daar nog veel op.
Tegenwoordig minder door GSM, school etc. Mijn zoontje speelt wel eens Fortnite op mijn PS5 (wordt die ook eens gebruikt) omdat die ook voelt dat 120fps veel fijner is dan 30fps, maar die vragen hier niet om een eigen andere console. Zouden ze ook niet krijgen.
Als ik aan het werk ben bvb, speelt die gewoon op zijn switch.

De jongens (12 en 13) zijn overigens wel al aan het sparen voor de switch 2, want nintendo spellen zijn leuk.
Ben blij dat ik ze goed heb opgevoed :p.
Ge hebt thuis 3 Nintendo switches en een Playstation 5.
Het zou maar erg zijn als uw kinderen zouden zagen achter een extra console.:)

Ik zeg ook niet dat mensen hun leven laten leiden door wat andere kopen maar als kind zijt ge immens beïnvloedbaar.
Toen we zelf klein waren wou iedereen ook een Gameboy en erna een Playstation 1 als we dat bij vrienden hadden gezien /er mee hebben kunnen spelen. Dat is anno 2025 niet anders. (En waarschijnlijk nog erger met het internet)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan