Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Herlings zou beter het outdoor seizoen in Amerika rijden dit jaar. Ik vermoed dat hij Argentinië ook nog moet skippen dus zal dan +-135 punten achterstaan op Gajser. Dat is sowieso een verloren seizoen dan.

Laat Herlings maar gewoon hier de GP's rijden, want zo zonder hem, Febvre en Cairoli is de MXGP wel wat namen kwijt momenteel... Febvre zag ik vandaag in Herentals, die is nog wat metaal laten verwijderen en hoopt er 'binnen enkele weken' weer bij te zijn. Argentinië ook voor hem twijfelachtig denk ik, dus net als Herlings terug in april in Portugal?

Jammer dat de GP in Argentinië magertjes bezet is, want ik vind het één van de mooiste circuits van het seizoen. Amper 16 MXGP en 16 MX2 rijders zijn afgezakt maar worden wel aangevuld door lokale amateurs die 21 sec langzamer zijn! Ooit gaat dat echt miserie geven... Maar het deelnemersveld is nog meer uitgedund, want ondertussen moeten Van de Moosdijk (sleutelbeenbreuk) en Bogers (schouder uit kom) al zeker forfait geven voor de GP vanavond.
Wel straffe kwalificatiezege voor Pauls Jonas in de MXGP want die moest in Mantova nog aan de kant blijven omdat zijn operatiewonde helemaal open gekomen was. Die zat er eind vorig jaar ook al wel meer en meer vooraan bij, maar zou goed zijn als hij nu helemaal de sprong naar de top heeft gemaakt. Geerts in de MX2 duidelijk beter in z'n vel dan vorig jaar, hij staat op pole in de MX2.

Idd enorme schande! De organisator moet zo'n overzeese GP's gewoon (gedeeltelijk) financieren... Mintens de top-20 in de WK stand. Ik dacht dat zo'n regel vroeger bestond, maar ken er het fijne niet meer van. Het is toch een schande dat Van Horebeek pas vorige week de financiën bij elkaar kreeg om toch naar Argentinië af te zakken! Nu 5e in het WK klassement trouwens... Top van de Jerre :)

Het was voor de Nederlanders wel echt een klote GP... gisteren Van de Moosdijk en Bogers, vandaag De Wolf hard eraf en ze vrezen voor een polsbreuk. Op die manier hou je natuurlijk ook niet veel piloten achter het starthek. :unsure:

Wat denken we van Marc Marquez, ondertussen? Dit weekend weer 3 keer onderuit, waarvan 1 keer stevig en 1 keer enorm hard, waardoor hij niet kon starten met een hersenschudding. Ik vond het anderhalf jaar geleden nog doemdenkerij dat hij nooit meer op niveau zou terugkeren, maar hij heeft nu 2 seizoenen verloren, stond er in Qatar ook nog niet helemaal, en hij kan niet blijven vallen want ooit gaat het toch echt eens helemaal fout gaan. Als die beschadigde arm nog een keer een verkeerde impact neemt, dan kan het zomaar volledig afgelopen zijn.

Nu, zijn achterstand in het WK is nog verre van dramatisch, zeker gezien de laatste seizoenen er heel veel variatie is in wie waar punten pakt. COTA zou wel eens een heel goede indicator kunnen zijn, daar is Marc altijd al heel erg sterk geweest. Indien hij daar niet voor win (of podium) meedoet denk ik dat er ook dit jaar geen titel volgt.

Het seizoen is alleszins wel weer heel interessant begonnen. Quartararo blijft bijzonder sterk op die Yamaha in vergelijking met de andere Yamaha's. Maar het wordt echt tijd dat ze motorisch stappen maken daar, want ze gaan tekort komen hiermee.

Ik durf geen uitspraak doen, zelfs geen gok wagen. Voor het seizoen had ik altijd Ducati gezegd (en dan waarschijnlijk Bagnaia) gezien de vorm van vorig jaar, maar na 2 races staat Bagnaia nergens en staat daar een 1 jaar oude Duc bovenaan. KTM dan toch? Of toch nog een Marquez die er plots door komt?

MotoGP is idd echt onvoorspelbaar geworden.
Persoonlijk hoop ik dat Marquez er helemaal door komt maar ik begin er ook voor te vrezen,gaat ook in het kopke spelen.
Mentale fitheid is minstens even belangrijk dan fysieke fitheid,Lorenzo vind ik daar voorbeeld van.
Begon serieus te twijfelen en is ook nooit meer helemaal de echte Lorenzo geworden ondanks korte sterke periode bij Ducati.
Durf mijn geld op niemand zetten,om eerlijk te zijn.

Zarco start vaak goed aan het seizoen maar zakt daarna altijd (tijdje) weg.
Miller en Bagnaia zijn 1 race goed de andere weer tegenvallend.
Quartararo kan eigenlijk alleen maar tegen zichzelf verliezen al zal hij geen dominante keizer zijn.
Wel op zijn Hayden's superconstant.

Honda lijkt wel competitiever te zijn dan vorig jaar,Marquez en Pol hadden slechte bandenkeuze gemaakt in Qatar waardoor ze op't einde tekort kwamen.Gisteren was Pol ook goed bezig tot hij paar keer bijna van de moto geslingerd werd en daarna in die grote groep een Moto3 race moest rijden voor plaats 8.

Rins valt te vaak en Mir kan precies niet meer beter dan rond P4-P5 hangen.
Evolueert de Suzujki niet snel genoeg?

Dark horses zijn de KTM boys.
Als Oliveira en Binder samen met de KTM progressie blijven maken acht ik ze zeker en vast niet kansloos.
Vooral Binder laat me sterke indruk na,kwalificeert zich vaak slecht tot matig maar die heeft wel enorme racecraft.

Morbidelli zou in theorie de grootste uitdager moeten zijn voor Fabio maar is blijkbaar ook nog niet 100% fit.

Aprilla's kunnen over heel seizoen niet mee denk ik,zullen paar keer goed scoren met Aleix maar zie ze niet meestrijden voor de titel.
Toch opmerkelijk dat Vinales die beter geacht wordt dan Espargaro moeite heeft om goede resultaten te boeken.

Voor Dovi zal het ook wel mentale switch zijn,anders meestrijden voor titel en nu voor de laagste punten.

Nakagami en Alex Marquez liggen net als Rins er te vaak af om aanspraak te maken op constant goede resultaten.

Zarco en Martin,tja potentieel hebben ze allebei maar net als de andere Ducati's,dan eens een race top en de andere flop.

Die Bastianini gisteren toch wel goed gereden,knappe inhaalrace.
Toch rekening mee houden zou ik zeggen,zeker na zijn sterke prestaties in het slot van vorig jaar.
Zal zich wel iedere keer opnieuw moeten bewijzen.Wordt volgens mij al in de gaten gehouden door de grote teams.
Het hangt ook af hoe zijn team de motor kan laten evolueren door het seizoen.

Marquez opnieuw last van Diplopia. Nog maar net goed en wel genezen ervan, ondertussen de derde keer dat hij hiervan last heeft.

Precies nog geen nieuws over of en hoe lang hij out gaat zijn maar dit kan goed mogelijk richting alweer een verloren seizoen gaan.

De nieuwe ByKolles voor in het WEC van 2023

Oo2WFAX.jpg

wfdyiyg.jpg

ik vind het een beetje raar: je wil identificeren als Vanwall, legendarisch British team, maar je plakt er een Oostenrijkse vlag op.
ik vraag mij ook vooral af hoeveel races ze effectief gaan doen

Zowel Herlings als Febvre stonden op de entry list voor de GP van Portugal, maar rijden nog niet. Herlings niet echt info over, maar Febvre wordt deze week opnieuw geopereerd omdat zijn scheenbeenbreuk niet goed dicht groeit. Nu gaan ze stukje bot van de heup nemen in de hoop dat het sneller geneest.
GP Portugal trouwens LIVE op Eurosport 2, zowel MX2 als MXGP, eerste start om 14u.

ik vind het een beetje raar: je wil identificeren als Vanwall, legendarisch British team, maar je plakt er een Oostenrijkse vlag op.
ik vraag mij ook vooral af hoeveel races ze effectief gaan doen
Het is altijd wel iets met Kolles…
Maar ik vind het de regel dat elke entry een volledig WEC seizoen moet afwerken wel belachelijk. Op die manier werken ze de privateers tegen. Om het helemaal af te maken zouden ze dan wel weer een uitzondering maken voor de LMDh wagens van de fabrieksteams om de BoP regels op punt te kunnen stellen… 🧐

Als ze hun homologatie op orde krijgen, laat hen toch gewoon de races doen die ze willen… (langer dan 3 bochten houden ze het vaak toch niet uit)

ze mógen de races afwerken die ze willen he, afaik. het volledige WEC kampioenschap afwerken is enkel een voorwaarde voor Le Mans, dacht ik.
en de topklasse is eigenlijk niet bedoeld voor privateers.

Laat Herlings maar gewoon hier de GP's rijden, want zo zonder hem, Febvre en Cairoli is de MXGP wel wat namen kwijt momenteel... Febvre zag ik vandaag in Herentals, die is nog wat metaal laten verwijderen en hoopt er 'binnen enkele weken' weer bij te zijn. Argentinië ook voor hem twijfelachtig denk ik, dus net als Herlings terug in april in Portugal?
Zou nu toch blijkbaar spraken zijn om toch eventueel de nationals te rijden. De optie wordt alleszins bekeken.

Terug
Bovenaan