Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Jammer, Verstappen reed echt rond op een andere planeet. Zal sowieso wel terugkomen.

Dries Vanthoor reed zonet op P2, na pitstop teruggevallen naar P5.

Blijkbaar ook nog Fred Vervisch en Charles Weerts in de top 10, Belgen doen het goed!

Eerst rijdt de Mercedes met nummer 80, met 4 minuten voor op P2 (Lambo). Daarachter ligt het vrij dicht bij elkaar tem P5.

Jammer, Verstappen reed echt rond op een andere planeet. Zal sowieso wel terugkomen.

Dries Vanthoor reed zonet op P2, na pitstop teruggevallen naar P5.

Blijkbaar ook nog Fred Vervisch en Charles Weerts in de top 10, Belgen doen het goed!

Eerst rijdt de Mercedes met nummer 80, met 4 minuten voor op P2 (Lambo). Daarachter ligt het vrij dicht bij elkaar tem P5.
Maxime Martin niet vergeten in de #80 en lijkt hem te gaan winnen voor de 2 of 3e keer.

Spijtig dat Picariello hem vannacht in de vangrail geparkeerd heeft.

Wel jammer dat de stop&hold voor de Lambo omgezet is naar een tijdstraf na de race. die had een paar uur om die straf uit te voeren, maar krijgt nu een mindere straf, want verliest geen tijd met door de pits te rijden. en dat beslist nu wel over P2 & P3.

Maxime Martin niet vergeten in de #80 en lijkt hem te gaan winnen voor de 2 of 3e keer.

Spijtig dat Picariello hem vannacht in de vangrail geparkeerd heeft.
Amai daar heb ik blijkbaar helemaal overgekeken, het leek wel of elke keer ik keek, Engel aan het rijden was.

Op zich een leuke race, maar het commentaar kon een stuk beter, dat de #3 in de problemen zat hadden ze héél laat door.
Ook de live timing werkte van gisterenavond tot nu gewoon...NIET.

Voor een leek die enkel reels van Verstappen tegenkomt op de socials. Is die echt zo uitzonderlijk goed en zoveel beter dan de rest? Rijdt hij constant sneller dan zijn ploeggenoten bijvoorbeeld of is het gewoon goed en omdat het Max is dat je er nu zoveel meer van hoort.

Voor een leek die enkel reels van Verstappen tegenkomt op de socials. Is die echt zo uitzonderlijk goed en zoveel beter dan de rest? Rijdt hij constant sneller dan zijn ploeggenoten bijvoorbeeld of is het gewoon goed en omdat het Max is dat je er nu zoveel meer van hoort.
Voor iemand die zijn debuut maakte in de 24h was zijn pace bizar goed. Hij reed gemiddeld 2 seconden sneller per ronde dan de andere Mercedes van het team, en ook de snelste ronde zat rond dat verschil. In zijn eerste stint deed hij inhaalbewegingen op de andere wagens die je zelden ziet hier.
Hij was ook heel consistent en reed in de nacht +30s weg van uiteindelijke winnaar Maro Engel. Dus ja, hij was bijzonder sterk en droeg het team toch wel. Dat gezegd zijnde had Max ook wel een paar momentjes, zette hem bijna in de vangrail in zijn eerste ronde van de eerste stint, haalde in op het gras, had dat momentje met Engel op het einde van het rechte stuk vannacht, en had ook nog een stevig correctie moment in de nacht.
Ik denk dat hij trots mag zijn op zijn 24h, maar ik had vooraf ook al wel vragen of hij de wagen niet teveel bij het nekvel zou grijpen om de 24h vol te maken. Misschien is het toeval...
Dat Maro Engel de overwinning binnensleepte in de zusterwagen zal wel extra zout in de wonde gestrooid hebben bij Verstappen. Deze trok vorig jaar zijn rondetijden in twijfel toen hij als Franz Hermann in de Ferrari 296 kanontijden reed. (die beweerde DTM BoP ipv NLS BoP, iets wat door Max ontkend werd). Er werd wel gezegd dat de spanningen achter hen gelaten waren, maar dat bleek vannacht toch niet zo
🙃 Bovendien was het frappant dat de zeer ervaren Engel op de andere wagen reed ;)

Hier een goede samenvatting van hun 24h...

Laatst bewerkt:
Voor iemand die zijn debuut maakte in de 24h was zijn pace bizar goed. Hij reed gemiddeld 2 seconden sneller per ronde dan de andere Mercedes van het team, en ook de snelste ronde zat rond dat verschil. In zijn eerste stint deed hij inhaalbewegingen op de andere wagens die je zelden ziet hier.

tijdens de races was er een piloot die bij de commentatoren uitlegde dat als ze bvb in Tiergarten (links kink op het einde van het rechte stuk) een tragere klasse inhalen, dat een normale piloot dan lift omdat het risico daar te hoog is. de volgende pro lift dan ook, want "te zot om dan te gaan inhalen".
Max gaat daar als 2de piloot gewoon die inhaalbeweging doen, en hem laten lukken.

en da's zoiets... dat is een paar passen beter dan de rest, tot het dat niet meer is. als je kijkt op dit circuit, hoe vaak een GT3 een crash heeft met een tragere klasse omdat ze het snelheidsverschil verkeerd inschatten (Estre vorig jaar, Vanthoor op de Dacia het jaar ervoor, bvb).
voorlopig gaat het allemaal goed, maar op een dag bijt dit circuit risico-nemers hard.

die piloot zei dan dat Max het GT3-racen verandert, maar als dat gaat zijn zoals in de F1, weet ik niet of dat gaat werken in multi-class met amateurs op de baan

Je mag ook niet vergeten dat de reactiesnelheid van een F1 rijder wel een pak sneller is vermoedelijk dan van rijders die enkel GT3 doen. Voor Max ging alles relatief in slow motion denk ik dit weekend 😁

ik ga daar toch eens op reageren.

de gemiddelde closing speeds op de nurburgring zijn véél hoger dan eender wat je krijgt in F1, én de blauwe-vlag regel in F1 maakt dat de tragere wagens sowieso uit de weg moeten en dus niet hinderen. op de nurburgring kan je niks voor je hebben, en dan om de bocht zit er ineens een Dacia of een Corsa op je racing line. dààr heb je reactietijd voor nodig.

een groot deel van de GT3 Pro's rijdt ook met de LMH en LMdH wagens, waar je ook je reactiesnelheden nodig hebt - en die kampioenschappen worden dan weer aangevuld met GT3's, waar je alweer met die hoge closing speed zit.

verder hebben de meeste Pro's ook gewoon junior single seaters gedaan, en trainen die gewoon op hoog niveau.

reactietijd van een Pro-racepiloot ligt meestal vrij dicht op elkaar, of die nu F1 doen of iets anders.
dus dat het voor Max "allemaal in slow motion ging"... je kan dat denken, maar het is geen realiteit.

Ja ik lees nu vaak op social media dat F1 rijders van een andere planeet zijn. Toch wel een misverstand me dunkt. Voor mij is het toch duidelijk dat Verstappen een generationeel talent is.

Multiclass racen is toch ook niet te onderschatten. Niet vergeten dat Max 1000den uren ervaring heeft in simracen met multiclass racen. Dus heeft voldoende ervaring opgebouwd met positionering, bepaalde situaties lezen en hoe zo min mogelijk tijd te verliezen. 80% van de huidige F1 rijders heeft hier geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
echt bizar. vorig weekend nog een race gewonnen in de truck-series. dan tijdens een simulator-test "unresponsive" geworden, naar het ziekenhuis gebracht, en daar dan overleden.

op basis van dat miniscuul beetje info, denk ik eerder aan een beroerte dan een "ziekte", maar je wilt het niet meemaken.

echt bizar. vorig weekend nog een race gewonnen in de truck-series. dan tijdens een simulator-test "unresponsive" geworden, naar het ziekenhuis gebracht, en daar dan overleden.

op basis van dat miniscuul beetje info, denk ik eerder aan een beroerte dan een "ziekte", maar je wilt het niet meemaken.
Een septische shock door ziektekiemen (sepsis) ? Dan kan je weldegelijk binnen de week van kerngezond naar 'overlijden' gaan in extreme gevallen.

Maar zolang er geen officiële doodsoorzaak is, is het giswerk.

Terug
Bovenaan