Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

en gediskwalificeerd, 7 bandensets gebruikt ipv 6 die maximaal mogen..

nuja, dan nog was 't n dikke geslaagde test met meer dan n minuut voorsprong op de achtervolgers.

Dat stuk telt wel niet meer mee als ge en set meer gebruikt natuurlijk. Dat is een gigantisch voordeel (vandaar dat je daar dan ook een DSQ voor krijgt)..
En wanneer hebben ze die extra set erop gegooid tijdens de race als ze evenveel pitstops gemaakt hebben als de rest...???:baard:

Ze hebben ofwel tijdens de Q een setje te veel gebruikt of gewoon een domme administratieve fout gemaakt. Ik heb de Q niet gans gekeken dus weet niet of ze daar effectief een setje meer gebruikt hebben.

Blijft natuurlijk wel achterlijk.

Laatst bewerkt:
In Q inderdaad ja.

Voor Max reed stonden ze 15de ofzo.

Eigenlijk mochten ze toen niet meer van banden wisselen. Dat heeft Max wel gedaan en daarmee pole gepakt (tijd met 9 seconden verbeterd).

Zonder dat stonden ze misschien pas 15de. Dat is een gigantisch verschil. Misschien reed Max met een gebruikte set ook wel een snellere tijd. Maar dat is koffiedik kijken.

Is gewoon een zware overtreding. Daarom staat er ook zo een zware straf op.

In Q inderdaad ja.

Voor Max reed stonden ze 15de ofzo.

Eigenlijk mochten ze toen niet meer van banden wisselen. Dat heeft Max wel gedaan en daarmee pole gepakt (tijd met 9 seconden verbeterd).

Zonder dat stonden ze misschien pas 15de. Dat is een gigantisch verschil. Misschien reed Max met een gebruikte set ook wel een snellere tijd. Maar dat is koffiedik kijken.

Is gewoon een zware overtreding. Daarom staat er ook zo een zware straf op.
Is me toen toch niet opgevallen. Andere teams hebben hun tijd toen ook een pak verbeterd

Edit: officiële statement van team:
The error occurred during Q when multiple driver and tire changes were practiced.

LOL. Pure afgang.

Laatst bewerkt:
Is me toen toch niet opgevallen. Andere teams hebben hun tijd toen ook een pak verbeterd

Edit: officiële statement van team:
The error occurred during Q when multiple driver and tire changed were practiced.

LOL. Pure afgang.
Klopt. Velen hebben toen hun tijd nog verbeterd (dat was ook zowat het enige moment dat er nergens een gele vlag zone was tijdens Q).
Maakt verder niet veel uit wat de anderen deden. Geen idee of die nog gewisseld hadden of niet.

Voor de duidelijkheid met deze zin in mijn vorige bericht "Eigenlijk mochten ze toen niet meer van banden wisselen." bedoelde ik met "ze" -> het team van Max want die hun banden waren op.

Feit is dat die laatste set waar Max pole mee reed niet gebruikt mocht worden. Als Max die tijd niet had verbeterd stonden ze ergens P16 of P17 op de grid. Maar misschien reed Max met een gebruikte set ook P1. Dat is alleen maar gissen.

Jammer van de DSQ maar invloed op de prestatie heeft het niet. Benieuwd wat dit team tijdens de 24h zal realiseren. Dat wordt nog andere koek als alle grote kanonnen meedoen. Rijden in het donker wordt ook speciaal voor Verstappen...

Klopt. Velen hebben toen hun tijd nog verbeterd (dat was ook zowat het enige moment dat er nergens een gele vlag zone was tijdens Q).
Maakt verder niet veel uit wat de anderen deden. Geen idee of die nog gewisseld hadden of niet.

Voor de duidelijkheid met deze zin in mijn vorige bericht "Eigenlijk mochten ze toen niet meer van banden wisselen." bedoelde ik met "ze" -> het team van Max want die hun banden waren op.

Feit is dat die laatste set waar Max pole mee reed niet gebruikt mocht worden. Als Max die tijd niet had verbeterd stonden ze ergens P16 of P17 op de grid. Maar misschien reed Max met een gebruikte set ook P1. Dat is alleen maar gissen.
In de teamstatement spreekt men duidelijk over een fout die gemaakt is tijdens driver en tire change practice...

Blijkbaar hebben ze tijdens de Q meerdere keren van rijder veranderd nadat ze enkel het GP racecircuit (dus niet de ganse Nürburgring ) gereden hebben. Dit om driver change te oefenen.

Ze starten met een rijders en bandenwissel. Daarnaa meerdere rijderswissels.
Wanneer ze hiermee stoppen wisselen ze niet enkel van rijder maar ook de banden. Dat was niet de bedoeling.

Ze hebben met dat extra setje banden dus rondjes gereden op het GP racecircuit. Geen enkele outlap of push lap op de Nürburgring.
Maar regels zijn regels.

Best wel een immense blunder.

Laatst bewerkt:

Ik heb de qualy nu niet gezien maar een qualy lap op de Nordschleife is misschien 20% banden en 80% trager verkeer ontwijken/gele vlaggen :unsure:

Gewoon kut dat je door zo n overtreding (geen kwestie dat t hun eigen fout is) een DSQ krijgt, en die is ook terecht he, daar niet van.

Maar hoe dan ook ist in ieder geval een dure les geweest en vooral n goede training achteraf.

Goed dat het niet tijdens de 24h is gebeurd. 😁 Alleszins een zoveelste demonstratie van zijn racetalent. Ook prachtig dat gevecht met de Audi in de openingsfase. Op het scherpst van de snee, en dat zonder enige vorm van elektrificatie 😛

Jammer van de DSQ maar invloed op de prestatie heeft het niet.
Tuurlijk wel. Exact zoals Knarf heeft uitgelegd.
Stel je voor dat je dat in F1 doet, een extra setje gebruiken in qualifying, zodat je hoger kwalificeert, en dat je een vers setje over hebt voor de race? Dan zou je niet komen zeggen dat "het geen invloed heeft op de prestatie"

Stel je voor dat je dat in F1 doet, een extra setje gebruiken in qualifying, zodat je hoger kwalificeert, en dat je een vers setje over hebt voor de race? Dan zou je niet komen zeggen dat "het geen invloed heeft op de prestatie"
Maar dat is hier toch helemaal niet gebeurd??? Dat extra bandensetje heeft geen invloed gehad op het resultaat van de Q of de race.

Het enige wat ge kunt zeggen is dat Gounon onterecht (één outlap en) één Q lap heeft gereden met verse banden wat niet de bedoeling was. Een DSQ door dat extra bandensetje is dan ook het logische gevolg.

Dat neemt toch niks weg van het feit dat hun race gewoon goed was en dat ze daar verder op kunnen bouwen voor de 24u. Dat is hetgeen sniper80 wilt zeggen.

Laatst bewerkt:
Maar in de F1 lukt dat toch niet? De teams krijgen toch per rijder maar X-aantal sets van Pirelli die ze na de race terug moeten geven ongeacht gebruikt of niet. Hoe kan je dan een extra set in Q gebruiken en nog een verse overhouden in de race? De enige fout die ik daar mogelijk zie dat ze een set van rijder X op rijder Y zijn auto zetten zoals ze bij Mercedes ooit in Bahrein eens gedaan hebben bij een dubbel stack.
Ik ken de regels en het aantal sets niet exact van NLS maar als er maar X aantal sets gebruikt mogen worden zou het toch ook logisch zijn dat ze er maar X aantal ter beschikking hebben.

Het is een zeer domme fout van dat team, komt erg onprofessioneel over. Maar het is natuurlijk weer een uitgelezen kans voor de anti-Verstappen club om hem daarvoor mee onder de grond te steken:oi22: In plaats van te waarderen dat een actieve F1 rijder zich toont in andere race klassen en daarin ronduit uitblinkt zonder veel ervaring.

er is hier -letterlijk- niemand die Verstappen "onder de grond steekt".
Op andere media zijn er natuurlijk wel randdebielen die achterlijke comments posten.

Cheater , always cheater, Abu Dhabi 2021.

Max can't win without best car or without cheating.

Die zever zult ge jammer genoeg altijd hebben.

Terug
Bovenaan