Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Hyundai heeft toch werk voor de boeg. Neuville is al bijna twee rallies lang een beetje aan het sukkelen maar hij is in de tussenstand van het WK (plots) wel weer virtueel de eerste Hyundai (na een fout van Fourmaux) achter 3 (!) Toyota's.

Het is nog vroeg op het seizoen maar Toyota heeft zijn zaakjes voorlopig beter in orde.

Laatst bewerkt:
het is dit weekend niet alleen de start van het nieuwe F1 seizoen, maar ook de 12u van Sebring. toch één van mijn favorieten.

De #7 Porsche van Vanthoor - Tandy - Nasr heeft na Daytona ook in Sebring gewonnen. De eerste Belgische algemene overwinning daar sinds Didier Theys in 1998
en ook in GTD Pro wint met Alessio Picariello nog een Belg (met de Rexy Porsche van AO racing)

Laatst bewerkt:
De Hyundai valt voorlopig tegen en laat dit jaar toch heel wat steekjes vallen.
Wat is er gebeurd met die wagen van vorig jaar?

Het is nog erg vroeg op het seizoen maar dit jaar is toch de kans voor Evans om eindelijk ook eens de titel te pakken. Kan hij de druk aan?

Laatst bewerkt:
vorig jaar heeft Neuville ook maar één zege gepakt he.

en wat er gebeurd is? WRC heeft de hybrid motoren afgeschaft dit jaar, en vrij laat laten weten ook.

vorig jaar heeft Neuville ook maar één zege gepakt he.

en wat er gebeurd is? WRC heeft de hybrid motoren afgeschaft dit jaar, en vrij laat laten weten ook.
Neen twee. ;) (Monte Carlo en Griekenland toen Ogier hem ergerde en hij extra gemotiveerd rond reed)
Maar dat laatste: Ja just! Dat was ik alweer vergeten.

ff een paar modified/niet bop-restricted Ferrari 499P's verkopen en de kopers er wat fun mee laten hebben op Monza :crazy:

MXGP zakte eindelijk af naar een GP waardig circuit dit weekend... het seizoen kan nu écht beginnen. Al is Gajser het al ferm naar zijn hand aan het zetten met een tweede GP zege op rij. Staat al 29 punten voor op Febvre. Dit weekend liet Lucas Coenen ook van zich spreken. Na een polsblessure in het begin van het jaar, gisteren zijn eerste kwalificatie heat gewonnen en vandaag met een dubbele 3e plaats ook zijn eerste MXGP podium. :cool: Die gaat nog groeien en ons mooie dingen laten zien. En dat zullen we helaas niet meer zeggen van Geerts. Was al duidelijk dat zijn zware elleboogblessure hem nooit meer op niveau zou krijgen, en dat blijkt ook wel... Laatste 4 reeksen slechts 6 punten gescoord.
In MX2 staat Everts met een GP zege en veel regelmaat aan de leiding. Daar is het wel heel spannend en heb je met Adamo, Längenfelder, de Wolf, Benistant en Sacha Coenen een 6-tal dat voor de overwinningen zal strijden. Coenen was snel dit weekend, maar ook 2x heel hard gevallen. Ze gaan die echt eens moeten duidelijk maken dat je niet altijd op de limiet moet rijden. :p

Evans heeft gewonnen in Kenia. Hyundai had hier duidelijk de snellere wagen op dit type parkoers maar de Toyota hield gewoon het beste stand.
In deze rally kan je het WK niet echt winnen maar je kan wel veel punten verliezen. Vooral Rovenpera en Fourmaux deden een slechte zaak.

Evans 27 p
Tanak 23p
Neuville 23p

Evans heeft nu 36p voorsprong op Neuville (en 39p op Tanak). Dat is veel maar 1 opgave of pech en het kan weer snel keren. Het seizoen is nog lang. Rovenpera is voorlopig pas 6de. Na zijn jaar pauze toch niet zo superieur gestart aan dit nieuwe seizoen. Een seizoen er tussenuit heeft zo te zien toch de nodige impact.

Laatst bewerkt:
Kenya is vooral overleven he.
Fourmaux heeft zowel vrijdag als zaterdag opgegeven, maar is 10de geëindigd op bijna anderhalf uur.
snelheid heeft daar niet zoveel mee te maken.

MXGP zakte eindelijk af naar een GP waardig circuit dit weekend... het seizoen kan nu écht beginnen. Al is Gajser het al ferm naar zijn hand aan het zetten met een tweede GP zege op rij. Staat al 29 punten voor op Febvre. Dit weekend liet Lucas Coenen ook van zich spreken. Na een polsblessure in het begin van het jaar, gisteren zijn eerste kwalificatie heat gewonnen en vandaag met een dubbele 3e plaats ook zijn eerste MXGP podium. :cool: Die gaat nog groeien en ons mooie dingen laten zien. En dat zullen we helaas niet meer zeggen van Geerts. Was al duidelijk dat zijn zware elleboogblessure hem nooit meer op niveau zou krijgen, en dat blijkt ook wel... Laatste 4 reeksen slechts 6 punten gescoord.
In MX2 staat Everts met een GP zege en veel regelmaat aan de leiding. Daar is het wel heel spannend en heb je met Adamo, Längenfelder, de Wolf, Benistant en Sacha Coenen een 6-tal dat voor de overwinningen zal strijden. Coenen was snel dit weekend, maar ook 2x heel hard gevallen. Ze gaan die echt eens moeten duidelijk maken dat je niet altijd op de limiet moet rijden. :p

Heb alle drie de GP’s al gekeken. Vermits de Belgen het wel goed doen en de dominantie in MXGP iets of wat verdwenen is maakt t wel leuker om te volgen.

De grote Coenen moet idd is meer constant rijden. Zoals die mannen op Play zeiden, gewoon zen GP’s in de top 5 proberen eindigen en als er mogelijkheden zijn eens een GP winnen. Denk dat er qua WK niemand in de buurt van Gaijser gaat komen dit jaar.

De 2e reeks van de MX2 was wel schone reclame voor de sport 🤩

Heb alle drie de GP’s al gekeken. Vermits de Belgen het wel goed doen en de dominantie in MXGP iets of wat verdwenen is maakt t wel leuker om te volgen.

De grote Coenen moet idd is meer constant rijden. Zoals die mannen op Play zeiden, gewoon zen GP’s in de top 5 proberen eindigen en als er mogelijkheden zijn eens een GP winnen. Denk dat er qua WK niemand in de buurt van Gaijser gaat komen dit jaar.

De 2e reeks van de MX2 was wel schone reclame voor de sport 🤩
Gajser en Febvre zie ik als de grootste kanshebbers dit jaar en Coenen zal zich meer en meer mengen. Wss gaat die nog te onregelmatig zijn. Renaux startte wel goed, maar ook hij heeft vaak echt slechte GP's. En mss later Herlings nog, ik zag dat hij vandaag in Gemert gestart is.

Die val in de 2e reeks van S. Coenen zag er wel heel schrikwekkend uit, nog zotter is dat die gewoon terug opstapt en verder crosst.

Toch immens respect voor, ik zou toch even aan de kant willen gaan zitten en bekomen na zo’n klapper.

En dat zullen we helaas niet meer zeggen van Geerts. Was al duidelijk dat zijn zware elleboogblessure hem nooit meer op niveau zou krijgen, en dat blijkt ook wel... Laatste 4 reeksen slechts 6 punten gescoord.
Nooit meer? Heeft die daar dan nog zo veel last van?

What about Everts? Te plat? Stond toevallig gisteren eens op en zag dat em 3des was.
Liam is snel, maar zeker niet de snelste van allemaal. Als het modder is, is hij echt buiten categorie, maar hij mist toch net iets teveel snelheid op de meeste circuits. Wat niet wil zeggen dat hij geen WK kan worden, want hij rijdt altijd slim en maximaliseert zijn punten. Daarom ook aan de leiding in het WK momenteel.
Die val in de 2e reeks van S. Coenen zag er wel heel schrikwekkend uit, nog zotter is dat die gewoon terug opstapt en verder crosst.

Toch immens respect voor, ik zou toch even aan de kant willen gaan zitten en bekomen na zo’n klapper.
Niet normaal, maar die op zaterdag ook toen hij op kop reed in de Q heat, gelukkig is hij nogal flexibel, maar ik heb echt schrik dat hij eens serieus verkeerd zal vallen. 2x aan de leiding, 2x punten weggesmeten door een val.
Nooit meer? Heeft die daar dan nog zo veel last van?
Vorig jaar werd al verteld dat zijn elleboog echt zo kapot was, dat terugkomen op niveau heel moeilijk zou worden. En volgens mij heeft hij het daar mentaal heel lastig mee. Maar ik weet niet wat er echt aan de hand is momenteel, want heel spraakzaam zijn ze daar ook niet over helaas. Een Geerts zonder problemen komt echt met veel meer dan 2 punten terug uit Saint-Jean d'Angely.

Herlings zal weer aan de start staan in Riola Sardo. Startte niet in Harfsen vorig weekend omdat hij nog wat last had van zijn rug, maar is fit genoeg voor dit weekend. Ik zet hem meteen bij de favorieten samen met Febvre, Coenen en Coldenhoff. Geerts reed dit weekend in Harfsen één van zijn betere wedstrijden, zelfs zijn rondetijden waren best goed. Blijkbaar zit hij nu terug op een standaard Yamaha en heeft hij daar een beter gevoel bij. Zou dan toch 2x in de top-10 moeten rijden in de zware zandbak.

Herlings zal weer aan de start staan in Riola Sardo. Startte niet in Harfsen vorig weekend omdat hij nog wat last had van zijn rug, maar is fit genoeg voor dit weekend. Ik zet hem meteen bij de favorieten samen met Febvre, Coenen en Coldenhoff.
Hier heb ik me gruwelijk in vergist. Herlings mist duidelijk ritme en conditie. Vandaag in de kwalificatie reeks slechts 22e op 27 deelnemers. Zijn snelste ronde maar liefst 6.5 seconden trager dan Lucas Coenen. Gajser won heel nipt voor Lucas en loopt nog maar eens verder uit want Febvre en Renaux reden niet in de punten. Geerts toch iets meer onder de mensen, hij werd 9e.

Coenen broers zijn een zege voor de Belgische motorcross, maar met snelheid alleen kom je er niet. Die gasten vallen echt veel te veel en nemen nog steeds te veel risico's. OK, ze zijn nog jong, maar ondertussen draaien ze wel al enkele jaren mee op het hoogste niveau. Lucas wint dan wel zijn eerste reeks in de MXGP (laatste Belg was Desalle), maar met risico's en valpartijen in de tweede reeks kijkt hij ondertussen al aan tegen een achterstand van 74 punten.

Sacha was gisteren bij de snelsten, maar maakte ook veel te veel fouten. Hij heeft al 42 punten goed te maken op de Wolf. En Everts is niet de zandman zoals zijn pa. Verloor zijn leidersplaats aan de Wolf en ziet zelfs Laengenfelder voor hem staan nu.

Terug
Bovenaan