Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Die bocht was toch erg verraderlijk. Dit was gewoon klote pech. :frown:
Voor hetzelfde geld was het Thierry ipv Tanak die daar crashte.

Vrijdag had hij pech maar voor één keertje had hij tijdens een rallyseizoen toch het allerlaatste woord. :tongue:

Jarveoja ook efkes chance gehad..

Inderdaad. Toyotarijder Kovalainen crashte op hetzelfde gladde wegdek op exact dezelfde locatie. Voor hetzelfde geld was Tanak of zijn co-rijder dood geweest hadden ze nog in de wagen gezeten en geraakt geweest.

Dus Tanak mag wel teleurgesteld zijn het kon altijd erger geweest zijn.

Heikki Kovalainen’s crash caused a life-threatening situation – car landed on Tänak’s car

Ik zie op social media natuurlijk weer mensen beweren dat Rovenperä en Ogier 100% zeker Neuville hadden geklopt als ze een volledig seizoen hadden gereden. Maar dat is als je de punten van dit seizoen onder de loep neemt helemaal niet zeker.

Ivm die eerste. Hij won dan wel 4x maar hij is ook 3x van de baan gegaan. Je mag 1x raden wie tijdens die 7 rallies die ze allebei reden dit seizoen de meeste punten sprokkelde. Neuville had 8 punten meer tijdens die 7 wedstrijden.

En Ogier die 10 rallies reed? Neuville had 1 punt meer na die 10 wedstrijden.

En dat is inclusief het veegwerk van Neuville en die problemen op vrijdag in Japan.

Ook zie ik beweringen verschijnen dat met het oude systeem Neuville nooit WK was geweest
Dat is moeilijk te zeggen maar zo'n grote verschillen had dit echt niet gegeven. Wie, Neuville of Tänak, “profiteerde” het meest van het nieuwe WRC-puntensysteem?

Allé men mag vanalles beweren maar men kan dat allemaal niet hard maken. Het tegendeel is steeds (nipt) waar.
Neuville was gewoon bijzonder consistent terwijl zowel Tänak, Evans, Rovenperä, Ogier en alle anders meer foutjes maakten.

Eigenlijk zijn al die beweringen aldus helemaal niet hard te maken en vijgen na pasen alsook met de woorden: 'Als als als ..'. En het enige dat echt telt is: Hij is wereldkampioen.

Laatst bewerkt:
Vooral die laatste alinea dus he. Wat boeit het allemaal: hij is wereldkampioen. Het is hier voor en tijdens het seizoen wel paar keer gezegd: door de deeltijdse aanwezigheid van rovanpera en Ogier gaat het toch een "kleine" wereldkampioen zijn.

En ja ik kan die bewering tot een bepaalde hoogte volgen. Dat zijn 2 toppers die toch wel een stuk uitsteken boven de rest van de piloten in het WRC. En ook al zou ik het willen, dan nog kan ik Neuville niet op dezelfde hoogte zetten qua kwaliteiten. Maar ook Tanak of Evans niet. Maar stel dat er in F1 iets zot gebeurt deze winter en Hamilton en Verstappen zeggen: wij rijden volgend jaar niet meer mee. Gaan we Leclerc of Norris dan ook kleine kampioenen noemen? Neen he, ze blijven ook wereldkampioen he.

Neuville heeft een heel jaar gereden en was over dat heel jaar gewoon de beste en meest constante met de minste misstappen. Punt uit. Verdiende wereldkampioen. Hij maakt zaterdag nog een hele boel punten goed vanuit een verloren positie de vrijdagavond. Dat is ook toch een prestatie die er niet veel gaan herhalen. Om nog maar een kleine vaststelling te maken: Thierry is de enige geweest die dit jaar na een rally met maximale punten naar huis gegaan en dat was in Monte Carlo. Ik vind dat alleen nog maar een dikke prestatie die zijn seizoen onderstreept. Over het systeem moet men niet zagen, dat is gekend voor het seizoen en voor iedereen hetzelfde. Blijft enkel de vaststelling: Neuville heeft op het einde van jaar de meeste punten behaald...

Vooral die laatste alinea dus he. Wat boeit het allemaal: hij is wereldkampioen. Het is hier voor en tijdens het seizoen wel paar keer gezegd: door de deeltijdse aanwezigheid van rovanpera en Ogier gaat het toch een "kleine" wereldkampioen zijn.
Ik ben toch benieuwd naar volgend jaar. Iets zegt mij dat Rovenperä het "mogelijks" lastiger zal krijgen dan de meeste fans van hem denken.
Neuville is inderdaad van een iets minder kaliber dan de allergrootsten in deze rallysport maar onderschat de 'kleine' WK toch maar niet. ;)

De Neuville van 2024 had namelijk in 2017 én 2018 altijd WK geweest. Ogier reed toen in de mindere Ford rond maar ging er wel mee lopen door rararara .. "consistentie". En dan hadden we nu gesproken van een 3 voudige WK ipv een éénmalige 'kleine' WK. Inderdaad zo dicht leunt dat bij elkaar aan. :D

Voor diegenen die het nog herinneren. In 2017 en 2018 was de Hyundai de snelste wagen. Maar 2x verknoeide Neuville het door een gebrek aan consistentie en stress. In 2017 crashte hij zowel in Monaco als in Zweden nadat hij beide rallies domineerde en stond hij voor een onmogelijke inhaalrace en in 2018 lag hij een half seizoen aan de leiding om dan tijdens de laatste rallies van het jaar het helemaal te verkloten. Vanaf 2019 is Toyota dan altijd de betere wagen geweest waardoor Neuville op 110% moest rijden en daardoor nooit meer in de buurt kwam van de titel.

In 2024 had de Hyundai echter het gat volledig dichtgefietst. Dus Rovenperä mag toch niet de foutjes maken die hij dit seizoen maakte gedurende zijn part-time job want dan gaat hij het helemaal NIET halen van Neuville.

Ik herinner nog dat na 2018 men zei: Ach ja 2x een grote kans gemist maar hij zal zijn kansen nog wel grijpen in de toekomst. Ah wel. Het scheelde niet veel of die kans kwam er 'nooit' meer. In topsport mag je kansen nooit laten liggen hé.

Laatst bewerkt:
Niet vergeten in 2018 had hij met de Rally van Turkije al meer dan 30 punten voorsprong dacht ik. Daar werd het een 0 score door een gebroken ophanging die faalde door een fout bij het assembleren van een Hyundai mechanieker. Dat was vooral de oorzaak in 2018.

Pajari trouwens getekend bij Toyota voor 4 jaar (geen verrassing), wel direct fulltime piloot daar en daardoor moet blijkbaar ook zijn vaste co pilote Enni vliegen..

Toyota lijkt dus heel het seizoen met 4 wagens te rijden en soms zelfs een vijfde..

Hyundai zou ook waarschijnlijk het hele jaar met 4 auto's rijden..

Er was een berekening op Reddit gemaakt volgens de oude puntenverdeling, en daaruit blijkt dat Neuville dan ook kampioen zou zijn geworden, niets kleine kampioen imo.

Munster is nog niet zeker of hij nog in actie gaat komen voor M-Sport volgend jaar. Kandidaten voor Fourmaux te vervangen daar zijn o.a. Sesks en Rossel.
Het zijn Munster (paid driver) en McErlean geworden. Die laatste is geen slechte rallyrijder maar de enige reden dat hij het geworden is natuurlijk het feit dat hij een grote sponsor achter zich heeft.

Sesks zou wel budget gevonden hebben voor een part-time programma en met een WRC-1 Ford rijden tijdens de rally van Zweden (maar dit is nog niet officieel bevestigd dat zou later deze week gebeuren).

Sesks waarschijnlijk 6 rally's met de Rally1. Kans zit er ook in dat het Turkse talent Turkkan dit jaar al zijn Rally1 debuut met de Puma. Gecombineerd met Junior WRC of WRC2.

Blijkbaar is RedBull Tv gestopt met het tonen van hun dagelijkse samenvatting van WRC. Vond dat wel fijn om als niet die-hard fan naar te kijken om wat meer beelden en verhaal van de wedstrijd mee te krijgen. Iemand tips waar er iets meer beelden/samenvatting te vinden zijn? YT samenvattingen van 3 minuten zijn net wat te kort en rally.tv is net wat te duur voor de casual rally fan die ik ben.

Voor zover ik dus kon terugvinden:
Neuville, Tanak en Fourmaux fulltime seizoen bij Hyundai
Rovanpera, Evans en Pajari fulltime seizoen bij Toyota, Ogier en Katsuta parttime
Munster en McErlean fulltime seizoen bij Ford

Benieuwd hoe Munster, Pajari en Fourmaux het gaan doen. Nu Rovanpera terug fulltime aan de slag is dit seizoen, zal Ogier niet veel rol van betekenis zijn denk ik.

Dus het zal wel terug gaan tussen Neuville, Tanak en Rovanpera vermoed ik

Neuville aan het knoeien in Monte Carlo Rally :shy:
Stuurfout en nadien nog ne leegloper en een mechanisch probleem.
Maar goed hij rijdt nog rond.

Deze ochtend ligt er veel (verraderlijk) ijs en zowel Katsuka, Pajari als Munster gingen in de fout en moesten opgeven.
Dus het is toch wel opletten geblazen.

Benieuwd hoe Munster, Pajari en Fourmaux het gaan doen. Nu Rovanpera terug fulltime aan de slag is dit seizoen, zal Ogier niet veel rol van betekenis zijn denk ik.
Ik verwacht veel van Fourmaux. Pajari is een vraagteken. Ik heb een minder goed gevoel bij Munster.

Dus het zal wel terug gaan tussen Neuville, Tanak en Rovanpera vermoed ik
+ Evans en Fourmaux. Al gaat die eerste her en der vermoedelijk door de druk wel weer in de fout gaan of zo.
Fourmaux is voor mij wél een gevaarlijke klant.

Maar goed Thierry heeft zijn WK titel binnen. We zullen wel zien wat dit seizoen brengt. Vanaf dit jaar is alles wat nog komt extra 'bonus'. ;)

Laatst bewerkt:
Om nog aan toe te voegen, Nick Tandy heeft een uniek stukje geschiedenis geschreven.

Hij is de eerste die
- 24hrs van Daytona
- 24hrs van Le Mans
- 24hrs van Spa
- 24hrs van Nürburgring
Allemaal algemene overwinningen behaald heeft.

Het nieuwe MXGP seizoen zal alvast starten zonder Herlings.

De voorbereidingswedstrijden zijn afgelopen weekend ook begonnen. Hawkstone Park verrassend gewonnen door Coldenhoff voor Renaux en Febvre. Geerts werd 5e en Vandoninck ging wéér tegen de grond en brak z'n been. Ook hij zal niet naar Argentinië moeten vertrekken.
In Mantova was het één en al blubber. Daar won Gajser voor Lucas Coenen en Bonacorsi.

Terug
Bovenaan