Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dat laatste kan al opgelost worden door dit deftig centraal te registreren. Ik kan er niet bij dat dit anno 2024 nog niet kan, dat je fysiek het kaartje moet laten zien omdat de politie (als ik het me goed herinner) niet kan opzoeken of je rijbewijs ingetrokken is.

Dat uitschot van de maatschappij moet dan maar opgesloten worden als het zo flagrant zijn voeten wil blijven vegen aan de regels en anderen in gevaar blijft brengen. Geen idee waarom we hier ook maar de minste tolerantie voor aan de dag leggen.
Ja dat is ook geregistreerd, maar dat nummer wordt zo goed als nooit bekeken tijdens een alcoholcontrole. Enkel als ze hem effectief niet kunnen voorleggen wordt daarin gekeken. Simpelste manier zou gewoon zijn dat het rijbewijs op je ID kaart komt en dat ze het daar direct schrappen. ID kaart in de lezer steken en je ziet het direct.

ik ben het daarmee eens, hè. Die straffen moeten omhoog. Wat mij betreft is (voldoende) zat in een voertuig stappen al genoeg om heel zware straffen te vragen. Of er nu iets is gebeurd of niet. En als er wel degelijk iets gebeurd is, kan dat voor mij bekeken worden als iets vergelijkbaars aan doodslag: niemand die tegenwoordig niet beseft wat er kan gebeuren als je van een auto een wapen maakt.

Maar. Een alcoholslot kost 4000€ per jaar ongeveer. Dat aan individuen opleggen, die gaan zich daar niet aan houden en maken wel dat ze een auto hebben zonder. Of laten het niet eens installeren en zeggen dat ze geen auto hebben, en rijden dan onverzekerd. Wat weer veel grote andere problemen met zich meebrengt, en dan vooral voor de maatschappij. Dan moet je al zeggen dat alle auto's in B een alcoholslot moeten krijgen, en dan denk ik dat je plots een paar importwagens meer zult zien. In heel de EU... een kei kun je niet stropen, veel van hen hebben die 4.000€/j niet en dat gaat nooit iets zijn wat Europees gedragen wordt. Jammer genoeg, wat mij betreft.

En dan nog, dan wordt er gesjoemeld en gesleuteld tot het wel werkt, en opnieuw zit je waar we nu zitten: dat de pakkans omhoog moet voor je kunt bestraffen, en er na de straf nog altijd (zoals altijd) mensen zullen zijn die zich daaraan weten te onttrekken.

Trouwens: dit is al 10 jaar oud, maar de maatschappelijke plicht van bedrijven wordt toch ook heel veel te vaak weggeveegd, volgens mij. Een bedrijf wil hier goed verdienen door mensen zat te maken? Prima, zolang daar klanten voor zijn: goed bedacht en nodig. Maar daar hangt ook een maatschappelijke plicht aan vast dat je ook maakt dat het niet te onveilig wordt. En bedrijven die dat niet vanzelf doen, kun je dan als maatschappij verplichten. Zoals eisen dat ze een alcoholslot op hun parking plaatsen:
Ja, daar heb je jammer genoeg volledig gelijk in. Er zullen weer sjoemelaars opduiken die er geld in gaan zien om dat te kunnen omzeilen.

Dat kan eigenlijk niet want iedere persoon maakt op een natuurlijke manier alcohol aan.
Zelfs door helemaal niets te drinken zit je al boven 0,0 promille. Dus 0,1 promille is goed. Dan heb je zelfs géén biertje op.

Want inderdaad rijden = niet drinken. Amen.
Dit klopt niet, door niet te drinken ga je nooit boven de 0,0 promille zitten. Je lichaam produceert ongeveer 1/4 van 1 standaard glas alcohol (1 pintje) per dag. De lever breekt gemiddeld 1 glas per uur af. Een kwart glas op een hele dag is niet genoeg om zelfs bij de gevoeligste apparatuur boven de 0,0 te zitten. De reden dat de grens niet op 0,0 staat, is net omdat de apparatuur niet gevoelig genoeg is daarvoor én omdat er alcohol in sommige gerechten zit etc (los van het feit dat het niet meer echt in promille wordt uitgedrukt, ook omdat dat niet alles zegt over hoe dronken je bent).

Dat kan eigenlijk niet want iedere persoon maakt op een natuurlijke manier alcohol aan.
Zelfs door helemaal niets te drinken zit je al boven 0,0 promille. Dus 0,1 promille is goed. Dan heb je zelfs géén biertje op. (anders zit je daar boven)

Want inderdaad rijden = niet drinken. Amen.
Ik wist niet dat ieder persoon natuurlijk alcohol aanmaakt. The more you know ;-)

Er zijn al EU landen waar er een nultolerantie is.
Maar nultolerantie is niet 0,0promile in het bloed maar max blijkbaar 0,2promile. Als je één glas bier/wijn/... drinkt zou je er al boven zitten.
https://www.hln.be/binnenland/nulto...er EU-landen (zie,van 0,2 promille gehanteerd.

Dus komt erop neer dat je niets kan drinken.

Zoals anderen hier al aanhalen zitten we gewoon met het probleem dat de echt asociale elementen in onze maatschappij niet de normale grenzen erkennen of schaamte voelen zoals de "doorsnee burger". Dan maken de huidige straffen gewoon niet zo'n indruk. Hoe lang kan je uiteindelijk regels aan je laars lappen en niet gepakt worden wegens gebrek aan controles? Om @Str8_6 bij te treden: ik heb nog nooit een alcoholcontrole gehad, en ik rij rond sinds 2005. Als je dan nog een eventueel rijverbod negeert kan je levenslag bijna je plan trekken.

Binnen ons eerder soft rechtssysteem hebben we niet zoveel antwoorden voor onverbeterlijke elementen die "kleine" overtredingen begaan. En dan ga ik akkoord met @Didymus, wordt illegaal rondrijden met anderhalve ton aan voertuig wel ernstig genoeg bevonden?

Iemand het interview met die rechter op Radio 1 gehoord vanmorgen?
Je zou van minder moedeloos worden he. Beklaagde verkeersovertreder wordt veroordeeld en wagen wordt verbeurd verklaard. Er wordt gewoon voor een paar honderd euro een wagen gekocht op van die tweedehandsmarkten en men rijdt er, niet ingeschreven en onverzekerd, lustig mee rond. Pakkans is relatief klein. En als ze gepakt worden, begint het spel weer van voor af aan.

Deze rechter deed de suggestie om een gevangenis voor dit soort hardleerse verkeersovertreders te bouwen. Want nu worden er regelmatig celstraffen uitgesproken, maar ze gaan zelden of nooit zitten.

Hier wordt wel gehamerd op de marginale of asociale elementen van de samenleving, maar ik denk dat er dan ook wel een grote groep vergeten wordt die wel onder invloed rijden. Ook hoogopgeleide mensen, ook mensen met een verantwoordelijke functie, rijden zonder schaamte onder invloed.
Steevast vergezeld van de uitleg "ik weet dat het eigenlijk niet mag". Steevast met de verantwoording dat "anderen" niet tegen alcohol kunnen maar zij wel.

Hier wordt wel gehamerd op de marginale of asociale elementen van de samenleving, maar ik denk dat er dan ook wel een grote groep vergeten wordt die wel onder invloed rijden. Ook hoogopgeleide mensen, ook mensen met een verantwoordelijke functie, rijden zonder schaamte onder invloed.
Steevast vergezeld van de uitleg "ik weet dat het eigenlijk niet mag". Steevast met de verantwoording dat "anderen" niet tegen alcohol kunnen maar zij wel.
Mensen die zichzelf overschatten en denken dat het allemaal wel zal meevallen, ook al hebben ze een fles wijn gedronken of een aantal zware bieren teveel. Ik geef toe dat het verleidelijk is om meer te drinken dan eigenlijk mag als ik moet rijden, maar als je toegeeft aan die verleiding is én je maakt toch iets mee waarbij iemand zwaargewond raakt of nog erger is dat iets wat je jezelf nooit vergeeft.

Waar wordt er gehamerd op marginale of asociale elementen? Behalve @Str8_6 die het heeft over uitschot van de maatschappij (en dat kan vanalles betekenen) lees ik dat hier toch niet echt

Volledig akkoord dat we als maatschappij gewoon drinken en rijden nog altijd redelijk tolereren. Het is een beetje stoer/rebels. Terwijl, moesten we allemaal die mensen gewoon als lompe marginalen beschouwen, dat al wat zou keren.

Maar er zijn ook mensen die zich gewoon niets aantrekken van (sociale) normen, en ik denk dat je daar vooral moet zoeken voor mensen die zonder rijbewijs en gekeurde wagen rondrijden, en die dat na voor te komen gewoon opnieuw doen.

Waar wordt er gehamerd op marginale of asociale elementen? Behalve @Str8_6 die het heeft over uitschot van de maatschappij (en dat kan vanalles betekenen) lees ik dat hier toch niet echt
Ook Sylvercythe spreekt over asociale elementen; ik heb het vooral op het noemen van mensen die dan onverzekerd rondrijden met 2dehands import wagens om een alcoholslot te vermijden. Dat lijken me edge cases, die niet handig zijn om ideeën op af te schieten, terwijl er ook gigantisch veel te veel andere mensen onder invloed rondrijden.
Maar ik sluit me aan bij wat hij net zei, dat we ook die hoogopgeleide/leidinggevenden/.... gewoon als lompe marginalen moeten beschouwen.

Rijden onder invloed is marginaal en asociaal gedrag. Maakt niet uit waar je in de samenleving staat.

Gisteren was m'n eerste reactie op het ongeval: "bewust dronken in de wagen stappen, met rijverbod na al 2 keer onder invloed gepakt te zijn & te snel rijden? Steek die maar in de bak voor moord/doodslag, whatever."
Vandaag eigenlijk nog altijd hetzelfde gevoel. Ge neemt bewust uw wagen, ook al weet ge dat ge er niet meer mee moogt rijden. Daarenboven in dronken toestand. Dat staat voor mij gelijk aan: met voorbedachte rade een moord plegen. Bruut standpunt mss, maar wat moet ge anders met zo'n mensen doen? Dat zijn hardleerse idioten waar de maatschappij niets aan heeft, zonder schuldbesef, zonder geweten zou ik zelfs durven zeggen.
Afgelopen week was er ook zo'n idioot in het programma 'De Rechtbank'. Voor de zoveelste keer getrapt achter het stuur zonder rijbewijs. En maar smeken om vergiffenis bij de politierechter en uitvluchten zoeken. Toch veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf en ik dacht ook een levenslang rijverbod?

Gisteren was m'n eerste reactie op het ongeval: "bewust dronken in de wagen stappen, met rijverbod na al 2 keer onder invloed gepakt te zijn & te snel rijden? Steek die maar in de bak voor moord/doodslag, whatever."
Vandaag eigenlijk nog altijd hetzelfde gevoel. Ge neemt bewust uw wagen, ook al weet ge dat ge er niet meer mee moogt rijden. Daarenboven in dronken toestand. Dat staat voor mij gelijk aan: met voorbedachte rade een moord plegen. Bruut standpunt mss, maar wat moet ge anders met zo'n mensen doen? Dat zijn hardleerse idioten waar de maatschappij niets aan heeft, zonder schuldbesef, zonder geweten zou ik zelfs durven zeggen.
Afgelopen week was er ook zo'n idioot in het programma 'De Rechtbank'. Voor de zoveelste keer getrapt achter het stuur zonder rijbewijs. En maar smeken om vergiffenis bij de politierechter en uitvluchten zoeken. Toch veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf en ik dacht ook een levenslang rijverbod?
Dat levenslang rijverbod heeft natuurlijk geen enkel effect, en daar zit (een deel) van het probleem.

Met het steeds meer verbonden zijn van alle dingen, zou een (in een verre verre toekomst) het misschien een idee zijn om een soort kaartlezer in auto's te steken waar je je id (gelinkt aan rijbewijs) insteekt. Dit als sleutel om de auto te kunnen starten.

(natuurlijk ook weer complex en problematisch bij verbindingsproblemen, dat wel)

Met het steeds meer verbonden zijn van alle dingen, zou een (in een verre verre toekomst) het misschien een idee zijn om een soort kaartlezer in auto's te steken waar je je id (gelinkt aan rijbewijs) insteekt. Dit als sleutel om de auto te kunnen starten.

(natuurlijk ook weer complex en problematisch bij verbindingsproblemen, dat wel)
Dit gaat evenmin het gewenste effect hebben als alle andere voorstellen hier. Hiermee ga je enkel de mensen raken die uiteindelijk niet het probleem zijn. De probleemgevallen gaan dit toch omzeilen (simpelste manier is ofwel idd connectiviteit onderbreken of een andere pas gebruiken).

En dat is niet eens het grootste probleem met dat systeem. Wat met buitenlanders? Dus geen belgisch e-id of belgisch rijbewijs. Zelfs als je nog zegt "maar, europese standaard..." is dat er momenteel niet + geen uitwisseling van gegevens.

En dat is niet eens het grootste probleem met dat systeem. Wat met buitenlanders? Dus geen belgisch e-id of belgisch rijbewijs. Zelfs als je nog zegt "maar, europese standaard..." is dat er momenteel niet + geen uitwisseling van gegevens.
Techniek bestaat al deels, de digitale tachograaf. Is nu al een Europese standaard. Ook het digitaal Europees rijbewijs zit al in de pipeline.

Kunnen we wel stoppen met elk voorstel bij voorbaat af te schieten omwille van de uitzonderingen die het gaan weten te omzeilen? Dat ga je altijd hebben voor eender welk thema.

Je hebt geen verbinding nodig he :), dat kan gewoon een bitje op die kaart zijn dat zegt of je mag autorijden of niet.

Ik vind heel de uitleg over "wat met buitenlanders" ook niet echt terecht. Genoeg systemen in het buitenland waar je eerst online een pasje moet aanvragen voordat je het kan gebruiken (tolwegen in USA bvb).

Terug
Bovenaan