ik ben het daarmee eens, hè. Die straffen moeten omhoog. Wat mij betreft is (voldoende) zat in een voertuig stappen al genoeg om heel zware straffen te vragen. Of er nu iets is gebeurd of niet. En als er wel degelijk iets gebeurd is, kan dat voor mij bekeken worden als iets vergelijkbaars aan doodslag: niemand die tegenwoordig niet beseft wat er kan gebeuren als je van een auto een wapen maakt.
Maar. Een alcoholslot kost 4000€ per jaar ongeveer. Dat aan individuen opleggen, die gaan zich daar niet aan houden en maken wel dat ze een auto hebben zonder. Of laten het niet eens installeren en zeggen dat ze geen auto hebben, en rijden dan onverzekerd. Wat weer veel grote andere problemen met zich meebrengt, en dan vooral voor de maatschappij. Dan moet je al zeggen dat alle auto's in B een alcoholslot moeten krijgen, en dan denk ik dat je plots een paar importwagens meer zult zien. In heel de EU... een kei kun je niet stropen, veel van hen hebben die 4.000€/j niet en dat gaat nooit iets zijn wat Europees gedragen wordt. Jammer genoeg, wat mij betreft.
En dan nog, dan wordt er gesjoemeld en gesleuteld tot het wel werkt, en opnieuw zit je waar we nu zitten: dat de pakkans omhoog moet voor je kunt bestraffen, en er na de straf nog altijd (zoals altijd) mensen zullen zijn die zich daaraan weten te onttrekken.
Trouwens: dit is al 10 jaar oud, maar de maatschappelijke plicht van bedrijven wordt toch ook heel veel te vaak weggeveegd, volgens mij. Een bedrijf wil hier goed verdienen door mensen zat te maken? Prima, zolang daar klanten voor zijn: goed bedacht en nodig. Maar daar hangt ook een maatschappelijke plicht aan vast dat je ook maakt dat het niet te onveilig wordt. En bedrijven die dat niet vanzelf doen, kun je dan als maatschappij verplichten. Zoals eisen dat ze een alcoholslot op hun parking plaatsen:
www.hln.be