Wel dan heb je niet het volledige stuk gelezen. De voornamelijke pointe is dat je een serieuze hoeveelheid alcohol moet ophebben en ver boven de wettelijke tolerantie voor het besturen van een wagen moet zitten alvorens je met de fiets begint te zwalpen. Je blaast relatief snel al een 'alarm' (en terecht ook). Maar ik kan zeker en vast een fiets deftig en grondig besturen aan 2x de wettelijke hoeveelheid als moest ik achter het stuur van mijn wagen kruipen. Ik durf er zelfs aan toe te voegen dat ik dit in deze beschonken toestand nog steeds veiliger zal kunnen uitvoeren dan de schoolgaande jeugd die zonder handen ligt te SMSen of den bompa die het hele fietspad wilt gebruiken om over te zwalpen omdat fietsen niet meer zo makkelijk lukt.
Combineer dit dan eens een keer met de recente 20 jaar van verkeerspolitiek waar men elke probleemplaats zeer veilig gemaakt heeft voor de zwakke weggebruiker en de kansen om effectief in contact te komen met een zeer dronken fietsbestuurder zijn toch een drastisch pak minder geworden. Je moet haast in een boerengat wonen waar geen fietspaden meer aangelegd zijn sinds de jaren '70.
De keuze om de wagen te vervangen door de fiets als er dan toch gedronken moet worden heeft maatschappelijk al meer opgebracht dan expliciet te beboeten op dronken fietsers. Want als het toch allemaal niet uitmaakt en het allemaal even erg is, waarom zou ik dan nog de fiets pakken? Met de auto ben ik sneller thuis, minder kans om gepakt te worden.
Met één pint teveel op de fiets ben je niet een crimineel, bij een auto daarentegen is het gevaar vele vlugger daar. Er zijn ook gradaties en het is nooit zwart/wit. Ik zeg ook niet dat je je elke week moet coma zuipen en dan naar huis karren met eendert welk vervoersmiddel, dan kan je beter gewoon bij de afkick kliniek stoppen.
Maar voor bijvoorbeeld BBQtje met een stuk of 4-5 pinten en een duvelke als dessert is het zeker en vast een fijn alternatief om de wagen thuis te laten en te vervangen door de fiets. Zoiets zou met de wagen op het randje zijn. Ik durf ervoor te wedden dat 99% van beyondgaming aan deze ratios wel veilig thuis gaat geraken met de fiets, met de auto daarintegen, I doubt it. Het mag nog leuk blijven, niet elke leuke activiteit moet vakkundig binnen de lettertjes van de wet geklopt worden.
Ik zal ze ff helpen schetsen: ge rijd uw auto volledig in de froemel, de verzekering trekt zich terug en ge moet het hele restbedrag ophoesten richting de leasing + gerechtskosten.
Dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- bedrijf zegt: los het zelf op en ga maar een persoonlijk leningske aan of plundert u spaarboek maar
- bedrijf zegt: we zullen het leasing bedrag van uw pree afhouden zolang ge hier blijft werken (rekent u maar niet op de komende drie jaar nog één promotieke mee te pakken)
Op zo'n moment is nen duitser met 32k restwaarde een serieuze merde. On a side note: wanneer je een nieuwe wagen moet bestellen kan de werkgever niet weigeren dat de rechter een alcohol slot op deze nieuwe wagen wil. Maar die dingen zijn niet cheap om te installeren en correct te verwijderen.
Vroeg pieken