Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dat jonge bestuurders vaker drinken wijst er volgens mij meer op dat jongeren tegenwoordig vaker over een wagen beschikken (lees: bedrijfswagen). Toen ik die leeftijd had had bijna niemand van onze vrienden een eigen wagen, dat was veel te duur. De wagen van de ouders gebruiken was trouwens ook uit den boze als ze wisten waar we overal naartoe zouden gaan.
Moet ik er figuurtje bij maken wat er gebeurt als je zat met je bedrijfswagen een farce mee maakt?

Ze kunnen daar extra mankracht op inzetten, maar dan hebben ze weer te weinig mankracht voor andere politietaken.

Ook een oplossing: een verplicht alcoholslot in iedere auto.
Blijkt dat dat ook nog een kostelijk grapje is hé
Het prijskaartje van een alcoholslot -opgelegd voor een periode van 1 tot 3 jaar of levenslang- bedraagt voor 1 jaar gemiddeld €4.250, voor 2 jaar gemiddeld €6.250, voor 3 jaar gemiddeld €8.255 en een levenslang alcoholslot kost u €984,41 per jaar naast de eenmalige aankoopprijs van €2.546.

Nee, maar iemand die dronken rijdt kent sowieso al geen verantwoordelijkheid dus wat maakt het uit.
Iemand die geen verantwoordelijkheid kent zal misschien bereid zijn van het risico te nemen om een boete van 3000 EUR + rijverbod van 30 dagen te krijgen maar niet het risico nemen van zijn/haar job kwijt te zijn...

ik drink geen alcohol en ben dus altijd bob en in ongeveer 20 jaar (dat ik mijn rijbewijs heb) heb ik 1x moeten blazen en dat was rond 15u ergens in de middle of nowhere. Mijn vriendin die ook niet drinkt ook 1x al moeten blazen op een donderdag rond 18u. Voor de rest nog nooit een controle van dichtbij gezien
Ik rijd behoorlijk weinig, minder dan 15000km/jaar, maar ik rijd wel al ongeveer 15 jaar, en ik heb nog nooit moeten blazen. Dus de pakkans is echt behoorlijk klein. Meestal is het ook zo dat je tijdens bepaalde perioden en momenteel een hogere pakkans hebt, zoals tijdens de eindejaarsperiode of 's avonds / 's nachts in het weekend. Tijdens het spitsuur gaat er minder gecontroleerd worden want dan gaat de verkeershinder van dergelijke controles te groot zijn, en tijdens de werkweek wordt er ook minder dronken rondgereden.

Laatst bewerkt:
Tsja, onlangs werd op het nieuws en in de krant verkondigd dat er minder controles zouden uitgevoerd worden wegens gebrek aan budget. Het zal er dus niet snel op beteren.

Blijkt dat dat ook nog een kostelijk grapje is hé

Het toestel zelf is niet goedkoop, maar valt in het niets bij de prijs die daar in België voor aangerekend wordt wat vooral bestaat uit "omkaderende diensten" aan € 1000 - 2000 per jaar afhankelijk van de duurtijd. In Nederland wordt een alcoholslot voor pakweg €1100 verkocht, dus de helft van de prijs...

Serieuze geldmachine als je het mij vraagt. Anders mogen ze van mij alcoholsloten in elke auto verplichten, al zullen mensen altijd wel een manier vinden om dat systeem te omzeilen.

Tsja, onlangs werd op het nieuws en in de krant verkondigd dat er minder controles zouden uitgevoerd worden wegens gebrek aan budget. Het zal er dus niet snel op beteren.
Minder controles door de federale (weg) politie die nu al maar een fractie van de controles doet.

Belangrijk feit dat veel mensen vergeten over de pakkans is dat in de meeste zones standaard een ademtest wordt afgenomen bij een verkeersongeval

Moet ik er figuurtje bij maken wat er gebeurt als je zat met je bedrijfswagen een farce mee maakt?
Ontslag ga ik niet meteen krijgen na 12 jaar trouwe dienst, maar dat wordt dan wel een kostelijk grapje moest ik een ongeluk veroorzaken met blikschade. De Omnium dekt dit niet.
En ik ga serieus op de vingers getikt worden door de werkgever.

Maar goed ik weet van mijzelf dat ik nooit dronken achter het stuur kruip. Dus bovenstaande zin is voor mij fictie.

Ik blijf het gek vinden dat er mensen tegen nultolerantie kunnen zijn.
De huidige wetgeving zou hetzelfde zijn als zeggen "sms'en achter het stuur mag niet, alleen korte sms'jes mag"...

Jamaar 'ik weet dat smsen achter het stuur gevaarlijk is. Dus als ik sms terwijl ik rij dan let ik nog beter op dan anders '

Ik blijf het gek vinden dat er mensen tegen nultolerantie kunnen zijn.
De huidige wetgeving zou hetzelfde zijn als zeggen "sms'en achter het stuur mag niet, alleen korte sms'jes mag"...
Omdat die twee niet met elkaar te vergelijken zijn? Als ik sms is mijn aandacht op de weg volledig weg. Als ik om 16:30 na de voetbal 1 pint drink en tegen 19:00 naar huis ga niet.

Omdat die twee niet met elkaar te vergelijken zijn? Als ik sms is mijn aandacht op de weg volledig weg. Als ik om 16:30 na de voetbal 1 pint drink en tegen 19:00 naar huis ga niet.
Alcohol heeft geen effect meer, als het niet meer in uw lichaam zit. Of je het nu voelt of niet, het effect gaat er zijn.

De opzet niet, maar ik kan mij wel voorstellen dat hij door velen daarvoor gebruikt wordt.
Is toch maar een vrij zwak argument hoor. Dat is een beetje als verontwaardigd zijn dat je steakmessen vrij kan kopen in de winkel terwijl het ook gebruikt kan worden om mensen neer te steken.

Ik betwijfel dat die website überhaupt echt gekend is onder mensen en dat die dan ook nog eens specifiek zouden proberen te berekenen hoeveel ze kunnen drinken.

Is toch maar een vrij zwak argument hoor. Dat is een beetje als verontwaardigd zijn dat je steakmessen vrij kan kopen in de winkel terwijl het ook gebruikt kan worden om mensen neer te steken.

Ik betwijfel dat die website überhaupt echt gekend is onder mensen en dat die dan ook nog eens specifiek zouden proberen te berekenen hoeveel ze kunnen drinken.
Ik ben niet verontwaardigd hoor, ik snap gewoon niet dat iemand ooit op het idee gekomen is om daar een calculator voor te bedenken en die online te zwieren.

Terug
Bovenaan