Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Uiteraard, alleen zal dit wel erg moeilijk vast te stellen zijn. De eigenaar kan immers meteen opwerpen niet op de hoogte te zijn geweest. "Wagen is door de chauffeur meegenomen en ik wist van niks."
"gestolen" dus ? Ik denk dat je dan toch zal moeten aantonen dat je daar klacht voor ingediend hebt

"gestolen" dus ? Ik denk dat je dan toch zal moeten aantonen dat je daar klacht voor ingediend hebt
Toen ik 18 was heb ik ook wel 's de auto van mijn ouders genomen zonder daar expliciete toestemming voor te krijgen. Terwijl ik nog met een voorlopig rijbewijs reed en niet zonder een begeleider de baan op mocht. Dat is dom en onverantwoord maar mijn ouders gingen nu ook wel geen klacht indienen voor diefstal.

Ik wil maar zeggen dat het aangehaalde artikel 49. praktisch moeilijk afdwingbaar zal zijn. Daarom staat er ook 'kan beboet worden met...'.

Je bent niet thuis terwijl één van je huisgenoten je wagen neemt en bij een controle dronken blijkt te zijn. Dan heb je die wagen niet uitgeleend en was je niet op hoogte en zou je de klacht pas na de controle kunnen doen. Als dat dan nog's om je partner of je kinderen gaat dan zullen er weinig mensen zijn die een proces verbaal gaan laten opstellen.

Ik snap de wet wel maar in de praktijk lijkt het me zeer moeilijk haalbaar. Logischer lijkt me trouwens dat de persoon aan wie ik ter goeder trouw mijn voertuig uitleen laat weten dat hij een rijverbod heeft of op dat moment niet in staat is om met die wegen te rijden. Ik ga toch niet elke keer als mijn kinderen mijn auto lenen een check doen van hun rijbewijs, laat staan een speekseltest.

Toen ik 18 was heb ik ook wel 's de auto van mijn ouders genomen zonder daar expliciete toestemming voor te krijgen. Terwijl ik nog met een voorlopig rijbewijs reed en niet zonder een begeleider de baan op mocht. Dat is dom en onverantwoord maar mijn ouders gingen nu ook wel geen klacht indienen voor diefstal.

Ik wil maar zeggen dat het aangehaalde artikel 49. praktisch moeilijk afdwingbaar zal zijn. Daarom staat er ook 'kan beboet worden met...'.

Je bent niet thuis terwijl één van je huisgenoten je wagen neemt en bij een controle dronken blijkt te zijn. Dan heb je die wagen niet uitgeleend en was je niet op hoogte en zou je de klacht pas na de controle kunnen doen. Als dat dan nog's om je partner of je kinderen gaat dan zullen er weinig mensen zijn die een proces verbaal gaan laten opstellen.

Ik snap de wet wel maar in de praktijk lijkt het me zeer moeilijk haalbaar. Logischer lijkt me trouwens dat de persoon aan wie ik ter goeder trouw mijn voertuig uitleen laat weten dat hij een rijverbod heeft of op dat moment niet in staat is om met die wegen te rijden. Ik ga toch niet elke keer als mijn kinderen mijn auto lenen een check doen van hun rijbewijs, laat staan een speekseltest.
Het ging er toch niet over van uw voertuig uit te lenen aan iemand die dan bij een controle blijkt gedronken te hebben?

Maar als jou huisgenoot een rijverbod heeft zal jij dat toch wel weten zeker?

Het ging er toch niet over van uw voertuig uit te lenen aan iemand die dan bij een controle blijkt gedronken te hebben?

Maar als jou huisgenoot een rijverbod heeft zal jij dat toch wel weten zeker?
Dan kan die huisgenoot nog steeds mijn wagen nemen zonder dat ik daarvan op de hoogte ben. Ook lijkt het me weinig waarschijnlijk dat ik een klacht (voor wat? diefstal?) zal indienen tegen mijn partner of kinderen. Eens ferm de levieten lezen uiteraard wel.

Onbegrijpelijk. 9 jaar celstraf. Helft met uitstel na beroep en nu na 2 jaar cel naar huis met enkelband.

Onbegrijpelijk. 9 jaar celstraf. Helft met uitstel na beroep en nu na 2 jaar cel naar huis met enkelband.
Een enkelband is een pak goedkoper (als ik AI mag geloven) dan in de gevangenis zitten. Uitstel en waarschijnlijk bijkomende voorwaarden, waardoor deze persoon goed opgevolgd kan worden.

Tegenover 9 jaar zitten en vrijkomen zonder voorwaarden (heb zo iemand begeleid). Die kwam in een nieuwe wereld terecht en ge hebt geen enkele stok achter de deur om bij het minste wangedrag hem uit de maatschappij te halen. Reactie van de politie, we gaan moeten wachten tot hij iets gaat doen (ging over zedenfeiten) maar we kunnen nu niets doen.

Dan kiest ik liever voor optie 1, wat de kans op nieuwe feiten hopelijk verminderd en het kost minder.

Allez, het accident in Brasschaat is nog maar een handvol dagen geleden en volgende case staat al in de krant. Een gloednieuwe Mercedes vol tieners die het nodig vinden te veel alcohol te drinken én drugs te gebruiken tijdens het bowlen, én dan de sleutel te geven aan een minderjarige zonder rijbewijs onder invloed van drugs... Daar ging het weer op zoveel vlakken fout... Koop voor zo'n tieners een heel goedkoop tweedehands benzinetje zonder power, een Opel Corsa, een Kiaatje, een Skoda, een Peugeootje... zodat ze ervaring kunnen opdoen zonder al die PK's. En aub, waarom drugs op uw 17? Waarom drugs tout court? Enfin ja, ik snap het en ik snap het tegelijk ook niet. Spijtige zaak alweer.

Was ik van die ouders geweest, ik had gezegd: niks Mercedes. Pak uw fiets maar en ga maar bowlen in de buurt. Maar ja, ik heb geen recht van spreken want geen kinderen dus te gemakkelijk praten waarschijnlijk.

En nog een edit: en dan vergat ik nog die 200 km/u én vluchten voor de politie! What is wrong with people zeg? Ahja, een onvolgroeide prefrontale cortex zeker. Ok dan.

Laatst bewerkt:
En sowieso waren ze in overtreding, want de oorspronkelijke bestuurder had blijkbaar ook enkel maar een voorlopig rijbewijs...

Ongelooflijk, eigenlijk nog een wonder dat er nog zo weinig (fysieke) schade is aangericht.

Benieuwd of Jambon nu ook vindt dat men mild moet zijn als meneer de betrokken ('rijke') families niet kent.🤮

We mogen alleszins blij zijn dat er al 2 maal geen andere partij slachtoffer is geworden van deze idioten!

Wel gek dat ze vonden dat degene met een voorlopig rijbewijs te zat was om te rijden, maar dan wel iemand zonder rijbewijs en onder invloed van drugs gaat rijden.
Ook hier vraag ik me af waar de ouders zitten.

Altijd ook vreemd gevonden dat een jongere die een motor wil kopen de eerste jaren beperkt wordt tot 25kw, maar bij een auto mogen ze wel eentje kopen die 200km/h kan.

Wel gek dat ze vonden dat degene met een voorlopig rijbewijs te zat was om te rijden, maar dan wel iemand zonder rijbewijs en onder invloed van drugs gaat rijden.
Zal misschien iets geweest zijn als 'onder invloed van coke ben je extra alert'. (Ze hadden dan beter gedacht: onder invloed van coke ben je overmoedig en ken je de grenzen van je eigen kunnen niet meer.)

Nee, 'k weet het niet, ik weet niet welke drug het was.

Altijd ook vreemd gevonden dat een jongere die een motor wil kopen de eerste jaren beperkt wordt tot 25kw, maar bij een auto mogen ze wel eentje kopen die 200km/h kan.

Mja er is veel meer bewustwording over alcohol, zie ook de decennia aan bob campagnes, waarbij drinken en rijden niet samen gaat. Veel jongeren krijgen dat dan ook meer mee dan in het verleden toen ik opgroeide. Ik ken er genoeg die toen perfect dronken in hun wagen stapten... terwijl daar nu al sneller weerwerk tegen gemaakt en ingegrepen wordt.
Die link wordt minder gemaakt bij drugs, aangezien die defacto verboden zijn. En het dan ook logisch is en lijkt dat je niet rijdt als je wiet of drugs of bepaalde medicijnen inneemt.
Je zou denken dat er sinds dat incident in Brasschaat er meer de nadruk gelegd is hierop. Maar bon, dan moet je ook het nieuws volgen natuurlijk.

Vroeger had je minder de keuze om dat niet te volgen. Nu met het massa aan schermen en de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je kijkt is de kans een pak kleiner dat je toch iets meegrijpt van het nieuws.
En dan moet er thuis natuurlijk ook nog over gesproken worden. Uiteindelijk lijkt het redelijk logisch om niet te rijden als je geen rijbewijs hebt. Maar soms is hetgeen dat logisch is, niet hetgeen dat cool, leuk of... is.
Het enige positieve is dat hier geen dode gevallen is.

Waar zouden de ouders moeten zitten volgens u? Ik vind dat altijd erg makkelijk gezegd, maar als ouder van 2 tieners weet ik ook niet altijd wat zij uitsteken buitenshuis. En voor mijn oudste steek ik mijn hand niet in het vuur om te garanderen dat die nooit stommiteiten zal uithalen.

Mja er is veel meer bewustwording over alcohol, zie ook de decennia aan bob campagnes, waarbij drinken en rijden niet samen gaat. Veel jongeren krijgen dat dan ook meer mee dan in het verleden toen ik opgroeide.

In welke tijd ben jij dan opgegroeid? Ik herinner me de dia's van dr. Luc Beaucourt van midden de jaren negentig nog goed, toen die voor onze school kwam spreken over weekendongevallen.

Waar zouden de ouders moeten zitten volgens u? Ik vind dat altijd erg makkelijk gezegd, maar als ouder van 2 tieners weet ik ook niet altijd wat zij uitsteken buitenshuis. En voor mijn oudste steek ik mijn hand niet in het vuur om te garanderen dat die nooit stommiteiten zal uithalen.
volgens mij zouden die toch wel kunnen weten dat hun zoon van plan is om uit te gaan en dat die met een voorlopig rondrijdt en dus geen vrienden mag meenemen. Hell, die mocht eigenlijk niet vertrekken zonder begeleider. Volgens mij weet ge dat wel als ouder aangezien ge waarschijnlijk de begeleider zijt?
Zelfs als die vertrokken was zonder dat de ouders thuis waren, dan zouden ze het toch moeten merken dat die auto er niet meer staat als ze zelf thuiskomen?
Het accident was kort voor middernacht... Maar goed, misschien was die gast alleen thuis en de ouders op vakantie. IDK. Ik blijf me toch altijd vragen stellen bij de betrokkenheid van ouders in zo'n geval, maar ik heb makkelijk spreken: ik heb geen kinderen.

In welke tijd ben jij dan opgegroeid? Ik herinner me de dia's van dr. Luc Beaucourt van midden de jaren negentig nog goed, toen die voor onze school kwam spreken over weekendongevallen.

Is in het school misschien 1 keer vermeld geweest. Maar bon, het is een tijdje geleden. Ik doelde vooral op het feit dat in die tijd toen ik opgroeide (90 jarige gok ik) de kans dat je een zatte nonkel, tante, neef,... of ouder zag die in zijn auto kroop om naar huis te rijden echt geen zo grote uitzondering is.
Terwijl de generatie die dan, zoals je zegt, die voorlichting heeft gehad en die continue bob campagnes in betrekking tot alcohol toch wel lijkt voor een groot deel binnen de bevolking om dit bij degenen die nu ouders zijn van 0 - 25 jarigen of zo. Toch ook al sneller dit niet meer doen. Ook omdat gepakt worden een significante impact kan hebben terwijl het vroeger al eens onder de mat geborsteld werd.
Dat draait dan vooral rond het generationele verschil.

Maar bon dat is mijn aanvoelen...

pfff, het ene bericht toch na het andere: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/0...r-twintigtal-wagens-op-e34-positieve-ademtes/
minstens 20 auto's en een motorrijder geraakt voordat hij tot stilstand kwam.
Mensen gaan het nooit leren.

Heel bizar incident. Op die beelden lijkt het alsof hij echt expres die andere voertuigen ramt.
Tussendoor rijdt hij redelijk normaal door, maar van zodra hij iemand inhaalt dan maakt hij een plotse stuurbeweging.
Echt heel bizar.

Terug
Bovenaan