Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dit is inderdaad totaal geschift. 46 (zesenveertig) veroordelingen, dat betekent dat hij 46 keer betrapt is. Wetende dat de kans om betrapt te worden al belachelijk klein is, is het niet te bevatten hoe vaak dit individu überhaupt al de wet (significant) overtreden moet hebben.

Verbeurdverklaring van het voertuig, levenslang rijverbod en minstens een jaar effectieve gevangenisstraf zou hier toch echt wel de minimumstraf moeten zijn.
Helemaal mee eens. Dat zijn van die karakters die ooit wel eens een ongeval gaan veroorzaken met dodelijke afloop (waarbij ze zelf ongedeerd blijven) en dan krijgt je weer het standaard riedeltje dat hij gekend was en blablabla.

Helemaal mee eens. Dat zijn van die karakters die ooit wel eens een ongeval gaan veroorzaken met dodelijke afloop (waarbij ze zelf ongedeerd blijven) en dan krijgt je weer het standaard riedeltje dat hij gekend was en blablabla.
Het verbaast me eerlijk gezegd dat er rond zulke zaken niet meer publieke verontwaardiging is. Bij dat verkrachtingsgeval in Leuven stond het land in rep en roer, bij de zoveelste dwaling van het gerecht met dodelijke afloop zijn er marsen, ... En terecht, ook. Maar hier krijgt een asociale rotzak met zesenveertig veroordelingen eigenlijk gewoon een klopje op de hand.

En dat gaat niet enkel om snelheidsboetes: dat gaat ook om onaangepast rijgedrag, hij komt gewoon niet opdagen bij een verplicht rijexamen, hij rijdt dronken, hij leverde 10 (!) keer zijn rijbewijs niet in, ... Alleen al dat laatste: als je godverdomme tien keer veroordeeld wordt tot het inleveren van je rijbewijs, dan moest je al lang een levenslang rijverbod hebben.

Zulke rotzakken zijn een ware plaag op de baan, en het feit dat deze eikel er zo licht van af komt is echt een groot deel van de reden waarom ons verkeer zo onveilig is. De schaamte voorbij, dit, en ik maak me er echt enorm kwaad in. Wat een zwaktebod van justitie.

De reden is dat een groot deel van de bevolking weet dat ze zich ook - zij het misschien minder flagrant - aan dit soort feiten schuldig maken, en het idee hebben daar niets mis mee te doen. Of het nu gaat om snelheidsregels, voorrangen van rechts respecteren of dronken rijden, dat blijft allemaal nog altijd te veel maatschappelijk aanvaard.

Laatst bewerkt:
De reden is dat een groot deel van de bevolking weet dat ze zich ook - zij het misschien minder flagrant - ook aan dit soort feiten schuldig maken, en het idee hebben daar niets mis mee te doen. Of het nu gaat om snelheidsregels, voorrangen van rechts respecteren of dronken rijden, dat blijft allemaal nog altijd te veel maatschappelijk aanvaard.
Voila, dit dus. Typisch voorbeeld: vorige week bij ons nog iemand in de club tegengehouden door de politie, was dronken, boete zal tussen 400 en 600 EUR zijn vertelde hij. Iedereen lacht er eens mee en ze drinken nog een pint samen.

Enkelband, rijverbod, ... .
Dat gaat zulke types niet tegenhouden om achter het stuur te kruipen. Zie maar naar zijn voorgaande straffen.
Aan elke voet een enkelband zo dik dat hij niet meer bij de pedalen kan lijkt me meer geschikt.

vraag me af of het wettelijk niet zou kunnen dat ze zo'n personen verbieden van zich nog sneller te verplaatsen dan bijv. 25km/h. Op zo'n enkelband kan men dat wel tracken, vermoed ik? "Ja maar, wat dan als hij meerijdt met iemand of het OV wil nemen.", hoor ik al iemand zeggen. Wel, simpel: dat mag hij niet meer. In het gevang kan hij ook maar binnen de muren van het gevang bewegen. Op deze manier is zo iemand 'gevangen' binnen de afstand die hij met een fiets of brommer met max. 25km kan of wil afleggen. Gaat hij sneller => schending van zijn straf => echt gevang.

vraag me af of het wettelijk niet zou kunnen dat ze zo'n personen verbieden van zich nog sneller te verplaatsen dan bijv. 25km/h. Op zo'n enkelband kan men dat wel tracken, vermoed ik? "Ja maar, wat dan als hij meerijdt met iemand of het OV wil nemen.", hoor ik al iemand zeggen. Wel, simpel: dat mag hij niet meer. In het gevang kan hij ook maar binnen de muren van het gevang bewegen. Op deze manier is zo iemand 'gevangen' binnen de afstand die hij met een fiets of brommer met max. 25km kan of wil afleggen. Gaat hij sneller => schending van zijn straf => echt gevang.
Ik weet niet wat het kostenplaatje daarvan is + of die technologie betrouwbaar genoeg is. En zo straf je mensen die niet goed te been zijn ook wel zwaarder dan sportieve en fitte mensen. Iemand die wat in vorm is en een goede fiets heeft kan zo nog vrijwel overal naartoe en alles doen, terwijl iemand die een blessure heeft of andere mankementen eigenlijk tot de eigen dorpskern wordt veroordeeld. Er zijn uiteraard elektrische fietsen en steps etc., maar dat kan ook niet iedereen betalen, dus dan treffen dat soort boetes de meer welgestelde personen alweer minder zoals nu al het geval is met snelheidsboetes.

Maar los van dat: bij zulke zware overtreders lijkt mij een echte gevangenisstraf (of eventueel thuis met een enkelband) gewoon sowieso al op zijn plaats.

Ik weet niet wat het kostenplaatje daarvan is + of die technologie betrouwbaar genoeg is. En zo straf je mensen die niet goed te been zijn ook wel zwaarder dan sportieve en fitte mensen. Iemand die wat in vorm is en een goede fiets heeft kan zo nog vrijwel overal naartoe en alles doen, terwijl iemand die een blessure heeft of andere mankementen eigenlijk tot de eigen dorpskern wordt veroordeeld. Er zijn uiteraard elektrische fietsen en steps etc., maar dat kan ook niet iedereen betalen, dus dan treffen dat soort boetes de meer welgestelde personen alweer minder zoals nu al het geval is met snelheidsboetes.

Maar los van dat: bij zulke zware overtreders lijkt mij een echte gevangenisstraf (of eventueel thuis met een enkelband) gewoon sowieso al op zijn plaats.
goh ja, dat is bij elektronisch huisarrest ook zo he. Degene die in een villa woont met fitnessruimte, een zwembad in de tuin en een cinema in de kelder gaat er minder last van hebben dan iemand die in een klein appartementje woont.
Nu, ik snap de contra wel, maar geen enkele oplossing is natuurlijk zaligmakend. Het feit is dat je zulke mensen gewoon niet meer in de auto wil, maar met een boete en rijverbod komen we er niet, want dat leggen ze naast zich neer.

Aangezien ze blijkbaar al enkelbanden met GPS hebben, lijkt me dit echt wel uitvoerbaar:
Bent u een verdachte? Dan wordt uw enkelband ook via een gps-systeem gevolgd. Dat is niet zo als u veroordeeld bent.

Vandaag deze alcoholrijder: 5 mensen in kritieke toestand afgevoerd.

En voorbije nacht ook al een leeftijdsgenoot er van: Onder invloed van alcohol inrijden op een alcoholcontrole met zware gevolgen. Echt een knappe prestatie. Als de rechtbank hier geen voorbeeld van maakt, weet ik het ook niet meer.

Je kan argumenteren dat het meer in het nieuws komt door dat er meer focus op ligt, maar je kan er blijkbaar niet genoeg op focussen.

Eigenlijk wel hallucinant, als publiek figuur.
Gepakt worden voor dronken rijden en de dag nadat ze uw rijbewijs afpakken al opnieuw achter het stuur kruipen.
Daarna nog 3 keer betrapt op rijden zonder rijbewijs.
Dan zijt ge echt van kwade wil, waar is de publieke verontwaardiging rond Ruben van Gucht?
Dat de VRT die niet buitengooit is me een totaal raadsel.

Gepakt worden voor dronken rijden en de dag nadat ze uw rijbewijs afpakken al opnieuw achter het stuur kruipen.
Dan zijt ge echt van kwade wil, waar is de publieke verontwaardiging rond Ruben van Gucht?
Dan moet ge toch ook al echt uw best doen om op te vallen in het verkeer, als het u al lukt om driemaal op korte tijd gecontroleerd te worden? Ik rijd al 13 jaar rond, gemiddeld zo'n 20k km per jaar, en als ze mij in al die tijd al drie keer gecontroleerd hebben, zal het veel zijn.

Als ze hem nu nog eens betrappen mogen ze hem toch in de gevangenis stoppen.

Er wordt nogal rap afgegeven op BVs maar bij de Ruben is dat niet meer dan terecht. Zijn passage in het huis vond ik ook verschrikkelijk. Zijn moeder had het duidelijk moeilijk over hoe hij omging met zijn zoon. Hij loste dit dan maar op met een knuffel. Tja...

Ik ken hem niet persoonlijk maar het narcisme springt van het tvscherm af.

Dan moet ge toch ook al echt uw best doen om op te vallen in het verkeer, als het u al lukt om driemaal op korte tijd gecontroleerd te worden? Ik rijd al 13 jaar rond, gemiddeld zo'n 20k km per jaar, en als ze mij in al die tijd al drie keer gecontroleerd hebben, zal het veel zijn.
Dat gaat via ANPR camera's he.

Er wordt nogal rap afgegeven op BVs maar bij de Ruben is dat niet meer dan terecht. Zijn passage in het huis vond ik ook verschrikkelijk. Zijn moeder had het duidelijk moeilijk over hoe hij omging met zijn zoon. Hij loste dit dan maar op met een knuffel. Tja...

Ik ken hem niet persoonlijk maar het narcisme springt van het tvscherm af.
Ik vind hem tegenwoordig in elk interview ook irritanter overkomen. Leek me vroeger nochtans sympathieke kerel maar volgens mij is het bv-gegeven toch net iets te hard naar zijn kop gestegen.

Dat gaat via ANPR camera's he.
Als in: ze linken de nummerplaat van het voertuig waar ge normaal gezien mee rijdt aan uw rijbewijs, en als dit voertuig wordt opgemerkt door een ANPR-camera, gaan ze ervan uit dat jij de bestuurder was? Of hoe gaat dit juist in zijn werk om bestuurders zonder rijbewijs op te sporen?

Terug
Bovenaan