Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Drie vrienden weigeren 1.050 euro te betalen nadat ze van biertje sippen aan station in Hasselt

Ah dat wist ik ook niet (als je niet in Hasselt komt hoe weet je dit dan tot je dat bord ziet staan? --> NIET). Het gaat wel over 350€ boete, omdat ze met drie zijn is het 3*350€ en niet 1050€ boete. Maar goed dit is HLN.

Ik spreek me niet uit over deze zaak. Maar ik vind ook ergens wel dat sommige gemeenten GAS boetes (deels) misbruiken om de gemeentekas te spijzen.

Wetgeving: "Een gasboete mag maximaal 500€ bedragen en de hoogte van de boete moet in overeenstemming zijn met de ernst van het bestrafte feit"

Laatst bewerkt:
Drie vrienden weigeren 1.050 euro te betalen nadat ze van biertje sippen aan station in Hasselt

Ah dat wist ik ook niet (als je niet in Hasselt komt hoe weet je dit dan tot je dat bord ziet staan? --> NIET). Het gaat wel over 350€ boete, omdat ze met drie zijn is het 3*350€ en niet 1050€ boete. Maar goed dit is HLN.

Ik spreek me niet uit over deze zaak. Maar ik vind ook ergens wel dat sommige gemeenten GAS boetes (deels) misbruiken om de gemeentekas te spijzen.

Wetgeving: "Een gasboete mag maximaal 500€ bedragen en de hoogte van de boete moet in overeenstemming zijn met de ernst van het bestrafte feit"

Wat is de kans dat er wat kabaal bij kwam kijken of discussie omdat men niet gewoon de blikken wou weggooien?

Trouwens echt niks op tegen om de marginaliteit een beetje aan te pakken in de stationsbuurt

Wat is de kans dat er wat kabaal bij kwam kijken of discussie omdat men niet gewoon de blikken wou weggooien?

Trouwens echt niks op tegen om de marginaliteit een beetje aan te pakken in de stationsbuurt
Laten we het zo stellen: De kans dat oom agent eerst gewezen heeft op de regels aan het station én vriendelijk gevraagd heeft die blikjes weg te gooien = 99,9% waarbij die jongeren dan moeilijk deden met een GAS boete als gevolg.

En ja moest het toch zo zijn dat het ne eikel eerste klas van ne agent was die al klaarstond met ne BIG smile op zijn gezicht zo van 'YES! Laten we die jongeren efkes kloten. Mijne dag is alweer goed!'. Ik acht die kans erg klein. 0.1% of zo. En al zeker omdat dit in de krant komt.

Ik heb ook in een ver verleden een keertje een onrechtvaardigheidsgevoel gehad (Een keertje asap mijn rijbewijs kwijtgeraakt in zone 50 omwille van 81km na correctie op de teller exact de dag nadat ze het bordje 70 km/u hadden weggehaald en de politie stond daar dus asap te controleren = Ik ben echt serieus). Waar staat mijn krantenartikel ergens? Nergens hé.

Dus indien het effectief de echte versie is. Ja pech zeker? Soms heb je zoiets als: At the wrong place at the wrong time. C'est la vie.

Laatst bewerkt:
Laten we het zo stellen: De kans dat oom agent eerst gewezen heeft op de regels aan het station én vriendelijk gevraagd heeft die blikjes weg te gooien = 99,9% waarbij die jongeren dan moeilijk deden met een GAS boete als gevolg.

En ja moest het toch zo zijn dat het ne eikel eerste klas van ne agent was die al klaarstond met ne BIG smile op zijn gezicht zo van 'YES! Laten we die jongeren efkes kloten. Mijne dag is alweer goed!'. Ik acht die kans erg klein. 0.1% of zo. En al zeker omdat dit in de krant komt.

Ik heb ook in een ver verleden een keertje een onrechtvaardigheidsgevoel gehad (Een keertje asap mijn rijbewijs kwijtgeraakt in zone 50 omwille van 81km na correctie op de teller exact de dag nadat ze het bordje 70 km/u hadden weggehaald en de politie stond daar dus asap te controleren = Ik ben echt serieus). Waar staat mijn krantenartikel ergens? Nergens hé.

Dus indien het effectief de echte versie is. Ja pech zeker? Soms heb je zoiets als: At the wrong place at the wrong time. C'est la vie.

Jongeren? De mannen in kwestie zijn allen 38-39 jaar.

Ergens vind ik die wildgroei aan GAS boetes nu ook nefast. als elke gemeente willekeurige wetten met straffen begint te maken a la tete van de jef en jos uit de gemeenteraad., moet je straks bij elke uitstap een boek gaan lezen over lokale regelgeving.

Wat is het volgende, verplichte kledingstijl van lacoste polo’s op de dijk van Knokke op sanctie van 60 EUR gasboete?

Dacht dat het nuttigen van alcoholische dranken altijd al strafbaar was op openbare plaatsen (en nee het terras van een café valt daar niet onder . ;))

Nu kan je zeveren over het feit dat het enkel “maar” 1 blikje bier was maar zoals altijd , waar trek je de lijn .
Ze waren fout , ze zijn terecht gewezen en beboet , ze verzetten zich tegen de straf en nu gaat er iemand anders moeten oordelen over de straf …maar moet dat dan zo breed uitgesmeerd worden als zijnde een nieuws feit ???
Volgende week iemand die protesteert tegen zijn boete wegens sluikstorten omdat het “maar wat papier was “ ….

Is toch hetzelfde als ze u flitsen voor te snel rijden , na correctie rij je nog “maar” 1 km/u te snel en je moet een boete betalen …jij zegt nee zoveel wil ik niet betalen voor 1 km/u te snel (maar het was dus meer ) en je protesteert of betaald gewoon niet , je mag het dan komen uitleggen aan de rechter met het risico dat je dus meer gaat moeten betalen .
Als dat de minimum boete is dat hij kan opleggen …tja

Laatst bewerkt:
Dacht dat het nuttigen van alcoholische dranken altijd al strafbaar was op openbare plaatsen (en nee het terras van een café valt daar niet onder . ;))
Neen toch? Openbare dronkenschap ja, maar zonder specifieke GAS-reglementen was het dacht ik toch wel toegelaten om alcohol te drinken, we zijn de VS niet.

Neen toch? Openbare dronkenschap ja, maar zonder specifieke GAS-reglementen was het dacht ik toch wel toegelaten om alcohol te drinken, we zijn de VS niet.
Kan zijn dat het gewoon gemeentelijk of provinciaal bepaald word…maar ben dus ook niet zeker alhoewel ik wel kan begrijpen dat als je een museum gaat bezoeken met een open blikje of fles in uw hand , dat ze u daar dan wel op gaan aanspreken . ;)
(Zou zelfs niet weten wat de wetgeving daarover zegt in Amerika en ik ga het ook niet opzoeken , wat ik weet is gewoon kennis vanuit film en tv maar of dit ook zo feitelijk is …)
Ik herinner me dit akkefietje en de backlash die er op volgde: Reconstructie van het delict: de kersenpitcase

Zoals altijd is er de letter versus de geest van de wet. Overlastboetes uitdelen aan mensen die geen overlast veroorzaken ondermijnt het draagvlak.
Akkoord dat het er soms over is .
Net zoals een klokhuis van uwe appel uit de auto gooien in de berm of bananenschil …als ze het zien kan je gestraft worden en je weet dat het infeite niet mag .
Ze had dat pitje net zo goed in hare zak kunnen steken en thuis weg gooien …of in een vuilbak ;
Nu was het maar 1 persoon maar wat als iedereen daar zomaar een pitje op de grond gooit …
Het is nu eenmaal een feit dat we enkel maar zullen luisteren als ze ons pijn doen in de portemonnee …
Kan ook zijn dat er eerst gevraagd is geweest om dat pitje op te rapen en dat ze geweigerd heeft …vind je het dan raar dat ze een boete krijgt ?

Kan ook zijn dat er eerst gevraagd is geweest om dat pitje op te rapen en dat ze geweigerd heeft …vind je het dan raar dat ze een boete krijgt ?
Neen, dat was niet het geval en er waren niet toevallig véél getuigen bij. Het was een zorgvuldig opgezette PR-actie: aspirant-inspecteurs met een hoop journalisten in hun kielzog die "overlast" gingen beboeten.

Ik ben 20 jaar geleden dronken tegengehouden door politie. Ik was te voet en ze vroegen: ‘Awel makker, alles oké?’ Is het nog ver?’

Ik zei ‘nog 250m, excuses agent!’ en ik mocht door. Ze hebben me wel nog gevolgd om te zien of dat wel waar was.

Het leven kan toch simpel zijn hè

Kan zijn dat het gewoon gemeentelijk of provinciaal bepaald word…maar ben dus ook niet zeker alhoewel ik wel kan begrijpen dat als je een museum gaat bezoeken met een open blikje of fles in uw hand , dat ze u daar dan wel op gaan aanspreken . ;)
(Zou zelfs niet weten wat de wetgeving daarover zegt in Amerika en ik ga het ook niet opzoeken , wat ik weet is gewoon kennis vanuit film en tv maar of dit ook zo feitelijk is …)
Je spreekt over openbare plaatsen, dan denk ik niet meteen aan musea waar er ook toegangsvoorwaarden zijn. Daar zal effectief wel een reglement zijn dat alcoholische dranken, of dranken in het algemeen verbiedt, maar dat is iets anders dan pakweg het gemeenteplein dat vrij toegankelijk is voor iedereen (=een openbare ruimte). En daar mag je zover ik weet alcohol nuttigen in dit land, tenzij er in het GAS-reglement iets anders staat. Wat ook een beetje het punt is dat o.a. @Conradus aanhaalt, allemaal goed en wel dat gemeente X overlast op een plein wil tegengaat en gemeente Y op de stationsparking, maar het zorgt wel voor een wildgroei aan plaatselijke regels.

Wat wel altijd verboden is, is openbare dronkenschap, waarbij je de openbare orde verstoort of duidelijk dronken bent en een gevaar voor jezelf of anderen.

Neen, dat was niet het geval en er waren niet toevallig véél getuigen bij. Het was een zorgvuldig opgezette PR-actie: aspirant-inspecteurs met een hoop journalisten in hun kielzog die "overlast" gingen beboeten.
Dus er waren dan ook voldoende getuigen aanwezig die dat dan ook gezien hebben dat ze dat pitje heeft weg gegooid en dan nog in het zicht van die horde journalisten en die inspecteurs ….
Soit , blijft nu eenmaal een feit dat ze het gedaan heeft en ze hebben het gezien .

Is toch hetzelfde als wanneer ik met mijn honden ga wandelen hier aan de Blue Gate .
Ze hebben daar de grond gesaneerd en daar liggen nu grote vlakke grond waar onkruid op groeit .
Daar komt geen mens op en daar laat ik mijn honden eens los lopen omdat er niks overlast is en als die daar hun gevoeg doen dan heeft niemand daar last van ….maar als de politie daar passeert kan ik dus een boete krijgen omdat mijn honden los lopen en als ze dan nog eens gezien hebben dat ik geen zakje heb gebruikt kan ik daar nog eens een extra boete voor krijgen ….als ik pech heb en ik kom de verkeerde tegen dan heb ik prijs en ja ik weet dat ik dat risico loop .
Dus nog eens waar trekken we de grens …die mensen doen gewoon hun werk waarvoor ze betaald worden (en ja soms ga ik daar ook niet akkoord mee en ja heb het al voor gehad dat ik ook een boete gekregen heb waar het voor mij moeilijk lag maar heb ze dan toch betaald . )

Verschillende steden en gemeenten hebben een alcoholverbod op (bepaalde delen van) hun openbaar domein in de lokale politiereglementen ingeschreven, maar dat is zeker geen algemeen gegeven. Brussel, Leuven, Antwerpen, Brugge, Hasselt, ... die hebben allemaal een verbod op alcohol op het openbaar domein, meestal voor welbepaalde locaties en / of tussen bepaalde uren (zoals in Leuven het geval is). Dat is een maatregel om overlast tegen te gaan, maar zoals Didymus terecht aangeeft, moet daar m.i. terughoudend mee omgesprongen worden en mag de proportionaliteit van zo'n verbod niet uit het oog worden verloren.

Nu kan je zeveren over het feit dat het enkel “maar” 1 blikje bier was maar zoals altijd , waar trek je de lijn .
Ze waren fout , ze zijn terecht gewezen en beboet , ze verzetten zich tegen de straf en nu gaat er iemand anders moeten oordelen over de straf …
Dat hangt er vanaf. Stel je stapt uit de trein met een blikje in uw hand. Er staat daar dan inderdaad een bord: Verboden ...
Maar zover kom je niet. De agent zit namelijk zelf ook op de trein en beboet je ASAP als je de trein uitstapt. Veel geluk die boete dan aan te vechten met een beëdigde agent.

Nu denk ik niet dat het zo gebeurd is (de kans is kleiner dan de lotto te winnen), maar in theorie kan bovenstaand scenario gewoon wél.

Is toch hetzelfde als ze u flitsen voor te snel rijden , na correctie rij je nog “maar” 1 km/u te snel en je moet een boete betalen …
Zie mijn voorbeeld. Er is toch nog een klein nuance verschilleke.

Laatst bewerkt:
Zie mijn voorbeeld. Er is toch nog een klein nuance verschilleke.
De nuance dat je in je voorbeeld gelijk hoe te snel reed, zelfs al was dat bord niet plots vervangen? De nuance dat de kans heel groot is dat dat bord al 14 dagen was vervangen, maar je het nooit zag?

De nuance dat je in je voorbeeld gelijk hoe te snel reed, zelfs al was dat bord niet plots vervangen? De nuance dat de kans heel groot is dat dat bord al 14 dagen was vervangen, maar je het nooit zag?
Ja dat was mogelijk hé maar hier toevallig niet. Achter bezien bleek het bord effectief de dag ervoor vervangen te zijn (nadat ik er ben achter gaan informeren). En de politie stond daar weldegelijk asap een paar uur nadat het bord vervangen was te flitsen. Ik zoek helemaal niet achter excuses en ik moest terecht op de blaren zitten. Maar just is just. Feiten zijn feiten.

Maar inderdaad als je de vraag zou stellen: OK Makila maar had je ook 81km/u gereden na correctie als het bord er wél al 2 weken had gestaan? Eerlijk? Ik kan het niet 100% zeker zeggen maar de kans is groot dat het antwoord dan ook 'Ja' was. ;)

Nu ben ik wel geen wegpiraat. Ik heb sinds 2018 '0' boetes gehad. Ik ben maar 1x gepakt met 30+km/u te hard op 32+ jaar dat ik een rijbewijs had. En alle andere keren dat ik geflitst ben was het altijd tussen 1 en 10 km te hard na correctie. Tussen 10 en 30 en boven de 40 te hard = Ook '0' keer. Dus je kan wel zeggen: "I learned it the hard way. Never again" :tongue: Dat hoop ik toch want zeg nooit nooit

Je mag je mening geven, maar dergelijke haat op de man is onnodig.
Nu ben ik wel geen wegpiraat. Ik heb sinds 2018 '0' boetes gehad. Ik ben maar 1x gepakt met 30+km/u te hard op 32+ jaar dat ik een rijbewijs had. En alle andere keren dat ik geflitst ben was het altijd tussen 1 en 10 km te hard na correctie.
Ik haat, oprecht, mensen zoals jij. Zo van die mensen die perfect en de ideale man willen zijn.

Ik rook niet, ik drink niet, ik rij nooit te snel. Geef mij maar een fruitsapje want al die suikers in cola… niet goed voor mijn lichaam!!

Ik haat, oprecht, mensen zoals jij. Zo van die mensen die perfect en de ideale man willen zijn.

Ik rook niet, ik drink niet, ik rij nooit te snel. Geef mij maar een fruitsapje want al die suikers in cola… niet goed voor mijn lichaam!!
Waarom? Wat doen die mensen jou verkeerd?

Qua idiote meningen kan dit ook wel tellen. Zolang die mensen u niet opdragen uw alcohol of sigaretten te laten is het toch goed?

Wat kan nu in godsnaam het probleem zijn met iemand die niet rookt / alcohol drinkt / te snel rijdt / etc? Het is niet alsof je een eenhoorn bent als je die 3 dingen doet. Er zijn gigantisch veel mensen die niet roken, niet of vrijwel nooit drinken en niet te snel rijden.

Terug
Bovenaan