Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Andere dag, zelfde probleem:

:angry:

Een ander, positief nieuwtje hieromtrent: https://www.tijd.be/politiek-econom...erkeersovertreders-strenger-aan/10598014.html

Hopelijk komt dat er snel door.

Andere dag, zelfde probleem:

:angry:
Zo'n mensen zouden ze gratis een toeristentripje van een maand moeten aanbieden richting Rusland (of zo)
Gegarandeerd dat ze dan zo dom zijn om dat daar ook te doen.

Maar het gevolg gaat dan zijn dat die mens na een jaar gedrild worden (ahum) terugkomt en daarna nooit meer zoiets zal doen.
OF hij valt uit een raam bij volharden in de boosheid. 1 van de 2. Hij heeft tenminste nog een keuze.

Mijn gevoel wordt bevestigd: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...en-snelheidovertredeingen-verkeersongelukken/

Onbegrijpelijk dat men hier zo laks is. Hebben al die politiekers dan geen kinderen, grootouders, ... die zich in het verkeer begeven als zwakke weggebruiker?
Met verkeersveiligheid win je geen verkiezingen.
In België is men met alcoholcontroles begonnen in '67, nadat een jaar voordien een dronkaard 10 schoolkinderen doodreed. Ik vrees dat er iets soortgelijks moet gebeuren vooraleer er echt iets gaan veranderen. Op zo'n moment zullen politici over elkaar heen vallen en zal bij de publieke opinie verkeersveiligheid ook plots belangrijk zijn. Elke week één iemand die wordt doodgereden, daar ligt enkel de naaste familie van wakker ...

Blijkbaar hebben ze die Andy Peelman ook betrapt op overdreven snelheid en rijden met een voertuig dat niet gekeurd was .
Zou 165 km/u gereden hebben .

Om 6u30 een ongeval voorhebben, u thuis verstoppen en uw vriendin laten liegen dat zij de chauffeur was, zodanig dat je geen alcoholtest moet doen. Omwille daarvan een haaranalyse opgelegd krijgen, die je dan ook weigert, omwille van "esthetische redenen" en omdat hij geen tijd heeft gehad. Dat staat voor mij dan gelijk aan rondrijden met een bak bier en een gram coke in uw kloten, anders moet ge maar meewerken.

Om 6u30 een ongeval voorhebben, u thuis verstoppen en uw vriendin laten liegen dat zij de chauffeur was, zodanig dat je geen alcoholtest moet doen. Omwille daarvan een haaranalyse opgelegd krijgen, die je dan ook weigert, omwille van "esthetische redenen" en omdat hij geen tijd heeft gehad. Dat staat voor mij dan gelijk aan rondrijden met een bak bier en een gram coke in uw kloten, anders moet ge maar meewerken.
Zoiets mogen ze van mij part toch ook gewoon streng bestraffen. Even streng als hij idd effectief coke oid zou hebben gepakt.

Wat een belachelijke excuses ook. :unsure: Dit is toch duidelijk aangeven dat je wat te verbergen had.

Zoiets mogen ze van mij part toch ook gewoon streng bestraffen. Even streng als hij idd effectief coke oid zou hebben gepakt.

Wat een belachelijke excuses ook. :unsure: Dit is toch duidelijk aangeven dat je wat te verbergen had.

Wa maakt het eigenlijk uit, als die haar analyse zegt da hij alcohol dringt of drugs pakt, wilt daarom toch niet zeggen dat hij op het moment van het ongeluk zelf onder invloed reed?

Ook al doet zijn vluchtmisdrijf iets anders uitschijnen.
Beter gewoon vluchtmisdrijf harder bestraffen.

Want nu is het gewoon iets proberen te bewijzen wat niet meer te bewijzen valt.
Zelf al had hij die haaranalyse gedaan, dan weet je nog niet zeker hoe het was op de moment van het ongeval.(of is zo een analyse zeer nauwkeurig?)

Ze willen nagaan of hij rijongeschikt is. Adhv een haaranalyse kunnen ze zien hoeveel iemand drinkt en/of drugs gebruikt. Bij te hoge waardes kan men dan oordelen dat je rijongeschikt bent

Ze willen nagaan of hij rijongeschikt is. Adhv een haaranalyse kunnen ze zien hoeveel iemand drinkt en/of drugs gebruikt. Bij te hoge waardes kan men dan oordelen dat je rijongeschikt bent

En wat is de norm?
Wat zijn te hoge waardes, als iemand elke dag drinkt, maar 2 dagen per maand nuchter rijd, waarom is die dan rij ongeschikt?

Ze gaan u wss nooit testen als je nooit iets tegenkomt…

toch vind ik het overdreven :p.

Laatst bewerkt:
En wat is de norm?
Wat zijn te hoge waardes, als iemand elke dag drinkt, maar 2 dagen per maand nuchter rijd, waarom is die dan rij ongeschikt?

Die waardes zijn door artsen vastgelegd na jarenlang onderzoek. Met die testen kunnen ze nagaan of je problematisch/verslaafd gebruiker bent van alcohol en/of drugs. Als je dat bent, word je rijongeschikt verklaard omwille van medische redenen. Als je na 6 maand kan aantonen dat je van die verslaving of problematisch gebruik af bent, krijg je je rijbewijs terug. Iemand die 3-4x per week zat is, gaat waarschijnlijk zelfs niet tekenen op die tests. Om je rijbewijs terug te krijgen, zijn die tests dan wel weer veel strenger, dan gaat men voor nultolerantie.

Een rijongeschiktheidsverklaring is trouwens geen straf, maar een veiligheidsmaatregel. Iemand met epilepsie of andere aandoening die in het verkeer gevaarlijk kan uitkomen kan dezelfde maatregel opgelegd krijgen (nog strenger zelfs, want epilepsie is 12 maand minimaal).

En wat is de norm?

Ze gaan je niet testen omdat je eens net boven de limiet geblazen hebt. Meestal hebben ze daar wel een goede reden voor (veel veroordelingen of hoog promillegehalte zonder tekenen van dronkenschap).

Terug
Bovenaan