Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Los van de gevangenisstraf nodigt een levenslang rijverbod meer uit om te rijden zonder rijbewijs dan een vaste, zelfs lange periode.
Eens het levenslang is kunnen ze het niet meer opnieuw afpakken of verlengen. Een lange periode geeft altijd nog uitzicht op een uitweg en ooit terug een rijbewijs als je je voorwaarden houd.
Ik zou niet weten waarom een recidivist die 2 mensen heeft doodgereden het nog zou verdienen om ooit nog achter het stuur te zitten.
Wie zijn gat verbrandt moet maar op de blaren zitten. Het gaat hier dan ook niet om een 'pechvogel' die heel zijn leven éénmaal dronken achter het stuur kruipt en een dodelijk ongeval heeft hé.

Rijden zonder rijbewijs zou gewoon automatisch een celstraf moeten zijn. Rijbewijs kwijt en nog achter het stuur kruipen? Daar zou gewoon meteen een jaar gevangenisstraf moeten op staan.

Ik zou niet weten waarom een recidivist die 2 mensen heeft doodgereden het nog zou verdienen om ooit nog achter het stuur te zitten.
Wie zijn gat verbrandt moet maar op de blaren zitten. Het gaat hier dan ook niet om een 'pechvogel' die heel zijn leven éénmaal dronken achter het stuur kruipt en een dodelijk ongeval heeft hé.

Rijden zonder rijbewijs zou gewoon automatisch een celstraf moeten zijn. Rijbewijs kwijt en nog achter het stuur kruipen? Daar zou gewoon meteen een jaar gevangenisstraf moeten op staan.
Ik weet niet of je de gevangenis nog meer moet gaan volsteken met mensen. Kost de maatschappij handenvol geld. Zware, proportionele (op basis van inkomen?) boetes die rechtstreeks richting slachtofferhulp of verkeerseducatie of wat dan ook gaan lijkt me dan beter - zolang het maar zeer transparant is en duidelijk dat het nuttig wordt besteed. Op die manier draagt de dader bij én blijft die gewoon doorwerken.

Ik weet niet of je de gevangenis nog meer moet gaan volsteken met mensen. Kost de maatschappij handenvol geld. Zware, proportionele (op basis van inkomen?) boetes die rechtstreeks richting slachtofferhulp of verkeerseducatie of wat dan ook gaan lijkt me dan beter - zolang het maar zeer transparant is en duidelijk dat het nuttig wordt besteed. Op die manier draagt de dader bij én blijft die gewoon doorwerken.
Goed idee, en dat mag men dan ook op andere overtreders toepassen. Niet enkel op diegenen die iemand doodrijden.

Wat ik bedoel is dat nu iemand die levenslang zijn rijbewijs kwijt is veel minder te verliezen heeft als hij wordt gepakt op rijden zonder rijbewijs. Die kan het toch nooit meer terugverdienen. Geef zo iemand voorwaarden, en die mogen gerust zwaar zijn, maar dan heeft hij wel een uitweg en mss geeft dat net de trigger om niet zonder rijbewijs te rijden.

Voor de gevangenisstraf even wat cijfers opgezocht:
Volgens gocar zouden er in 2022 47000 bestuurders betrapt zijn op rijden zonder rijbewijs. Haren is de grootste gevangenis van Belgie en heeft plaats voor 1200 gedetineerden en een kostprijs van 390 miljoen euro. Zo zouden we er dan al bijna 40 moeten bouwen om iedereen een plaats te geven.

Volgens gocar zouden er in 2022 47000 bestuurders betrapt zijn op rijden zonder rijbewijs. Haren is de grootste gevangenis van Belgie en heeft plaats voor 1200 gedetineerden en een kostprijs van 390 miljoen euro. Zo zouden we er dan al bijna 40 moeten bouwen om iedereen een plaats te geven.
Als je al 2 mensen hebt doodgereden en al 5x gepakt bent voor dronken rijden en je krijgt dan nog gratis eten en onderdak in een cel = dat is dan naar mijn mening eerder een 'beloning' dan een straf. Bovendien kost dit jij en mij dan ook geld .. en voor wat?

Die mens komt vrij, stapt de volgende dag alweer dronken in zijn wagen en rijdt asap iemand weer overhoop.

Dat leek mij een zot getal, daarom dat ik het eens ben gaan opzoeken.
Volgens deze website (Gocar :) ) is het wat minder:
63*365 = 23000 bestuurders in 2023
46*365 = 16800 bestuurders in 2022
Het is wat minder, maar de grootte-ordes zijn gelijk. Ik vind dat zot veel... En dat zijn dan de betrapten, hoeveel rijden er dan nog rond zonder rijbewijs, inclusief degene die niet betrapt worden?
Dat lijkt mij een groot probleem. Men zou daar beter een controle systeem voor verzinnen ipv de trajectcontroles die overal uit de grond schieten.

Als je al 2 mensen hebt doodgereden en al 5x gepakt bent voor dronken rijden en je krijgt dan nog gratis eten en onderdak in een cel = dat is dan naar mijn mening eerder een 'beloning' dan een straf. Bovendien kost dit jij en mij dan ook geld .. en voor wat?

Die mens komt vrij, stapt de volgende dag alweer dronken in zijn wagen en rijdt asap iemand weer overhoop.
Zo iemand is een gevaar voor de maatschappij, maar hoeveel dronken bestuurders zijn van dat zéér hardleerse kaliber?

Spijtig genoeg vandaag weer een ongeval met dronken bestuurder :angry:

Het zou eens andersom moeten geweest zijn, dan stond heel het land op stelten. Maar goed, voor voetbalsupporters en dronken bestuurders knijpen we in dit land al eens graag een oogje dicht.

Vorig jaar een fietser dood gereden (te snel gereden en positive alcoholtest), en nu waarschijnlijk burgemeester van Oudenaarde.

De nabestaanden van die 22-jarige overleden chirolijder zullen niet weten waar kruipen van vreugde...

Vorig jaar een fietser dood gereden (te snel gereden en positive alcoholtest), en nu waarschijnlijk burgemeester van Oudenaarde.

De nabestaanden van die 22-jarige overleden chirolijder zullen niet weten waar kruipen van vreugde...
Hier in Koekelare staat er ook ene op de lijst die bij ons heeft gewerkt, en meerdere keren rijverbod wegens rijden onder invloed op zijn kerfstok.

We waren nog aant grappen vorige week met de collega's. "Wat zou de eerste wet zijn dat hij zal invoeren? omgekeerd alcoholslot waarbij je minimum 2 promille moet hebben vooraleer de wagen zal starten?" :)

Eigenlijk niet om mee te lachen , maar om maar te zeggen, dat hij zeker geen alleenstaand geval is.

Onze burgemeester is ook opnieuw verkozen nadat hij juist zijn rijbewijs terug heeft na dronken rijden.
En hij is enkel zijn rijbewijs kwijt omdat hij nu met een stuk in zijn voeten en met getuigen erbij een andere auto heeft geraakt zodat de plaatselijke politie hem wel moest laten blazen.

Gelukkig wel (nog) geen mensen aangereden.

Welja, wanneer men zegt dat in België men nogal los omgaat met drinken en rijden klopt dat ook gewoon hé. Ik vraag me werkelijk af of je daarmee in pakweg Zweden of Noorwegen nog moet denken aan op te komen tijdens verkiezingen, en of je daarmee niet eerder bekeken wordt als een marginaal.

En dan is IMO ook hoe dat soort gedrag gaat uitsterven, niet (enkel) als het een misdrijf is met een kleine pakkans, maar als iedereen zijn neus ophaalt voor mensen die het doen.

Kijk maar naar Vincent Mannaert.
Opgestapt bij Brugge, zeer ernstige alcoholverslaving en rijden onder invloed (recidivist).
Maar paar weken terug genoemd als nieuwe CEO bij de Belgische voetbalbond? Dan denk ik: voorbeeldfunctie?

Laatst bewerkt:
Kijk maar naar Vincent Mannaert.
Opgestapt bij Brugge, zeer ernstige alcoholverslaving en rijden onder invloed (recidivist).
Maar paar weken terug genoemd als nieuwe CEO bij de Belgische voetbalbond? Dan denk ik: voorbeeldfunctie?
Dat laatste is wel onjuist.

Onze burgemeester is ook opnieuw verkozen nadat hij juist zijn rijbewijs terug heeft na dronken rijden.
En hij is enkel zijn rijbewijs kwijt omdat hij nu met een stuk in zijn voeten en met getuigen erbij een andere auto heeft geraakt zodat de plaatselijke politie hem wel moest laten blazen.

Gelukkig wel (nog) geen mensen aangereden.
Hij reed te snel en had gedronken. Schepen Mathieu Mas veroorzaakte exact een jaar geleden een dodelijk ongeval. Toch kreeg hij zondag “vanuit de luwte” tweeduizend voorkeurstemmen, wat hem prompt promoveert tot dé kandidaat-burgemeester in Oudenaarde.

Hij reed te snel en had gedronken. Schepen Mathieu Mas veroorzaakte exact een jaar geleden een dodelijk ongeval. Toch kreeg hij zondag “vanuit de luwte” tweeduizend voorkeurstemmen, wat hem prompt promoveert tot dé kandidaat-burgemeester in Oudenaarde.

Worden zulke mensen niet geweerd op lijsten? Dit kan je toch niet maken?
In de privé sector zou dit voor een promotie eerder over and out zijn.

Schaamtegevoel is die mensen vreemd?

Terug
Bovenaan