Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

1) niet zijn Porsche, was een Porsche van PCM, de bestuurder de broer van een partner (of zoiets) daar
2) die baan haal je wel met gemak die snelheden, enkel vak maar wel kaarsrecht natuurlijk. (Niet dat dat iets goedpraat he, maar het kon nog veel sneller zijn)
3) wat in het vreemdste vind, de bestuurder woont in Koningshooikt, die weet dus dat die rotonde daar ligt...
Ge moet nogal gezopen hebben om dat te vergeten in uw eigen dorp.
Ik begrijp de relevantie van je aangehaalde punten niet denk ik. Je gaat net zoals iedereen akkoord dat alcohol de dader is denk ik, maar wat hebben "het is niet zijn porsche", en "je haalt die snelheden daar gemakkelijk" met iets te maken eigenlijk?

De snelheid is wel de oorzaak van de zware gevolgen. Had hij zich gehouden aan de snelheid waren die gevolgen veel minder geweest, zat of niet. Dat de oorzaak van het ongeval op zich de alcohol is, staat buiten twijfel imo, maar je moet nu niet gaan verantwoorden dat 2x de toegelaten snelheid rijden niet gevaarlijk is omdat je het zelf ook doet.
Ik zeg niet dat het verantwoordelijk is, maar het is alleszins niet "compleet absurd" daar. De gevolgen waren er niet geweest als hij niet gedronken had. Een lagere snelheid zorgt uiteraard altijd voor mindere gevolgen bij een ongeval, maar daarom ga ik nog niet overal 30 (of nog trager) rijden.

Ik kan ook telkens door het rode licht rijden om middernacht want er is toch geen kat en niemand loopt gevaar. Mocht hij 70 km/u hebben gereden en nog de rotonde niet hebben opgemerkt, was de schade véél minder zwaar geweest.
Klopt, de schade is wat ze is mede door de snelheid. Maar de snelheid heeft het ongeval niet veroorzaakt. Neem alcohol uit het verhaal en er was geen schade.

Neem alcohol uit het verhaal en er was geen schade.
Hoe zou jij dat nu in godsnaam kunnen weten.

Baan met 1 vak. 1,5m links een fietspad en 2m rechts bomen, maar "140 per uur 's nachts met paar man in de auto is ok, en zéker niet de oorzaak van het ongeval" .

Je zit altijd en overal te fulmineren tegen de overheid maar gasten zoals jij zijn exact de reden waarom al die wetten keihard nodig zijn want op "gezond verstand" moet je hoegenaamd niet rekenen met al die vrij rondlopende pipo's.

Klopt, de schade is wat ze is mede door de snelheid. Maar de snelheid heeft het ongeval niet veroorzaakt. Neem alcohol uit het verhaal en er was geen schade.
Dat betwijfel ik toch. Ik ben daar de ochtend na het ongeval gepasseerd. Dat gat in de haag zat 3m boven de grond he.
Als hij daar tegen 70 over dat rond punt had gevlogen, was hij gestopt in de gracht... In dit geval is het wel de snelheid die het ongeval veroorzaakt heeft (als hij trager reed, had hij kunnen remmen)

Als hij stilstond was er ook geen ongeval geweest :unsure:
Inderdaad, je maakt m'n punt. We kunnen allemaal gaan stilstaan zodat er geen ongevallen meer gebeuren, maar dat doen we uiteraard niet. Vroeger mocht je 90 op die baan en was de middenberm een inhaalstrook voor beide richtingen. Met middenberm is de situatie veiliger, want frontale botsingen kunnen niet meer en nu mogen we er nog maar 70.

Bovenstaande betekent ook dat 138 km/h vroeger gewoon een boete betekende aangezien het een normale snelheidsovertreding was (minder dan 40 km/h te snel na correctie) en nu rechtbank betekent inclusief intrekking rijbewijs.

Dus nu gaan doen alsof die 138 km/h "compleet absurd" is vind ik best overdreven.

Dat betwijfel ik toch. Ik ben daar de ochtend na het ongeval gepasseerd. Dat gat in de haag zat 3m boven de grond he.
Als hij daar tegen 70 over dat rond punt had gevlogen, was hij gestopt in de gracht... In dit geval is het wel de snelheid die het ongeval veroorzaakt heeft (als hij trager reed, had hij kunnen remmen)
Stoppen in de gracht is nog altijd een ongeval en schade.

Inderdaad, je maakt m'n punt. We kunnen allemaal gaan stilstaan zodat er geen ongevallen meer gebeuren, maar dat doen we uiteraard niet. Vroeger mocht je 90 op die baan en was de middenberm een inhaalstrook voor beide richtingen. Met middenberm is de situatie veiliger, want frontale botsingen kunnen niet meer en nu mogen we er nog maar 70.

Bovenstaande betekent ook dat 138 km/h vroeger gewoon een boete betekende aangezien het een normale snelheidsovertreding was (minder dan 40 km/h te snel na correctie) en nu rechtbank betekent inclusief intrekking rijbewijs.

Dus nu gaan doen alsof die 138 km/h "compleet absurd" is vind ik best overdreven.
Allee kom, ik stoor me soms ook lichtjes aan banen met snelheidsbeperking tot 70km/u waar ik denk dat 90km/u misschien redelijker is maar 138km/u op alles buiten een volwaardige autostrade is gewoon absurd. Sorry, maar ik heb het gevoel dat je hier gewoon je eigen gedrag en gewoontes aan het goedpraten bent.

Allee kom, ik stoor me soms ook lichtjes aan banen met snelheidsbeperking tot 70km/u waar ik denk dat 90km/u misschien redelijker is maar 138km/u op alles buiten een volwaardige autostrade is gewoon absurd. Sorry, maar ik heb het gevoel dat je hier gewoon je eigen gedrag en gewoontes aan het goedpraten bent.
Nee hoor, ik heb geen bevestiging nodig over mijn gedrag dus zou niet weten waarom ik zelfs maar zou proberen om mijn gedrag goed te praten op een anoniem forum. Als ik vond dat ik gevaar veroorzaakte, deed ik het uiteraard niet. ;) Wat jij of iemand anders daar van vindt, maakt mij verder niets uit en daar gaat deze discussie ook niet over.

Ik geef gewoon even de realiteit mee. Vroeger was de verkeerssituatie er gevaarlijker maar vond de overheid 138 km/h rijden daar een gewone overtreding. Nu is de situatie er veiliger met de middenberm maar vindt de overheid 138 km/h een extreme overtreding. Beetje absurd en geeft ook aan dat de snelheidslimiet die de overheid bepaalt geen betrouwbare maatstaf is om te bepalen of een snelheid ergens veilig is.

We zijn het erover eens dat een hogere snelheid de gevolgen van het ongeval verergerd hebben. De oorzaak is echter de alcohol. Geen enkel alert en nuchter mens gaat een rotonde over het hoofd zien.

Zoals in een ander topic: sommige mensen vinden het blijkbaar normaal dat je een andere auto voorbijsteekt over het fietspad. Maar een overtreding blijft een overtreding. 140 knallen op een baan van 70 waar je een enkele baan hebt en amper tot geen uitwijkingsmogelijkheid vind ik niet verantwoord. Je kan van mening verschillen. En misschien ga je nooit een fout maken als je dat doet. Ik kan op een bepaald kruispunt ook telkens door het rood rijden en geen gevaar betekenen voor andere weggebruikers. Maar ik ga me daar niet voor goedpraten.

Nee hoor, ik heb geen bevestiging nodig over mijn gedrag dus zou niet weten waarom ik zelfs maar zou proberen om mijn gedrag goed te praten op een anoniem forum. Als ik vond dat ik gevaar veroorzaakte, deed ik het uiteraard niet. ;) Wat jij of iemand anders daar van vindt, maakt mij verder niets uit en daar gaat deze discussie ook niet over.

Ik geef gewoon even de realiteit mee. Vroeger was de verkeerssituatie er gevaarlijker maar vond de overheid 138 km/h rijden daar een gewone overtreding. Nu is de situatie er veiliger met de middenberm maar vindt de overheid 138 km/h een extreme overtreding. Beetje absurd en geeft ook aan dat de snelheidslimiet die de overheid bepaalt geen betrouwbare maatstaf is om te bepalen of een snelheid ergens veilig is.

We zijn het erover eens dat een hogere snelheid de gevolgen van het ongeval verergerd hebben. De oorzaak is echter de alcohol. Geen enkel alert en nuchter mens gaat een rotonde over het hoofd zien.
Zoals je zelf al aangaf, vanaf 40km/u te snel buiten bebouwde kom wordt je automatisch gedagvaard, dus zelfs bij de vroegere regels van 90km/u op die baan zou je daaronder vallen. Dat er in de praktijk een foutcorrectie wordt toegepast en je dus niet gedagvaard zou geweest zijn veranderd niets aan het feit dat je zelfs een 'wettelijk zware' overtreding begaat. Enfin, doet waarschijnlijk niet terzake want zolang je zelf maar vindt dat je geen gevaar veroorzaakt is het allemaal goed zeker?

Ik kan alleen hopen dat mensen die die snelheden op dat soort banen goedpraten en zelf rijden zo snel mogelijk tegen de lamp lopen en de gevangenis in vliegen. Het moet echt gedaan zijn met dat soort criminelen met de fluwelen handschoentjes behandelen.

Stoppen in de gracht is nog altijd een ongeval en schade.
Toen je nog 90 mocht werd 138kmh idd niet voor de rechtbank getrokken omdat het na correctie 1kmh scheelde om voor te komen. 1. Je moet nu dus niet komen doen alsof dat vroeger normaal was. Dat is nooit normaal geweest.
De snelheid die op dat moment op de teller staat gaan we maar negeren zeker?

En over wat ben je eigenlijk bezig? Het is al ettelijke jaren geleden dat die 90 nog van toepassing was. Het is al jaren 70 (of je nu fan bent of niet). Daar dan de dubbele snelheid van rijden en het proberen goed te praten met "jamaar, vroeger konden we dat doen zonder ons rijbewijs te verliezen ...". Je snapt toch zelf dat dat niet kan?

90 + 40 = 130.
138 is hoger dan 130, en dus ook vroeger was dit rechtbank en geen "normale overtreding".

Nee hoor, ik heb geen bevestiging nodig over mijn gedrag
Klopt, het is asociaal en gevaarlijk gedrag.
Rechtbank en zware straffen voor dergelijke gasten.

Utolor is gewoon het type chauffeur die vindt dat hij zelf kan bepalen hoe snel hij rijdt want hij "heeft meer verkeersinzicht", "is een betere chauffeur dan anderen", "rijdt jaarlijks xx aantal kilometers", ... schrappen of aanvullen wat niet past.

En zo zijn er helaas een heel pak chauffeurs op baan.
Als ik vond dat ik gevaar veroorzaakte, deed ik het uiteraard niet.
"Mij gebeurt het niet" Tot het zover is

Utolor is gewoon het type chauffeur die vindt dat hij zelf kan bepalen hoe snel hij rijdt want hij "heeft meer verkeersinzicht", "is een betere chauffeur dan anderen", "rijdt jaarlijks xx aantal kilometers", ... schrappen of aanvullen wat niet past.

En zo zijn er helaas een heel pak chauffeurs op baan.

"Mij gebeurt het niet" Tot het zover is
Het onderwerp interesseert mij op zich niet echt, maar de reden dat ik er zo op reageer is dat ik met een Utelor in de klas zat.

Altijd superieur gedrag; regels en wetten zijn niet voor hem want 'de overheid is stom'; oa. mbt verkeer "andere chauffeurs zijn debielen, snelheidsbeperkingen zijn er voor de zwakke rijders". Kortom het klassieke patroon.
Tot de volgende klassieke fase zich natuurlijk voordoet. Op een zaterdagavond uit de bocht op een brug, door de vangrail, op dak beland, 4 jongeren van allen+-24 jaar dood, waaronder hemzelf.

AL-TIJD hetzelfde liedje. "IK kan 140 rijden waar je 70 kan; IK kan veel te snel rijden in de sneeuw want IK ben een competente chauffeur enzovoort enzovoort".

Toen je nog 90 mocht werd 138kmh idd niet voor de rechtbank getrokken omdat het na correctie 1kmh scheelde om voor te komen. 1. Je moet nu dus niet komen doen alsof dat vroeger normaal was. Dat is nooit normaal geweest.
De snelheid die op dat moment op de teller staat gaan we maar negeren zeker?

En over wat ben je eigenlijk bezig? Het is al ettelijke jaren geleden dat die 90 nog van toepassing was. Het is al jaren 70 (of je nu fan bent of niet). Daar dan de dubbele snelheid van rijden en het proberen goed te praten met "jamaar, vroeger konden we dat doen zonder ons rijbewijs te verliezen ...". Je snapt toch zelf dat dat niet kan?
Ik zeg toch nergens dat het "normaal" was. Mensen moeten eens leren van geen woorden in andermans mond te leggen. Ik heb enkel de realiteit even gegeven, of jullie die nu leuk vinden of niet gaat er niets aan veranderen. Of mijn teller nu 180 of 30 aangeeft, de realiteit blijft dat 138 km/h reële snelheid vroeger een simpele verkeersovertreding was en nu opeens een zware verkeersovertreding is geworden op een baan die veiliger ingericht is.

140 rijden op die baan is nooit absurd geweest in het midden van de nacht en is dat nog steeds niet. 140 rijden op de autobahn is gevaarlijker, want daar heb je op- en afritten, verkeer dat van baanvak kan veranderen en vaak nog bochten ook. Die zaken heb je op het bewuste stuk allemaal niet (of de snelheidslimiet daar nu 30, 50, 70, 90 of 120 is verandert daar niets aan). Maar goed, iedereen is hier moeder Theresa. Ze rijden allemaal met een dikke bak rond (ahja, BG), maar de pk's die gebruiken ze nooit hoor. Schijnheiligheid is maar iets vies.

Laatst bewerkt:
Ik zeg toch nergens dat het "normaal" was. Mensen moeten eens leren van geen woorden in andermans mond te leggen. Ik heb enkel de realiteit even gegeven, of jullie die nu leuk vinden of niet gaat er niets aan veranderen. Of mijn teller nu 180 of 30 aangeeft, de realiteit blijft dat 138 km/h reële snelheid vroeger een simpele verkeersovertreding was en nu opeens een zware verkeersovertreding is geworden op een baan die veiliger ingericht is.

140 rijden op die baan is nooit absurd geweest in het midden van de nacht en is dat nog steeds niet. 140 rijden op de autobahn is gevaarlijker, want daar heb je op- en afritten, verkeer dat van baanvak kan veranderen en vaak nog bochten ook. Die zaken heb je op het bewuste stuk allemaal niet (of de snelheidslimiet daar nu 30, 50, 70, 90 of 120 is verandert daar niets aan). Maar goed, iedereen is hier moeder Theresa. Ze rijden allemaal met een dikke bak rond (ahja, BG), maar de pk's die gebruiken ze nooit hoor. Schijnheiligheid is maar iets vies.
Niemand beweert heilig te zijn, maar je blijft maar vallen over het woord "absurd". Het is en blijft te veel. Je kan jezelf de meest competente chauffeur vinden en iedere andere weggebruiker een volslagen idioot, maar dat is een snelheid waar niet veel verkeerd moet lopen of het loopt fataal af. Wat als er ineens een hert of kat oversteekt op de baan als je aan die snelheid zit? Of een andere onverwacht hindernis opduikt? Met 70 km/u heb je nog voldoende remafstand, met 140 km/u helemaal niet. Er is een reden waarom die snelheidslimiet is gezet op die baan.

Als je die pk's wil gebruiken, rij dan naar de Nürburgring of Francorchamps en leef je uit. Maar de openbare weg is geen racebaan.

En ja, we zijn allemaal jong geweest. Ik heb ook al overtredingen begaan. Misschien zelfs al eens met een drankje teveel in de auto gekropen, al probeer ik daar nog zo hard op te letten. Maar ik ga me daar niet in goedpraten.

Wat als er ineens een hert of kat oversteekt op de baan als je aan die snelheid zit? Of een andere onverwacht hindernis opduikt? Met 70 km/u heb je nog voldoende remafstand, met 140 km/u helemaal niet.
Als een hert plots oversteekt is de kans bij elke snelheid nog steeds reëel dat je niet meer kan stoppen.
Een collega had dit zelfs voor bij +-50 km/u.

Maar de remafstand is kleiner en de impact (als je de aanrijding alsnog niet kan vermijden) is natuurlijk wel kleiner. (Al was het hert nog steeds morsdood)

Moeten we nu allemaal zo oud geworden zijn om nog altijd niet te weten dat je gewoon mensen hebt die er op kicken om stoer te doen over hoe ze de regels aan hun laars lappen en toch niet gepakt worden?

Terug
Bovenaan