Ja en er vielen ook veel meer dodelijke verkeersongevallen vergeleken met nu.
Exact 50 jaar geleden noteerden we in België het hoogste aantal verkeersdoden ooit. 3101 personen kwamen in 1972 om het leven. Sindsdien is het aantal verkeersdoden progressief gedaald. In 2019 waren er 644 verkeersdoden en vorig jaar 516. Er is dus vo
www.vias.be
We komen van >3000 doden in het verkeer begin de jaren '70. Tegenwoordig iets van een 600. Dus 5x meer doden toen terwijl er nu veel meer auto's rondrijden.
Ik heb er mijn twijfels bij dat het verhogen van de alcohollimiet naar 21 gaat veel effect hebben. Ze zullen dan toch wel aan alcohol geraken op een andere manier. En 't is misschien ook de doodsteek voor veel horeca in steden waar veel studenten zijn.
Ik denk dat dronken rijden sowieso minder en minder "geaccepteerd" wordt. Natuurlijk blijft het bestaan, maar de tijd dat iedereen dat perfect normaal vond ligt achter ons (gelukkig). Het is ook iets dat de stempel van marginaliteit krijgt, wat vaak voor ontrading zorgt. Natuurlijk, bij de huidige 50'ers en ouder, die nog de mentaliteit van vroeger hebben, zie je dat meer.
Toen ik in de VS was nog meegemaakt dat voor een receptie die studenten en professoren elkaar moest laten ontmoeten, er mensen afzegden omdat er alcohol zou geschonken worden, en er zo dus de kans was dat een -21 jarige aan alcohol zou geraken, wat een groot schandaal was. Maar ik had nu wel niet de indruk dat vanaf 21 jaar men daar beter met alcohol omging dan hier.
ja de ouders dronken, mss meer vroeger dan nu, i dunno, maar de kinderen kregen geen carte blanche om te drinken. Kinderen dronken dat stiekem en als ze betrapt werden kregen ze een draai achter hun oren. Nu is het "ach ja, wij deden dat stieken, mijn kinderen hoeven dat niet zo te doen. Wij zijn moderne en coole ouders". Je geeft de kinderen een vinger en ze pakken uw arm. Gevolg is dat kinderen alcohol drinken zonder aan de gevaren en gevolgen te denken. Ze drinken zonder rem. De maatschappij stimuleert hen al enorm(sociale gelegenheden, studentencafés, ontgroeningsmomenten,....) Is het dan teveel gevraagd dat de ouders wat afremmen? Nee je geeft ze juist extra motivatie. Erachter mag je ze ophalen van het spoed. "Trotse ouders" amai zenne.
Ik vind het allemaal maar veel veronderstellingen hoor. Eerst zei je dat hoe meer de kinderen de ouders zien drinken hoe meer ze zelf drinken, de globale trend spreekt dat toch echt wel tegen aangezien alcohol vroeger veel vanzelfsprekender was. En nu kom je af met een vage "jamaar toen was dat stiekem en nu niet meer", alsof ouders hun kinderen aanmoedigen om alcohol te drinken ofzo.
Je kan als ouder je kinderen perfect afremmen en ze ook tonen dat je zelf geen geheelonthouder bent hoor. Want volgens mij zijn kinderen en jongvolwassenen nu wel slim genoeg om te weten wanneer je achter hun rug wel drinkt. Ik stel me ook de vraag welke kinderen nu net achter de rug van hun ouders gaan drinken: die met ouders die het afraden maar ook niet krampachtig weren, of die met ouders die het doodzwijgen.
Er valt veel te zeggen over hoe we in deze maatschappij met alcohol omspringen, maar de trend is nu wel dat er veel meer vraagtekens bij worden geplaatst dan vroeger. Maar aangezien het gewoon legaal is, en overal, vind ik nu wel dat tijdens een opvoeding je ook kan tonen dat er zoiets als drinken met mate bestaat. Krampachtig alcohol vermijden op schoolfeesten lijkt me echt niets uit te halen, buiten de verboden vrucht misschien wat aantrekkelijker te maken.