Akoestiek verbeteren in kamer

DwightSchrute

Well-known member
Dag collegaforumgangers en ander ongedierte.

Ik heb een kamertje van 6 op 3 waar ik muziek speel, zowel akoestische als elektrische gitaar. De akoestiek in die ruimte is erbarmelijk. De echo is enorm en het galmt er.

Op dit moment staat er in de kamer:

*Een kleine houten kast met enkele boeken.
*Een bureau met pc + scherm
*2 gitaren
*een tapijt
*een kleine poster op de muur en een middelgrote kaart op een andere wand.

Hoe kan ik mijn akoestiek verbeteren en de ruimte toch stijlvol houden ?
Alle tips zijn welkom.

Merci!

Dag collegaforumgangers en ander ongedierte.

Ik heb een kamertje van 6 op 3 waar ik muziek speel, zowel akoestische als elektrische gitaar. De akoestiek in die ruimte is erbarmelijk. De echo is enorm en het galmt er.

Op dit moment staat er in de kamer:

*Een kleine houten kast met enkele boeken.
*Een bureau met pc + scherm
*2 gitaren
*een tapijt
*een kleine poster op de muur en een middelgrote kaart op een andere wand.

Hoe kan ik mijn akoestiek verbeteren en de ruimte toch stijlvol houden ?
Alle tips zijn welkom.

Merci!
Systeemplafond, diffusie/absorptiepanelen, basstraps, ...
Heel veel oplossingen, maar heel complex.

Systeemplafond, diffusie/absorptiepanelen, basstraps, ...
Heel veel oplossingen, maar heel complex.
Bwah complex.. als het gaat over muziek te spelen wil je gewoon de ruimte wat dempen. Dus met wat bass traps en wat absorptiepanelen (makkelijk zelf te maken Google/youtube is uw vriend) ga je toch al een heel eind geraken.

Je kan zelf akoestische panelen maken en er dan vooraan textiel op nieten naar keuze. Zo maak je je zo stijlvol als je zelf wilt. Een houten kader met daarin een akoestische glaswol plaat is al voldoende. Professionele oplossingen worden ook (soms) zo gemaakt.

Eierdozen! In mijn muziekles vroeger op school had de leerkracht heel het klaslokaal behangen met eierdozen
Of dat dit nu tegen de akoestiek was of 20 snertslechte blokfluitspelers laat ik nu nog in het midden. :unsure:

Ik ben niet per se handig maar dit moet wel lukken denk ik.
Wel nog wat onderzoeken waar ik ze best hang. In se - om het wat proper - te houden zou ik ze enkel ah plafond en achterwand kunnen hangen. Zou dit problemen kunnen geven ?

Je kan zelf akoestische panelen maken en er dan vooraan textiel op nieten naar keuze. Zo maak je je zo stijlvol als je zelf wilt. Een houten kader met daarin een akoestische glaswol plaat is al voldoende. Professionele oplossingen worden ook (soms) zo gemaakt.
Om demping te creëren heb je massa nodig. Rotswol >>> glaswol.

Wel nog wat onderzoeken waar ik ze best hang. In se - om het wat proper - te houden zou ik ze enkel ah plafond en achterwand kunnen hangen. Zou dit problemen kunnen geven ?
In principe pak je eerst de reflectiepunten aan, dus de tegenoverliggende wanden van de bron (plafond, vloer en muur). Maar elke vorm van demping zal al welgekomen zijn lijkt mij.

Akotherm is bv een zeer gemakkelijk toepasbaar materiaal voor dergelijke ruimte (zeker als het esthetische minder van belang is, zoals dat bv in een woonkamer wel het geval is).
https://www.akoestiekwinkel.be/akotherm-basic-d40-absorptieplaten

Je kan bv ook de boekenkast opvullen met dergelijk spul.

Waar heb je grote oppervlakken ? Heb je ergens een groot venster en/of een grote kale muur ? Want met wat kasten en tapijt en zo, zou ik eigenlijk verwacht hebben dat je al niet zoveel last van galm hebt. Hoe onregelmatiger hoe beter, en als je dus grotere harde vlakken hebt, is het daar dat je moet ingrijpen. Bass traps zijn zinloos want dat is eigenlijk vooral als je last hebt van resonantie / staande golven, maar met puur gitaar (akoestisch of elektrisch) ga je nooit zo'n lage frequenties hebben dat je daar last van hebt.

In principe pak je eerst de reflectiepunten aan, dus de tegenoverliggende wanden van de bron (plafond, vloer en muur). Maar elke vorm van demping zal al welgekomen zijn lijkt mij.

Akotherm is bv een zeer gemakkelijk toepasbaar materiaal voor dergelijke ruimte (zeker als het esthetische minder van belang is, zoals dat bv in een woonkamer wel het geval is).
https://www.akoestiekwinkel.be/akotherm-basic-d40-absorptieplaten

Je kan bv ook de boekenkast opvullen met dergelijk spul.
Op die foto's die we zien, is er geen bewerking gedaan aan de platen ? Deze zien er dus standaard zo uit ? Zou in principe moeten volstaan.

Het reflectiepunt ten opzichte van wat bedoel je ? Bedoel je dat wanneer ik gitaar speel, ik dit best in de richting van de panelen/platen zou moeten doen ?

Waar heb je grote oppervlakken ? Heb je ergens een groot venster en/of een grote kale muur ? Want met wat kasten en tapijt en zo, zou ik eigenlijk verwacht hebben dat je al niet zoveel last van galm hebt. Hoe onregelmatiger hoe beter, en als je dus grotere harde vlakken hebt, is het daar dat je moet ingrijpen. Bass traps zijn zinloos want dat is eigenlijk vooral als je last hebt van resonantie / staande golven, maar met puur gitaar (akoestisch of elektrisch) ga je nooit zo'n lage frequenties hebben dat je daar last van hebt.

De opstelling is als volgt, deur met tegenover de deur een klein raam, breedte van de kamer 3m en de lengte Ca. 5 a 6m. De panelene kunnen in se overal komen maar had ze het liefst net naast de deur gezien.

Ik krijg het gevoel dat het plafond er voor iets tussen zit. Het plafond loopt in een boog af achteraan en vloeit dus zo door in de muur achteraan, zou dit een 'probleem' kunnen zijn ?

Op die foto's die we zien, is er geen bewerking gedaan aan de platen ? Deze zien er dus standaard zo uit ? Zou in principe moeten volstaan.

Het reflectiepunt ten opzichte van wat bedoel je ? Bedoel je dat wanneer ik gitaar speel, ik dit best in de richting van de panelen/platen zou moeten doen ?

De opstelling is als volgt, deur met tegenover de deur een klein raam, breedte van de kamer 3m en de lengte Ca. 5 a 6m. De panelene kunnen in se overal komen maar had ze het liefst net naast de deur gezien.

Ik krijg het gevoel dat het plafond er voor iets tussen zit. Het plafond loopt in een boog af achteraan en vloeit dus zo door in de muur achteraan, zou dit een 'probleem' kunnen zijn ?
- die platen zien er idd zo uit. Het is een soort schuim. Als je daar voor kiest, neem de dikste en hang ze indien mogelijk op aan 2 latjes zodat er nog lucht zit tussen het paneel en de wand.
- idd, reflectiepunt is daar waar het geluid het eerst een wand raakt. Doorgaans dus vloer, plafond en tegenoverliggende wand.
- je zou ook kunnen opteren voor vrijstaande panelen, dan kun je ze neerzetten zoals het best uitkomt maar dat gaat direct een pak meer kosten vrees ik
- van die panelen met houten latjes zijn mooi voor in een leefruimte, maar weinig efficiënt.

Haal een paar van die panelen in huis en zet ze op verschillende plaatsen neer, je zal snel merken wat ze doen.

Om demping te creëren heb je massa nodig. Rotswol >>> glaswol.
Ja kan zijn dat rotswol idd beter is. Het waren alleszins stugge panelen van dit soort materiaal die ik zag. Dus niet de slappe op een rol. En als je de prijs zag van de installatie, zou je het al rap snel doen.

Akoestiek staat en valt ook wel met de vorm van een ruimte (+ de afwerking) en het gaat vooral over de nagalmtijd.

Eierdozen zijn vooral efficiënt van wege de vorm, niet zozeer vanwege het materiaal. Een afgerond wand/plafond is zeker niet wenselijk, hiermee concentreer je all geluidsgolven (zie het als een schotelantenne)

misschien kan deze website je wat verheldering geven.

Zijn wel duur en de goedkope dempen niets want deze zijn gewoonlijk gemaakt van mdf met gefreesde gleuven die dan geschilderd zijn in het zwart . .
Die duurdere versie hebben een vilten achtergrond waar de latten op geniet zijn .
Heb zelf zo een wand gemaakt met isolatieplaten tegen de muur te lijmen , die zwart te schilderen en er dan latten voor te zetten .
heb het wel niet gedaan met de akaostiek in gedachten maar het was eerde om geluidsdoorslag naar de buren te minderen . ;)

Shit vergeten te quoten was een reactie op Thaiko zijne link . ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan