Afwerking Velux na vernieuwen dak

Li1quid

Well-known member
Crowdfunder FE
Alvast een dikke merci als iemand hierop kan antwoorden.

Mijn dak is vernieuwd dmv Sarking isolatie en er zijn nieuwe Veluxen geplaatst.
Nu moet de binnenafwerking nog gebeuren en zijn er kieren waar er veel tocht door stroomt.

Hoe kan dit best aangepakt worden? Heb al wat opgezocht maar dat wordt me niet onmiddellijk duidelijk.

Zeker een dampscherm, maar wat met de kieren en spleten?
Opvullen met glaswol? -> als ik het te ver duw valt het naar beneden onder de pannen?
Low expansion PU schuim? Kan een smosboel volgens sommigen.

Blijkbaar bestaan er ook isolatie kaders maar dat ook te laat.
Ik ga er van uit dat alles correct is geplaatst hoe het moet. (al is dat misschien naïef)

De kieren gaan van 1-2cm tot nauw aansluitend. De foto hier onder is wel de grootste opening.

wdD0lH6.png


Aansluiting bovenkant is wel redelijk aansluitend
9P5DFXm.png
 
Gewoon met pu schuim opspuiten. Heb ik ook gedaan. Een smosboel is dat niet. Doe dat rustig en dat komt wel goed. Als je dat doet met een bus + pistool kan je dat goed doseren.

Met wat ga je het kader afwerken? Gyproc, hout,... maar waarop ga je dat monteren? Je hebt daar enkel maar isolatie zitten, nergens iets om in te vijzen.
 
Laatst bewerkt:
Met wat ga je het kader afwerken? Gyproc, hout,... maar waarop ga je dat monteren? Je hebt daar enkel maar isolatie zitten, nergens iets om in te vijzen.
Het idee zou zijn om verder af te werken met gryproc.
Onder de bestaande gyproc zit wel hout om eventueel een constructie te maken.

Ik ga er in ieder geval niet zelf aan beginnen. Dus eerst nog een goeie vakman vinden.
 
Als je op de zichtbare stompjes langs de velux een latje kan vijzen en je hebt aan de gyprockant ook hout zichtbaar zitten denk ik dat het wel mogelijk moet zijn om een kader te monteren waarop de gyproc kan gezet worden. Op zich zou dat dan niet moeilijk moeten zijn om dat zelf te kunnen hoor.
Als dat het enige werkje is zal de grootste uitdaging zijn een vakman vinden die het wil/kan komen doen vrees ik.
 
Je kan kant en klare afwerking kopen van Velux zelf dat noemt "VELUX Binnenbekleding", op basis van de code van je raam kan je de juiste set bestellen.

OF

In een velux frame zitten gleuven waar een gyproc plaat mooi inpast (blauw lijnen). Dus je kan je plaat daar insteken en dan vastmaken aan het hout dat achter uw bestaande gyproc zit (rode lijn).
image.png
 
Groene Gyproc in de blauwe lijnen die limpi aangaf en tijdelijk vastzetten, opspuiten met pu schuim, laten uitharden en het teveel pu vooraan wesnijden.
Voorkant afwerken met gyproc.
 
Heb eens gebeld naar de dakwerker.
Het had opgeschuimd moeten zijn bij aflevering, dat komen ze nog oplossen. (alle andere zaken zijn piekfijn afgewerkt dus ik neem ze het niet kwalijk)

Morgen komt er ook al iemand kijken voor de afwerking. Zal later hier nog posten hoe het is verlopen.
 
Terug
Bovenaan