Afkopen studiejaren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Secj
  • Startdatum Startdatum

Heb jij studiejaren afgekocht?

• Nee

Stemmen: 43 79,6%
  • Nee, maar heb wel interesse

Stemmen: 7 13,0%
  • Ja, een deel van de jaren

Stemmen: 1 1,9%
  • Ja, allemaal

Stemmen: 3 5,6%
  • Ja en het was gratis (ambtenaar)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    54
Bij mijn weten is het ondertussen het gemiddelde van de laatste 10 jaar. Of iets in die aard.
Niet meer het loon van het laatste jaar.

Ja, dat heeft het IMF snel afgeschaft in hun interventie. Obviously.

Voor als je niet kunt slapen ;)

Ja, dat heeft het IMF snel afgeschaft in hun interventie. Obviously.

Voor als je niet kunt slapen ;)

Wordt in België ook berekend over de laatste 10 jaar en dit sinds 2012.

Wordt in België ook berekend over de laatste 10 jaar en dit sinds 2012.

Ik weet dat ze bij mijn pa in het leger ook de 'promotietruc' deden. Net voor pensioen nog eens een promotie geven dat het loon goed naar boven duwt. :woohoo:

Toch mooi, als afscheidscadeau in de staatskas roefelen.

Heb nu toch eens de simulatie gedaan op mypension. Op 3 jaar tijd zou ik het eruit halen bij afkopen.
Dus als ik langer dan 3 jaar na de pensioenleeftijd blijf leven maak ik winst, als ik eerder sterf maakt de schatkist winst.
Valt toch voordeliger uit dan ik inschatte eerlijk gezegd.

Heb nu toch eens de simulatie gedaan op mypension. Op 3 jaar tijd zou ik het eruit halen bij afkopen.
Dus als ik langer dan 3 jaar na de pensioenleeftijd blijf leven maak ik winst, als ik eerder sterf maakt de schatkist winst.
Valt toch voordeliger uit dan ik inschatte eerlijk gezegd.
En zet dat nu eens af tegen hetzelfde bedrag investeren voor dezelfde periode tegen een schappelijke jaarlijkse opbrengst van... 4%?

En zet dat nu eens af tegen hetzelfde bedrag investeren voor dezelfde periode tegen een schappelijke jaarlijkse opbrengst van... 4%?
Dan verhoogt de tijd met 50% in mijn situatie: van 30 maanden naar 45 maanden voor break-even.
Het fiscale voordeel van >50% heb je ook niet bij de meeste investeringen dus je inleg is eigenlijk al maar de helft.
Ik ging er vanuit dat het heel wat minder gunstig zou zijn, maar eens een simulatie aanvragen en narekenen doet mijn mening toch wat draaien. Te overwegen denk ik nu :)

Ik blijf het gek vinden. Ik zou nu bijna 8.500 euro betalen om op mijn wettelijke pensioenleeftijd een kleine 40 euro per maand meer te kunnen krijgen. Natuurlijk indexeert die kleine 40 euro wel, maar die 8500 zou ook kunnen meereizen met de inflatie indien belegd.

Ik zie niet goed in hoe je op 5 jaar zoiets kan terugverdienen. 8.500/40 is nog steeds meer dan 200 maanden, wat bijna 18 jaar is.
Op mijn vroegste pensioenleeftijd geeft dat een dikke 60 euro, wat neerkomt op bijna 12 jaar.

8500 euro nu belegd aan 4% over 34 jaar geeft me dan meer dan 32.000 euro, wat verdeeld over die 200 maanden meer dan 160 euro geeft, indien ik het op pensioenleeftijd allemaal uit de belegging haal en op mijn spaarrekening zet.
Vroegste pensioenleeftijd geeft dan net geen 30.000 euro, wat uitgespreid over 141 maanden 211 euro geeft.

Ergens zet het aan om vroeger te stoppen met werken, maar anderzijds heb je je blauw betaald.
Ik snap ook dat het tweede deel van mijn vergelijking op niet veel slaagt, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan vergelijken. Het verschil blijft hetzelfde, op pensioenleeftijd een 50-tal euro erbij per maand, of een sloef geld hebben van 30.000.
In mijn geval toch.

T is ook geen €8500 maar de helft of iets meer als je dat fiscaal kan inbrengen...

Paar interessante zaken uit bovenvermelde bronnen:
Voor werknemers:
Als u een loopbaan hebt van meer dan 14 040 voltijdse dagen, met of zonder (volledige of gedeeltelijke) afkoop, dan moeten wij in bepaalde gevallen de (minst gunstige) voltijdse dagen uit de pensioenberekening schrappen (principe van de beperking tot de loopbaaneenheid) en deze geschrapte dagen kunnen dagen van afgekochte studieperioden zijn. In dat geval zal uw bruto pensioenbedrag minder of zelfs helemaal niet stijgen.

Elk afgekocht studiejaar verhoogt het brutopensioenbedrag.
Voorbeeld: een studieperiode van 12 maanden waarvoor de afkoop aangevraagd wordt in december 2021, en die daadwerkelijk geregulariseerd wordt als werknemer, levert aan de huidige index 159,47 een extra brutopensioen op van:

316,97 EUR bruto per jaar aan het bedrag als alleenstaande;
396,21 EUR bruto per jaar aan het gezinsbedrag.

-->
Het pensioenbedrag dat de afkoop u oplevert, kan door andere elementen van uw loopbaan beïnvloed worden.

Ga naar mypension.be om uw pensioenraming te kennen met en zonder afkoop van de studieperioden.

Dus als jij maar aan €40 bruto per maand geraakt, dus €500 per jaar voor het afkopen van 5 jaar heb jij waarschijnlijk een heel ander carrièrepad gehad. Ben jij gok ik, op 22 jarige, ten laatste 23 jarige leeftijd ofzo gaan werken tot nu toe altijd aan het werk geweest?

En is die berekening mogelijks indien je tot uw 67 effectief blijft werken. Stop je eerder heeft dat WRS wel invloed.

Wat ik ook weet is dat je pas jaren kan laten meetellen vanaf je 20ste levensjaar.

Dus jij zou 5 betalen, de helft krijgen en er eigenlijk mogelijks maar 1 kunnen inzetten.

Ja dat is een slechte deal met deze assumpties

Je kan ook gewoon 1 jaar afkopen eh.

Ander nadelig voorbeeld:

Gelijk zoveel wordt het vaak zo troebel gemaakt als toelaatbaar zodoende ook de opbrengende minder geïnformeerde te capteren.

Precies een bank of verzekeraar:')

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat als je het max pensioen krijgt je 'investering' 0 euro opbrengt.

Ik blijf het gek vinden. Ik zou nu bijna 8.500 euro betalen om op mijn wettelijke pensioenleeftijd een kleine 40 euro per maand meer te kunnen krijgen. Natuurlijk indexeert die kleine 40 euro wel, maar die 8500 zou ook kunnen meereizen met de inflatie indien belegd.

Ik zie niet goed in hoe je op 5 jaar zoiets kan terugverdienen. 8.500/40 is nog steeds meer dan 200 maanden, wat bijna 18 jaar is.
Op mijn vroegste pensioenleeftijd geeft dat een dikke 60 euro, wat neerkomt op bijna 12 jaar.

8500 euro nu belegd aan 4% over 34 jaar geeft me dan meer dan 32.000 euro, wat verdeeld over die 200 maanden meer dan 160 euro geeft, indien ik het op pensioenleeftijd allemaal uit de belegging haal en op mijn spaarrekening zet.
Vroegste pensioenleeftijd geeft dan net geen 30.000 euro, wat uitgespreid over 141 maanden 211 euro geeft.

Ergens zet het aan om vroeger te stoppen met werken, maar anderzijds heb je je blauw betaald.
Ik snap ook dat het tweede deel van mijn vergelijking op niet veel slaagt, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan vergelijken. Het verschil blijft hetzelfde, op pensioenleeftijd een 50-tal euro erbij per maand, of een sloef geld hebben van 30.000.
In mijn geval toch.
Mij zou het brutto 9000 euro kosten, dus netto iets van een 4000 euro kosten. Ik heb dus op basis van netto gerekend.

Ik bereken de alternatieve investering aan 4% ook aan 4000 euro en niet aan 8000 euro dan, aangezien het afkopen van studiejaren me ook maar 4000 euro kost. Dat levert dus op 30 jaar een 12000 euro op, maar eigenlijk zou je dit moeten verdisconteren naar de index.

Opbrengst studiejaren kopen zou volgens de simulatie 1650 euro bruto per jaar bedragen maar dat wordt dan nog geindexeerd over 30 jaar. Ter referentie: ten opzichte van 1990 vond ik in vergelijking met 2020 een stijging van 89%. (dus ofwel moet je de investering aan 4% verdisconteren t.o.v. de indexeringen ofwel moet je het pensioenbedrag aan index rekenen). Als ik dat indexverschil in de toekomst projecteer is de opbrengst 3118 per jaar en niet 1650.

Zeg maar moest ik ergens fout zijn want ik heb het maar snel bekeken maar de balans lijkt toch naar afkopen te hellen.

Niet vergeten dat als je het max pensioen krijgt je 'investering' 0 euro opbrengt.
Ja maar dan moet je als ambtenaar wel al aan 7.362,54 EUR bruto pensioen per maand zitten - dat lijkt iets voor de politiekers

yay-help.gif

Terug
Bovenaan