Ik blijf het gek vinden. Ik zou nu bijna 8.500 euro betalen om op mijn wettelijke pensioenleeftijd een kleine 40 euro per maand meer te kunnen krijgen. Natuurlijk indexeert die kleine 40 euro wel, maar die 8500 zou ook kunnen meereizen met de inflatie indien belegd.
Ik zie niet goed in hoe je op 5 jaar zoiets kan terugverdienen. 8.500/40 is nog steeds meer dan 200 maanden, wat bijna 18 jaar is.
Op mijn vroegste pensioenleeftijd geeft dat een dikke 60 euro, wat neerkomt op bijna 12 jaar.
8500 euro nu belegd aan 4% over 34 jaar geeft me dan meer dan 32.000 euro, wat verdeeld over die 200 maanden meer dan 160 euro geeft, indien ik het op pensioenleeftijd allemaal uit de belegging haal en op mijn spaarrekening zet.
Vroegste pensioenleeftijd geeft dan net geen 30.000 euro, wat uitgespreid over 141 maanden 211 euro geeft.
Ergens zet het aan om vroeger te stoppen met werken, maar anderzijds heb je je blauw betaald.
Ik snap ook dat het tweede deel van mijn vergelijking op niet veel slaagt, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan vergelijken. Het verschil blijft hetzelfde, op pensioenleeftijd een 50-tal euro erbij per maand, of een sloef geld hebben van 30.000.
In mijn geval toch.